Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotko Jumalaan?

Vierailija
03.07.2015 |

Miksi uskot/ et usko? Oisi vaan mielenkiintoista tietää moni nykyään enää uskoo. Mie oon itse ateisti mutta monta hyvää ystävää on uskovaisia, eikä ole ongelmia ollut. Minusta se on kuitenkin oma asia, eikä pitäisi vaikuttaa muihin. Haluan vain uteliaisuuttani kysyä. :)

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin uskon kristinuskon Jumalaan. <3

Vierailija
42/91 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, koska jumalien olemassaolon puolesta ei ole minkäänlaista uskottavaa näyttöä. Mieleltään terve ihminen uskoo ainoastaan väitteisiin, joiden tueksi löytyy perusteluja. Hullut ovat sitten asia erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 06:51"]Uskon. muuten meillä ihmisinä ei olisi syytä elää.
[/quote]

Mulla on todella monta syytä, ja uskonto ei kuulu listalle.

Vierailija
44/91 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:09"]Kyllä uskon. Annoin elämäni Jeesukselle n. 1 1/2 vuotta sitten. Olen vapautunut mm.alkoholista, tupakasta ja elämäni on muuttunut. Jeesus on tie, totuus ja elämä.
[/quote]
Olet vaihtanut yhden addiktion toiseen, toki parempaan kuin entiset.

Vierailija
45/91 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:28"]

KYLLÄ ja myös tuhatvuotiseen valtakuntaan.

[/quote]

Siihenkö Hitlerin 1000-vuotiseen?

[/quote]

Ei vaan Raamatussa kerrottuun, jossa vanhurskaus asuu.

Vierailija
46/91 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:25"]

Mistä tätä järjetöntä uskontovihamielisyyttä tulee? Ihan kummallisia harhaluuloja uskovaisista. Olen itse agnostikko, mutta mieheni on helluntailainen kristitty. Enkä todellakaan hänen, ja monien muiden uskovien ihmisten tuntemisen kautta usko että suuri osa niistä olisi kuvaamasi kaltaisia. Rationaalista ajattelua ei tarvitse heittää mihinkään pois, mieheni tarvitsee sitä jopa vaativassa työssään koko ajan esimerkiksi. 

Eikä ihmiset mihinkään muualle elämänsä ohjaksia heitä. Ihan samalla tavalla itse suunnittelevat elämäänsä ja toteuttavat sitä kuin ei-uskovatkin. Suurin osa tosiaan ei ole mitään ääri-hihhuleita, jotka elää elämäänsä kuin joku joka pistäisi ratissa silmät kiinni ja sanoisi että Jumala ajaa. 

[/quote]

Olen ateisti ja minulla on uskovia ystäviä. Heidän kanssaan en pahemmin uskonnosta puhu, enkä varsinkaan arvostele heidän uskoaan. Mutta keskustelupalstalla anonyymisti voin pistää vähän kärkeviäpiä kommentteja.

Vierailija
47/91 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:21"]Minäkö ateistina en voi olla kiitollinen tahi ihailla maailman hienoutta? Maailma on kaunis, ihmisten toiminta ei.

[/quote]

Minua kans vituttaa tuo että uskovaispellet omii inhimillisyyden, moraalin, tunteet ja hyvän tekemisen kuuluvaksi omaan uskontoonsa, vaikka todellisuudessa nuo ovat ihmisessä sisäsyntyisesti ja ne on siirretty elämän ohjeiksi ihmisen keksimiin uskontoihin.

Aivan samalla tavalla ateistikin kaipaa rakkautta ja tuntee sitä, samoin kaipaa vainajia ja tulee hyvä mieli kun auttaa toista jne.

Vierailija
48/91 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:25"]

Eikä ihmiset mihinkään muualle elämänsä ohjaksia heitä. Ihan samalla tavalla itse suunnittelevat elämäänsä ja toteuttavat sitä kuin ei-uskovatkin. Suurin osa tosiaan ei ole mitään ääri-hihhuleita, jotka elää elämäänsä kuin joku joka pistäisi ratissa silmät kiinni ja sanoisi että Jumala ajaa. 

