Hymy-lehdessä juttua lastensairaalasäätiöhuijauksesta?
Kommentit (57)
Kyllä kansa tiesi tämän, siksi siellä stadionin konsertissa ei ollut juuri ketään. Artisteja ja muita vapaa-ehtoisia kävi sääliksi.
Mä en tajua mikä mättää säätiö on VOITTOA TAVOITTELEMATON eli kaikki rahat mitä tulee menee kuluihin!
Ja vaikka joku tienaisikin jotain ni onko se sinulta pois?
Mun mielestä tärkeintä on että pikkupotilaat saivat kunnon tilat ihan sama vaikka omistaja olisi Kiinan valtio!
Omalla lapsella pitkäaikaissairaus, tosin nyt jo aikuinen, mutta aina on siinä omassa pienessä kotisairaalassa saatu kaikki hoidot ja lääkärit on hyvät. Itse päätin jo aikoja sitten, että jos jotain ylimääräistä löytyy joskus, järjestän siihen sairalaan jotain omassa vuoteessa tehtävää tekemistä yli 12-vuotiaille kaikille, nyt pitäisi vain keksiä että mitä.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:22"]
Mä en tajua mikä mättää säätiö on VOITTOA TAVOITTELEMATON eli kaikki rahat mitä tulee menee kuluihin! Ja vaikka joku tienaisikin jotain ni onko se sinulta pois? Mun mielestä tärkeintä on että pikkupotilaat saivat kunnon tilat ihan sama vaikka omistaja olisi Kiinan valtio!
[/quote]
Tässä on ongelmana se, että nyt pitkässä juoksussa veronmaksajat maksaa säätiölle enemmän rahaa kuin sairaalan rakentaminen täysistä verovaroista olisi maksanut.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:22"]
Mä en tajua mikä mättää säätiö on VOITTOA TAVOITTELEMATON eli kaikki rahat mitä tulee menee kuluihin! Ja vaikka joku tienaisikin jotain ni onko se sinulta pois? Mun mielestä tärkeintä on että pikkupotilaat saivat kunnon tilat ihan sama vaikka omistaja olisi Kiinan valtio!
[/quote]
Tässä on ongelmana se, että nyt pitkässä juoksussa veronmaksajat maksaa säätiölle enemmän rahaa kuin sairaalan rakentaminen täysistä verovaroista olisi maksanut.
[/quote]
Ei todella pidä paikkaansa! Ja toisekseen sitä sairaalaa ei oltais saatu kymmeniin vuosiin jos tuo säätiö ei olisi hanketta ottanut vastuulleen!
Ihan yhtälailla sun verorahoja menee siihen oli omistaja kuka vaan!
HUS rahoittaa sairaalan rakentamista 40 milj. eurolla, Suomen valtio rahoittaa sitä 40 milj. eurolla, lahjoituksinä kerätään 30 milj. euroa ja loppu, n. 50 milj€ otetaan lainana., siis säätiö ottaa. Hus maksaa säätiölle vuokraa, jolla katetaan sekä lainanhoitokulut takaisinmaksuineen ja korkoineen sekä ylläpitokulut. Säätiön perustajajäsenet laittoivat rahojaan likoon vain 300 000€.
Säätiö saa siis omistukseensa sairaalan, jonka arvo on vähintään 160 milj.€.
Lain mukaan kuntien ja valtion on varmistettava kaikille riittävät palvelut. Lasten hoitaminen on osa perusterveydenhoitoa.
Vuokra-aika on 30 vuotta, jonka jölkeen tehdään uusi sopimus, tai sitten sairaala lahjoitetaan julkishallinnolle. Jälkimmäistä vaihtoehtoa epäilen, koska sairaalan on tarkoitus olla tuottava laitos, siellä suunnitellaan hoidettavan myös virolaislapsia, näin alkuunsa. Kenties jatkossa muitakin.
Kysymys kuuluukin, meneekö voitontavoittelu jatkossa suomalaisten lasten edelle?
Ai niin, sitten jos ja kun sairaala tahkoaa voittoja, onko tämäkin säätiö vapautettu veronmaksusta?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:23"]
HUS rahoittaa sairaalan rakentamista 40 milj. eurolla, Suomen valtio rahoittaa sitä 40 milj. eurolla, lahjoituksinä kerätään 30 milj. euroa ja loppu, n. 50 milj€ otetaan lainana., siis säätiö ottaa. Hus maksaa säätiölle vuokraa, jolla katetaan sekä lainanhoitokulut takaisinmaksuineen ja korkoineen sekä ylläpitokulut. Säätiön perustajajäsenet laittoivat rahojaan likoon vain 300 000€.
Säätiö saa siis omistukseensa sairaalan, jonka arvo on vähintään 160 milj.€.
Lain mukaan kuntien ja valtion on varmistettava kaikille riittävät palvelut. Lasten hoitaminen on osa perusterveydenhoitoa.
