Uskokaa jo: ra pilta tulevalla ei ole etuajo-oikeus!
Ai saatana että sai taas säikähtää.. lapset takapenkillä ja painelen normi satasta moottoritiellä. Huomaan rampilta tulevan Pökötin, vilkaisen taakse, tilaa on kun takana ei ole ketään.
Painelen tasaista vauhtia ja huomaan Pökötin kiihdyttäneen ihan rinnalle.. siinä sitten ajellaan rinnakkain..kunnes kiihdytyskaista loppuu: sitten survoi melkein peilit kolisten eteeni. Ja töötti soi ja nyrkki heilui.
Joo, olisin voinut vaihtaa (ja rikkoa lakia) vasemmalle kaistalle, mutta miksi kun takana olisi ollut tilaa.
NTY- Keski-Suomessa; ole hyvä ja mene takaisin autokouluun :(
Kommentit (323)
Rekisterinumero ylös ja soitto poliisille olisi paikoillaan. Nämä laittomuutta puollustavat ovat varmasti liikenne poliisin vanhoja tuttuja muutenkin. Bussin kanssa on helpompaa jos on kaupungin bussi, riittää aika ja bussin numero niin menee rangaistus suoraan oikeaan osoitteeseen.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:26"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:22"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:13"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:10"]Helpottiko? [/quote] Itseasiassa helpotti. Säikähdin niin. Ja mulla on kortti ollut vasta 7kk.. :( pitäisi aina vaan joustaa noiden kaheleiden takia :( ap [/quote] On niin vaikeaa nostaa sitä kaasujalkaa ja päästää rampilta tulevaa eteen. Mieluummin riskeeraan omien lapsen hengen ja hampaat irvessä pidän oman paikkani, että perkele et tule eteen. Kortti 30 vuotta [/quote]Vahingossa yläpeukutin. Tämä kun ei ole se asian pointti. Ap ei rikkonut lakia, rampilta tulija kyllä teki virheen. Kortti myös 30v. [/quote] Mikä kellekin on tärkeintä. Minulle lasten henki on ollut sen verran tärkeä aina, että jos olen huomannut rampilta tulijan ajavan vieressä ja yrittävän eteen, olen höllännyt kaasujalkaa. Toisille on tärkeää, että perkele, et tule eteen, kun mulla on oikeus ajaa tässä tätä vauhtia. Eikö ap kirjoittanut, ettei takana tullut ketään, joten ei olisi vaarantanut liikennettä, jos olisi katsonut sillä silmällä, että helpompaa päästää eteen, eikä hampaat irvessä pitää paikkaansa, kun lapset on kyydissä. Mutta jokainen tavallaan ja sen mukaan, mikä on itselle tärkeintä kortti 30vja ei koskaan tilannetta, että joku olisi meinannut tulla rampilta kylkeen Justhan toi ap ylempänä kirjoitti ettei ehkä hahmottanut tilannetta.. kortti ollut hetken ja silloin on ne autokoulun opit tuoreena muistissa; ramppi väistää jne.. Olisihan Ap voinut väistää mutta joskus tollasta odottamatonta (huom. hänelle, sulle ehkä ei kun oot niin kokenut kuski) tapahtuu quote]
[/quote] Huom! Ap toimi tilanteessa ihan oikein. Tämä vielä selvennykseksi, kun sulla jotenkin tuntuu olevan nyt haussa tää oikea toiminta.
[/quote]
No ei kyllä itseasiassa toiminut. TLL 3§ nimittäin sanoo näin: "Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi."
[/quote]
Niin, ap ajoi ihan sääntöjen mukaan nätisti. Tämä rampilta tulija ei kyllä lainkaan toiminut tuon kovasti boldaamasi kohdan mukaan.
[/quote]
Ap huomasi pakun jo kaukaa ja ajeli tämän rinnallakin, mutta vasta kun liittymiskaistaa oli metri-pari jäljellä rupesi hidastamaan. Edelleekin liikenne on yhteispeliä.