[/quote]

Uskovaiset ystäväni eivät piittaa esimerkiksi lasten turvaistuimista ja turvavöistä autoissa. Heille ei kuulema voi sattua mitään, kun he ovat suojeluksessa. Ja jos jotain sattuu niin sillä on tarkoitus ja voi sattua mitä vain vaikka olisi kuinka varautunut vahingon varalle. Joten ei kannata vaivautua vaan jättää asia herran haltuun.

Itse ateistina teen voitavani oman elämäni eteen, enkä ulkoista vastuuta jollekkin toiselle taholle.

Vierailija
49/91 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:24"]

Uskon. On turvallista, kun voi luottaa siihen, että on joku joka rakastaa ja pitää huolta. Jolle voi illalla sanoa mielessään kiitokset ja avunpyynnöt. Uskontoja on kaikissa kulttuureissa ympäri maailman. Se kuuluu ihmisyyteen vaikka ateistit sanoisi mitä. Joku tutkimuskin sanoi, että kiitolliset ihmiset ovat onnellisimpia. Että päivän päätteeksi kiittäminen oli yhteydessä onnelliseen elämänasenteeseen.

Sitä en voi vannoa, että minun uskontoni (ev.lut) on juuri se ainoa oikea. Kukaan ei ole nähnyt Jumalaa. Mutta ihana ajatella, että rakas kuollut läheiseni on nyt jossain hyvässä paikassa ja mukana elämässäni edelleen.

Joskus nämä ei-kirkkoon-kuuluvat tuntuvat sellaisilta itsekkäiltä, jotka eivät välitä muista vaan elävät omaa elämäänsä. Ovat tyytymättömiä ja happamia sukutapaamisissa esim. eivät kysy kuulumisia, eivät pyydä kylään. Puuttuuko heiltä se uskon tuoma sisäinen rauha?

[/quote]

Erilaisia uskontoja on tosiaan ympärimaailmaa ja jokaisessa kulttuurissa on omat uskontonsa. Mikä saa kristityn  luulemaan että hänen uskontonsa on se oikea joka pelastaa? Ihmisellä on tarve selittää asioita ja uskonto on yksi asia jolla yritetään selittää maailman toimintaa, mutta ei se tarkoita sitä että uskonto olisi jotenkin totta.

Tutkimusten mukaan ateistit ovat keskimäärin älykäämpiä kuin uskovat ja tutkimusten mukaan vähemmän älkykkäät ovat onnellisempia kuin älykkäät. Minusta onnellisuus on aika pitkälti sitä että iloitsee niistä asioista joita itsellä on, eikä murehdi niitä jotka ovat huonosti, ei siihen uskontoa tarvita.

Jos tarkoitat "itsekkäällä" sitä että hoitaa omat asiat ja ottaa niistä vastuun, niin sellaisia varmaan suurin osa ateisteista on. Ehkä ne tuntemasi ateistisukulaiset ovat kyllä hyvää pataa keskenään, mutta eivät jaksa seurustella teidän uskovien kanssa? Itselläni on aika paska kuva uskovista, ovat aina tuomitsemassa ja moittimassa muita.

Vierailija
50/91 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ajattelin etten kommentoi, kun asiaa ei voi mitenkään kommentoida lyhyesti. Yritän silti. Omasta näkökulmastani olen "uskovainen", suurimmalle osalle ateisti. Totuus lienee, että olen agnostikko. En missään tapauksessa voisi allekirjoittaa mitään tiettyä olemassa olevaa uskontoa, jotka kaikki kumoaa toisensa, jossa kaikki uskovat ehdoitta omaansa, jonkun vanhan IHMISTEN kirjoittaman tekstin poerusteella. Suurin ihmetykseni aihe on tämä Aatami ja Eeva spektaakkeli... Jos ne nyt vaan plopsahti tänne, niin miksi kaikkien kuvien perusteella niillä on napa? jäänne napanuorasta? No joo. 

Itse en pidä mahdottomana etteikö joku suurempi voima, tai fiksumpi hahmo tai yhteisö, olisi meitä tänne pallolle pistänyt.