Vuokra-aika on 30 vuotta, jonka jölkeen tehdään uusi sopimus, tai sitten sairaala lahjoitetaan julkishallinnolle. Jälkimmäistä vaihtoehtoa epäilen, koska sairaalan on tarkoitus olla tuottava laitos, siellä suunnitellaan hoidettavan myös virolaislapsia, näin alkuunsa. Kenties jatkossa muitakin.
Kysymys kuuluukin, meneekö voitontavoittelu jatkossa suomalaisten lasten edelle?
[/quote]
Säätiön perustamiskirjan mukaan rakennuksen käyttötarkoitus on lastensairaala eli sitä ei voida myydä eniten tarjoavalle. Esim. lastenlinna on aikanaan rakennettu samalla periaatteella.
Säätiö, tai osa siitä, voidaan muuttaa osakeyhtiöksi ja siirtää sairaala sen hallintaan. Jos siis ylenpalttisista rahavirroista alkaa tulla säätiölle ongelma.
Tämä oli tiedossa jo silloin kun keräys aloitettiin ja itsekin VAROITIN ihmisiä antamasta penniäkään projektille, joka yhteiskunnan kuuluisi kustantaa ihan perustoimintona! Mutta kukaan tietenkään uskonut mitä sanoin. Joten kärsikää nyt hölmöt.
Lastenlinna rakennettiin valtion varoin. Ei silloin ollut mitään keräyksiä ja bisneksiä. Arkkiatri Arvo Ylpön toimesta hanke saatiin alulle. Ei voi verrata tähän svenska talande sulle-mulle bisnekseen.
Hyvä, että tulee näitä suurhuijareitakin niin minun ei tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä, että keräsin nuorena rahaa päihdetyöhön ja ostin niillä rahoilla olutta.
Onkohan folio ollut jossakin tarjouksessa? :D Miettikää nyt. Jos valtio olisi kustantanut HUSille ison uuden lastensairaalan nyt kun kaikesta supistetaan, mitä olisivat tehneet muut sairaanhoitopiirit? Aivan. Tämä oli ainoa keino saada uusi lastensairaala, entinen on suorastaan häpeällisessä tilassa homeongelmineen kaikkineen.
Minulle on ihan hel**tin sama kuka sen sairaalan omistaa ja kuka sillä tienaa - ihan jo ylläpitokuluja siitä tulee iso kasa ja joku ne maksaa. Palveluita käyttäville ihmisille lysti ei maksa entistä enempää, mutta hoidon taso nousee ja lapset, siis ne todella sairaat lapset, saavat arvoisensa hoitopaikan.
Jos jollakin (AP, montako viikkoa ajattelit tehtailla näitä aloituksia?) riittää vielä kanttia valittaa tuosta, ottakoot nykyiseen lastensairaalaan yhteyttä ja kysykööt mitä heiltä puuttuu ja mitä niiden kustantaminen maksaa.
Ketä tässä on huijattu? Olihan tästä keskustelua keräyksen alkaessakin - olisi pitänyt olla kaikille selvää.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:48"]
Säätiö, tai osa siitä, voidaan muuttaa osakeyhtiöksi ja siirtää sairaala sen hallintaan. Jos siis ylenpalttisista rahavirroista alkaa tulla säätiölle ongelma.
[/quote]
Säätiöitä ei voida muuttaa osakeyhtiöksi. PIste. Säätiölainsäädäntö ei salli sitä.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:55"]
Ketä tässä on huijattu? Olihan tästä keskustelua keräyksen alkaessakin - olisi pitänyt olla kaikille selvää.
[/quote]
No eihän mikään ole selvää näille palstan pässeille - salaliittoja on joka puolella ja kaikki muut tienaa enemmän fyrkkaa kuin itse. Tokihan siitä pitää mielensä pahoittaa ja haukkua vaikka ruotsinkielistä säätiötä.
No kyllä verovaroin sairaalat kuuluu Suomessa rakentaa ilman että siinä on kaikenmaailman säätiöitä välistä vetämässä. Jos on varaa laittaa johonkin pienenryhmän junarataan 700milj. (käyttäjät ainoastaan pääkaupunki seudulta) täytyy olla varoja myös sairaalaan. Ja niitä varojahan on, eri asia mihin ne haluaa kohdistaa.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:00"]
No kyllä verovaroin sairaalat kuuluu Suomessa rakentaa ilman että siinä on kaikenmaailman säätiöitä välistä vetämässä. Jos on varaa laittaa johonkin pienenryhmän junarataan 700milj. (käyttäjät ainoastaan pääkaupunki seudulta) täytyy olla varoja myös sairaalaan. Ja niitä varojahan on, eri asia mihin ne haluaa kohdistaa.
[/quote]
No mutta kun rahat ei riitä, ellei nyt sitten veroja koroteta roimasti lisää ja muita etuuksia + tukia pienennetä. Ollaan ihan kuin kreikkalaiset, maksetaan lainaa lainarahoilla.
Niinpä. Miettikääpä tätä. Ja kansa oli käsi ojossa tarjoamassa tähän puhallukseen ropojansa.