[/quote]
Liikenne ei myöskään toimi ellei voi olettaa, että muutkin osaavat säännöt ja toimivat pääasiassa niiden mukaan. AP:kin vasta ihan rampin lopussa huomasi, että tämä urpo aikoi toimia sääntöjenvastaisesti. Se, että liikenne on yhteispeliä ei tarkoita sitä, että kaikki voivat ajella miten sattuu luottaen siihen, että kiltimpi/pienempi väistää aina säännöistä huolimatta. Yksipuolista yhteispeliä ei ole olemassa.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:47"]
Muutamana vuonna on tullut matkailtua autolla Ruotsissa ja ajokulttuuri on koko maassa täysin erilainen kuin meillä! Tiet ovat hyvässä kunnossa, kolmikaistateitä on paljon (ohitustilaa siis löytyy) ja ihmiset kunnioittavat muita liikenteessä. Myös viranomais- ym. joustavuutta löytyy ihan eri tyyliin kuin Suomessa: kameroista on ilmoitetaan aina etukäteen ja tietyön päätyttyä tien laidassa on heti oikea nopeusrajoitusmerkki, eikä vasta kolmen kilometrin päässä kuten täällä. Siistejä levähdyspaikkojakin on paljon, niissä on vessat, ruokailupaikat ja roskikset ja ovat kivoilla maisemapaikoilla, ei missään pimeimmissä pusikoissa.
[/quote]Miksi siellä sitten kuolee suojateille enemmän ihmisiä kuin suomessa?
[/quote]
Siis suhteutettuna väkilukuun? Olisiko lähdettä tiedossa? Mahdollista se kyllä voi olla. Enemmän isoja kaupunkeja, enemmän väkeä..?
Mutta kaikenkaikkiaan Ruotsissa ollaan näissä(kin) asioissa Suomea selvästi edellä ja liikennekulttuuri parempaa, sen tiedän kokemuksesta sekä autoilijana että kävelijänä. Ja Pohjoismaista Suomi pitää perää liikenneturvallisuudessa. Väkilukuun suhteutettu tieliikenneonnettomuudessa kuolleiden määrä sataatuhatta asukasta kohti oli v. 2011 Norjassa ja Ruotsissa 3,4, Tanskassa 3,9 ja Suomessa 5,4. Tieto Liikenneviraston sivuilta.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:14"]
Rikkoa lakia? Kaistan vaihto ei toki ole suositeltavaa, mutta ei myöskään laitonta. Pököttikuski oli väärässä ja aiheutti vakavan vaaratilanteen, mutta huomiona vain tuosta laillisuudesta :)
[/quote] Sakot tulee kaistan vaihdosta jos poliisi näkee.
[/quote]
Ahaa, eli koko matka tulee körötellä samalla kaistalla? Kuule ei siitä kaistan vaihdosta mitään sakkoja tule, vain jos vaihdat kaistaa väistääksesi sieltä rampilta tulevaa. Voihan sitä kaistaa vaihtaa muutenkin.
[/quote]
tulee jos vaihtaa kaistaa väistäkseen. kato vaa ku saat joskus sakot
Ja sakot tälle rampiltatulijalle saa kun soittaa poliisille.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:15"]
Rekisterinumero ylös ja soitto poliisille olisi paikoillaan. Nämä laittomuutta puollustavat ovat varmasti liikenne poliisin vanhoja tuttuja muutenkin. Bussin kanssa on helpompaa jos on kaupungin bussi, riittää aika ja bussin numero niin menee rangaistus suoraan oikeaan osoitteeseen.
[/quote]
Itse en ole poliisin vanha tuttu, mutta realisti sen sijaan olen. On aivan absurdia ajatella, että poliisi voisi tuolle asialle tehdä yhtään mitään. Varsinkaan ilman silminnökijöitä tai kojelautakameran kuvaa. Ilmoittaa toki kannattaa, niin ehkä poliisi panostaa hetkellisesti liikenteenvalvontaan ko. liittymässä, sitten taas sattuu jossain muualla jotain ja poliisi siirtää valvontaansa sinne. Jos joku saa kiksejä siitä että on ollut onnettomuustilanteessa oikeassa, niin mikä ettei. Itse haluan päästä turvallisesti perille, ja se edellyttää sitä että on valmis joustamaan ja ennakoimaan.
Seuraava ramppilta kiillaaja jää ALLE. Oppii sitten kerrasta.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:22"]
[/quote]
Miten? Ei poliisi sakottele yksipuoleisten ilmoitusten perusteella ketään. Pitäisi olla silminnäkijä, video kuvaa tai muuta pitävää todistetta.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:26"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:22"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:13"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:10"]Helpottiko? [/quote] Itseasiassa helpotti. Säikähdin niin. Ja mulla on kortti ollut vasta 7kk.. :( pitäisi aina vaan joustaa noiden kaheleiden takia :( ap [/quote] On niin vaikeaa nostaa sitä kaasujalkaa ja päästää rampilta tulevaa eteen. Mieluummin riskeeraan omien lapsen hengen ja hampaat irvessä pidän oman paikkani, että perkele et tule eteen. Kortti 30 vuotta [/quote]Vahingossa yläpeukutin. Tämä kun ei ole se asian pointti. Ap ei rikkonut lakia, rampilta tulija kyllä teki virheen. Kortti myös 30v. [/quote] Mikä kellekin on tärkeintä. Minulle lasten henki on ollut sen verran tärkeä aina, että jos olen huomannut rampilta tulijan ajavan vieressä ja yrittävän eteen, olen höllännyt kaasujalkaa. Toisille on tärkeää, että perkele, et tule eteen, kun mulla on oikeus ajaa tässä tätä vauhtia. Eikö ap kirjoittanut, ettei takana tullut ketään, joten ei olisi vaarantanut liikennettä, jos olisi katsonut sillä silmällä, että helpompaa päästää eteen, eikä hampaat irvessä pitää paikkaansa, kun lapset on kyydissä. Mutta jokainen tavallaan ja sen mukaan, mikä on itselle tärkeintä kortti 30vja ei koskaan tilannetta, että joku olisi meinannut tulla rampilta kylkeen Justhan toi ap ylempänä kirjoitti ettei ehkä hahmottanut tilannetta.. kortti ollut hetken ja silloin on ne autokoulun opit tuoreena muistissa; ramppi väistää jne.. Olisihan Ap voinut väistää mutta joskus tollasta odottamatonta (huom. hänelle, sulle ehkä ei kun oot niin kokenut kuski) tapahtuu quote]
[/quote] Huom! Ap toimi tilanteessa ihan oikein. Tämä vielä selvennykseksi, kun sulla jotenkin tuntuu olevan nyt haussa tää oikea toiminta.
[/quote]
No ei kyllä itseasiassa toiminut. TLL 3§ nimittäin sanoo näin: "Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi."
[/quote]
Niin, ap ajoi ihan sääntöjen mukaan nätisti. Tämä rampilta tulija ei kyllä lainkaan toiminut tuon kovasti boldaamasi kohdan mukaan.
[/quote]
Ap huomasi pakun jo kaukaa ja ajeli tämän rinnallakin, mutta vasta kun liittymiskaistaa oli metri-pari jäljellä rupesi hidastamaan. Edelleekin liikenne on yhteispeliä.
[/quote]
Liikenne ei myöskään toimi ellei voi olettaa, että muutkin osaavat säännöt ja toimivat pääasiassa niiden mukaan. AP:kin vasta ihan rampin lopussa huomasi, että tämä urpo aikoi toimia sääntöjenvastaisesti. Se, että liikenne on yhteispeliä ei tarkoita sitä, että kaikki voivat ajella miten sattuu luottaen siihen, että kiltimpi/pienempi väistää aina säännöistä huolimatta. Yksipuolista yhteispeliä ei ole olemassa.
[/quote]
Sinähän sen sanoit.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:45"]Liikenne on yhteispeliä. Ehkä se selviää sinullekin vielä jossain vaiheessa ap, kunhan saat vähän ajokokemusta.
Liittyvillä ajoneuvoilla on toki väistämisvelvollisuus, mutta osoittaa kyllä pelisilmää myös suoraan ajavalta kuljettajalta antaa tilaa jos näkee että toinen on selkeästi yrittämässä eteen. En tiedä kuinka paljon takanasi oli tilaa; liittyvän ajoneuvon täytyy tehdä tilannearvio aika nopeasti, että mihin väliin hän nyt aikoo mennä.
Itse, varsinkin jos lapseni ovat vielä kyydissä, ei olisi tarvinnut miettiä hetkeäkään että päästänkö ohi yrittävän ajoneuvon ohitse, mutta kukin toki tyylillään. Näistähän välillä saa lukea lehdistäkin.
[/quote]
Tietä voisi antaakin mutta kun se on kiellettyä, homma toimii parhaiten silloin kun kaikki noudattavat sääntöjä. Vaaraa aiheuttavat juuri nämä omaa pers... eiku pelisilmää noudattavat ääliöt joille yhteinen liikenneverkosto on yksityinen leikkikenttä.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:24"]
[/quote]
Miten? Ei poliisi sakottele yksipuoleisten ilmoitusten perusteella ketään. Pitäisi olla silminnäkijä, video kuvaa tai muuta pitävää todistetta.
[/quote]
Vastasit ihan itse kysymykseesi. Kolmas vaihtoehto on että peugeotkuski tekee muutakin päätöntä seravaaksi joten kannattaa ilmoittaa poliisille ehdottomasti. Sehän voi olla humalassa jne. Sakot saa tuollaisesta toiminnasta eikä mene pitkään.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:24"]
[/quote]
[/quote]
Vastasit ihan itse kysymykseesi. Kolmas vaihtoehto on että peugeotkuski tekee muutakin päätöntä seravaaksi joten kannattaa ilmoittaa poliisille ehdottomasti. Sehän voi olla humalassa jne. Sakot saa tuollaisesta toiminnasta eikä mene pitkään.
[/quote]
Niin, eli nuo sakot tosiaan edellyttää jotain pitävää todistetta rikkeestä. Ap:lla ei sitä ole (oletan, ettei silminnäkijöitä ollut eikä ap:lla ollut kameraakaan), joten tästä tilanteesta kuskia ei voi sakottaa. Jos kuski jossain vaiheessa jää kiinni humalassa ajamisesta, se sakko tulee jo sitten eri tilanteesta. Niitä sakkoja ei ilman pitäviä todisteita anneta, vaikka miten ilmoiteltaisiin poliisille.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:56"]
[/quote]
[/quote]
Väität siis, että tilanteessa vaaran aiheutti ap, eikä se kolmion takaa eteen kiilannut kuski?
[/quote]
En väitä. Vaaran aikeutti liittynyt auto, mutta ap:n vastuulla olisi ollut välttää aiheuttu vaara.
[/quote] Ja niin tapahtui.
Jaah. Eilinen aihe jatkuu täällä.
No. Tähän sopii mainiosti eräs kokemani äksöni. Ajelin motaria isolla autolla. Edessä, takana ja vieressä autoja. Rampilta littyi naikkonen motarille hlö autollaan. Tai siis tämä oli vissiin tarkoitus. Kärryn kylkeenhän se tuli, kun EI NÄHNYT. Olis ehkä syytä mennä optikolle. Siinä ei ollu mitään tehtävissä. Eikä tullu pieneen mieleen alkaa väistämään sitä ja sen typeryyden takia alkaa vaarantamaan muita.
Poliisille kannattaa ilmoittaa kuitenkin! Todennäköisesti saa sakot tuollaisella asenteella pika pikaa kuitenkin, kun taidot on jo nähty. Hyvin todennäköistä että on humalassa ja tämä kiinnostaa kyllä polliisia. Et näin.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:37"]
Jaah. Eilinen aihe jatkuu täällä. No. Tähän sopii mainiosti eräs kokemani äksöni. Ajelin motaria isolla autolla. Edessä, takana ja vieressä autoja. Rampilta littyi naikkonen motarille hlö autollaan. Tai siis tämä oli vissiin tarkoitus. Kärryn kylkeenhän se tuli, kun EI NÄHNYT. Olis ehkä syytä mennä optikolle. Siinä ei ollu mitään tehtävissä. Eikä tullu pieneen mieleen alkaa väistämään sitä ja sen typeryyden takia alkaa vaarantamaan muita.
[/quote]
Tuliko poliisi puhalluttamaan?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 18:34"]
Tuollaisia idiootteja on Turun suunnalla joka päivä. Tunkevat rampeista moottoritielle väkisin aiheuttaen vaaratilanteita. Pahinta on kun itse ajat moottoritien oikeaa kaistaa 120km/h ja itseäni ohittaa vasemmalta joku ja samalla rampista tullaan rehvakkaasti kolmion takaa muista piittaamatta. Miten ihmeessä voisin edes väistää, jos molemmilla moottoritien kaistoilla jo ajaa autoja.
[/quote]
Toivottavasti et kysy tosissasi. Nimittäin jos kysyt, niin ole hyvä ja käy äkkiä luovuttamassa korttisi poliisille! Sinä voit höllätä sen jalkasi kaasulta, jolloin se oikealta eteentuleva pääsee edellesi.
[/quote]
Sinun se kortti pitäisi käydä luovuttamassa, jos oikeasti kuvittelet olevan ok hidastaa rampilta tulevien takia!
[/quote]
Saisinkos jonkun lähteen tälle väittämälle. Itse voin tieliikennelaista osoittaa kohdan jossa velvoitetaan huomioimaan toiset tienkäyttäjät ja ehkäisemään onnettomuuksia.
[/quote]
Siis ei v*ttu, etkö oikeasti tiedä kolmion takaa tulevan olevan väistämisvelvollinen? Ei muussakaan liikenteessä hidasteta, jotta kolmion takaa tuleva pääsisi pujahtamaan eteen.
[/quote]
Toki tiedän, mutta nyt emme puhuneetkaan väistämisestä vaan hidastamisesta. Eli sitä linkkiä kiitos...
[/quote]
http://www.iltalehti.fi/autot/2014110418807446_ae.shtml
"Liittymästä pääväylälle tultaessa tullaan yleensä kärkikolmion takaa, jolloin on ehdoton väistämisvelvollisuus, eikä pääväylällä ajavilla ole mitään velvollisuuksia liittymästä tulevia kohtaan. "
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:51"]Vai joka autossa, heh heh heh. En tunne ketään , jolla olisi. Epäilemättä runsaasti työajoa tekevillä voi olla..mutta muut..
[/quote]
Aika monella on. Meillä myös. Jäi muuten kameraan sekin nainen joka kiilasi minut turun moottoritiellä. Tuli ilman vilkkua yhtäkkiä eteeni kun ajoin ohituskaistaa (jonoon juutuin). 120 km vauhdissa jouduin jarruttamaan jottei törmätä, vilkutin valoja. No mitä tekeekään tämä rouva...jarruttaa tahallaan. Mitä liikkuu päässä jos itse tyrii ja toinen huomauttaa siitä. Aika nätisti minusta. Niin sitten pitää tehdä tuollaista. No jäi siis kameraan.....
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:51"]
Vai joka autossa, heh heh heh. En tunne ketään , jolla olisi. Epäilemättä runsaasti työajoa tekevillä voi olla..mutta muut..
[/quote] Köyhillä ei varmaan olekaan.
Mä en tienny, että pökötti on paku... siis voi olla, mutta mun mielestä pökötti viittaa automerkkiin peugeot..
.
Vastapuolen väistämisvelvollisuus ei anna etuajo-oikeutetulle päälleajo-oikeutta.
.
Oon kaks kertaa meinannu saada bussin kylkeen Kuopiossa, kun ajoin tasaista satasta ja bussi yritti kiihdyttää eteen. Eivät vissii tajunneet, että mun iso sprinter on myöskin bussi ja kulkee satasta.. mutta noissa tilanteissa on mahdollista ennakoida, että rampilta tuleva on tulossa samalle kaistalle. Itteäni yllätti enemmän Jyväskylässä autoilija, joka koukkas ilman vilkkua poistumisliittymään mun eteen jo sulkuviivan alettua. Onneksi ajoi niin epävarman oloisesti, että olin varautunu siihen, että saattaa tehdä yllättävänkin ratkaisun ja selvittiin sillä, että jarrutin kevyesti.