Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kovan uupumuksen masennus voi aiheuttaa?

Vierailija
03.07.2015 |

Olen 20-vuotias tyttö ja olen todella huolissani itsestäni. Sairastan keskivaikeaa masennusta, pakko-oireista häiriötä ja ahmimishäiriötä. Ahmimisen takia olen lihonut reilun parin vuoden sisällä 20 kg ja kuntoni on rapistunut. Nyt tilanne on kuitenkin kevään mittaan mennyt siihen, että en ihan oikeasti jaksa tehdä juuri mitään. Vietän päivistäni suuren osan makuuasennossa sängyllä puhelin kädessä. En saanut kesätöitä, mistä olen salaa tyytyväinen, koska olisin ollut ihan liian uupunut mihinkään. Olen siis lomalla ja joinakin päivinä en edes nouse sängystä, ellei tarvitse lähteä mihinkään. Sängyssä syön, selaan nettiä ja katson televisiota. Nukun helposti kellon ympäri ja ylikin. Vuorokausirytmini on usein ihan samanlainen, kuin yötyötä tekevällä. Minua vaivaavat jatkuvasti kamalat omantunnontuskat, että ei ihminen saisi vain maata ja kuulen mielessäni tiettyjen ihmisten moralisoinnit.

Nykyään väsyn, hengästyn ja hikoilen ihan perusaskareiden tekemisestä. Tarvitsen niiden välissä 'lepotaukoja.' Varsinkin pään alueella on runsasta hikoilua. Olen tottunut siihen että hiki valuu pitkin naamaani heti kun olen vähänkin liikkeessä. Tällä hetkellä kirjoittaessani tätä makaan sängyllä rojahdettuani siihen suihkussa käymisen jälkeen. Alkoi oksettaa ja heikottaa.

Asun yksin pienessä yksiössä ja en jaksa pitää edes sitä kunnossa. En jaksa enää tiskata ja olen siirtynytkin kertakäyttöastioihin. Pidin monen kuukauden tauon imuroimisessa, kunnes tällä viikolla vihdoin siivosin vähän. Tuskin olisin niin tehnyt, ellei tänne olisi ollut tulossa huoltomies. Siivous ei ollut normaalin ihmisen näkökulmasta mikään suuri. Järjestelin, imuroin ja tiskasin niin vanhat tiskit, etten kehtaa sanoakaan. Hikeä valui lattialle ja urakan jälkeen veto oli aivan poissa loppupäivän ja seuraavan päivän. Pelkäsin oikeasti, että sydän pettää. :(

Liikuntaa harrastan todellakin liian vähän, mutta pyöräilen onneksi joka paikkaan, kun kaupungissa asun ja en omista autoa. Talvella onnistuin laihduttamaan 6 kiloa ja liikuin enemmän. Sitten vain tapahtui jotain ja olen palannut vanhoihin tapoihini. Melkein kaikki kovalla työllä pudotetut kilot ovat tulleet takaisin. Painoni ahdistaa minua jatkuvasti ja on vaikea lähteä kotoa mihinkään, koska häpeän itseäni. Pelottaa että verisuoneni tukkeutuvat ja saan sydänkohtauksen. Kolesterolini olivat joskus koholla jopa ollessani normaalipainoinen. Voin vain kuvitella mitä se näyttäisi nyt, painoindeksin hipoessa 30.

Miksikö en sitten tee mitään asialle? Koska en hallitse syömistäni. Varsinkin makean. Syön sitä suureksi osaksi jatkuvaan makeanhimoon, mutta se on myös sellainen rakas tapa, josta on todella vaikeaa luopua.

Käyn terapiassa ja syön lääkkeitä. Lääkkeissä on yhtenä sivuvaikutuksena väsymys. Tämä ei vain tunnu enää normaalilta ja pelkään jatkuvasti että minulla on joku syöpä. Tarkkailen paljon itseäni ja tämä pelko aiheuttaa luonnollisesti lisää ahdistusta. Keväällä otettiin laaja verenkuva ja siinä oli kaikki hyvin. Vain trombosyytit olivat lievästi koholla, mutta lääkäri sanoi että se ei tarkoita välttämättä mitään.

Olen kuitenkin vainoharhainen ja tiedän että kaikki syövät eivät näy verikokeissa. Monien tapausten takia luotto lääkäreitä kohtaan on vähentynyt paljon. Mietityttää, että voiko pelkkä masennus saada ihmisen tosiaan näin väsyneeksi, vai pitääkö minun pyytää päästä lääkäriin tästä? Pelkään vain että minua ei oteta taas kerran vakavasti ja saan luulotautidiagnoosin. Vaikka elämäni ei nyt aivan mallillaan olekaan, niin en halua silti kuolla. :(

Kiitos sinulle joka jaksoit lukea. Olisi mukava lukea muiden kokemuksia.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei! Kappalejako ei toiminut puhelimella. No ei voi mitään.

- Ap

Vierailija
2/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lääkitys sulla on masennukseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venlafaxin 225 mg ja illalla Ketipinor 200 mg.

- Ap

Vierailija
4/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin lääkäriin. Ei tuollainen ole normaalia. Uudestaan verikokeisiin ja pyydät otettavaksi myös aivolisäkehormonit, sukupuolihormonit, kilpirauhashormonit. 

Vierailija
5/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:18"]Takaisin lääkäriin. Ei tuollainen ole normaalia. Uudestaan verikokeisiin ja pyydät otettavaksi myös aivolisäkehormonit, sukupuolihormonit, kilpirauhashormonit. 
[/quote]
Pitää varata sitten aika. Mitä nuo aivolisäke- ja sukupuolihormonit mittaavat?

Vierailija
6/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noita tutkimuksia lääkäriltä saa, siis ihan pyydätte, että haluaisin tällaiset ja tällaiset mittaukset? Eikö lääkärit suutu, ainakin mun yksityiselämässäni tuntemani lääkäri on ihan raivoissaan, että ihmiset pyytelee kokeita/kertoo arveluaan diagnoosista netin perusteella. Haluaisin itse esim. kolesterolikokeet, kun ei koskaan ole otettu ja olen ylipainoinen, mutta en tiedä miten sellaisiin pääsee ilman että pidetään turhien kokeiden toivojana. Kilpirauhaskoekin voisi olla hyvä, mutta sitä en ainakaan kehtaa pyytää, kun on olevinaan niin muotia ja näistä olen kuullut lääkärien naureskelevat, että kaikki paksut haluis näitä otattaa :( t.Ohis

Vierailija
7/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor ainakin lihottaa kyllä useita, jotka sitä syövät säännöllisesti. Sinulla on se psykoosiannoksella, ilmeisesti sinulla on hyvin vakava masennus. Voisit kysellä lääkityksen tarkistamisesta. 20 kilon lihominen kyllä  vaikuttaa ihmisen olemiseen ja uuvuttaa, mutta sitä tekee myös masennus itsessään, tai lääkitys. Venlafaxin voi aiheuttaa valmisteselosteen mukaan voimattomuutta. 

Vierailija
8/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten itse löydä syytä tuohon?
Ensinnäkin nimenomaan nuo lääkkeet on se syy nro 1.
Ne väsyttää ja siksi oot tuommoinen!
Käytä järkeäsi.

Vierailija
9/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:36"]Ketipinor ainakin lihottaa kyllä useita, jotka sitä syövät säännöllisesti. Sinulla on se psykoosiannoksella, ilmeisesti sinulla on hyvin vakava masennus. Voisit kysellä lääkityksen tarkistamisesta. 20 kilon lihominen kyllä  vaikuttaa ihmisen olemiseen ja uuvuttaa, mutta sitä tekee myös masennus itsessään, tai lääkitys. Venlafaxin voi aiheuttaa valmisteselosteen mukaan voimattomuutta. 
[/quote]

No kyllä tuosta jo masennus kehittyykin.

Vierailija
10/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus voi aiheuttaa niin kovan uupumksen, ettei sängystä jaksa nousta.

Tiedän yhden, joka haettiin ambulanssilla sairaalaan.

Vierailija
11/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaanpa otsikon kysymykseen: masennukseen kuuluu juurikin tuollainen pohjattoman tuntuinen väsymys, joka ei lähde nukkumalla. Esimerkin mainitakseni luin mieleeni painuneen jutun Meidän Perhe lehdestä joitakin aikoja sitten. Jutussa oli monia vuosia masennusta sairastanut perheenisä, joka ei jaksanut tehdä yhtään mitään. Hän vain oli. Mies oli myös lihonut paljon, eikä häntä kiinnostanut mikään. Kovasti ihmetytti tämän perheen äidin jaksaminen, heillä oli useampi lapsi ja noin sairas mies. Näin käy, kun masennus tai melkein mikä tahansa mielenterveydenhäiriö kroonistuu.

Minusta kuulostaa, että sinun hoitosi on huonossa tasapainossa. Saat noita ahdistuksen ja sairauden tunteita, koska olet paljon yksin, omissa oloissasi. Silloin ajatukset alkavat kiertää kehää, etkä pääse niistä irti. Paranemisen tie on raskas, mutta jotenkin tuntuu, että tuolla hoidolla se on myös aika mahdotonta.

Vierailija
12/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on kokemusta siitä että masennus voi aiheuttaa tosi kovan uupumuksen, ihan tutulta kuulostaa tuo sun ettei jaksa edes sängystä nousta.

Vierailija
13/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:15"]

Venlafaxin 225 mg ja illalla Ketipinor 200 mg. - Ap

[/quote]Ketipinor nostaa painoa, etenkin kun on noin iso annos. 

Vierailija
14/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:18"]

Takaisin lääkäriin. Ei tuollainen ole normaalia. Uudestaan verikokeisiin ja pyydät otettavaksi myös aivolisäkehormonit, sukupuolihormonit, kilpirauhashormonit. 

[/quote]Miksi ihmeessä, kyllä kilpirauhashormonit riittävät. Ei kukaan lääkäri suostu parikymppisen kohdalla tuohon. Mitä tautilöydöstä ajattelet asiaan saatavan aivolisäke- ja sukupuolihormoneilla?

Vierailija
15/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullakin oo uupumusta mutta kuinka väsynyt olisinkaan jos söisin tuommoisen määrän lääkkeitä!

Vierailija
16/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona kävely virkistää, vaikka vain pieni matka joka päivä.  Kaikki ei ole psyykkistä, elämänhallinta ihan yksinkertaisista jutuista kiinni.  Edes yksin oleminen ei masenna jokaista.  Tutki ruokavaliota, paljonko syöt vaaleaa leipää ja muuta epäterveellistä.

Vierailija
17/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mä oon samanlainen. Oon lihonu 68---> 88 kg.

Vierailija
18/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeanhimosta pääsee pois. En syö makeaa enää kuin harvoin eikä enää tee mieli ees suklaata!

Vierailija
19/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:00"]

Ulkona kävely virkistää, vaikka vain pieni matka joka päivä.  Kaikki ei ole psyykkistä, elämänhallinta ihan yksinkertaisista jutuista kiinni.  Edes yksin oleminen ei masenna jokaista.  Tutki ruokavaliota, paljonko syöt vaaleaa leipää ja muuta epäterveellistä.

[/quote]

Jaa että masennus johtuu vaaleasta leivästä... olispas noin yksinkertaista.

Vierailija
20/44 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:00"]

[/quote]

Jaa että masennus johtuu vaaleasta leivästä... olispas noin yksinkertaista.

[/quote]

Kokeilkaa edes, itse koettua.  Sairaus ei parane mutta sitä voi lievittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi