Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaisitko pienehköön taloon?

Vierailija
03.07.2015 |

Kysymys olikin jo otsikossa. Olemme siis miehen kanssa esineet ensimmäistä omistusasuntoa ja nyt kohdallamme on yksi kaikin puolin täydellinen (remonttia kuitenkin vailla), mutta alakerta on talossa aika pieni.

Yläkerta on talossa tyhjillään ja sinne saisi muutamia huoneita.

Mitä siis itse tekisit? Onko todella edullinen hinta ja täydellinen sijainti, talon kunto ja piha tärkeämpää kuin suuret säilytystilat ja avarat olohuoneet ja keittiöt? :)

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttais. Tilaa pitää olla riittävästi.

Vierailija
2/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinne yläkertaan saisi useampia huoneita, niin eihän se alakerta tolkuttoman pieni voi olla? Kyllä varmaan tuossa tilanteessa ostaisin, jos muuten on täydellinen ja remontointiin varattu rahaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole mikään romunhaalija niin pieni kämppä on parempi kuin suuri. 

+ Edullisempi ostaa

+ Edullisempi ylläpitää

+ Helpompi siivota

Mutta jos olet romunhaalija niin se on äkkiä kamalannäköinen. Pienet asunnot täytyy pitää siistinä. 

Vierailija
4/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 60 neliön talossa eli joo :) Mutta asun yksin, vain 2 pientä koiraa seuranani. Jos taas olisi perhettä tai suunnitelmia sellaisesta, en kovin pientä taloa harkitsisi.

Vierailija
5/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka meillä on iso talo itsellä, niin minusta tuo voi olla hyvinkin järkevä ostos. Voitte ensin asua alakertaa, ja remontoida vähän kerrallaan, jolloin ostohinnan jälkeen on varaa laittaa taloa kuntoon. Sitten jäätte odottelemaan kasvaako perhe, mitkä ovat toiveenne ja tarpeenne, ja mitä yläkertaan kannattaisi sijoittaa. Huoneita ja vessa vai ihan kylppäri. Tällä välin olette maksaneet lainaa pois, ja voitte taas ottaa remppalainan jos tarpeen, eikä tarvitse ottaa kerralla isoa velkaa. Sanotaan että vanhassa talossa (jos se on sellainen) kannattaa asua jonkun aikaa, ja sitten vasta päättää mitä ja miten remonttia tekee.

Vierailija
6/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä. Ei muutakuin kaupoille

Vierailija
7/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pienehkö" on melko suhteellinen käsite. Jonkun mielestä se tarkoittaa 40m2, toisen 80m2, kolmannen 120m2 ja neljännen mielestä vielä 150 neliötäkin on pienehkö. Se mikä on asujalle pienehkö taas riippuu ainakin perhekoosta ja harrastuksista sekä luonteenlaadusta (hamsteri vai minimalisti). 

Ei tuohon muuta voi sanoa kuin että en muuttaisi taloon joka ei täyttäisi tarpeitani. TAI joka olisi todennäköisesti hankala myydä pienuutensa takia.

Vierailija
8/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muuten parikin entistä työkaveria sekä entinen lapsuudenystäväni ostanut pienen rintamamiestalon ja hei kaikki ovat tehneet siihen lisäsiiven, eli laajentaneet vähitellen tai yksi oikeastaan vain jatkoi taloa yhden sellaisen ikkunamitan verran. Se entisen koulukaverini talo on nyt myynnissä etuovella, mutta en uskalla linkittää ettei minua tunneta. 

Vierailija
9/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukaveri oli siis lapsuudenystävä. 9, joka oli myös sama kuin 3. 

Vierailija
10/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu perhe koosta. Kuinka monta makuuhuonetta tarvitsette.. muutoin pieni on hyvä, vie vähemmän lämmitys kuluja, vähemmän siivottavaa.. itse olisin ostanut pienen talon 3h ja keittiö vaikka meillä on 2 lasta, sijainti oli hyvä, talo soma ja hyvin remontoitu, en hamstraa tavaraa joten osaan pitää pienekin tilan avarana..mutta mies ei tykännyt.

Vierailija
11/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista!

Alakerta on ehkä vähän oudosti suunniteltu ja sen takia tuntuu pienemmältä kuin yläkerta jossa ei vielä huoneita ole. Meillä on toive että saisimme pian esikoisemme, mutta mitään suurperhettä emme ole ajatelleet perustaa missään vaiheessa.

Olen kovasti katsellut pieniin taloihin säilytysrarkaisuja netistä ja ne ovat vaikuttaneet ihan kivoilta. Talon pihassa on myös navetta ja pieni aitta, joten niissä pystyisi säilyttämään tavaroita mitä ei usein tarvitse. Uskon, että talon saisi joskus myytyä nopeastikin eteenpäin, koska sijainti on tosiaan aika monen unelmapaikalla ja pelkästään tontti on arvokas! :)

Mutta jään miettimään asiaa ja mielelläni kuulen lisää mielipiteitä!

Ap

Vierailija
12/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä sen verran sanoa että ehdottomasti kannattaa ostaa ensiasunnoksi mahdollisesti lopunelämkoti jos vaan siltä tuntuu, ensiasunnon ei tarvitse olla mikään kerrostalo luukku. Jos elämä sitten vie muualle niin sitten vie.. ja tämä vain siksi että säästätte ensiasunnon ostajina varainsiirtoveron joka on 4% kauppahinnasta talossa ja 2%asunnossa.... Jos ostatte nyt kerrostaloasunnon ja parinvuoden päästä talon niin siinä menettää aika paljon rahaa.

Vierailija
13/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan nyt ne neliöt ja yläkerran korkeus.

Vierailija
14/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:43"]Kiitos paljon vastauksista!

Alakerta on ehkä vähän oudosti suunniteltu ja sen takia tuntuu pienemmältä kuin yläkerta jossa ei vielä huoneita ole. Meillä on toive että saisimme pian esikoisemme, mutta mitään suurperhettä emme ole ajatelleet perustaa missään vaiheessa.

Olen kovasti katsellut pieniin taloihin säilytysrarkaisuja netistä ja ne ovat vaikuttaneet ihan kivoilta. Talon pihassa on myös navetta ja pieni aitta, joten niissä pystyisi säilyttämään tavaroita mitä ei usein tarvitse. Uskon, että talon saisi joskus myytyä nopeastikin eteenpäin, koska sijainti on tosiaan aika monen unelmapaikalla ja pelkästään tontti on arvokas! :)

Mutta jään miettimään asiaa ja mielelläni kuulen lisää mielipiteitä!

Ap
[/quote]
Tontti on aina hyvä sijoituskohde!

Vierailija
15/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko talo vanha? Jos tontti ihastuttaa, yksi vaihtoehto on ostaa alkuun pieni talo ja sitten rakentaa samalle tontille myöhemmin, jos kukkaro sen kestää. 

Vierailija
16/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:47"]Kerrohan nyt ne neliöt ja yläkerran korkeus.
[/quote]

En osaa valitettavasti vielä neliöitä tai korkeuksia sanoa, kävimme katsomassa taloa vaan nopeasti emmekä ottaneet vielä mittoja. Viikonloppuna käymme vielä mittailemassa ja tarkistamassa paremmin talon kunnon ennen kuin teemme päätöksen ostammeko sen vai emme (kun talo on tosiaan vanha hirsitalo).

Ap

Vierailija
17/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, pystyttekö itse remontoimaan/rakentamaan halvalla, siis jos ette ole varakkaita. Remontointi on ulkopuolisella teetettynä todella kallista tänä päivänä.

Minä ostin 60-neliöisen mummonmökin erottuani. Kaveri remontoi edullisesti. Jouduin laittamaan vesijohdon, voemärin ja uudet sähköt. Ulkovessaa käytin ensimmäisen vuoden. Suihku tuli vasta 7 vuoden päästä, sitä ennen ulkosauna ja bideesuihku. Ja hyvinpärjäsin. Lapset asuivat naapurissa uudessa ok-talossa isänsä kanssa ja juoksivat päivittäin meillä.

Nyt olen uusissa naimisissa ja tässä minitalossa olemme edelleen. Kätsy siivota, mutta rakastaisin lisätilaa. Toisaalta sitten tulisi haalittua kaikenlaista roinaa.

Vierailija
18/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:48"]Onko talo vanha? Jos tontti ihastuttaa, yksi vaihtoehto on ostaa alkuun pieni talo ja sitten rakentaa samalle tontille myöhemmin, jos kukkaro sen kestää. 
[/quote]

Talo on 40-50 luvulla rakennettu hirsitalo, jossa siis ulkorakennuksina aitta ja navetta. Tontin pinta-ala on kaksi hehtaaria arvokkaalla alueella.

Ap

Vierailija
19/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lisään vielä, että mieheni on talonrakentaja ammatiltaan ja meillä on perheessä muitakin remonttitaitoisia miehiä ja naisia, joten remontin pystyisi tekemään kokonaan itse (paitsi putki- ja sähkötyöt)

Ap

Vierailija
20/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:53"]Niin ja lisään vielä, että mieheni on talonrakentaja ammatiltaan ja meillä on perheessä muitakin remonttitaitoisia miehiä ja naisia, joten remontin pystyisi tekemään kokonaan itse (paitsi putki- ja sähkötyöt)

Ap
[/quote][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:53"]Niin ja lisään vielä, että mieheni on talonrakentaja ammatiltaan ja meillä on perheessä muitakin remonttitaitoisia miehiä ja naisia, joten remontin pystyisi tekemään kokonaan itse (paitsi putki- ja sähkötyöt)

Ap
[/quote][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:53"]Niin ja lisään vielä, että mieheni on talonrakentaja ammatiltaan ja meillä on perheessä muitakin remonttitaitoisia miehiä ja naisia, joten remontin pystyisi tekemään kokonaan itse (paitsi putki- ja sähkötyöt)

Ap

Ap
Hirsitalo on paras, ostakaa ihmeessä pois alta ja tehkää unelmienne koti.
[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi