Uskotko Jumalaan?
Miksi uskot/ et usko? Oisi vaan mielenkiintoista tietää moni nykyään enää uskoo. Mie oon itse ateisti mutta monta hyvää ystävää on uskovaisia, eikä ole ongelmia ollut. Minusta se on kuitenkin oma asia, eikä pitäisi vaikuttaa muihin. Haluan vain uteliaisuuttani kysyä. :)
Kommentit (91)
Kyllähän tästäkin ketjusta huomaa, että joidenkin vain on uskottava, tarvitsevat selityksen elämälleen.
Itse en usko, ei kaikkeen ole selitystä
Uskon. Kasvoin kristityssä kodissa, teininä eksyin masennuksen ja sairauden myötä kauemmas Jumalasta. Ihmeparantumiseni myötä sidoin itseni tiukasti takaisin kiinni Jeesukseen. Kaiken sen ihmeellisen jälkeen mitä uudelleen uskoontulemiseni myötä on elämässäni tapahtunut, en todellakaan epäile Jumalan olemassaoloa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 06:37"]En usko mihinkään tiettyyn Jumalaan, mutta olen kyllä henkistynyt tässä keski-ikäistyessäni selvästi. Ennen olin vakaumuksellinen ateisti, ja löysin monia hyviä järkisyitä, miksi mitään jumalia ei ole olemassa, mutta jotenkin olen alkanut ihmettelemään tätä elämää sydämelläni, ja sitä kautta minuun on valunut uskoa suuremmasta Jumalasta, Hengestä, ihmeestä, jota koko olemassaolomme on. Joten sinänsä uskon. Uskoni ei ole mitään "uskovaisuutta", mutta kyllä erilaiset pyhät paikat kuten kirkot nykyisin säväyttävät ihan eri tavalla kuin silloin nuorena. Töytyy sanoa, että tämä on hyvä tunne. [/quote] Miksiköhän alapeukutukset. Aito henkilökohtainen kokemus ilman mitään tuputtamista. Uskontovihaa havaittavissa... T. 19
[/quote]
Uskovaiset varmaan alapeukuttaa koska vaikuttaa heistä harhaopilta, ja ateistit taas koska vaikuttaa hörhöilyltä...
[/quote]
Hyvä huomio! Tuollainen keskitien kulkeminen aiheittaunee pahennusta molemmissa osapuolissa.
Ja itsehän olen elänyt molemmilla laidoilla, hihhulina ja uus-ateistina, joten ymmärrän reaktiot sinänsä.
T 19
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:30"]
Kyllähän tästäkin ketjusta huomaa, että joidenkin vain on uskottava, tarvitsevat selityksen elämälleen. Itse en usko, ei kaikkeen ole selitystä
[/quote]
Miksi ihmiset aina ajattelee että usko antaisi jotain selityksiä? Esim. oma uskoni ei anna yhtäkään selitystä mihinkään, enkä sellaisia kaipaa. Itse asiassa uskoni lisää kysymyksiä: koen että kaiken muodon ydin on jumaluus, jonka koen myös olevan pelkkää kirkkautta ja rakkautta, mutat sitten mietin, miksi se jumaluus suostuu olemaan myös Hitlerin tai pedofiilin sisäinen olemus ja niin osallistumaan tämän tekoihin.
En usko. Mielikuvitusolento siinä, missä mörkö tai joulupukki.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:30"]
Kyllähän tästäkin ketjusta huomaa, että joidenkin vain on uskottava, tarvitsevat selityksen elämälleen. Itse en usko, ei kaikkeen ole selitystä
[/quote]
Miksi ihmiset aina ajattelee että usko antaisi jotain selityksiä? Esim. oma uskoni ei anna yhtäkään selitystä mihinkään, enkä sellaisia kaipaa. Itse asiassa uskoni lisää kysymyksiä: koen että kaiken muodon ydin on jumaluus, jonka koen myös olevan pelkkää kirkkautta ja rakkautta, mutat sitten mietin, miksi se jumaluus suostuu olemaan myös Hitlerin tai pedofiilin sisäinen olemus ja niin osallistumaan tämän tekoihin.
