Mua kummeksuttaa vinkit siihen, jos et jaksa laittaa ruokaa
Ruokaboxit, feeliat, helpot reseptit jne. Sekoitat vaan nää ja nuo, kiehautat kattilassa, pilkot sekaan x ja uunissa vartin. Ja kas, puolen tunnin päästä ruoka valmis.
Mun mielestä toi on se normaali suoritus kun jaksaa ja sit kun ei jaksa oikeesti, syön banaanin ja jugurtin.
Vai montako tuntia muut oikeen kokkaatte arjessa??
Kommentit (57)
Nuo ruokakassit ovat välillä mukavia, koska ne säästävät suunnittelun ja kaupassa käymisen vaivalta, ja reseptit ovat vähän erilaisia kuin ne omat vanhat.
Vierailija kirjoitti:
No eihän kokatessa ole aktiivista aikaa kuin pari minuuttia. Loppuaika on odottelua.
Riippuu ihan täysin ruuasta. Jauhelihakeittoon perunoiden kuorimiseenkin menee se pari minuuttia, saati sitten pilkkominen, muiden juuresten kuoriminen ja pilkkominen, sekä jauhelihan paistaminen. Eikä niitä oikein voi tehdä yhtä aikaa.
Jos ihan ruoka-ruokaa tekee, kyllä siihen vähintään 15 minuuttia aktiivista aikaa menee, teki melkein mitä tahansa, kun salaatit ja siivoukset luetaan mukaan. Ja spesiaalimpeihin saa seistä keittiössä pitkäänkin.
Pikaruoka etätyöpäivänä sairasta lasta samalla vahtien on nuudelipussi ja paistettu muna, pätkä kurkkua ja tomaattia. Sen saa pöytään noin viidessä minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kokkaamisessa eniten ärsyttää siitä aiheutuva sotku ja epäjärjestys. On kippoa, kuppoa, paistinpannua, kattilaa ja leikkuulautaa ensin levällään ja sitten likaisena. Tulee tahroja ja jotain putoaa aina lattialle ja sitä saa olla pyyhkimässä. Roskis tietty täynnä, niin paketit täytyy joko survoa sinne tai jättää pöydälle odottamaan, että saa ne vietyä ulos. Tämä sama show toistuu, oli se kokkausaika sitten vartti tai tunti.
Joo, ei joku Jamie Oliver totea, että oho, leikkuulauta onkin likainen, pesaisenpa nyt ensin ja kas, kuivauspyyhekin pitää vaihtaa. Ei survo pakkauksia roskapussiin ja sitten vääntele sitä solmuun. Kaikki ainekset ovat somasti omissa kupposissaan valmiina odottamassa, että herra laittaa 15 min. aterian ja simsalabim, jonnekin ne kupposet sitten myös katoavat :) Ja tasan varmaan ei normiväsynyt ihminen työpäivän jälkeen heilu ja pilko siihen tahtiin kuin Oliver.
Kala uuniin ja juureksia perään. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
No eihän kokatessa ole aktiivista aikaa kuin pari minuuttia. Loppuaika on odottelua.
Mitä ruokaa teet parissa minuutissa? Johan menee enemmän aikaa sipuleiden sun muiden pilkkomiseen, tai vaikka ruskean kastikkeen pohjan valmistumiseen. Jauhelihakaan ei kypsy kahdessa minuutissa ja pakko sitä on kyllä hämmentää, jos meinaa kypsyvän edes jotakuinkin tasaisesti.
Varmaan pikaisin vinkki siihen, jos ei jaksa laittaa ruokaa, on paistaa jotkin ohuet kanapihvit ja kylkeen mikroriisi. Jos on kuivaa ilman kastiketta, sama kanasuikalaista + purkki kermaa ja vaikka currya mausteeksi.
Tai kanaa tai tonnikalaa ja kaupan valmissalaatti pussista.
Italianpata on myös nopea klassikko.
Karjalanpaistia tein tänään, ei senkään valmisteluissa mennyt kuin puolisen tuntia, mutta siinä pitää aina ennakoida, että aloittaa tunteja aikaisemmin, eikä siten kelpaa noihin ei-jaksa-tehdä-päiviin ruoaksi, jos havahtuu liian myöhään tekemiseen. Vähän turhan pitkä aika nälkäisenä odotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta tulossa possupihvit ja paistetut perunat.
Perunat keitin jo aiemmin että jäähtyy. Siihen meni aktiivista työaikaa varmaan minuutti?
Pihvien leikkuu, leivitys ja paisto 10min? Samalla paistuu sipuli ja perunat.
Kun odottelen niitä teen samaan aikaan salaatin.
Mä en vaan näe tuossa mitään rankkaa tai vaikeaa tai aikaavievää?? Viikonlopun lihapadankin valmistelut n vartin ja pata muhii itsekseen
Sulla ei ole koskaan tilannetta, että et jaksa? Esim vauva valvottanut koko yön tai 40C kuume tai migreeni. Tai noi kaikki yhtä aikaa..
Mun 2. lapseni herätti 3-7× yössä 3v saakka. Samaan aikaan kävin töissä ja hoidin esikoista ja kotia mieheni rinnalla. Kaikenkaikkiaan tässä on pyörinyt 4 muksua jaloissa
Kukas sen homman olisi tehnyt??
Lapset (ja koirat ja kissat) on ruokittava, olipa sitten 40 asteen kuumeessa tai oksennustaudissa. Sellaisia tilanteita varten on ne "mennään sieltä missä aitaa ei ole ollenkaan" ruuat. Pussillinen pakasteranskalaisia ja kalapuikot. Kolmevee osaa jo kattaa pöydän (kaikille lautaset, haarukat ja kupit, väliäkö sillä onko haarukat samankokoisia ja tai kupit samaa sarjaa, kunhan on puhtaita) Kaikkein ankeimpia tilanteita (=40 asteen kuume rintatulehduksessa, en ole ikinä ollut niin kipeä, en edes silloin kun oli influenssa) varten oli sitten "tänään saatte syödä suklaamuroja kunhan käytätte koiran pissalla ulkona". Nyt nuo on teinejä kaikki, osaavat pestä perunat, paistaa kananmunia, keittää spagettia ja tehdä tortillapitsaa pelkästä kehotuksesta. Ei tarvitse vahtia vieressä, vaikka olisi vieraampi resepti, kun osaavat lukea.
Sitä minä vaan mietin, että kaikki muut ilmeisesti ostaa niitä pestyjä perunoita kaupasta? Meillä kun on omat perunat, niin niiden pesemisessä menee kyllä aikaa, ei tapahdu viidessä minuutissa. Ja kun ne on omakasvattamia, niin ne on eri kokoisia ja eri muotoisia, niin kuormiminenkaan ei välttämättä ole kovin nopeaa...
Mut toiset osaa ennakoida paremmin. Mä olen aika huono siinä, siksi ne pakasteranskikset.
Pestyt on jo valmiiksi lötköjä, ostan vain multaisia
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kanssa kun joku sanoo ettei jaksa laittaa ruokaa ja sitten kalliilla tilataan joku rasvaklöntti joka vie koomaan.Kaupasta saa tosi halvalla vähemmän rasvaista ruokaa halvemmalla kun voi sieltä hakea useamman päivän sapuskat jos huom. ei osaa tai viitsi tehdä.Ruoanlaitto on todella ihanaa jos viitsii siihen perehtyä ja netistä löytyy kaikkeen ohjeet.
Ehkäpä kaikki eivät olekaan samanlaisia kuin sinä? Useimmat ihmiset joskus haluavat syödä toisten laittamaa ja kuitenkin maistuvaa ruokaa. Ei se hehtaarimarketissa pyöriminenkään aina innosta, jos väsyttää ja/tai on muuta kiireellisempää hommaa kotona.
Ruoanlaitto ei todellakaan ole kaikkien mielestä "ihanaa", vaan on monille stressaava välttämätön paha muutenkin kiireisessä arjessa.
Nuo Feelian pussit on sellaisia että pitää vain lämmittää. Jotain omia mausteita tai esim kermaa voi myös halutessaan lisätä. Tykkään kyllä laittaa erikoisempia ruokia pitkän kaavan mukaan viikonloppuisin mutta arkisin en jaksa. Yksi tosi helppo ruoka on sellainen, että ostaa 2-3 pötköä valmiita kasvissoseita (bataattia, porkkanaa ym) laittaa ne kattilaan kermapurkin, juoksevan Koskenlaskijan ja mausteiden kanssa ja lämmittää keiton. Nestettä voi halutessaan lisätä, itse tykkään paksusta kasvissosekeitosta. Toinen nopea ja helppo on purkkihernari, johon paistan jauhelihaa joukkoon. Tulee paljon parempaa ja ruokaisampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kanssa kun joku sanoo ettei jaksa laittaa ruokaa ja sitten kalliilla tilataan joku rasvaklöntti joka vie koomaan.Kaupasta saa tosi halvalla vähemmän rasvaista ruokaa halvemmalla kun voi sieltä hakea useamman päivän sapuskat jos huom. ei osaa tai viitsi tehdä.Ruoanlaitto on todella ihanaa jos viitsii siihen perehtyä ja netistä löytyy kaikkeen ohjeet.
Ehkäpä kaikki eivät olekaan samanlaisia kuin sinä? Useimmat ihmiset joskus haluavat syödä toisten laittamaa ja kuitenkin maistuvaa ruokaa. Ei se hehtaarimarketissa pyöriminenkään aina innosta, jos väsyttää ja/tai on muuta kiireellisempää hommaa kotona.
Ruoanlaitto ei todellakaan ole kaikkien mielestä "ihanaa", vaan on monille stressaava välttämätön paha muutenkin kiireisessä arjessa.
No älä syö jos et jaksa hakea etkä laittaa sitä.Kummallista rutinaa ja muka kiirettä mene pienenpään kauppaan ettei tarvitse "pyöriä" t: 3 lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Kauheesti myös kehotetaan "käyttämään mitä kaapissa nyt sattuu olemaan". Ei minun kaapeissani ole varaa pitää mitään muuta kuin täsmälleen se mitä aion käyttää.
Eli teet juuri niin kuin kehotetaan - käytät mitä kaapissa on!
Mulle kaikki minkä voi heittää valmiina uuniin on niitä "en jaksa kokata"-ruokia. Ranut ja nakit, pakastepitsat ja lämppärit. Mulla on usein töitten jälkeen selkä niin kipeä, etten kestä yhtään keittiössä touhuilua. Pakko päästä sohvalle selkää lepuuttamaan ja antaa uunin kokata.
No kun joskus on oikeasti niin poikki ettei jaksa tai edes uskalla tehdä mitään koska on niin väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Joo, nämä "helpot" vinkit on aina ihan normaalia ruuanlaittoa joten ei niistä ole mitään apua. Tämä on ihan kohtuuhelppo:
1.Lämmitä uuni vaadittuun lämpötilaan
2.Laita pakastepitsa uuniin
3.Odota että pitsa on kypsä ja ota se uunista
Ja jos on aivan kiljuva nälkä, niin tätäkin voi vielä nopeuttaa!
A. Laita pakastepitsa kylmään uuniin, valitse vaadittu lämpöaste ja odota – pitsa on valmis (vähän uunista riippuen) sitten kun uuni on lämmin
B. Laita mikro ”täysille”, jäinen pitsa lautaselle ja ajastimeen 5 minuuttia – pitsa on syömäkelpoinen puolta nopeammin kuin uunissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan täysin ruuasta. Jauhelihakeittoon perunoiden kuorimiseenkin menee se pari minuuttia, saati sitten pilkkominen, muiden juuresten kuoriminen ja pilkkominen, sekä jauhelihan paistaminen. Eikä niitä oikein voi tehdä yhtä aikaa.
Jos ihan ruoka-ruokaa tekee, kyllä siihen vähintään 15 minuuttia aktiivista aikaa menee, teki melkein mitä tahansa, kun salaatit ja siivoukset luetaan mukaan. Ja spesiaalimpeihin saa seistä keittiössä pitkäänkin.
Itse olen siirtynyt peruna-keittokasvis pakasteeseen 750g.Ei tarvitse enää kuoria ja pilkkoa. Helppoa ja edullista. Vesi kiehautetaan, lisätään kasvisliemi, pakastepussi, keitetään 10 min, lisätään vaikka sitä jauhelihaa tai nakkipaloja ja hapankaalia, 5min ja maustetaan soijalla, päälle persiljaa.
Oma pikaruokasuosikkini on pinaattituorepasta vihreän peston ja parmesaaniraasteen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mun "en jaksa laittaa ruokaa" ruoka on jotain tällaista: salaattisekoitus kaupasta, joku valmis kastike ja jotain täyttävää mukaan (kuten papuja salsa kastikkeessa, fetaa, tonnikalaa, marinoituja tofu kuutioita yms). Jos oikein innostaa niin saatan laittaa siemensekoitusta joukkoon.
Toinen on kaupan valmisriisi, ja samalla logiikalla jotain kasvista mukaan ja nälkää pitävää. Voileivät käy ihan hyvin kun laittaa päälle vähän ruokasampia juttuja.
Nuudeleista saa myös oikeasti ihan ok ravitsevan setin. Jos vaikka sattuu oleman keitettyjä kananmunia, ja heittää jotain kasviksia sekaan lillumaan. Tai syö vaikka ompun "jälkkäriks".
Yäk
Minä käytän aina arkena puolivalmisteita, ja varuilla on aina jotain valmista, jos ei jaksa kokata. Valmissalaatit on käteviä, kesäisin sai kilon pakkauksiakin niin syötiin koko perhe siitä mutta talvisin ostan jokaiselle oman.
Pakastetuotteista saa vaikka mitä. Tänään laitoin kasvisgratiinin uuniin ja miesväelle pakkasesta perunasuikaleita ja kanaa vuokaan hautumaan ja vaikka ruokaa sai odottaa niin yhtään ei mennyt aikaa sen valmistamiseen. Teen usein myös keittoja pakastetuista keittovihanneksista. Vettä, pussillinen kasviksia sekaan ja lopuksi kanaa, kalaa, nakkeja tms.
Kuivahtaneesta leivästä teen lämppäreitä, päälle leikkeleitä, juustoa, fetaa tms.
Kunnon kokkailua harrastan viikonloppuisin.
Kyllä minä vaan jaksoin ruokaa laittaa kun olin nuori äiti ja oli 8 mukulaa, kolmivuorotyö, sairas anoppi ja 5 lehmää. Ihmetyttää nykynuorten ja etenkin äitien laiskuun. Miniällä siisti toimistotyö, ja lapset kertoivat lempiruokansa olevan Saarioisten pinaattilätyt! Voi hyvä luoja, ajattelin minä. Annoin miniälle reseptin pinaattilettuihin, eli kaupasta saa pakasteena tai itse voi kasvattaa kesällä pinaatin, kananmunia, maitoa, jauhoja, sokeria, suolaa. Niistä tehdään taikina ja annetaan vetäytyä puolisen tuntia, paistetaan. Miniän ilme oli hyytävä ja kun laitoin wats appiin vielä kirjoitettuna ohjeet, hän ei reagoinut mitenkään. Oi aikoja, oi tapoja! Sanoo mummo.
Jos en jaksa kokata tänään, se tarkoittaa en jaksa kokata tänään. En edes 5min. Syön sitten vaikka paketillisen nakkeja kylmänä suoraan paketista.
Ja joskus ei vaan ehdi. Etätyöpäivä, palaveria toisensa perään. Ei ehdi mitään sipuleita pilkkoa. Maustettu rahka, jonka vetäisen läppärin ääressä.
Lapset (ja koirat ja kissat) on ruokittava, olipa sitten 40 asteen kuumeessa tai oksennustaudissa. Sellaisia tilanteita varten on ne "mennään sieltä missä aitaa ei ole ollenkaan" ruuat. Pussillinen pakasteranskalaisia ja kalapuikot. Kolmevee osaa jo kattaa pöydän (kaikille lautaset, haarukat ja kupit, väliäkö sillä onko haarukat samankokoisia ja tai kupit samaa sarjaa, kunhan on puhtaita) Kaikkein ankeimpia tilanteita (=40 asteen kuume rintatulehduksessa, en ole ikinä ollut niin kipeä, en edes silloin kun oli influenssa) varten oli sitten "tänään saatte syödä suklaamuroja kunhan käytätte koiran pissalla ulkona". Nyt nuo on teinejä kaikki, osaavat pestä perunat, paistaa kananmunia, keittää spagettia ja tehdä tortillapitsaa pelkästä kehotuksesta. Ei tarvitse vahtia vieressä, vaikka olisi vieraampi resepti, kun osaavat lukea.
Sitä minä vaan mietin, että kaikki muut ilmeisesti ostaa niitä pestyjä perunoita kaupasta? Meillä kun on omat perunat, niin niiden pesemisessä menee kyllä aikaa, ei tapahdu viidessä minuutissa. Ja kun ne on omakasvattamia, niin ne on eri kokoisia ja eri muotoisia, niin kuormiminenkaan ei välttämättä ole kovin nopeaa...
Mut toiset osaa ennakoida paremmin. Mä olen aika huono siinä, siksi ne pakasteranskikset.