Saako ulosotto automaattisesti tiedon töihin pääsystä?
Otsikossa kysymykseni jo oikeastaan olikin. Olen ollut ensin pitkällä sairauslomalla ja sen jälkeen työttömänä ja tämän takia olen maksanut ulosottoa 50-100e kuukaudessa. Nyt sain työpaikan ja työ alkaa vajaan parin kuukauden päästä. Mietin, että saako ulosotto automaattisesti tietää töihin pääsystäni ja ulosmitataanko ulosotto jatkossa palkastani. Onneksi ulosotossa ei ole enää paljonkaan ja kohta kaikki on maksettu.
Kommentit (31)
Ei työnantaja siitä ulosotosta saa tietää, ainoastaan palkanlaskija. Ellei sitten ole sama ihminen.
Kukapa sitä ei haluaisi omia velkoja maksaa, kohtuuttoman kokoisia korkoja veloilla sen sijaan ei. Korko ymmärrettävää, toki silläkin rajansa. Plus että kun ulosotto maksettu kokonaisuudessaan niin heti pitäisi häiriön luottotietomerkinnästä poistua eikä vuosien päästä niin kuin nyt on. En ihmettele miksi joillakin saattaa motivaatio laskea velkojen maksujen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei työnantaja siitä ulosotosta saa tietää, ainoastaan palkanlaskija. Ellei sitten ole sama ihminen.
Höpö höpö. Uo-viranomainen ei tiedä, että kuka hoitaa yrityksen palkanlaskentaa (eli laskeeko työnantaja itse, vai onko ulkoistettu tilitoimistolle), joten siksi maksukielto lähetetään työnantajalle, joka toimittaa sen eteenpäin palkanlaskentaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo olikohan kolme kuukautta suunnilleen se aika milloin saavat tietää. Ilmoittavat siis suoraan työnantajalle sen pidätysvelvollisuuden, se on nolo paikka sitten. Kannattaa siis ilmoittaa työnantajalle sekä ulosottoon ihan heti.
Taisi mennä joskus jopa puoli vuotta että eivät tajunneet ..ei ne 3kk mitään ehdi .Itse lopetin työt jo 6 kk päästä eikä silloin ollut vielä mitään ottanut tilistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse ottaa yhteyttä uo:hon ja sopii lyhennyksistä, niin välttyykö tuolta työpaikalle ilmoittamiselta?
Välttyy, jos maksaa vähän enemmän kuin mitä ulosotto veisi. Pitkän työttömyyden jälkeen voi saada vapaakuukausia ulosotosta, jopa puoli vuotta.
Tulorekisteristä saa ulosotto tiedot ja samalla näkevät kuka on palkanmaksaja. Maksukielto lähtee heti.
UO tosiaan saa tulorekisteristä tiedon, mutta kyllä se käytännössä pari kuukautta melkein kestää ennekuin UO:n kirje tulee työnantajalle ja palkasta aletaan ulosmittamaan.
T:Palkanlaskija
Kyllä ne jostain (Tulorekisteri) sen tiedon aika nopsasti nappaa ja maksukielto lähtee palkanmaksajalle.
Mä oon vedelly jo 6kk ilman ulosottoa, kun vaihdoin työpaikan. Ihan mukava kun tulee tilille netto 5000€. Eipä sillä, kyllä ulosotonkin kanssa pärjää vaikka nappaa kuukaudessa 2000€
Täällä moni ilkeilee velallisille. Joten teille sellaset terveiset että toivottavasti vituttaa kun jollain menee ulosottoon saman verran kuukaudessa kun teillä tulee tiliä ja siitäkin jää näppiin. Pystyy lomailee ja makselee teslan lyhennyksiä
Vierailija kirjoitti:
Miten ulosotto saa tilitiedot?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:05"]
Kyllä se ulosotto saa sun tilitiedot, joten vaikee sun on niitä palkkojas pimittää ellet tee kuutamokeikkaa.
Pyytää pankista.
Tulorekisteri on se, josta ulosotto saa tiedon palkasta. Pitkän työttömyyden jälkeen voi saada muutamia vapaakuukausia.
Tyhmä. Velallisenkin on välillä ostettava jotain, vaikka uusia vaatteita töihin tai silmälasit. Ei se kuukauden parin maksuvapaus velkojia yleensä hetkauta mutta velalliselle tuo voi olla iso apu ennen ulosmittauksen alkamista.