Mieheni aloitti päivänsä 05:30, on vieläkin pellolla.
Ai että on taas ihanaa syksyllä kun kaikki siilot on peitelty ja voidaan vähä lyhentää päivää. Onneksi on lämmintä sentään :)
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:26"]Tämä on ammatinvalintajuttu.
[/quote]
Niin on, ja ollaan tehty oikea valinta :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 02:04"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 01:41"]Moneltako te yleensä meette nukkumaan? Siis silloin kun mies ei oo heinänteossa?
[/quote]
Riippuu paljon miten lapset menee ja onko navetalla jotain tai illalla muita menoja. 22-24.
Ap
[/quote]
Nostan hattua. Mulle ei riittäisi tuo määrä unta. Oon ihan aikuinen nainen ja nukun 9-10 tuntia yössä. Lomalla posotan kevyesti jopa 12 tuntia. Arvostan teitä! Kiitos että tuotatte ruokaa myös mulle.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 01:01"]
Tsemppiä! Se on kiva kun nyt jokusen viikon vuodessa riittää niitä hommiakin niin voi sitten loput 10 kuukautta nukkua vähän pidempään ja keskittyä taas niiden tukilappusten täyttelyyn.
[/quote]
Mistä näitä idiootteja aina löytyy?
[/quote]
Nää on niitä jotka luulee että ruoka tulee kaupasta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:26"]
Tämä on ammatinvalintajuttu.
[/quote]
Eiköhän tuo maanviljely ja karjanpito ole enemmänkin elämäntapa kuin työ tai ammatti.
Kovaa hommaa varsinkin eläintilan pito, siinä ei kestä kyllä paljon rutiineista poiketa saati sairastua tai loukkaantua.
Ap, ei kyllä pitäisi valvoa puoli kolmeen, jos nousu on puoli kuusi. Tuohan on jo turvallisuusriski nukkua noin vähän. Jos on vauva, joka valvottaa, niin ei koneelle, koska tutkituksi koneella oleminen vie yöunia.
Meillä kaksi traktoria menee pellolla rehunteossa, kolmas on siiloa tiivistämässä, neljännellä isäntä on itse ruiskuttamassa ja viides eli pikkutraktori on minulla, joka pääsin nuorimman kanssa aitahommiin. Työpäivä alkaa miehellä noin 5.30 ja jatkuu seuraavan vuorokauden puolelle, koska tyynenä iltayönä on paras ruiskutusaika. Osan voi toki tehdä virka-aikanakin kuten nyt.
Nyt tietty kaupunkilaiset kysymään, että miksi noin monta konetta, eikö yhdellä pärjää. No ei pärjää, koska rehu on tehtävä silloin, kun nurmi on parhaimmillaan, ei vielä korsiasteella. Yhdellä traktorilla menisi noin nelinkertainen aika verrattuna siihen, miten menee nyt ja kesällä hyviä työpäiviä on vähän. Silti jokaiselle päivälle riittää töitä, satoi tai paistoi, mutta nämä sateettomat päivät käytetään 110% hyödyksi.
Minä olen se laiska vaimo, joka käy kirkolla töissä ja kesälomallaan tekee tilalla hanttihommia. Säännöllinen tili edes toiselle on perheelle turvaa tuova asia. Lapsille on helpompi saada päivähoitopaikka, kun työaika on säänöllinen eikä vähän miten sattuu.
Rehunteon jälkeen voi olla, että tehdään vielä kuivaa heinää ja sitten on hetkeksi tyven aika, jolloin työpäivät ovat vain 5.30 - 22.00, saadaan taas kirjanpitoa ajantasalle ja koneita kunnostettua kaikessa rauhassa ennen seuraavaa rehuntekoa.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 02:04"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 01:41"]Moneltako te yleensä meette nukkumaan? Siis silloin kun mies ei oo heinänteossa?
[/quote]
Riippuu paljon miten lapset menee ja onko navetalla jotain tai illalla muita menoja. 22-24.
Ap
[/quote]
Nostan hattua. Mulle ei riittäisi tuo määrä unta. Oon ihan aikuinen nainen ja nukun 9-10 tuntia yössä. Lomalla posotan kevyesti jopa 12 tuntia. Arvostan teitä! Kiitos että tuotatte ruokaa myös mulle.
