Mua kummeksuttaa vinkit siihen, jos et jaksa laittaa ruokaa
Ruokaboxit, feeliat, helpot reseptit jne. Sekoitat vaan nää ja nuo, kiehautat kattilassa, pilkot sekaan x ja uunissa vartin. Ja kas, puolen tunnin päästä ruoka valmis.
Mun mielestä toi on se normaali suoritus kun jaksaa ja sit kun ei jaksa oikeesti, syön banaanin ja jugurtin.
Vai montako tuntia muut oikeen kokkaatte arjessa??
Kommentit (57)
Kyllä puolen tunnin ruuan jaksaa laittaa. Sellaiset helpot. Isotöisemmät vie tunnin + keitto/uunissaoloaika.
Eilen tein helpon ruuan: paista 400g jauhelihaa, lisää pakastesipulikuutioita, lisää tacomaustepussi, lisää 1 prk tomaattimurskaa, anna pulputtaa hetki. Sillä välin nosta uunipelti pöydälle, laita siihen leivinpaperi, etsi tortillalevyt, ota esille juustoraastepussi. Laita tortillalevy pohjalle, kastiketta, raastetta, uusi levy, kastiketta, raastetta (ranskankerma sopii myös). Tee niin kauan kunnes kastike loppuu, päällimmäiseksi tortillalevy ja juustoraaste. Uunissa 225 vartti.
Sellainen en-keksi-mitään-kauhea-nälkä-en-jaksa-laittaa-ruokaa niin lyön airfraieriin bataattiranskalaisia, sipulirenkaita ja kevätkääryleitä. Tää ottaa 5 min esivalmistus, pöhöttimessä 20 minuuttia.
No eihän kokatessa ole aktiivista aikaa kuin pari minuuttia. Loppuaika on odottelua.
Ihan tuttu tunne, ap, vaikka yleensä tykkäänkin kokata. Monesti ne "nopeat ohjeet" ovat ihan tavallisia. Ajatellaan, että joku kotikokki pistää pilkkoen juurekset samaan tahtiin kuin joku ammattikokki, ja kun samaan aikaan keität, pilkot, paistat ja höyrytät, ajatus on tehdä se optimaalisesti, ei tasan varmaan jollain TV-kokilla ala lapset tappelemaan taustalla. Ja kun kyse ei aina ole vain kiireestä vaan siitä, että ei JAKSA heilua kuin heinämies. Aika tavallinen perusohje itselläni on keittää makaroni tai riisi, paistaa broilerisuikaleita, jauhelihaa tms. ja paistaa joku pakastevihannessatsi. Juu ei kastiketta, ei tuoreita yrttejä, ei pilkkomista.
Joo, nämä "helpot" vinkit on aina ihan normaalia ruuanlaittoa joten ei niistä ole mitään apua. Tämä on ihan kohtuuhelppo:
1.Lämmitä uuni vaadittuun lämpötilaan
2.Laita pakastepitsa uuniin
3.Odota että pitsa on kypsä ja ota se uunista
Jos kysytään vinkkejä, niin silloin selvästi kuitenkin halutaan jotain tehdä itse. Sillä jos ajatus on se, ettei itse jaksa tehdä yhtään mitään, niin mitä vinkkejä siihen tarvitsee! Se on joko einestä, pitsaa, tms täysin valmista tai sitten ravintolaan tai heseen. Ei tuohon mitään vinkkejä tarvita.
Mun mielestä kokkaamisessa eniten ärsyttää siitä aiheutuva sotku ja epäjärjestys. On kippoa, kuppoa, paistinpannua, kattilaa ja leikkuulautaa ensin levällään ja sitten likaisena. Tulee tahroja ja jotain putoaa aina lattialle ja sitä saa olla pyyhkimässä. Roskis tietty täynnä, niin paketit täytyy joko survoa sinne tai jättää pöydälle odottamaan, että saa ne vietyä ulos. Tämä sama show toistuu, oli se kokkausaika sitten vartti tai tunti.
En ymmärrä kanssa kun joku sanoo ettei jaksa laittaa ruokaa ja sitten kalliilla tilataan joku rasvaklöntti joka vie koomaan.Kaupasta saa tosi halvalla vähemmän rasvaista ruokaa halvemmalla kun voi sieltä hakea useamman päivän sapuskat jos huom. ei osaa tai viitsi tehdä.Ruoanlaitto on todella ihanaa jos viitsii siihen perehtyä ja netistä löytyy kaikkeen ohjeet.
Kohta tulossa possupihvit ja paistetut perunat.
Perunat keitin jo aiemmin että jäähtyy. Siihen meni aktiivista työaikaa varmaan minuutti?
Pihvien leikkuu, leivitys ja paisto 10min? Samalla paistuu sipuli ja perunat.
Kun odottelen niitä teen samaan aikaan salaatin.
Mä en vaan näe tuossa mitään rankkaa tai vaikeaa tai aikaavievää?? Viikonlopun lihapadankin valmistelut n vartin ja pata muhii itsekseen
Vierailija kirjoitti:
Perunat keitin jo aiemmin että jäähtyy. Siihen meni aktiivista työaikaa varmaan minuutti?
Mä en vaan näe tuossa mitään rankkaa tai vaikeaa tai aikaavievää?? Viikonlopun lihapadankin valmistelut n vartin ja pata muhii itsekseen
Sulla ei ole koskaan tilannetta, että et jaksa? Esim vauva valvottanut koko yön tai 40C kuume tai migreeni. Tai noi kaikki yhtä aikaa..
Hyvänen aika: jokaiselle mitä haluaa ja jaksaa tehdä ja viitsii laittaa ja haluaa maksaa! Pidän itsekin perusruuan teosta mutta täytyykö kaikkien muiden pitää? Ennen tehtiin kaikki kotona? So what? Nykyään ompelee se joka tykkää ompelusta, kutoo sukkaa se joka tykkää, siivoaa se joka tykkää ja kokkaa se joka tykkää, tekee pihahommia se joka tykkää. Mitä ihmeellistä on siinä, että ostaa palveluja?? Älkää olko niin nipoja! Olen 67 enkä ikinä ole kirnunnut voita maidosta/kermasta. Pitäisikö hävetä että olen ostanut voin?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kokkaamisessa eniten ärsyttää siitä aiheutuva sotku ja epäjärjestys. On kippoa, kuppoa, paistinpannua, kattilaa ja leikkuulautaa ensin levällään ja sitten likaisena. Tulee tahroja ja jotain putoaa aina lattialle ja sitä saa olla pyyhkimässä. Roskis tietty täynnä, niin paketit täytyy joko survoa sinne tai jättää pöydälle odottamaan, että saa ne vietyä ulos. Tämä sama show toistuu, oli se kokkausaika sitten vartti tai tunti.
Mä siivoan sitä mukaa kun sotkua tulee. Esimerkinä nyt tämän päivän ruoka
Kun keitin perunat pesaisin kattilan heti kaappiin. Muutaman sekunnin homma
- Kun leikkaan 1. perunat, 2 sipulin, 3 lihan huuhtaisen heti leikkuulaudan ja laitan koneeseen.
- Lihan leivitykseen 2 kippoa: huuhtaisen ja laitan koneeseen heti kun pihvit on pannulla.
- 2 paistinpannua, veitsellä voita pannuun ja ruoka paistumaan.
- valmis ruoka 2 lautaselle. Voihin käytetyn veitsen käytän syödessäni.
- Paistinpannuihin vettä.
- kun on syöty lautaset ja aterimet koneeseen. Paistinpannuihin fairya ja vettä, pyöräytys harjalla. Pannut kaappiin.
Voila - ei yhtään sotkua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole koskaan tilannetta, että et jaksa? Esim vauva valvottanut koko yön tai 40C kuume tai migreeni. Tai noi kaikki yhtä aikaa..
Mun 2. lapseni herätti 3-7× yössä 3v saakka. Samaan aikaan kävin töissä ja hoidin esikoista ja kotia mieheni rinnalla. Kaikenkaikkiaan tässä on pyörinyt 4 muksua jaloissa
Kukas sen homman olisi tehnyt??
Ruoanlaitto on lastenleikkiä. Vain aika, raha, mielikuvitus ja universumi rajana.
Terv. Ravintolakokki off duty
Kauheesti myös kehotetaan "käyttämään mitä kaapissa nyt sattuu olemaan". Ei minun kaapeissani ole varaa pitää mitään muuta kuin täsmälleen se mitä aion käyttää.
Oikeesti sitten airfryier on se, millä kannattaa tehdä ruokaa niin, että pitää vain pussinsuu aukaista. VAikkakin se menee sitten epäterveellisen mätön puolelle. Kaupoissa on nykyään tosi paljon tuotteita, jotka voi laittaa fryieriin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, nämä "helpot" vinkit on aina ihan normaalia ruuanlaittoa joten ei niistä ole mitään apua. Tämä on ihan kohtuuhelppo:
1.Lämmitä uuni vaadittuun lämpötilaan
2.Laita pakastepitsa uuniin
3.Odota että pitsa on kypsä ja ota se uunista
Tai tuon pitsan tilalle voi vaihtaa pakasteranskalaiset ja pakastekalaleikkeet.
Kolmas vaihtoehto on, ota hernekeittopurkki, avaa se ja tyhjennä kattilaan, lisää puoli purkillista vettä ja kiehauta.
Mun "en jaksa laittaa ruokaa" ruoka on jotain tällaista: salaattisekoitus kaupasta, joku valmis kastike ja jotain täyttävää mukaan (kuten papuja salsa kastikkeessa, fetaa, tonnikalaa, marinoituja tofu kuutioita yms). Jos oikein innostaa niin saatan laittaa siemensekoitusta joukkoon.
Toinen on kaupan valmisriisi, ja samalla logiikalla jotain kasvista mukaan ja nälkää pitävää. Voileivät käy ihan hyvin kun laittaa päälle vähän ruokasampia juttuja.
Nuudeleista saa myös oikeasti ihan ok ravitsevan setin. Jos vaikka sattuu oleman keitettyjä kananmunia, ja heittää jotain kasviksia sekaan lillumaan. Tai syö vaikka ompun "jälkkäriks".
Laitan aina hieman extraa esim muusia. että voin toinen päivä vaikka paistaa makkaraa ja lämpäyttää muuusinjätteen, kuten tänään.
Ei se oo vaiva eikä mikään hakata pihvit, maustaa, leivittää, paistaa ja tehdä uunijuurekset itse. Sit siihen itse tehty sienikastike kylkeen.