En myöskään ymmärrä miksi evoluutio, ei voisi olla tämän "jumalan " luoma, miksi evoluutio on tiedettä, ja pari heppua väijymässä jotain omenaa mitä ei saanu syyä.. on uskontoa.

Itse uskon hyviin ja pahoinhin ihmisiin, hyviin ja pahoihin tekoihin, en niinkään taivaaseen ja helvettiin. 

Tekisi mieli sanoa näin kaupunkilaisena, että MAALAISJÄRJELLÄ, mutta sekään ei mitään meinaa, koska meillä kaikilla on siitä oma käsitys. 

Jos Jumala, Allah, Sidharta, Shiva tai joku muu voima loi meidät omaksi kuvakseen.  Teki meistä niin fiksuja, että osaamme kyseenalaistaa asioita. Toimia tilanteissa omantuntomme mukaan, niin miten se asioiden kyseenalaistaminen voi olla väärin? Miksi "luoda" liian fiksua omakuvaa, jos sitten järjenkäyuttäminen olisi syntiä? 

Toisaalta ymmärrän että otolliset olosuhteet voi luoda mitä erinnäistä elämää mitä omituisiin paikkoihin (Yritin kasvattaa tomaattia ja löysin jos jonkinlaista harsosääkseä yms). Näin ollen pidän myös mahdollisena, että kaikki on vaan otollisten olosuhteiden aikaansaamaa sattumanvaraista olemista. Olemista jonka jälkeen päädymme kiertokulussa jonkun seuraavan myllertävän, juuri sillähetkellä olemassa olevan toukan ravinto-ketjun jatkoksi.  

Tärkeintä onkin pitää mieli avoinna, kun kukaan meistä nyt ei voi tietää. Toisaalta ihminen on niin itsekäs, että vai oma mielipide on oikea. Siihen ei voi sanoa muuta kun,  jos olen jonkun tietyn "Jumalan" luoma, niin mitäs antoi minulle viisauden ajatella itse. Miten se olisi syntiä, tai rangaistavaa..

Jotain hyvää uskonnosta johon olen kastettu: - Tee niin muille kuin haluaisit itsellesi tehtävän. Tämä on minusta hyvä ohjenuora kaikilla elämän osa-alueilla riippumatta siitä oletko ateisti, agnostikko, tai uskovainen missä tahansa uskonnossa. 

PS: Olis niin kiva saada ne alapeukut kommenttien muodossa, jotta asiasta voisi keskustella. Toisaalta mä meen just nukkumaan, ja joku kuitenkin keksii kommentoida muka tän kommentin lähettäjänä. 

Näin tiivistääkseni: Jossain voi hyvinkin olla joku ylempi voima, koska onhan jo omituista että tälläinen neliraajainenkasa materiaalia pystyy itse ajattelemaan, näkemään, ja kuulemaan. Vaan jos siellä on joku tietyn ahdasmielisen olemassaolevan tuomitsevan uskonnon yli-jumala asialla, niin....

Haluanko mä sinne taivaaseen, jos joku Päivi Räsänen tulee sinne ahdasmielisine mielikuvineen. Tyypin kanssa joka on valinnut mielipiteensä jostain satukirjasta, ja vaan ne pointit jotka itselleen parhaaksi sopii?!? 

Entä ne jotka ei ole viidakossa edes kuullut kristinuskosta?.. Automaattiosesti polttopuiksi?.. Tätä vois jatkaa loputtomiin.. Empä jatka.

Vierailija
51/91 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 06:31"]Suurin ihmetykseni aihe on tämä Aatami ja Eeva spektaakkeli... Jos ne nyt vaan plopsahti tänne, niin miksi kaikkien kuvien perusteella niillä on napa?

[/quote]

Ihan vaan mielenkiinnnosta kysyn että missä olet nähnyt kuvia Aatamista ja Eevata ja kuka ne on valokuvannut tai piirtänyt?

Vierailija
52/91 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 06:31"]

Itse en pidä mahdottomana etteikö joku suurempi voima, tai fiksumpi hahmo tai yhteisö, olisi meitä tänne pallolle pistänyt.

[/quote]

Jos pitää epätodennäköisenä sitä että elämä olisi syntynyt "tyhjästä" ja siksi uskoo että täytyy olla suurempi voima, niin mistä se suurempi voima on tänne tullut? Tästä tulee samat ongelmat kuin avaruuden äärettömyyttä miettiessä, jos avaruus loppuu johonkin, niin mitä sen lopun toisella puolella on? Avaruus ei voi loppua, eikä jumalaa voi olla olemassa.

Vierailija
53/91 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko.Joskus lapsena olin agnostikko,mutta tulin lopulta siihen uskoon,että en tarvitse jumalia pärjätäkseni elämässä.Oikein hyvin on mennyt ilmankin :)

Vierailija
54/91 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 06:42"]

[/quote]

Jos pitää epätodennäköisenä sitä että elämä olisi syntynyt "tyhjästä" ja siksi uskoo että täytyy olla suurempi voima, niin mistä se suurempi voima on tänne tullut? Tästä tulee samat ongelmat kuin avaruuden äärettömyyttä miettiessä, jos avaruus loppuu johonkin, niin mitä sen lopun toisella puolella on? Avaruus ei voi loppua, eikä jumalaa voi olla olemassa.

[/quote]

En siis usko, että täytyy olla. Ajattelen että voi olla. Kuten avaruuden äärettömyyttä on mahdotonta ihmismielen käsittää, niin en pidä mahdottomana, etteikö joku "fiksumpi "sen olisi voinut kehittää. Toisaalta en pidä myöskään mahdottomana, etteikö tämäkin olisi vaan sattumaa. Koska Sinä, Minä, eikä Räsäsen Päikkis voi ladella pöytään mitään faktoja. Pidän typeränä tehdä ehdottomia mielipiteitä suuntaan jos toiseen, joka oli koko kirjoitukseni pointti. :) 

Vierailija
55/91 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 06:38"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 06:31"]Suurin ihmetykseni aihe on tämä Aatami ja Eeva spektaakkeli... Jos ne nyt vaan plopsahti tänne, niin miksi kaikkien kuvien perusteella niillä on napa?

[/quote]

Ihan vaan mielenkiinnnosta kysyn että missä olet nähnyt kuvia Aatamista ja Eevata ja kuka ne on valokuvannut tai piirtänyt?

[/quote]

No sillä samalla periaatteella, kun raamattukin on IHMISTEN kirjoittama, on myös kuvat ja tarinat heistä ihmisten kirjoittamia, ja maalaamia. Niitä kuvia löytyy lähes joka vuosisadalta, vaan ei ehkä nolla luvulta, mutta eihän raamattuakaan silloin kirjoitettu.

No kuviahan on miljoona Googlettamalla löydät vanhimmat, mutta vuosilukujen löytäminen on vaikeaa. KAikilla on napa. Tässä esimerkki 1500 luvulta:

https://vcrfl.wordpress.com/tag/adam-and-eve/

Vierailija
56/91 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 07:08"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 06:38"]

[/quote]

[/quote]

No sillä samalla periaatteella, kun raamattukin on IHMISTEN kirjoittama, on myös kuvat ja tarinat heistä ihmisten kirjoittamia, ja maalaamia. Niitä kuvia löytyy lähes joka vuosisadalta, vaan ei ehkä nolla luvulta, mutta eihän raamattuakaan silloin kirjoitettu.

No kuviahan on miljoona Googlettamalla löydät vanhimmat, mutta vuosilukujen löytäminen on vaikeaa. KAikilla on napa. Tässä esimerkki 1500 luvulta:

https://vcrfl.wordpress.com/tag/adam-and-eve/

[/quote]

Monet taitelijat olivat myös tieteilijöitä ja navan piirtäminen Atamille ja Eevalle on ollut piilovittuilua uskiksille.

Vierailija
57/91 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 06:42"]

[/quote]

[/quote]

Oikeastaan yhtään minkään olemassaolo on täysi mahdottomuus.

Vierailija
58/91 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
59/91 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhteenkään. En usko myöskään saunatonttuihin tai hammaskeijuun. Enkä näe tarvetta selutellä syutä uskonnottomuudelleni.
t.ateisti

Vierailija
60/91 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi