Miten puuttua ystävän juomiseen?
Minulla on ystävä jonka alkoholinkäyttö pahenee koko ajan. Hän on koulutettu, hyvässä työssä, eronnut, asuu yksin. Vuosi vuodelta juominen lisääntyy ja kohta kukaan ystävistä ei jaksa häntä. Juominen on 'sivistynyttä' mutta illan mittaan hän muuttuu todella rasittavaksi. Juominen on päivittäistä, muutama 'virkistävä' viini töiden jälkeen. Han oli juuri luonani kylässä ja joi illan aikana kolme pulloa viiniä. Itse kuolisin määrästä mutta hänellä ei ollut mitään krapulaa ja jatkoi heti lounaalla seuraavana päivänä viinin juomista. Olen kauan miettinyt miten puuttua asiaan, sillä hän juo itsensä hengiltä. Hän on hirveän sanavalmis ja napakka, minä en. Luulen että hän loukkaantuu verisesti jos sanon mitään, mutta jos kukaan ei sano, hän menee vain alaspäin. Onko neuvoja?
Kommentit (10)
Etsikää sille kumppani. Mulla ainakin kumppanin puute on suurin syy juomiseen
Hän etsii kumppania nettipalstoilla. Kaikki kaikkoavat heti kun tapaavat, sillä hän on viinin turvottama ja lähes aina ( huomaamattomassa) humalassa. Luulen että avioliitonkin päättyi juomisen takia. Ja siis nainen kyseessä. Ap.
Ei sille kukaan ulkopuolinen mitään voi. Vaan onko sinulla oikeastaan mitään menetettävää, jos sanoisitkin asiasta hänelle? Loukkaantuu, ja hänestä tulee entinen ystävä - mutta onhan alkoholi jo oikeastaan vienyt hänet.
Voit kokeilla toistakin tapaa silloin, kun hän on sinun luonasi tai olette yhdessä jossain: tehkää jotain sellaista, jossa on ehdottomasti oltava selvin päin. Esimerkiksi autoilua, tai retkeilyä siten että ei juomia kanneta mukana.
Et voi juuri mitenkään. Nähtyäni otsikon luulin, että ystäväsi juo muutaman kaljan joka ilta. Kolme pulloa viiniä kuulostaa jo todella itsetuhoiselta, ja se jatkaminen seuraavana päivänä siihen vielä. Elimistö on siis toistaiseksi tottunut saamaan tuon määrän, mutta sitä ei jatku ikuisesti. Elimistö rappeutuu, toleranssi ei enää kasva vaan heikentyy. Pian ystäväsi on siinä jamassa, että jo 3 kaljaa saa hänet tosi sekaisin.
Tiedän tuon, koska olen itse tissuttelija. Muiden huomauttelut saavat vain ärtymystä aikaan. Olen juonut viikonloppuisin paljon, ja viikollakin 6-8 kaljaa/ilta. Ja nainen olen. Nyt olen lopettanut viikkotissuttelun, viikonlopuillakin yritän vähentää. Ensi vkl menen sukulaisvierailulle, ja siellä ei käytetä alkoholia. Pointtini on vaan, että muutoksen pitää lähteä itsestä, silloin kun siihen on valmis. Toivon todella, että ystäväsi tajuaa muuttua ennenkuin elimistö sprakaa. Joten älä saarnaa hänelle, mutta voit tarjoutua olemaan hänen tukenaan. Lopettaminen on raskasta ja vaikeaa, jos on tuohon tottunut. Tsemppiä!
Kuulostaa entiseltä minulta tuo kaverisi.
Ystävät kaikkoavat tuolla menolla kyllä. Pystyisitkö sanomaan tai kirjoittamaan hänelle, ettet enää jaksa hänen juomistaan?
Anna hänelle esim. kirjavinkki: Viimeinen pisara.
Jos asuu pk-seudulla, voisi tulla naisten AA-palaveriin.
Oman itsesi takia kannattaa sinun, ap, ottaa etäisyyttä.
Meyers & Wolfe, 2007. Rakkaasta raitis.
Perustuu motivoivan haastattelun metodiin joka on laajalti käytössä päihdetyöntekijöiden työssä. Kannattaa vilkaista.
.
Lähtökohtaisesti aika vähän on tehtävissä jos juominen ei suuremmin häiritse ystäväsi elämää. Suorat toteamukset juomisensa laadusta ovat aika huono keino lähteä asiasta puhumaan, yleensä se aiheuttaa vain puolustusreaktion ja saa ihmisen tehokkaasti sulkeutumaan. Kannattaa lähteä liikkeelle omasta huolesta; "Olen huolissani sinusta" ja tämän jälkeen antaa ystävälle puheenvuoro kysymällä mitä mieltä hän itse on alkoholinkäytöstään. Kysy ennemmin kuin totea tai sorru saarnaamiseen, parempi laittaa ongelmainen itse sanomaan asioita ääneen.
.
