Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40+ ydinperheellinen perheenäiti - mikä on suhteesi seksiin?

Vierailija
18.02.2022 |

Itse olen tätä ikäluokkaa oleva peheenäiti ja halut on aivan nollissa. Kertakaikkiaan seksi ei ole listallani ollut enää aikoihin. Ylipäätään tuntuu sille, että mies painostavine haluineen tuntuu rasitteelta.

Kaksi lasta, vaativa työ ja yleinen väsymys arjesta vievät kaiken energian. Loppuajalla haluaisin puuhailla omiani, pitää itsestäni huolta ja urheilla. En kertakaikkiaan jaksa edes ajatella mitään halukasta seksielämää, sen aika tuntuu menneen vauhdilla ohi.

Onko tämä joku vaihe, vai vaan tähän elämänvaiheeseen sidottua? Pitäisikö seksin olla korkeammalla omalla arvoasteikolla?

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan vaimoni puolesta.

Elämme ns. ruuhkavuosia, vaimo on jonkin verran alle 40-vuotias, minä nelikymppinen. Tilanne on tavallaan raskas, meillä on 2 lasta, joista toinen kouluikäinen, toinen päiväkoti-ikäinen. Yhteistä parisuhdeaikaa ei hirveästi ole koska tukiverkkoja ei ole.

Meillä on kuitenkin seksin suhteen varsin hyvä tilanne, on tosin lähes aina ollut. Vaimollani on haluja, ja hän tekee useimmiten aloitteet seksiin. Seksimme on myös aidosti hyvää, molemmista osapuolista; vaimo saa orgasmin 99% kerroista (itse en ihan aina). Se on vieläpä parantunut nuoremman lapsen täytettyä 3 vuotta. Jaksamista on paremmin, hormonaalinen ehkäisy ei ole käytössä, yhteiselämä toimii hyvin samaan hiileen puhaltaen ja kosketusta ja hellyyttä on paljon, samoin yhteenkuuluvuutta ja toistemme huomioimista.

Määrällisesti seksiä on useimmiten 1-2 kertaa viikossa, tosin välillä saattaa tulla eri syistä taukoja, jotka kestävät pisimmillään ehkä 2-3 viikkoa (esimerkiksi väsymys, kiire, kuukautiset, epämukavat olosuhteet, sairaudet, matkat). Joskus viikolla teemme sitä pikaisesti esimerkiksi saunassa tai pesuhuoneessa, ja usein viikonloppuisin varaamme yhden illan, jolloin harrastamme sitä "pitkän kaavan" kautta sängyssä, jos ei väsytä. Eikä kumpaakaan haittaa, jos toista väsyttää tai tulee jokin muu syy. Luotamme toisiimme ja yhteinen elämä on oikein hyvää.

Näistä muutamista seksikielteisistä kommenteista tässä keskustelussa tulee lähinnä se käsitys, että niissä parisuhteissa, jossa nainen ei halua seksiä, on lähes aina muutakin vikaa: joko itse seksissä tai sitten kommunikaatiossa, kotitöiden jakautumisessa tai jossakin muussa parisuhteen dynamiikkaan liittyvässä asiassa. Rakkaus saattaa olla hiipunut. Tämän olen ymmärtänyt myös omanikäisten tuttavien parisuhde-elämässä: jos jotakin on vialla, ei (naiselle) seksi maistu (joskus ei miehellekään). Jos sen sijaan ns. kaikki on kunnossa ja rakkautta riittää, myös nainen haluaa seksiä, ja haluttomuus on ohimenevää.

Itse asiassa taitaa olla jopa niin, että aidosti hyvissä ja toimivissa parisuhteissa naisella on todennäköisemmin halukkuutta säännölliseen seksielämään kuin miehellä - miehen mahdollinen haluttomuus/kyvyttömyys johtuu useammin muista asioista kuin parisuhdeongelmista (kyvyttömyys, aikuisviihteen katselu, muut asiat).

Vierailija
42/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi oman miehen kanssa ihan jees. Yhdessä oltu pian 30 v. ja seksiä ollut aina riippumatta elämäntilanteesta tai lasten iästä.  Vieläkin monta kertaa viikossa tai jos joskus ei ole, se on harvinaista.

nainen 48

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on, että seksintappaja numero 1 on papin aamen ja hääkakku. Naiset larppaavat seksuaalisesti aktiivista seurusteluvaiheessa, mutta heti kun pappi on julistanut aviomieheksi ja -vaimoksi, on rakennettu bulkkitalo soramontun laidalle, ostettu hybridi-Volvo, hankittu koira ja tehty 1.4 lasta niin miehen kynnys lähtemiselle on niin korkealla, että seksin voi lopettaa turhana ajanhukkana. 

Sitten se mies tökkäisee lemmenmiekallaan jotain halukasta neitoa vaikka firman pikkujouluissa kun kotona on ollut 7 kuukautta päänsärkyä, liikaa koirankarvoja sohvan alla, keittiön viimeinen kulma pesemättä, jonkun kengät vinossa eteisessä. Ja sitten nainen tulee vauvapalstalle itkemään kuinka mies ei halunnut häntä enää ja petti.

Noin käy niille miehille jotka eivät olisi oikeasti halunneet tätä perinteistä perhe-elämää kaikkine lisukkeineen vaan olla oikeasti vapaita poikamiehiä. Naisen mieliksi tai omaa passiivisuutta on sitten kuitenkin ajaduttu tuohon tilaan ja samalla se parisuhde on päästetty ihan rappiolle kun se unelma ei ollutkaan yhteinen.

Ne miehet jotka ihan omasta halustaan panostavat siihen liittoon ja perheeseen saavat kyllä useimmiten sitä seksiä ihan normaalisti myös avioliitossa.

Yhteisen seksin ei pitäisi olla mikään vaihtokauppa siivoukseen.

Juuri tätä te että ole tajunneet. Ei kyse ole mistään siivouksesta tai vaihtokaupoista vaan siitä että parisuhteessa puhalletaan yhteen hiileen. Kun molemmat oikeasti haluavat sitä elämää jota eletään niin silloin kumppanien välille tulee sellainen yhteenkuuluvaisuuden tunne joka sitten pitää sen seksielämänkin vireänä. Mutta jos tuntuu että se yhteinen perhe-elämä on toiselle osapuolella pelkkää pakkopullaa niin ei sitä silloin kovin helposti lämpeä myöskään siihen seksiin.

Olen kyllä ihan eri mieltä.

Ole vain. Mutta mitä olen omaa lähipiiriäni katsellut niin ne miehet jotka ovat oikeasti omasta halustaan siihen perhe-elämään menneet mukaan ovat vielä 20 vuotta myöhemmin onnellisesti yhdessä naistensa kanssa. Ja sitten ne miehet joilla on ollut kiinnostuksia ties missä perheen ulkopuolisissa asioissa enemmän kuin siinä kodissa ovat sitten joko eronneet tai sitten liitoissa joissa lähinnä naljaillaan toisilleem-

Juuri näin.

Jos mies on aidosti mukana parisuhteessa ja aidosti rakastaa vaimoaan > parisuhde voi hyvin > seksielämä on säännöllistä, jopa varsin aktiivista (riippuen elämäntilanteesta).

Vierailija
44/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aika sama tilanne kuin AP:lla. Kokopäivätyö, ylitöitä lähes joka päivä, opiskelen toista tutkintoa työn ohessa, meillä on pieniä lapsia ja hoidamme kotonaan juuri ja juuri kotihoidon turvin pärjäävän miehen äidin asioita (kauppa, siivous, lääkkeidenoton varmistelu, talousasiat) monta kertaa viikossa. Minulla ei ole käytännössä yhtään vapaa-aikaa ja olen kroonisesti univajeinen. En yleensä jaksa harrastaa seksiä, koska se on suoraan pois yöunista. Harvoin edes kiinnostaa, kun olen vaan niin väsynyt. Noin 2x/kk saadaan yhdyntä aikaiseksi. Hyvänä puolena on se, että jos on töistä lomaa ja en ole niin pahasti kuormitettu, niin silloin tekee mieli seksiä.

Vierailija
45/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:lta kun tällaista kysyy, niin kellään ei ole mitään ongelmaa halujen kanssa koskaan. Aina haluttaa ihan yhtä tasaisesti ellei sitten halut vaan kasva iän myötä.

Vierailija
46/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 48v ja seksihaluja kyllä olisi, mutta mieheni tuli impotentiksi jo kuusi vuotta sitten. Ei suostu hakemaan apua. On korkeassa asemassa ja selkeästi työt stressaa. Välillä ärsyttää näin ”nuorena” jäädä ilman seksiä.

Vierailija
47/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on, että seksintappaja numero 1 on papin aamen ja hääkakku. Naiset larppaavat seksuaalisesti aktiivista seurusteluvaiheessa, mutta heti kun pappi on julistanut aviomieheksi ja -vaimoksi, on rakennettu bulkkitalo soramontun laidalle, ostettu hybridi-Volvo, hankittu koira ja tehty 1.4 lasta niin miehen kynnys lähtemiselle on niin korkealla, että seksin voi lopettaa turhana ajanhukkana. 

Sitten se mies tökkäisee lemmenmiekallaan jotain halukasta neitoa vaikka firman pikkujouluissa kun kotona on ollut 7 kuukautta päänsärkyä, liikaa koirankarvoja sohvan alla, keittiön viimeinen kulma pesemättä, jonkun kengät vinossa eteisessä. Ja sitten nainen tulee vauvapalstalle itkemään kuinka mies ei halunnut häntä enää ja petti.

Isäsikö asiasta valitti? Sinulla kun ei ole koskaan naista ollutkaan ja tuskinpa tuleekaan. :)

Taas näitä kommentoijia, jotka kertovat elämänhistoriasi heti, kun kommentti ei miellytä.

-Eri

Vierailija
48/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin käy niille miehille jotka eivät olisi oikeasti halunneet tätä perinteistä perhe-elämää kaikkine lisukkeineen vaan olla oikeasti vapaita poikamiehiä. Naisen mieliksi tai omaa passiivisuutta on sitten kuitenkin ajaduttu tuohon tilaan ja samalla se parisuhde on päästetty ihan rappiolle kun se unelma ei ollutkaan yhteinen.

Ne miehet jotka ihan omasta halustaan panostavat siihen liittoon ja perheeseen saavat kyllä useimmiten sitä seksiä ihan normaalisti myös avioliitossa.

Höpö höpö. Kun nainen päättää tai pikemminkin huomaa, että se oma mies ei olekaan Robbie Williams vaan se "oma, normaali aviomies" niin seksihalut vähenevät lineaarisesti. Seurusteluvaiheessa nainenkin on valmis näkemään vaivaa seksin harrastamiselle, mutta kun se mies siinä nalkissa niin enää ei olekaan aikaa yhteiselle suihkuhetkelle, olohuoneen sohvalla ei voi harrastaa seksiä, koska siihen voi tulla spermaläikkiä, laivalla naapurihytti voi kuulla ja nyt tulee telkkarista Tuulen viemää, se on niin masentava leffa, että sen jälkeen ei kiinnosta kyllä enää mikään seksi.

Itse asiassa melkein aina kun naisilta kysytään ihannemiestä, gallupien kärjessä ei ole Robbie Williams vaan oma mies.

Vierailija
49/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämme ns. ruuhkavuosia, vaimo on jonkin verran alle 40-vuotias, minä nelikymppinen. Tilanne on tavallaan raskas, meillä on 2 lasta, joista toinen kouluikäinen, toinen päiväkoti-ikäinen. Yhteistä parisuhdeaikaa ei hirveästi ole koska tukiverkkoja ei ole.

Meillä on kuitenkin seksin suhteen varsin hyvä tilanne, on tosin lähes aina ollut. Vaimollani on haluja, ja hän tekee useimmiten aloitteet seksiin. Seksimme on myös aidosti hyvää, molemmista osapuolista; vaimo saa orgasmin 99% kerroista (itse en ihan aina). Se on vieläpä parantunut nuoremman lapsen täytettyä 3 vuotta. Jaksamista on paremmin, hormonaalinen ehkäisy ei ole käytössä, yhteiselämä toimii hyvin samaan hiileen puhaltaen ja kosketusta ja hellyyttä on paljon, samoin yhteenkuuluvuutta ja toistemme huomioimista.

Määrällisesti seksiä on useimmiten 1-2 kertaa viikossa, tosin välillä saattaa tulla eri syistä taukoja, jotka kestävät pisimmillään ehkä 2-3 viikkoa (esimerkiksi väsymys, kiire, kuukautiset, epämukavat olosuhteet, sairaudet, matkat). Joskus viikolla teemme sitä pikaisesti esimerkiksi saunassa tai pesuhuoneessa, ja usein viikonloppuisin varaamme yhden illan, jolloin harrastamme sitä "pitkän kaavan" kautta sängyssä, jos ei väsytä. Eikä kumpaakaan haittaa, jos toista väsyttää tai tulee jokin muu syy. Luotamme toisiimme ja yhteinen elämä on oikein hyvää.

Näistä muutamista seksikielteisistä kommenteista tässä keskustelussa tulee lähinnä se käsitys, että niissä parisuhteissa, jossa nainen ei halua seksiä, on lähes aina muutakin vikaa: joko itse seksissä tai sitten kommunikaatiossa, kotitöiden jakautumisessa tai jossakin muussa parisuhteen dynamiikkaan liittyvässä asiassa. Rakkaus saattaa olla hiipunut. Tämän olen ymmärtänyt myös omanikäisten tuttavien parisuhde-elämässä: jos jotakin on vialla, ei (naiselle) seksi maistu (joskus ei miehellekään). Jos sen sijaan ns. kaikki on kunnossa ja rakkautta riittää, myös nainen haluaa seksiä, ja haluttomuus on ohimenevää.

Itse asiassa taitaa olla jopa niin, että aidosti hyvissä ja toimivissa parisuhteissa naisella on todennäköisemmin halukkuutta säännölliseen seksielämään kuin miehellä - miehen mahdollinen haluttomuus/kyvyttömyys johtuu useammin muista asioista kuin parisuhdeongelmista (kyvyttömyys, aikuisviihteen katselu, muut asiat).

Allekirjoitan. T. Haluton vaimo

Vierailija
50/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39, ja nyt alkaa taas haluttaa. Molemmat lapset jo yläkoulussa ja arki ei enää vie samalla lailla voimia kuin aiemmin.

Vierailija
51/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen kani, nyt viimeiset 7 vuotta on ollut pelkkää alamäkeä. Ällöttää edes ajatella seksiä. Ällöttää miehen puuskutus ja jynssääminen.

Olen väsynyt töihin, 10h työpäivää ja silti pomot on naama nurin päin milloin mistäkin. Koulu ja harrastukset vaatii koko ajan lisää. Anoppina ja oma suku määkyy ja vaatii huomiota. Kulut nousee, palkka ei. Rytmihäiriöt ja kauhuherätykset on joka päivä seurana.

Seksiä? Juu ei kiitos. Mies etsimään uuden reiän. En ole tavannut valehtelematta yhtäkään ystävääni 2.5 vuoteen, minulla ei ole yhtäkään omaa harrastusta. Olen niin uupunut etten jaksa kuunnella radiota tai lukea kirjoja. Niistäkin pidin ennen.

Vierailija
52/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin tiennyt kuinka hel vetillistä 40v naisen elämä tässä maassa kaikkine vaatimuksineen on, niin en olisi ikimaailmassa päästänyt edes HK:n sinistä lähelle synnytyselimiäni. Omat tyttäreni saavat 18v lahjaksi dildo-valikoiman ja täydellisen valistuksen kuinka kannattaa pysyä oman elämänsä herrattarena.

Vierailija
53/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 48v ja seksihaluja kyllä olisi, mutta mieheni tuli impotentiksi jo kuusi vuotta sitten. Ei suostu hakemaan apua. On korkeassa asemassa ja selkeästi työt stressaa. Välillä ärsyttää näin ”nuorena” jäädä ilman seksiä.

Seksi voi olla muutakin kuin yhdyntää.

Vierailija
54/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään aika perinteistä. Mutta joskus oli toisin.

Pakko tunnustaa. Lintuvaarassa kun rakennettiin taloja vuosituhannen vaihteessa, niin Nokialla työskennellyt mieheni matkusti todella paljon. Kun oma talo oli valmis ja oltiin muutettu siihen, niin naapurustoon nousi jatkuvasti uusia taloja. Pikkulapsiperheen äitinä panetti ihan tolkuttomasti, kun oma mies oli matkoilla, niin pohjoisesta tulleet raksamiehet kävivät meitä kotiäitejä nussimassa. Ai että oli mukava saada milloin Savosta milloin vieläkin pohjoisempaa tullutta raksamiehen puutteesta turvonnutta patukkaa. Lasten nukkuessa ja päiväkahvien lomassa samat raksakaverit jyystivät helposti puoli vuotta tai pidempään. Pojilla oli vähän kuin jaettuna keskenään omat kadut, jossa meidän pilluja täyttivät. Parhaimmillaan sain kolmelta tai neljältä pojalta spermat pilluuni viikossa. Vaikea sanoa, montako lasta naapuriin syntyi näiden raksaratsujen siementämänä. Meille ei kuitenkaan niin käynyt. Jos innostun niin kirjoitan muutaman riettaan tarinan, kun välillä oli useita kavereita kerralla kylässä. Lintuvaarasta N48.

Vierailija
55/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttämätön paha.

Voisin olla ihan mainiosti lopun ikäni ilman seksiä..

Vierailija
56/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ihmiset vanhenevat. Biologia on tehnyt kanikuksimisvaiheet noin 17-29-vuotiaille ihan vaan, koska se on biologian kannalta järkevintä.

40 ikävuoden jälkeen alkaa halut vähetä ja miehillä tippuu testosteronitasot samaa vauhtia.

Kanipuuhia ei keski-ikäinen niin kaipaakaan. Seuraa luontoa, niin ymmärrät.

En tiedä onko aina niin mutta jotenkin olen tuttavapiiristä huomannut että ne joilla on ollut pahimmat "kanivaiheet" nuorena, hiipuvat myös nopeimmin. Ne pariskunnat taas joilla on aina ollut tasaisempaa makuuhuoneessa, jatkavat sitä samaa tasaisuutta helposti myös vanhempina ja silloin he alkavat vaikuttaa jo kovinkin aktiivisilta muihin verrattuina.

Tuohon en tältä istumalta usko, mieluumminkin uskoisin asian olevan päinvastoin. "Use it or loose it" sanovat englanninkielisissä maissa. Jos seksiä on nuorena seurustellessa noin kerran viikossa, niin sitä on kymmenen vuoden kuluttua max. kerran kuukaudessa. Siitä kymmenen vuotta, niin 1-2 kertaa vuodessa. Ikävän usein tämä kaava menee näin, hulmuaapa mies essu päällä pölynimurin varressa ja paistaako korvapuusteja ja hannatädinkeksejä taikka ei. Sen sijaan ne joilla seksiä on runsaasti nuorena, niin seksi säilyy parisuhteessa myös ruuhkavuosina, ja jopa yli vaihdevuosien. En tiedä mistä johtuu että heillä seksille löytyy tilaa, aikaa ja energiaa, vaikka kotitöitä lienee heilläkin yhtä lailla.

Ulospäin ei pariskuntien seksielämästä tai onnellisuudesta näy, eikä voi sanoa yhtään mitään. Jos tulee kymmenen viisikymppistä pariskuntaa vastaan kadulla, niin väitän että viidellä tai kuudella heistä ei ole enää seksiä (ainakaan keskenään) ollut vuosikausiin. Pari-kolme on näitä jouluna ja juhannuksena sekstaavia ja loput ovat niitä joilla seksiä ihan oikeasti vielä on. Ulospäin ovat ihan perus-pariskuntia, mutta jos on suhdetta takana pitkään niin mestarien liigan futismatsi tai ulkovaraston siivous ja uudelleenjärjestely voittaa seksin mennen-tullen.

Vierailija
57/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttämätön paha.

Voisin olla ihan mainiosti lopun ikäni ilman seksiä..

Niin, se on nyt välttämätön paha, koska sinulla on puoliso jolta sitä seksiä voisi saada, jos siis haluttaisi. Jos jostakin syystä tämä mahdollisuus (vakiokumppani) häviäisi elämästäsi, niin kuinka ollakaan, ei se seksi niin välttämätön paha olisikaan, kun vain jostakin saisi. Ja loppuelämä ilman seksiä, ei todellakaan...

"Rahasta puhuminen on todella tylsää". Kuka näin sanoo? Aivan oikein, juuri ne joilla sitä rahaa on riittävästi. Seksin suhteen sama asia. Jos sitä olisi tarjolla, niin ei kiinnosta, boooring...

Vierailija
58/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamen! Olet fiksu mies ja selvästi arvostat ja rakastat vaimoasi. Kateeksi käy suoraan sanoen, vaikkei toisen onni koskaan tietenkään itseltä ole pois.

Minä haluaisin kyllä haluta miestäni. Mies kiukuttelee, komentelee ja tiuskii päivittäin. Hän panee minua pari kertaa kuussa. En nauti, mutta suostun seksiin, koska en jaksa tapella siitäkin. Keskustelu- eikä tunneyhteyttä ole eikä mies halua pariterapiaan. ”Vain” yhteinen asuntolaina ja pieni lapsemme sitovat meitä yhteen. Haluaisin kyllä lähteä, muttei kantti ole riittänyt toistaiseksi. Ahdistava tilanne monellakin tapaa.

N35+

Vierailija
59/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai,että haisevien huonokuntoisten huohottavien verenpainetautisten sokeritautusten pitäisi vielä kuksia kuin vuonna 1984? Polvethan heillä mennyt jo ja paksa haisee. Perävemttiili vuotaa. Isot mahat, mitä noista. Ei ne ole sänkyyn tarkoitettu enÄÄ

Vierailija
60/94 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvet menee,

TV. Pentti Jorma Antero rumanletkunkoski.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi