Kuukupin käyttö mökkiolosuhteissa (huussi) - kellään neuvoja?
Ollaan lähdössä huomenna mökille ja menkat alkoivat. Onko kellään kokemusta kuukupin käytöstä mökkiolosuhteissa, siis vessana huussi eikä juoksevaa vettä ole. Mulla menee kuukautisten aikaan limakalvot huonoiksi, ei tekisi mieli siksi käyttää kertakäyttöisiä kuukautissuojia.
Kommentit (26)
Minä kyllä suosiolla otin tamponeja mukaan, vaikken niitä yleensä kääytä... Sen verran hankalaksi koin ajatuksen kupin kanssa pelaamisesta mökillä, varsinkin kun vuotoni on niin runsasta että kupin tyhjennys ja pesaisu ei riitä vaan tarttisi usein saada pestyä koko alapää ja reisien yläosakin kupin tyhjennyksen yhteydessä, kun aika usein sitä vuotoa tursuaa kupista ulos kun sitä täyttä kuppia irrottaa...
Käytän kuppia nimenomaan mökillä, kun ei enää kiinnosta tuoda käytettyjä siteitä takas kaupunkiin roskikseen eikä myöskään saunotella saunassa, joka haisee pesässä poltetulta vereltä ja muovilta. Kuten mainitsitkin, kuppi pitää likakalvot hyvässä kunnossa. Raskaana ollessa kun paikat oli vähän auki, gyne ehdotti kuppia mökille uintikäyttöön, koska suojaa tulehtumiselta, ja siitä tuo tapa mulle jäi.
Pese kädet ennen huussiin menoa. Ota mukaan vesipullo. Kuivaa, jos yletyt, kupin antennia vähän paperilla ja pidä paperia hollilla. Vedä kuppi ulos seisaaltaan tai istuimen reunalla, että jos se on sieltä syvemmältä kovin liukas, se ei lipeä kädestäsi ja putoa siinä tasapainotellessa huussin reikään. Kippaa veret reikään, kuuvaile, huuhtele vedellä, kuivaile, laita viereesi penkille paperitollob päälle, pyyhi ja huuhtele itseäsi ja ei kun kuppi takas ja menoksi. Näin sinä varmaan itsekin ajattelit tehdä, mutta kun joku pervo tätä kuitenkin lukee, niin kuvaillaan nyt koko prosessi. :D
Hieman lyhyempi tyhjennysväli saattaa auttaa tuossa puhdistautumisessa. Apteekeissa myydään luneten puhdistusnestettä ja -liinoja, jotka helpottavat puhdistamista. Lisäksi kannattaa pitää huussissa intiimisavetteja tai vauvojen vaippapyyhkeitä, joilla voi puhdistaa alapäätä/reisiä helpommin. Ja jos nuo pyyhkeet eivät ole biohajoavia, kannattaa huussissa pitää pientä pussia roskille. :)
4 korjaa, likakalvot pitäisi olla limakalvot. :D
Mökillä ehtii käydä vessassa useammin kuin duunissa, niin ei kuppi täyty liiaksi asti. Mökillä myös yleensä häärii näin kesällä vain jokin mekko päällä, joten jos reidet ja pikkarit on veressä, pikkarit pois, kupin tyhjennys ja takaisin asennus, vierailu järvessä tai saunalla ja uudet pikkarit jalkaan.
Mökkiolosuhteissa olen tehnyt tosiaan niin, että juomapulloon vettä mukaan ja sitten huuhtelee. Tosin tätä jaksoin vain yhden vuorokauden, sitten tampsu kehiin.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:38"]Mä olen ottanut huussiin mukaan juomavettä, jolla pesaisen kupin. Ensin tosin putsaan sen vessapaperilla mahdollisimman tyhjäksi.
[/quote] hae vessaan merivettä ja viruta sillä
Suurimpana ongelmana mulla on ehkä se asento, koska mun pitää mennä kyykkyyn, että saan kupin kunnolla paikalleen, huussi on hieman ahdas. Ehkä mun pitää mennä saunaan suorittamaan pesu ja asentaminen...
En haluaisi tamponeja käyttää, kun mulla tosiaan kuukautisten aikaan on limakalvot tosi ärtyneet, ja tamponit ärsyttävät niitä sitten tosi paljon. Merivettä ei ole saatavilla :D
Ap
Mökillä voi käydä myös puskapissalla yleensä :) Huussiin ei ole mukava kaataa vettä turhan päiten, joten usein on minusta kätevämpi käydä vain pusikossa ja siinä voi samalla tehdä alapesunkin, kun varaa mukaan vaikka puolentoista litran pullon vettä. Paskalla kävin huussissa ja usein tulin sitten ulos pesemään kupin ja alapään sen jälkeen, matkanhan voi tallustella hameessa ilman pikkuhousuja. Välillä pesin kupin huolellisemmin saippualla, useimmiten vain huuhtelin vedellä ja hyvin toimi. Talvella olisi hankalampaa mutta kesällä tosiaan ihan kätevä pestä vaikka sadevedellä jos reisille valunut verta. Kupin huuhdoin aina juomakelpoisella lopuksi, mutta siihen riitti tosi pieni vesimäärä.
Niin ja kiitos asiallisista vinkeistä :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:08"]
Mökillä voi käydä myös puskapissalla yleensä :) Huussiin ei ole mukava kaataa vettä turhan päiten, joten usein on minusta kätevämpi käydä vain pusikossa ja siinä voi samalla tehdä alapesunkin, kun varaa mukaan vaikka puolentoista litran pullon vettä. Paskalla kävin huussissa ja usein tulin sitten ulos pesemään kupin ja alapään sen jälkeen, matkanhan voi tallustella hameessa ilman pikkuhousuja. Välillä pesin kupin huolellisemmin saippualla, useimmiten vain huuhtelin vedellä ja hyvin toimi. Talvella olisi hankalampaa mutta kesällä tosiaan ihan kätevä pestä vaikka sadevedellä jos reisille valunut verta. Kupin huuhdoin aina juomakelpoisella lopuksi, mutta siihen riitti tosi pieni vesimäärä.
[/quote]
Mä käyn normaalisti mökillä puskapissalla, mutta menkkojen aikaan en viitsi, enkä varsinkaan viitsi kuppia tyhjentää, koska meillä on koira, joka on aivan ylikiinnostunut alkkareistanikin menkkojen aikaan, joten lopputuloksena voisi olla koira naama veressä :D Yäk :D
Ap
Olisiko kannattanut siirtää kuukautisia, kun Nykyään se kuitenkin on mahdollisuus siirrellä kuukautisia , niin kuin tykkää.
Mulla on useampikin extreme-kokemus kuukupin käytöstä askeettisissa olosuhteissa. Kerran olen tyhjentänyt kupin järvenrannassa, huuhdellut siinä järvivedessä ja sen jälkeen vielä pyyhkinyt sen neoamisept-liinalla. Kerran jouduin tyhjentämään kupin sellaisessa julkisessa vessassa, jossa ei ollut vettä eikä paperia, enkä myöskään ollut varautunut kosteuspyyhkeillä. Silloin kyllä otti päähän. Kädet oli kyynärpäitä myöden kuivuneessa veressä, kun pääsin pesemään ne lumihankeen... Yhden vaelluksenkin olen suorittanut kuukupin kanssa, silloin kannoin huussissa mukanani vesipulloa ja kosteuspyyhkeitä. Onneksi oltiin maassa, jossa ulkohuussit olivat mallia reikä lattiassa :D
Vie huuskaan iso pullo vettä, biohajoavia savetteja ja käsidesiä tyhjennystä varten. Ryhdy aina puhtain käsin hommiin. Huuhtele kuppi vesipullon avulla. En tajua kommenteista miten te saatte tuollaisen sotkun aikaan, pikkarit veressä ym? ei kannata odottaa että kuppi täyttyy liikaa, jolloin se ehkä falskaa tyhjennyksessä.
Vuokkoset Cotton -siteet toimii mulla, jonka limakalvot ei tamponeja kestä.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:15"]
Olisiko kannattanut siirtää kuukautisia, kun Nykyään se kuitenkin on mahdollisuus siirrellä kuukautisia , niin kuin tykkää.
[/quote]
Ei olisi.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:23"]
Vuokkoset Cotton -siteet toimii mulla, jonka limakalvot ei tamponeja kestä.
[/quote]
Mulla ei toimi mitkään kertakäyttöiset kuukautissuojat! Voin käyttää muutaman päivässä, mutten koko ajan, enkä missään tapauksessa yöllä. Esikoisen synnytyksen jälkeen multa oikein kuoriutui alapäästä nahka, kun jälkivuodon kanssa piti käyttää siteitä. Toisen lapsen kohdalla olin viisaampi ja ostin kestositeitä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:18"]
Mulla on useampikin extreme-kokemus kuukupin käytöstä askeettisissa olosuhteissa. Kerran olen tyhjentänyt kupin järvenrannassa, huuhdellut siinä järvivedessä ja sen jälkeen vielä pyyhkinyt sen neoamisept-liinalla. Kerran jouduin tyhjentämään kupin sellaisessa julkisessa vessassa, jossa ei ollut vettä eikä paperia, enkä myöskään ollut varautunut kosteuspyyhkeillä. Silloin kyllä otti päähän. Kädet oli kyynärpäitä myöden kuivuneessa veressä, kun pääsin pesemään ne lumihankeen... Yhden vaelluksenkin olen suorittanut kuukupin kanssa, silloin kannoin huussissa mukanani vesipulloa ja kosteuspyyhkeitä. Onneksi oltiin maassa, jossa ulkohuussit olivat mallia reikä lattiassa :D
[/quote]
Ei varmasti ollut yhtään hauska kokemus tuo paperiton ja vedetön vessa, mutta se toimii hyvänä tarinana jälkikäteen, jos sitä kehtaa kertoa :)
Mä muistan yhden moottoripyöräreissun Latviassa, kun oli kuppi käytössä. Vessassa ei tietty ollut lavuaaria, mutta otin vesipullon mukaan. Muuten hyvä, mutta kun on suht pitkävartiset saappaat jalassa ja housut, joita ei saa rullattua niiden saappaiden takia tarpeeksi alas, jotta saisi jalat tarpeeksi leveälle, ei se veden puute olekaan pienin huoli :)
Ap
Mulla oli just sama tilanne juhannuksena. Neljä päivää pärjäsin verenvuodatuksen kanssa hyvin kun ostin parilla eurolla vauvapyyhkeitä, siis niitä kosteuspyyhkeitä. Veret huussiin ja kostealla pyyhit kupin ja itsesi ja se on siinä :)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:18"]
[/quote]
Ei varmasti ollut yhtään hauska kokemus tuo paperiton ja vedetön vessa, mutta se toimii hyvänä tarinana jälkikäteen, jos sitä kehtaa kertoa :)
Mä muistan yhden moottoripyöräreissun Latviassa, kun oli kuppi käytössä. Vessassa ei tietty ollut lavuaaria, mutta otin vesipullon mukaan. Muuten hyvä, mutta kun on suht pitkävartiset saappaat jalassa ja housut, joita ei saa rullattua niiden saappaiden takia tarpeeksi alas, jotta saisi jalat tarpeeksi leveälle, ei se veden puute olekaan pienin huoli :)
Ap
[/quote]
Joo, laskettelumonot jalassa kupin tyhjentäminen on kans aika hankalaa - toi lumihankitarina oli yhdeltä hiihtoreissulta...
Mä olen ottanut huussiin mukaan juomavettä, jolla pesaisen kupin. Ensin tosin putsaan sen vessapaperilla mahdollisimman tyhjäksi.