[/quote]
Ehkäpä uskonnon voisi mieltää eräänlaisiksi linsseiksi maailman katselemiseen, auttaa jäsentämään elämää suurempia ja pienempiä asioita . Ilman linssejä voidaan joutua irrationaalis-rationaaliseen mössöön, kun ihminen yksinään koittaa keksiä/käsittää asioita. Toisaalta vääristyneet uskontolinssit ovat myös suuri riski...
T 19
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 08:41"]
Uskon. On monia asioita, jotka vaikuttavat siihen, että uskon. . Esimerkiksi elämä on sellainen asia, mitä tiede ei ole kyennyt selittämään sellaisella tasolla, että voisin uskoa elämän syntyneen vain jostakin elottomasta. . Maailmankaikkeus ei ole voinut syntyä tyhjästä. Vaikka alkuräjähdys tms. olisikin ollut, myös sitä ennen on täytynyt olla jotakin ja sitä ennen ja sitä ennen.. täytyy siis olla jotakin iankaikkista. Siis iankaikkinen Jumala (joka sanallaan on voinut luoda alkuräjähdyksen tai halutessaan vaikka valmiin maailman) on täysin mahdollinen, ja on paljon helpompi uskoa iankaikkiseen Jumalaan kuin iankaikkiseen maailmankaikkeuteen. Jälkimmäinen kuulostaisi suorastaan typerältä, koska kysymyksessä on järjestelmä, jossa on aika. . Usko tuo tarkoituksen elämään. Se, että minutkin on tarkoitettu elämään Jumalan yhteydessä ja hänen viisaiden tarkoitusperien mukaisesti. Toki synnin vuoksi ihmiset eivät toimi niin kuin pitäisi, mutta se onkin jo asia erikseen. . Ilman uskoa minulla ei olisi toivoa. (Ilman toivoa ainakin minun olisi aika raskasta elää.) . Uskon, koska ympäristö on täynnä viitteitä Jumalasta. . Sielun rauha, jonka uskosta saan, on jotain sanoin kuvaamatonta... jotain sellaista, ettei maailma voisi sellaista antaa. Se on Jumalan rauhaa. . Tässä siis muutamia mietteitä. :) Ja toivon, ettei näitä aleta mollata. Tiedän kyllä, että jokaiseen kohtaan varmasti löytyy eriäviä mielipiteitä. Siitä huolimatta minä tahdon uskoa!
[/quote]
No voi Jeesus. Mutta Jumala on voinut syntyä tyhjästä ja voi luoda asioita tyhjästä? Järjetöntä.
En usko jumaliin. Siksi en usko, että niiden olemassaolosta ei kukaan ole esittänyt mitään vähänkään vakuuttavia todisteita.
En usko, sillä en näe siihen mitään järjellistä syytä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 06:37"]En usko mihinkään tiettyyn Jumalaan, mutta olen kyllä henkistynyt tässä keski-ikäistyessäni selvästi. Ennen olin vakaumuksellinen ateisti, ja löysin monia hyviä järkisyitä, miksi mitään jumalia ei ole olemassa, mutta jotenkin olen alkanut ihmettelemään tätä elämää sydämelläni, ja sitä kautta minuun on valunut uskoa suuremmasta Jumalasta, Hengestä, ihmeestä, jota koko olemassaolomme on. Joten sinänsä uskon. Uskoni ei ole mitään "uskovaisuutta", mutta kyllä erilaiset pyhät paikat kuten kirkot nykyisin säväyttävät ihan eri tavalla kuin silloin nuorena. Töytyy sanoa, että tämä on hyvä tunne. [/quote] Miksiköhän alapeukutukset. Aito henkilökohtainen kokemus ilman mitään tuputtamista. Uskontovihaa havaittavissa... T. 19
[/quote]
Uskovaiset varmaan alapeukuttaa koska vaikuttaa heistä harhaopilta, ja ateistit taas koska vaikuttaa hörhöilyltä...