Mua kummeksuttaa vinkit siihen, jos et jaksa laittaa ruokaa
Ruokaboxit, feeliat, helpot reseptit jne. Sekoitat vaan nää ja nuo, kiehautat kattilassa, pilkot sekaan x ja uunissa vartin. Ja kas, puolen tunnin päästä ruoka valmis.
Mun mielestä toi on se normaali suoritus kun jaksaa ja sit kun ei jaksa oikeesti, syön banaanin ja jugurtin.
Vai montako tuntia muut oikeen kokkaatte arjessa??
Kommentit (57)
Puolessa tunnissa saa aikaan vaikka mitä. Kerran tai kaksi kertaa viikossa on tähdebuffet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä vaan jaksoin ruokaa laittaa kun olin nuori äiti ja oli 8 mukulaa, kolmivuorotyö, sairas anoppi ja 5 lehmää. Ihmetyttää nykynuorten ja etenkin äitien laiskuun. Miniällä siisti toimistotyö, ja lapset kertoivat lempiruokansa olevan Saarioisten pinaattilätyt! Voi hyvä luoja, ajattelin minä. Annoin miniälle reseptin pinaattilettuihin, eli kaupasta saa pakasteena tai itse voi kasvattaa kesällä pinaatin, kananmunia, maitoa, jauhoja, sokeria, suolaa. Niistä tehdään taikina ja annetaan vetäytyä puolisen tuntia, paistetaan. Miniän ilme oli hyytävä ja kun laitoin wats appiin vielä kirjoitettuna ohjeet, hän ei reagoinut mitenkään. Oi aikoja, oi tapoja! Sanoo mummo.
Apua, kauhujen uhrautuja-anoppi linjoilla. Kun minä ja minä minä minä. Ajat on tosiaan muuttuneet ja ehkäpä on ollut oma valintasi tehdä ne 8 mukulaa ja hankkia se 3-vuorotyö.
Sairas anoppi ja 5 lehmää kyllä kuulostaa joko painaijaiselta tai keksityltä.
Laatikkoruoat on nopeita tehdä, aikaa menee 10 min heittää ainekset vuokaan. Paisto ottaa oman aikansa mutta uunihan sen työn tekee kun vaan jaksaa odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän kokatessa ole aktiivista aikaa kuin pari minuuttia. Loppuaika on odottelua.
Riippuu ihan täysin ruuasta. Jauhelihakeittoon perunoiden kuorimiseenkin menee se pari minuuttia, saati sitten pilkkominen, muiden juuresten kuoriminen ja pilkkominen, sekä jauhelihan paistaminen. Eikä niitä oikein voi tehdä yhtä aikaa.
Jos ihan ruoka-ruokaa tekee, kyllä siihen vähintään 15 minuuttia aktiivista aikaa menee, teki melkein mitä tahansa, kun salaatit ja siivoukset luetaan mukaan. Ja spesiaalimpeihin saa seistä keittiössä pitkäänkin.
No mitä tekisit sillä ylimääräisellä 15 minuutilla jos ruokaan ei tarvitsisi käyttää?
Luultavasti enemmän aikaa tuhraantui täällä av:llä kun luit viestejä ja vastailit😂
Kuka priorisoi mitäkin:)
Miten se on niin vaikeaa käsittää että kaikki ei vaan halua tehdä ruokaa?
Rakastan ruoanlaittoa ja yleensä minulle ei ole mikään ongelma käyttää vähän enemmänkin aikaa ja vaivaa sen tekemiseen, mutta silti välillä tulee hetkiä että ei vaan huvita. Silloin ostetaan jonkun muun tekemää. Näitä hetkiä tulee varmasti vielä useammin niille jotka eivät edes pidä ruoanlaitosta eikä se väärin ole. Onneksi nykyään ei ole pakko jos ei halua eikä se tee heistä mitenkään huonompia ihmisiä. Kunhan ei nyt ihan kauhean epäterveellisiä ruokia valitse se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Laatikkoruoat on nopeita tehdä, aikaa menee 10 min heittää ainekset vuokaan. Paisto ottaa oman aikansa mutta uunihan sen työn tekee kun vaan jaksaa odottaa.
Helppoa on joo, mutta ei niitäkään jaksa joka päivä syödä.
Tai jos pitää saada ruokaa nopeasti = kiljuva nälkä.
Silloin vaan ostaa sieltä valmisosastolta sen lohikiusauksen tai thaikuution pakkasesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos en jaksa kokata tänään, se tarkoittaa en jaksa kokata tänään. En edes 5min. Syön sitten vaikka paketillisen nakkeja kylmänä suoraan paketista.
Ja joskus ei vaan ehdi. Etätyöpäivä, palaveria toisensa perään. Ei ehdi mitään sipuleita pilkkoa. Maustettu rahka, jonka vetäisen läppärin ääressä.
Mä olen niin ruokaorientoitunut ja aina nälkäinen etten selviä tuollaisella. Äärimäisessä hädässä Juustovoileipädiivu keitetyllä kananmunalla kerran kk. Muuten ihan kunnon annos ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta tulossa possupihvit ja paistetut perunat.
Perunat keitin jo aiemmin että jäähtyy. Siihen meni aktiivista työaikaa varmaan minuutti?
Pihvien leikkuu, leivitys ja paisto 10min? Samalla paistuu sipuli ja perunat.
Kun odottelen niitä teen samaan aikaan salaatin.
Mä en vaan näe tuossa mitään rankkaa tai vaikeaa tai aikaavievää?? Viikonlopun lihapadankin valmistelut n vartin ja pata muhii itsekseen
Sulla ei ole koskaan tilannetta, että et jaksa? Esim vauva valvottanut koko yön tai 40C kuume tai migreeni. Tai noi kaikki yhtä aikaa..
Kaikilla varmaankin on ja sairaana ei ole voimia. Siksi pakastimessa pitäisi aina olla lämmitettävää hätävaraa.
Mulla menee maksimissaan kolme varttia aktiivista ruuanlaittoaikaa päivittäin, ja siinä ajassa saatan myös venytellä, kuunnella hyvää musiikkia ja tiskata. (eli jos lieden äärellä vahdin ettei pala jne) Kyllä ruuanlaitto on ihan asennekysymys, onhan niitäkin ihmisiä jotka ei vaan "jaksa" maksaa laskuja tai ajattelee pyykinpesunkin olevan aktiivista hommaa, vaikka lähes kaikki pesee pyykkinsä koneellisesti.
Kahden aikuisen talous. Pidetään hyvästä ruuasta ja ruuanlaitosta, mutta usein on jopa viikkoja ettei ehdi/jaksa laittaa ruokaa. Silloin syödään hedelmiä, juurespaloja, juustoa, pakastepizzoja yms mitä tahansa mikä ei vaadi kuin korkeintaan veitsen ja mahdollisesti pikaisen lämmityksen uunissa/mikrossa.
Ruokakassit ohjeineen on varmasti käteviä ja hyviä jos kyse on siitä että motivaatio on hukassa kun ei keksi mitä ruokaa laittaisi, mutta ei ne siihen auta jos aikaa ei ole tai ei vaan muutoin nappaa yhtään.
Tykkään kokata, mutta en tietenkään ihan joka päivä ehdi tai jaksa. Siksi teen yleensä isomman satsin ruokaa kuin tarvitsen, ja pakastan loput annosrasioihin. Pakastimeen voi tehdä myös paistamista vaille valmiiksi esim. lihapullia tai murekkeen silloin kun ehtii ja jaksaa.
Sitten kun olen vanha, niin ostan varmaan kaiken einesruokina. Teen ruokaa useammalle päivälle, mutta jo nyt omia voimia säästääkseni olen alkanut ostaa esim. mikrolasagnea. Ruokaa laittaessani olen jo ostanut perunakasvissekoituksia, kun en vaan jaksa kuorimista 😆
Inhoan ruoanlaittoa. Kokit aina kehuu et tosta vaan ja kohta valmis. Minusta se on hankalaa ja aikaavievää puuhaa. Vaikea keksiä hyvää ja helppoa ja edullista. Oon niin kyllästyny.
Minulle nuo 'kala uuniin juuresten kanssa' on jo erityistä hienon ruuan kokkaamista.
En pidä ruuanlaitosta yhtään ja haluan selvitä niin vähällä kuin suinkin. Syön siksi paljon eineksiä. Eli otetaan valmis ruokapakkaus, lämmitetään mikrossa ja syödään. Tai sitten syön leipää, banaania ja jugurttia tms.
En yksinkertaisesti tajua niitä, jotka viitsivät tehdä ruokaa joka päivä.
N54
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee maksimissaan kolme varttia aktiivista ruuanlaittoaikaa päivittäin, ja siinä ajassa saatan myös venytellä, kuunnella hyvää musiikkia ja tiskata. (eli jos lieden äärellä vahdin ettei pala jne) Kyllä ruuanlaitto on ihan asennekysymys, onhan niitäkin ihmisiä jotka ei vaan "jaksa" maksaa laskuja tai ajattelee pyykinpesunkin olevan aktiivista hommaa, vaikka lähes kaikki pesee pyykkinsä koneellisesti.
Kuulostaa painajaiselta. Yhtä hyvin voisit sanoa, että peset vessanpönttöä joka päivä 45 minuuttia. Yhtä miellyttävää minusta kuin ruuanlaitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän kokatessa ole aktiivista aikaa kuin pari minuuttia. Loppuaika on odottelua.
Riippuu ihan täysin ruuasta. Jauhelihakeittoon perunoiden kuorimiseenkin menee se pari minuuttia, saati sitten pilkkominen, muiden juuresten kuoriminen ja pilkkominen, sekä jauhelihan paistaminen. Eikä niitä oikein voi tehdä yhtä aikaa.
Jos ihan ruoka-ruokaa tekee, kyllä siihen vähintään 15 minuuttia aktiivista aikaa menee, teki melkein mitä tahansa, kun salaatit ja siivoukset luetaan mukaan. Ja spesiaalimpeihin saa seistä keittiössä pitkäänkin.No mitä tekisit sillä ylimääräisellä 15 minuutilla jos ruokaan ei tarvitsisi käyttää?
Luultavasti enemmän aikaa tuhraantui täällä av:llä kun luit viestejä ja vastailit😂
Kuka priorisoi mitäkin:)
Lepäisin, koska kysehän oli siitä, ettei jaksa, ei siitä, että "aikaa tuhraantuu". Palstailukin voi olla lepoa. Ainakin se on kivempaa kuin perunoiden kuoriminen.
- eri -
Joskus on pelkkä syöminen raskasta.
Ruokaa teen aina moneksi päiväksi, joskus useita ruokia pakastimeen yhdellä kertaa. Astiat paras tiskata heti. Sitten on niin väsynyt ettei tunne nälkää.