Aihe on aivan jumalattoman herkkä ja vaikea ja liian kärkkäästi lähestymällä todennäköisesti saat ystäväsi vain etääntymään sinusta. Alkoholistin auttaminen on pitkäjänteistä ja epäkiitollista salapoliisin työtä kun etsitään oikeita sanoja ja lähestymistapoja. On hienoa, että olet huolissasi ystävästäsi ja haluat auttaa. Jos jossain vaiheessa sinusta tuntuu, ettet enää jaksa niin älä anna sen masentaa itseäsi, olet todennäköisesti tehnyt jo kaiken mitä sinun osaltasi tehtävissä on.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:03"]
Et voi juuri mitenkään. Nähtyäni otsikon luulin, että ystäväsi juo muutaman kaljan joka ilta. Kolme pulloa viiniä kuulostaa jo todella itsetuhoiselta, ja se jatkaminen seuraavana päivänä siihen vielä. Elimistö on siis toistaiseksi tottunut saamaan tuon määrän, mutta sitä ei jatku ikuisesti. Elimistö rappeutuu, toleranssi ei enää kasva vaan heikentyy. Pian ystäväsi on siinä jamassa, että jo 3 kaljaa saa hänet tosi sekaisin.
Tiedän tuon, koska olen itse tissuttelija. Muiden huomauttelut saavat vain ärtymystä aikaan. Olen juonut viikonloppuisin paljon, ja viikollakin 6-8 kaljaa/ilta. Ja nainen olen. Nyt olen lopettanut viikkotissuttelun, viikonlopuillakin yritän vähentää. Ensi vkl menen sukulaisvierailulle, ja siellä ei käytetä alkoholia. Pointtini on vaan, että muutoksen pitää lähteä itsestä, silloin kun siihen on valmis. Toivon todella, että ystäväsi tajuaa muuttua ennenkuin elimistö sprakaa. Joten älä saarnaa hänelle, mutta voit tarjoutua olemaan hänen tukenaan. Lopettaminen on raskasta ja vaikeaa, jos on tuohon tottunut. Tsemppiä!
[/quote]
Jatkan tähän vielä asiantuntijan kokemuksella. Ystäväsi elimistö on nyt niin alkoholiin tottunut. Uskoisin, että hän on ylpeä sietokyvystään, eikä voi käsittää AV-mammoja, jotka kirjoittavat menevänsä sekaisin kolmesta siideristä. Juuri tuon takia häntä on nyt vaikea auttaa. Mutta hänellä ei tuota toleranssia kestä ikuisesti kuten ei minullakaan. Olen nainen, joka voi juoda salkun kaljaa/pv viikonloppuna. Yritän ottaa itseäni niskasta kiinni, vaikka vaikeaa on. Alkoholismihan on jotenkin geeneissä, toiset ei siis tykkää lainkaan ja toiset käyttää ylenmäärin. Sekä sinun ystäväsi että minun on päästävä tästä irti. Minulle ei kuitenkaan tällä hetkellä ole vaihtoehtona raivoraittius, vaan kohtuukäyttö tyyliin kerran kuussa tms. Kerro ystävällesi, että kirjoitit tämän ja kerro, että täällä on nainen ns. samassa veneessä. Yhdessä olemme vahvemmat, saamme voimaa!
Illan aikana kolme pulloa normaaliprosenttista viiniä eli n. 12-volttista?
Oletko ihan varma? Se tekee 21 alkoholiannosta. En tiedä ketään, joka pystyisi tuohon ilman, että olisi niin sekaisin, että oksat pois.
Menikö omin jaloin ovesta ulos?
Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Vaihtoehtojahan on tasan kaksi. Annat asian olla tai otat kissan pöydälle aivan suoraan sen kummemmin kaartelematta. Älä lässyttä liikaa jostain huolenpidosta, vaan kerrot että hänen käytöksensä on jo sietämätöntä alkoholin liikakäytön takia.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:32"]Illan aikana kolme pulloa normaaliprosenttista viiniä eli n. 12-volttista?
Oletko ihan varma? Se tekee 21 alkoholiannosta. En tiedä ketään, joka pystyisi tuohon ilman, että olisi niin sekaisin, että oksat pois.
Menikö omin jaloin ovesta ulos?
Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Vaihtoehtojahan on tasan kaksi. Annat asian olla tai otat kissan pöydälle aivan suoraan sen kummemmin kaartelematta. Älä lässyttä liikaa jostain huolenpidosta, vaan kerrot että hänen käytöksensä on jo sietämätöntä alkoholin liikakäytön takia.
[/quote]
Niin no, se on paljon persoonasta kiinni miten asia pystyy ystävälle puhumaan.
.
Et siis tuonne yhtäkään alkoholistia? Itse tunnen, valitettavasti, eivätkä he tuosta määrästä ole kuin pienessä sievässä. Pitkälle toista laatikkoa olutta menee päivässä jos vaan on mitä juoda. Aika perseestä, eikö?
Voit huomauttaa että hän juo liikaa, jos hän siitä huomaisi juovasa liikaa, että siitä alkaa ystävät huomautella. Mutta itse hänen pitää asialle tehdä jotain, et voi siinä häntä auttaa.