Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

48h valvottu, en pysty nukkumaan

Vierailija
02.07.2015 |

Voiko unettomuuteen kuolla?

Itkettää, oksettaa, ahdistaa, sydän hakkaa... mutten saa unta :) stressaan niin paljon sitä etten nukahda niin tässä sitä ollaan. Pyörin vaan ahdistuneena sängyssä ja oon täysin varma etten enää koskaan nukahda. Itkettää

Menenkö lääkäriin aamulla?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 03:31"]Et kuole. Nouse heti sängystä ja ala tehdä jotain muuta. Älä yritä nukahtaa. Käy suihkussa, syö vähän, käy ulkona. Älä turhaan pyöri sängyssä, jos itkettää, ahdistaa ja oksettaa! Hae heti aamulla sairauslomaa. Kerro lääkärille kuinka kauan olet valvonut, että saat kunnon lääkkeet. Kierre pitää saada poikki.
[/quote]

Kiitos ♡ lohdutit!

Vierailija
2/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 03:29"]

Laita ainakin tietokone ja puhelin pois. Niiden valon on todettu estävän uneen pääsyä joillakin ihmisillä.

[/quote]

Tärkeintä olisi saada stressi pois. Kyllä uni sitten tulee. Tuo unettomuuden pelko vain lisää stressiä ja pitää yllä vireystilaa.

Itse selvisin ilman lääkkeitä tai lääkäriä. Itselläni auttoi kun lainasin kirjastosta unettomuutta käsittelevän kirjan ja otin melatoniinia 1 mg. Tuon kirjan lukeminen ennen nukkumista rauhoitti ja melatoniini sai väsyttämään. Sitten silmät alkoivat lurpsahdella ja rauhoituin, että voin taas nukkua. Ja sitten laitoin kirjan syrjään ja nukahdin. 

Tuosta lähtien en ole kuin pari yötä kärsinyt uniongelmista ja ne molemmat liittyneet seuraavan päivän tärkeän tapahtuman stressaamiseen.

Tokmannilta sai muuten halpaa melatoniinia 120 x 1 mg hintaan 9,8 €. Nyt otan 0,5- 1 mg satunnaisesti jos koen että en nukahda. Tai jos jotain stressaavaa edessä niin otan etukäteen.

Tuo 37 tuntia valvonut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän etten saa stressata, mutta näin kauan valvoneena se on mahdotonta, etenkin kun pelkään kaikenmaailman psykooaeja

Vierailija
4/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaa Candy Crash Sagaa. Oikeasti, itse yötyöläisenä, kun aloin pelata sitä aamulla ennen nukkumaanmenoa, olen nyt herännyt vasta puoli viideltä iltapäivällä onnellisena. Ennen pomppasin aina aamuyhdeltätoista ylös.

Se on vähän kuin Tetris, mutta rauhallisempi. Päättelen, että pelatessa myös päivän aikana tapahtuneet asiat loksahtelevat aivoissa taustalla paikoilleen ja uni voi tulla.

Vierailija
5/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini valvoi 4 vuorokautta putkeen ja sai psykoosin.

Vierailija
6/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 03:03"]Voiko unettomuuteen kuolla?

Itkettää, oksettaa, ahdistaa, sydän hakkaa... mutten saa unta :) stressaan niin paljon sitä etten nukahda niin tässä sitä ollaan. Pyörin vaan ahdistuneena sängyssä ja oon täysin varma etten enää koskaan nukahda. Itkettää

[/quote]
Ei voi. Olen valvonut 10 viikkoa. Ja hengissä ollaan.

Vierailija
7/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärissä hakemassa joku rauhoittava. Tenox, Opamox tms. Jätä poppakonstit seuraavaan kertaan, eiköhän nyt ole tärkeintä päästä uneen.

Vierailija
8/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö maha täyteen ja lue samalla kirjaa. Tämä auttaa minulla käytännössä aina juuri tuohon kolmen paniikkiin.

Vierailija
9/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että opettelet meditoinnin. Se opettaa hallitsemaan ja tarkkailemaan mieltä. Monilla on aluksi ongelmana nukahtelu. Onnistunut meditointi virkistää kuin uni. Ja nukahtelu ei liene sinua haittaisi.

Vierailija
10/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa et saa lääkkeitä unettomuutteen koska niihin jää riippuvaiseksi. Voi valita joko kuoleman tai nukkumisen esimerkiksi juomalla itsesi humalaan.

Vierailija
11/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 07:46"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 03:03"]Voiko unettomuuteen kuolla? Itkettää, oksettaa, ahdistaa, sydän hakkaa... mutten saa unta :) stressaan niin paljon sitä etten nukahda niin tässä sitä ollaan. Pyörin vaan ahdistuneena sängyssä ja oon täysin varma etten enää koskaan nukahda. Itkettää Menenkö lääkäriin aamulla? [/quote] Ei voi. Olen valvonut 10 viikkoa. Ja hengissä ollaan.

[/quote]

Totta kai voi. On olemassa perinnöllinen sairaus, joka aiheuttaa täysunettomuutta. Puhjettuaan tappaa n. puolessa vuodessa. Sitä ennen tietysti aiheuttaa psyykkisiä oireita, kuten muistiongelmia ja hallusinaatioita.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fataali_familiaalinen_insomnia

Vierailija
12/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaan yksilöllistä seuraako unettomuudesta mitään vai ei. Itse valvoin pisimilään 5 vuorokautta putkeen enkä alkanut silti kokea harhoja, vaikka olin masentunutkin eli kai periaateessa herkempi niille. Sellanen 30  valvominen on mulle jo aika tavallista enkä oikeastaan reagoi siihen enää mitenkään, mitä nyt väsyttää vain

Vierailija
13/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen vielä tuolla kuole. Paljon kauemmin saa siihen valvoa.

Vierailija
14/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no et kuole höpsö!

Vierailija
15/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt joskus psykiatrian päivystyksessä nukkumassa pari yötä. Siellä sain runsaat lääkkeet, mitä en kotona käytä. Mutta olin valvonut pitempään, ja olen niitten vanha asiakas.

Vierailija
16/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos paljon vastanneille!!

viime yö oli noin kello 6 asti aamulla kamala, kunnes aloin näkemään jonkinlaisia hallusinaatioita että olen dinosaurus (?????) ja seuraavaksi silmäni aukesivatkin kello 12 :D mielenkiintoinen yö, seuraavaa kauhulla odotellessa....

ap

Vierailija
17/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vaan on parempi katkaista se unettomuus ja pyytää lääkäriltä esim.nukahtamislääkkeitä. Jos unettomuus jatkuu kauan se voi synnyttää muita sairauksia kuten esim. fibromyalgian kuten minulla kävi, kun en selkävaivojen vuoksi pystynyt nukkumaan.

Vierailija
18/41 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota neuroleptiä, esim. Ketipinor? Itse sain noita todella pahaan unettomuuteen ja olen ottanut kun ei uni ole tullut millään. Sopivasti kun ottaa niin tipauttaa kyllä. 

Vierailija
19/41 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas, 48h valvottu!! Taitaapa olla lääkärireissu aamulla....
En valitettavasti asu yksin :( toi tarinajuttu kuulostaa ihanalta mutten usko että kämppikseni olisi valmis päätäni silittelemään :D

Ap

Vierailija
20/41 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 03:03"]Voiko unettomuuteen kuolla?

[/quote]
Et sä mihinkään kuole. Eli ei voi. Elimistö nukahtaa ennemmin pyttyyn kuin kuolee.

Tiedän tunteesi kun ei saa nukuttua niin siinä hätääntyy ja tulee epätoivoisekti.

Itselläni oli viikkojen unettomuus (shokki onnettomuudesta ja siitä seuranneesta traumasta) ja näin jo näkyjä mutta pikkuhiljaa se unettomuus purkaantuu kuukausien saatossa ja uni tulee mukaan kuvioon aina enemmän ja enemmän. Tai sitten jopa heti ja ns. täysillä.

Kyllä se kroppa vie sit unimaahan ennemmin tai myöhemmin. Ei se elimistö niin hölmö ole että antaisi kuolla unettomuuteen. Uni ottaa osansa vaikka väkisin, aina lopulta.

Voimia ♡