[/quote]
Kiitos! :) Pakko sanoa että ei meinaa aina itsellekkään riittää. Aluksi oli hankalaa oppia tuohon rytmiin mutta ei se enää niin vaikeaa ole. Kesällä on ihana saapastella navettaan kun on lämmintä ja valoisaa, saa olla ajatustensa kanssa ennenkuin lapset herää. Talvella kovilla pakkasilla pimeässä tekisi mieli kääntää kylkeä. Äitiyslomat ovat olleet ihanaa aikaa kun lomittaja on huolehtinut navetan. Saa nukkua pidempään ja keskittyä enempi lapsiin, vaikka riittää sitä hommaa silloinkin. Varsinkin kesällä. :D
Ap
Ap
No eihän vielä ole edes lounastunti!
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:37"]Ap, ei kyllä pitäisi valvoa puoli kolmeen, jos nousu on puoli kuusi. Tuohan on jo turvallisuusriski nukkua noin vähän. Jos on vauva, joka valvottaa, niin ei koneelle, koska tutkituksi koneella oleminen vie yöunia.
[/quote]
Vauva valvotti joo, tissillä oli. Ei pitäis plärätä nettiä mutta tuli tehtyä tää aloitus ja jäin sit jumittaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:38"]Meillä kaksi traktoria menee pellolla rehunteossa, kolmas on siiloa tiivistämässä, neljännellä isäntä on itse ruiskuttamassa ja viides eli pikkutraktori on minulla, joka pääsin nuorimman kanssa aitahommiin. Työpäivä alkaa miehellä noin 5.30 ja jatkuu seuraavan vuorokauden puolelle, koska tyynenä iltayönä on paras ruiskutusaika. Osan voi toki tehdä virka-aikanakin kuten nyt.
Nyt tietty kaupunkilaiset kysymään, että miksi noin monta konetta, eikö yhdellä pärjää. No ei pärjää, koska rehu on tehtävä silloin, kun nurmi on parhaimmillaan, ei vielä korsiasteella. Yhdellä traktorilla menisi noin nelinkertainen aika verrattuna siihen, miten menee nyt ja kesällä hyviä työpäiviä on vähän. Silti jokaiselle päivälle riittää töitä, satoi tai paistoi, mutta nämä sateettomat päivät käytetään 110% hyödyksi.
Minä olen se laiska vaimo, joka käy kirkolla töissä ja kesälomallaan tekee tilalla hanttihommia. Säännöllinen tili edes toiselle on perheelle turvaa tuova asia. Lapsille on helpompi saada päivähoitopaikka, kun työaika on säänöllinen eikä vähän miten sattuu.
Rehunteon jälkeen voi olla, että tehdään vielä kuivaa heinää ja sitten on hetkeksi tyven aika, jolloin työpäivät ovat vain 5.30 - 22.00, saadaan taas kirjanpitoa ajantasalle ja koneita kunnostettua kaikessa rauhassa ennen seuraavaa rehuntekoa.
[/quote]
Meillä myös 4isoa + pikkutraktori. Kesällä ei pärjäis vähemmällä. Oikein tutun kuuloista hommaa!
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:41"]No eihän vielä ole edes lounastunti!
[/quote]
Kirjoitin tämän yöllä.....
Ap
Mä lähden nyt hakemaan varaosia, traktorit on pellolla. Aamulla lypsin lehmät ja nyt juoksen äkkiä lisäksi ruokakaupassa. Illalla lypsän taas lehmät ja hoidan vasikat..
Eli kyllä tässä aika kuluu. Ja huomio, minä hoidan poikani tilalla lehmiä ja lapset on tuossa sivussa..
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 01:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 01:00"]Miks itse et tee mitään? Kaikki maajussien akat on yhtä laiskoja! Miehet tekee aivan kaiken! [/quote] No mä olen semmonen laiska "maajussin akka" varmaan. Teen 9h päivässä töitä, tai matkoineen 11h. Siihen päälle kaikki kotityöt ja auttelen myös siellä pellolla kun satun ehtimään. Kaikkihan me laiskoja ollaan.
[/quote] niin, oletpa ihan kamala vätys :D
Ammatinvalintakysymys. Eli vapaaehtoista. T: Yrittäjä, joka ei ruikuta.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:23"]
Ammatinvalintakysymys. Eli vapaaehtoista. T: Yrittäjä, joka ei ruikuta.
[/quote]
Kuka ruikutti ja mitä? Enemmän yrittäjät ruikuttaa: on liikaa asiakkaita tai liian vähän. Mikään ei kelpaa.
Se on siis muillakin tuollaista.
Itse siis olen tilan ulkopuolella töissä. Mies maanviljelijä. En pääosin osallistu tilantöihin, mutta keväällä kävin eläimet tarkastamassa kerran tai kaksi vuorokauteen. Mies saattoi poikimisia seurata yöllä kello yhteen ja minä kävin aamulla ensimmäisen kerran viiden jälkeen ennen omaa työhönlähtöäni. Ei ollut montaa tuntia navetassa, ettei siellä olisi ollut joku paikalla.
Nyt rehun tekoa. Mies paahtoi rehuntekoa juhannuksenakin melkein yöt läpeensä. Kokkoa kävi katsomassa, mutta sitten piti mennä niittämään uutta rehua.
Pulma tässä on se, että tämä ei ole mielestäni normaalia. Mies ei ole kovin innostunut lomailemaan kodin ulkopuolella. Mutta vaikka hän haluaisikin, ei hän näin kesäaikaan pääsisikään. Töitä painetaan maanantaista lauantaihin, ja osittain myös sunnuntaina.
Talviaikaan mies on pitänyt lomaa. Valittaa kuitenkin sitä, että pitää tehdä viikko etukäteen töitä, että voi jättää tilan lomittajalle viikonlopuksi. Meille kun ei ole yleensä järjestynyt traktorinajotaitoista lomittajaa, vaan työt pitää valmistella niin, että traktoria ei tarvitse käyttää (isommille tiloille järjestyy ehkä ammattitaitoisempia lomittajia). Aika usein lomittaja myös soittelee kesken loman kysyäkseen jotain. Ja hyvähän se on, että soittaa, parempi niin. Muutenkin kaikki hatunnosto lomittajille. Eräs nuori lomittajaihminen kuitenkin soitti, että vettä ei tule. Mies pohtimaan, että pumppu kaivossa varmaan rikkoutunut. Hetken päästä lomittaja soittaa uudestaan, että letku oli mutkalla....
Niin tai näin, mieheni työhön käyttämä aika ei mielestäni ole normaalia. Meillä menee viikot aika usein niin, että näen miestä iltapalapöydässä vartin verran. Aamulla ylösnoustessani voin todeta, että puoliso on johonkin aikaan yöstä tullut nukkumaan. Työ on miehelleni suuri intohimo. Samalla hän on mielestäni työnarkomaani ja sanoo itsekin olevansa ylistressaantunut.
Kroisoksia emme ole, jos vuosituloja katsoo. Peltohehtaareja vuokramaineen on vajaa 50 ha ja mieheni verotettava tulo on 13-15 keur. Vuodessa. Mieheni voisi käydä muualla töissä paremmalla tuntipalkalla, mutta maanviljely sattuu olemaan intohimonsa.
Hyvää maatilalla asumisessa on mukava ja rauhallinen elinympäristö lapsille.
Asioilla on puolensa. Omalla kohdallani toivon, että töitä ulkoistamalla voisi miehen työmäärää vähentää. Se voi olla kannattavaa, kun aikaa ei kuluisi koneiden huoltoon ja rikkoutuneiden koneiden korjaamiseen.
Tsemppiä telle, ap! Muistakaa huolehtia omasta hyvinvoinnista!
Tiina
Miks itse et tee mitään? Kaikki maajussien akat on yhtä laiskoja! Miehet tekee aivan kaiken!
Montako päivää se on sitten kokonaisuudessaan siellä pellolla? Ja mitä se muuten siellä tähän aikaan kesästä tekee?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 01:01"]
Tsemppiä! Se on kiva kun nyt jokusen viikon vuodessa riittää niitä hommiakin niin voi sitten loput 10 kuukautta nukkua vähän pidempään ja keskittyä taas niiden tukilappusten täyttelyyn.
[/quote]
Mistä näitä idiootteja aina löytyy?