Argh! Äitini leikkasi lapseni hiukset!
Poikani otsatukka on kasvanut vähän liian pitkäksi, ja olen sanonut että mennään parturiin heti kun ehditään. Olen ehdottanut lapselleni että leikkaisin itse, mutta hän on sanonut että mieluummin parturiin. No, nyt hän lähti tänään äitini luo, ja äiti (joka siis on valittanut nyt muutaman kerran lapsen hiuksista) laittoi mulle äsken kuvan pojastani. Ihana pottaotsis! Ei huvita yhtään tuonnäköistä viedä sunnuntaina rippijuhliin, prkl... Hyväähän äiti tarkoitti, mut mua vituttaa nyt silti. Lapsi kohta 4v, jos sillä nyt on merkitystä... sori mahdolliset typot ja pötköön kirjoitettu teksti, mobiili.
Kommentit (50)
No, sano äidilles, että voi saman tien poistaa hammaskiven ja laittaa tatskan. Jos väittää, ettei osaa, niin toteat, ettei se osaa myöskään hiuksia leikata, mutta teki silti. Jos kerta mummi tekee ammattilaisten hommia, niin tehkööt sitten muitakin kuin parturin hommia.
I feel you;
ex-anoppi leikkasi tytön tukan pari kesää sitten kun olin ollut pai tuntia poissa. "Pitäähän sitä tytöllä otsatukka olla!"
Juu ei.. Tytöllä on valmiiksi kihara hiuslaatu ja vauhtia enemmän kuin tarpeeksi, niin oli lopputulos erittäin vino, kihara ja näytti lähinnä siltä että tyttö olisi itse nyrhinyt puolet otsatukasta pois. Ihanaa...
Mullakin mummi leikkeli tukkaa/pyysi tutun naisen leikkelemään, kun olin siellä pienenä hoidossa... Kerran lopputulos oli sellainen, että äidin piti viedä mut saman tien kunnon parturille korjaamaan vahingot.
Juu. Kuulostaa tutulta! Minunkin vittumainen jo onneksi ex-anoppi leikkeli lasten tukkaa ilman lupaa ja vittuili vielä päin naamaa kun kerroin, että ei tarvitse koskea lasten tukkaan enää ikinä!!!
Parturissa on kyl pakko nyt tuonkin kanssa käydä lauantaina. On viel leikannut niin lyhyeksi sen otsatukan että hiuksia on vaikeaa pelastaa... lapsen toivoma tyyli on tämä www.latest-hairstyles.com/kids/boys/10-super-cute-hairstyles.html shaggy sherwin-niminen. Ei onnistu nyt sellainen ainakaan...
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:08"]No, sano äidilles, että voi saman tien poistaa hammaskiven ja laittaa tatskan. Jos väittää, ettei osaa, niin toteat, ettei se osaa myöskään hiuksia leikata, mutta teki silti. Jos kerta mummi tekee ammattilaisten hommia, niin tehkööt sitten muitakin kuin parturin hommia.
[/quote] Hyvä idea =)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:16"]Onneksi hiukset kasvavat aina takaisin.
[/quote] Mutta ei ennen sunnuntaita =(
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:24"]eiköhän se sit ole sänkipää tämän jälkeen? ;)
[/quote] Ei, koska lapsi ei halua. Olen usein ehdottanut että leikattais samanlaiset kun serkuilla on (äitikin voisi toteuttaa itseään ja koneella lyhentää jiukset aina kun siltä tuntuu...) mutta hän ei halua. Vaikka jän onkin vasta lapsi, eikä todellakaan kaikesta päätä itse, niin tässä asiassa jän on itse saanut päättää.
Tekis mieli päättää etten päästä poikaa sinne ilman mua enää, mutta eihän siitä ole mitään hyötyä.
Mun mielestä ois oikeus ja kohtuus, että lapsi sais tehdä vastapalveluksen ja parturoida mummonsa tukan.
Voi hitsin hitsi. Byääääh. Kyse on kuitenkin 4-vuotiaan hiuksista....
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:51"]Voi hitsin hitsi. Byääääh. Kyse on kuitenkin 4-vuotiaan hiuksista....
[/quote]
Niin, nyt ei ole sitä diipadaapatyyliä, jonka lapsi ihan itse valitsi ja halusi. Tarvitsen jaxuhalin!!!!!
Mun äiti leikkasi 3-vuotiaan tyttäreni pitkät hiukset pilalle. En liioittele yhtään, kun sanon 'pottakampaus'. Yhtenäinen, tasainen rinkula koko pään ympäri, kuin potan reunaa olisi leikattu. Ihan hirveä, kuvottava, naurettava.
Äitini oli ylpeä aikaansaannoksestaan ja meillä kesti tosi pitkään saada hiukset takaisin. Se ei ymmärtänyt yhtään, ettei 3-vuotias "hikoile kuin sika" kesällä, eikä mitään "kesähiuksia" tarvita. Luuli, että lapsella olisi helteissä helpompaa lyhyemmissä hiuksissa.
Tyttö on nyt 14-vuotias ja edelleen muistelee sitä, miten mummu leikkasi ihan hirveät hiukset ja lapsuuden kuvat ovat jouluun asti tuona vuonna ihan pilalla. Ei auttanut pinnit, eikä hatut. Mummu on edelleen sitä mieltä, että leikkaus oli onnistunut ja että sinä hellekesänä (HALOO, SUOMI! EI TÄÄLLÄ OLE IKINÄ TUKALAA HELLETTÄ!!!) oli ihan pakko toimia, kun me emme tehneet asian eteen mitään.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:01"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:01"] Mun äiti leikkasi 3-vuotiaan tyttäreni pitkät hiukset pilalle. En liioittele yhtään, kun sanon 'pottakampaus'. Yhtenäinen, tasainen rinkula koko pään ympäri, kuin potan reunaa olisi leikattu. Ihan hirveä, kuvottava, naurettava. Äitini oli ylpeä aikaansaannoksestaan ja meillä kesti tosi pitkään saada hiukset takaisin. Se ei ymmärtänyt yhtään, ettei 3-vuotias "hikoile kuin sika" kesällä, eikä mitään "kesähiuksia" tarvita. Luuli, että lapsella olisi helteissä helpompaa lyhyemmissä hiuksissa. Tyttö on nyt 14-vuotias ja edelleen muistelee sitä, miten mummu leikkasi ihan hirveät hiukset ja lapsuuden kuvat ovat jouluun asti tuona vuonna ihan pilalla. Ei auttanut pinnit, eikä hatut. Mummu on edelleen sitä mieltä, että leikkaus oli onnistunut ja että sinä hellekesänä (HALOO, SUOMI! EI TÄÄLLÄ OLE IKINÄ TUKALAA HELLETTÄ!!!) oli ihan pakko toimia, kun me emme tehneet asian eteen mitään. [/quote] Joo-o... minusta on hyvä, että lapsi saa päättää hiuksistaan, mutta ei sitten ole yhtään suurta draamaa tämä? 14-vuotias muistelee, miten hiukset pilattiin 11 vuotta sitten, ja kaikki lapsuudenkuvat ovat sen takia pilalla? Ja edelleen asiasta vängätään mummun kanssa? 11 vuotta tämän katastrofaalisen hiustenleikkuun jälkeen? Huhhuijakkaa. [/quote] Nauroin samaa. :D
[/quote]
On aika olennaista, että toinen ihminen tunnustaa tekonsa. Oli kyseessä kuinka pieni tai iso asia tahansa. Jos toinen kiistää toisen kokemuksen tyystin, se on eritoten lapsen psyykeen kannalta huono asia. Asia olisi ajat sitten pitänyt käsitellä ja mummon hyväksyä se, että kohteen, eli lapsen mielestä pieleen meni. Ja pahoitella tekoaan. Sillä siitä olisi päästy ajat sitten.
Etkö itse muistelisi, jos pomosi olisi palaverissa leikannut hiuksiasi vasten tahtoasi 11 vuotta sitten? Vaikka lapsi on lapsi, on hänelläkin itsemääräämisoikeutensa ja ennen kaikkea oikeus kokemukseen. On aikuiselta vastuutonta kiistä lapsen kokemus. Fiksu tajuaa, ettei tässä ole kyse hiuksista.
[/quote]
Oletko tosissasi? Et oikeasti näe mitään eroa siinä, että pomo palaverissa nöyryyttää alaistaan vs. että kolmevuotiaan (HUOM: KOLMEVUOTIAAN) hiukset leikataan rumasti?
Mistään ei edes käy ilmi, että kolmevuotias olisi rimpuillen ja itkien pistänyt vastaan hiustenleikkuuta (vaikka tuonikäiset käsittääkseni pistävät rimpuillen ja itkien vastaan jopa saappaiden pukemista jalkaan: selkeää traumamatskua?). Pelkästään, että lopputulos oli ruma.
Minulle oli aikanaan aika järkyttävä kokemus, kun pahimpina teinivuosinani ihan oikea kampaaja (ei siis mummo) leikkasi pitkän tukkani lyhyeksi mummokampaukseksi. Käsitti täysin väärin kaikki yksinkertaiset pyyntöni. Voi miten sitä itkettiin ja angstailtiin - hädintuskin kouluun suostuin lähtemään... Mutta parin vuoden päästä se jo nauratti.
Ihan oikeasti, jos pikkutaaperon ruma pottakampaus ahdistaa vielä 11 vuotta myöhemmin, kehoitan laulamaan muutaman kerran "Let It Go" -biisiä suureen ääneen. Kyllä se siitä.
[/quote] Eehehehheee, laula Let itgo, oletpa hauska ja nokkela!
Kohta lapset tulevat kotiin... toivotaan hormonitoimintani ei aiheuta itkuja kun näen poikani hiukset irl =D
Voi ei. Kaverin lapselta oli kanssa mummolassaan leikattu hiukset ihan päin honkia, ilman lupaa. Hyväähän se mummu vain tarkoitti, mutta kyllä itsellä kiehahtaisi jos ilman lupia mennään leikkailemaan :/