Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidättekö tosiaan puhuttelun 17 vuotiaalle tyttärelle joka tulee humalassa kotiin?

Vierailija
19.02.2022 |

Täällä tuntuu olevan kukkahattutätejä todella paljon. Ettekö tosiaankaan ole itse vetäneet 17 vuotiaana kunnon kännejä ikinä. Kuuluu nuoruuteen. Huolestuttavampaa olisi jos 17 vuotias olisi kaiket viikonillat äidin ja isin kanssa telkkaria katsomassa, kun muut nuoret sillä aikaa bilettäisi jossain. Ja vielä nolompaa olisi soittaa mahdollisen kännikaverin vanhemmille asiasta. Eri asia jos kyseessä olisi 12v-14v.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaikäisen ei kuulu olla kännissä! Se on lastensuojeluasia! Jossain muussa maassa vanhemmat saisivat moisesta sakot!

Semmoinen kaksinaismoralisti siellä. Tämän päivän vanhemmat kasari ja ysäri nuoret veti suurin osa kännejä alaikäisinä. 

Vierailija
42/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin yksi nuori, tosin täysi-ikäinen kuoli lumihankeen kännissä. Siitä on aikaa ja kyllä se aikanaan julkisuuttakin sai. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ymmärrän osaa alkoholiin kielteisesti kuuluvia vanhempia, on tosiasia momen kohdalla se, ettei teini enää kerro jatkossa menemisiään vanhemmilleen vaan oppii valehtelemaan. Antakaa nuorten elää nuoruuttaan, vahinkoja käy kaikille.

Vierailija
44/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, minä kun tuppaan ajattelemaan, että ihan sitten täysi-ikäisenäkin, lain salliessa, ehtii sen päänsä alkoholilla turruttamaan ja kokeilla asioita. Nuoruutta on vielä sen 17v päivänkin jälkeen, luullakseni.

Virkavaltakin ajattelee muuten sillä tavalla, poliisi ja vaikkapa lastensuojelu.

Että jospa ap antaisit moisen "kauhistelusi" olla, ei ole normaalia, että kys faktat huomioiden ja niistä huolimatta hehkutat, puolustat ja glorifioit alkoholia ja vieläpä kyseenalaistat alkoholilla läträämättömän alaikäisen, sinulla on ehkä jäänyt aikuiseksi kasvaminen kesken tai puutteelliseksi (todnäk sen alkoholilla lotraamisen takia) ja et osaa olla vanhempi lapsellesi.

T. 18v ja 20v lasten äiti (jep, ovat äitinsä lapsia vaikka ikää olisi 55v, en suostu käyttämään vaikkapa sanaa "jälkeläinen" vaikka palstalla tuostakin säännöllisesti päätä "auotaan").

Minulle on kyllä ollut tärkeämpää tehdä lapselle selväksi, että kotiin saa ja on turvallista tulla missä kunnossa tahansa kuin oman pettymykseni purkaminen hölmösti käyttäytyneeseen lapseen. En nimittäin usko, että teini lopettaa juomisen saatuaan vanhemmalta täyslaidallisen, mutta kotiin tulemisen juomisen jälkeen saattaa lopettaa ja päätyy sitten yöksi ties minne.

Tässä on järkevä kommentti.

Vierailija
45/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mulla olisi suojaian ykitanyt dydar panisin sita

Vierailija
46/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut 16-vuotiaana kännissä kotiin, vanhemmat oli enemmän humalassa niin eivät huomanneet. Miksi tuosta pitäisi pitää puhuttelu?

Elävä esimerkikki, miksi puhuttelu on paikallaan.

Tässä nuori saanut jo nuorena vääristyneen kuvan alkoholista ja niin alkoholismi jatkuu polvesta toiseen ilman, että itse tajuataan tai myönnetään olevan alkoholisteja.

Vierailija
47/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, puhuttelu on vahva sana. Todellakin juttelisin hänen kanssaan asiasta. Omassa kodissa ja omin luvin saa tehdä mitä vaan sitten myöhemmin. Alaikäisenä lapsena (vaikka kuinka luulee olevansa jotenkin jo aikuinen) ollaan sen kodin sääntöjen mukaan, jossa asutaan. Meillä ei kukaan ryyppää holtittomasti, eli tuskin nämä lapsosetkaan. Joskus voi tosiaan mennä överiksi, varsinkin on omnipotenssissaan ajattelee, että juuri itselleen ei käy mitään (tämän luulottelun ja leijumisen muistan hyvin tarkasti omasta nuoruudestani kyllä).

Vierailija
48/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinä sitä et tee, niin minä teen. Ja ilmoitan myös lastensuojeluun. Terveisin hoitaja päivystyksestä - sinne se tyttäresi kuitenkin päätyy.

Vierailija
49/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kauhea humala kuulu minkään ikäiselle. Mutta ihan turha puhua wiisaita sanoja silloin jos joku on humalassa tai krapulassa, se pitää tehdä kun toinen on terveessä tilassa. Ettei olo pahene.

Vierailija
50/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaikäisen ei kuulu olla kännissä! Se on lastensuojeluasia! Jossain muussa maassa vanhemmat saisivat moisesta sakot!

Laki ja moraali ovat kaksi täysin eri asiaa. Missä maassa muuten saisi sakot?

Vierailija
51/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen kaksinaismoralisti siellä. Tämän päivän vanhemmat kasari ja ysäri nuoret veti suurin osa kännejä alaikäisinä. 

se oli kasarillakin hei väärin

ei sitä lapset tajua

aikuisena vasta ymmärtää

mitä tahansa kamalaa oisi voinut käydä!

Vierailija
52/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitäisin puhuttelun humalaisuudesta vaikka täysi-ikäisellekin. Alkoholin käytössä on pidettävä järki päässä eikä sitä tule nauttia niin paljoa että tulee näkyvään humalaan.

Vierailija
53/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, minä kun tuppaan ajattelemaan, että ihan sitten täysi-ikäisenäkin, lain salliessa, ehtii sen päänsä alkoholilla turruttamaan ja kokeilla asioita. Nuoruutta on vielä sen 17v päivänkin jälkeen, luullakseni.

Virkavaltakin ajattelee muuten sillä tavalla, poliisi ja vaikkapa lastensuojelu.

Että jospa ap antaisit moisen "kauhistelusi" olla, ei ole normaalia, että kys faktat huomioiden ja niistä huolimatta hehkutat, puolustat ja glorifioit alkoholia ja vieläpä kyseenalaistat alkoholilla läträämättömän alaikäisen, sinulla on ehkä jäänyt aikuiseksi kasvaminen kesken tai puutteelliseksi (todnäk sen alkoholilla lotraamisen takia) ja et osaa olla vanhempi lapsellesi.

T. 18v ja 20v lasten äiti (jep, ovat äitinsä lapsia vaikka ikää olisi 55v, en suostu käyttämään vaikkapa sanaa "jälkeläinen" vaikka palstalla tuostakin säännöllisesti päätä "auotaan").

Minulle on kyllä ollut tärkeämpää tehdä lapselle selväksi, että kotiin saa ja on turvallista tulla missä kunnossa tahansa kuin oman pettymykseni purkaminen hölmösti käyttäytyneeseen lapseen. En nimittäin usko, että teini lopettaa juomisen saatuaan vanhemmalta täyslaidallisen, mutta kotiin tulemisen juomisen jälkeen saattaa lopettaa ja päätyy sitten yöksi ties minne.

???

En ihan ymmärrä miksi minulle toteat noin??

Vierailija
54/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä toivon joskus että 17 v nuori poika olisi kavereiden kanssa ulkona, vaikka viinaa juomassa, mutta ei. Autistinen poika ei omaa kavereita kuin netissä ja kökkii aina koneen ääressä yötä myöten jenkkejen, brittien, rüssien ja eurooppalaisten kanssa puhuen mitä kieltä milloinkin. Sisko 19 v ei hänkään juo, mutta omaa kyllä kavereita.

Oikeita kavereita ne nettikaveritkin on :)

Mun miehellä on autismi ja tutustuttiin netissä, asui jenkeissä vielä silloin, sitten muutti Suomeen ja ollaan naimisissa nyt oltu jo 4 vuotta

tietty mun tilanne on tosi eri mitä pojalta toivoisit mutta siis oikeesti netissä tehdyt ystävyydet on ihan oikeita

Vierailija
55/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut 16-vuotiaana kännissä kotiin, vanhemmat oli enemmän humalassa niin eivät huomanneet. Miksi tuosta pitäisi pitää puhuttelu?

Elävä esimerkikki, miksi puhuttelu on paikallaan.

Tässä nuori saanut jo nuorena vääristyneen kuvan alkoholista ja niin alkoholismi jatkuu polvesta toiseen ilman, että itse tajuataan tai myönnetään olevan alkoholisteja.

Mistä sinä tuon alkoholismin vedit?

-ohis

Vierailija
56/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä toivon joskus että 17 v nuori poika olisi kavereiden kanssa ulkona, vaikka viinaa juomassa, mutta ei. Autistinen poika ei omaa kavereita kuin netissä ja kökkii aina koneen ääressä yötä myöten jenkkejen, brittien, rüssien ja eurooppalaisten kanssa puhuen mitä kieltä milloinkin. Sisko 19 v ei hänkään juo, mutta omaa kyllä kavereita.

Mun miehellä on autismi ja tutustuttiin netissä, asui jenkeissä vielä silloin, sitten muutti Suomeen ja ollaan naimisissa nyt oltu jo 4 vuotta

tietty mun tilanne on tosi eri mitä pojalta toivoisit mutta siis oikeesti netissä tehdyt ystävyydet on ihan oikeita

Jepjep. Liittyi asiaan öö miten?

Vierailija
57/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua puhuteltiin 17-vuotiaana, lähinnä vanhempia kiinnosti että mistä ja keneltä olin saanut alkoholia, sillä lain mukaan alle 18-vuotiaalle EI saa myydä alkoholia. Tietenkin myös, että missä olin ollut juomassa ja ymmärsinkö, että liiallisella alkoholimäärällä olisi käynyt huonosti.

Sain myös valistuksen vielä 20-vuotiaana, kun meni aika lujaa ja elämä meinasi suitsua raiteilta, mm. opiskelu kärsi paljon.

Saman puhuttelun ja valistuksen pitäisin omallekin lapselle. Hauskaa voi pitää muutoinkin kuin alkoholilla tai huumeilla, mikä tuntuu nykynuorison keskuudessa olevan kasvussa.

Vierailija
58/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholipolitiikka ja asenteet alkoholia kohtaan ovat tiukentuneet paljon omasta nuoruudestani. Eivät alaikäiset saa enää mistään alkoholia kun kolmekymppisetkin joutuvat todistamaan ikänsä. Jos siis 17v tulisi kännissä kotiin, niin ensimmäinen kysymys olisi että mistä viinat oli kotoisin, kuka tarjosi ja miksi.

Vierailija
59/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettikaverit ovat virtuaalikavereita. Oikea elämä eletään täällä, ei netissä.

Vierailija
60/61 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettikaverit ovat virtuaalikavereita. Oikea elämä eletään täällä, ei netissä.

sanot sinä.. netissä..