Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos huolestuttavan suuri osa suomalaisista on lihavia, niin miksi

Vierailija
01.07.2015 |

kaduilla kävellessäni, julkisissa, kaupoissa, oppilaitoksissa, naapurustossa jne. vilisee hoikkia ihmisiä? Eikö "läskit" muka liiku kotinsa ulkopuolella? Tottakai ylipainoisia ihmisiä tulee jonkin verran vastaan, mutta olen jo pidempään pohtinut sitä, miksi vastaan tulee koko ajan suorastaan tikkuraajaisia henkilöitä, vaikka huolipuhe lihavuudesta on jatkuvasti kasvusuunnassa?

:0

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä siellä, missä on paljon ihmisiä, on paljon lihavia. Esimerkiksi näin kesällä huvipuistot hyvä paikka bongailla läskejä perheitä. Niitä on todella ikävän paljon.

Vierailija
2/14 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 23:43"]No kyllä siellä, missä on paljon ihmisiä, on paljon lihavia. Esimerkiksi näin kesällä huvipuistot hyvä paikka bongailla läskejä perheitä. Niitä on todella ikävän paljon.
[/quote]
Ai oikein bongailet lihavia perheitä? Voi sua. Me mennään aina huvipuistoon nauttimaan, ei kyyläämään toisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 23:43"]

No kyllä siellä, missä on paljon ihmisiä, on paljon lihavia. Esimerkiksi näin kesällä huvipuistot hyvä paikka bongailla läskejä perheitä. Niitä on todella ikävän paljon.

[/quote]

Tämä on aika hassua, mutta olen itseasiassa itse töissä huvipuistossa. En tosin ravintolapuolella. Muutamia oikeasti tosi lihavia aikuisia näkee lastensa kanssa, ja  he eivät sitten tule laitteeseen. Joitakin vähän ylipainoisia myös, mutta eivät niin pahasti että häiritsisi esim. laitteessaistumista.
Tottakai ylipainoisiakin ihmisiä on, mutta luulisi että esim. täpötäydessä kaupassa perjantairuuhkan aikaan olevan enemmän kuin yksi ylipainoinen sataa tosi hoikkaa kohden.

Vierailija
4/14 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 23:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 23:43"]

[/quote]

Tämä on aika hassua, mutta olen itseasiassa itse töissä huvipuistossa. En tosin ravintolapuolella. Muutamia oikeasti tosi lihavia aikuisia näkee lastensa kanssa, ja  he eivät sitten tule laitteeseen. Joitakin vähän ylipainoisia myös, mutta eivät niin pahasti että häiritsisi esim. laitteessaistumista.
Tottakai ylipainoisiakin ihmisiä on, mutta luulisi että esim. täpötäydessä kaupassa perjantairuuhkan aikaan olevan enemmän kuin yksi ylipainoinen sataa tosi hoikkaa kohden.

[/quote]

AP tässä siis.

Niin ja lisään vielä, että ylipainoisia lapsiakaan ei juurikaan ole näkynyt. Muutamia tottakai.

Vierailija
5/14 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoimmissa kaupungeissa on vähemmän lihavuutta kuin maaseudulla ja pienemmissä. Samoin omakotitaloalueilla asuu perheitä, jotka tuskin hirveästi käyvät kaupungin keskustassa, vaan enemmän ajetaan autolla marketteihin ja ostoskeskuksiin.

Lisäksi silmä tottuu ylipainoon, tosi lihavat erottuvat joukosta, mutta sellainen lievästi normaalipainon yläpuolella oleva ylipaino alkaa näyttää ihan tavalliselta kun sitä on tarpeeksi monella.

Vierailija
6/14 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on kilon liikalihava, niin eipä se päällepäin näy, tai jos on lihaksikas niin jonkun typerän kaavan mukaan on liian painava. Ei todella lihavia ole ylipainoisista kuin 7%.

Vierailija
7/14 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavia perheitä tuli huomattavan paljon vastaan viime kesänä Power Parkissa Pohjanmaalla. Asutaan Tampereella ja täällä ei kyllä näe läheskään siinä määrin lihavia ihmisiä...
Ja kun jenkkien läskejä aina kauhistellaan, niin sekin riippuu niin alueen "kulttuurista", esim. Piilaaksossa on todella urheilullisia valtaosa perheistä ja ruoat ostetaan luomuna ym...

Vierailija
8/14 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkin ihmettelen, että missä ne lihavat luuraavat. Asun itse maalla ja kun mietin niin esim. meidän tien varrella on vain kaksi ylipainoista, toinen n. 55 v mies ja toinen n. 70 v mies ja hekään eivät mitään aivan hirveän lihavia ole. Tytön luokalla on yksi ylipainoinen poika, poikien luokalla ei ole yhtään ylipainoista, varsinin tytöt on tosi hoikkia monet. Ystäväpiirissäni on yksi ylipainoinen nainen ja yksi mies. Missä lihavat?

Vierailija
9/14 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalaiset ei vittu osaa syödä! Ja ne ihannoi ja visualisoi ruokia isoista lihavista ihmisistä niin tottakai ruokalista on laiha!

Vierailija
10/14 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on niin tottuneita ylipainoisiin, että noteeraavat ylipainoisiksi vain todella lihavat. Ei sitä välttämättä osaa kadulla arvioida onko jonkun bmi 24 vai 26 ja kuuluuko siis ylipainoisiin vai normaalipainoisiin. Kaikki ei näytä niin höllyviltä läskeiltä, vaikka bmi olisi ylipainon puolella.

Vierailija
11/14 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo oon samaa mieltä että silmä tottuu lievään ylipainoon. Itse 169cm/58kg saan kuulla olevani sairaalloisen laiha. Kertoo mielestäni juuri tästä ilmiöstä.

Vierailija
12/14 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, en tarkoittanutkaan että nämä bmi 25,1 -tyyppiset olisikaan mahdollista "bongata" tuostanoin vaan. Tosin olen itse jokseenkin harjaantunut katsomaan ihmisehoa ja uskallan sanoa "näkeväni" mahdollisen liikapainon.

Toisaalta taas on sanottava, en ole itse perehtynyt tarpeeksi hyvin tilastoihin, jotta voisin varmaksi väittää, millaisia tulokset todella ovat. Eli onko näissä lihavuustutkimuksissa myös nämä pari kiloa ylipainoiset ihmiset. 7, olet siis ehkä oikeassa. (Luulen kuitenkin, että jotkut tutkimukset ottavat huomioon myös nämä ns. lihasmassan kerääjät jolloin tilasto ei vääristy heidän osaltaan.)

Itse olen asunut useammilla pienillä paikkakunnilla ja parissa isommassa kaupungissa. En ole huomannut eroa, että jommat kummat paikat olisivat "hoikempia" tai "läskimpiä".
8:n huomio pienkulttuureista on kyllä oikea, sillä onhan esimerkiksi näitä joitakin "hyväosaisten" kaupunginosia, joissa tulot korkeat, hyvinvointitietous huipussaan, aikaa ja rahaa harrastaa sekä ostaa puhdasta ja kallistakin ruokaa --> todennäköisesti hoikempia ihmisiä.

AP

Vierailija
13/14 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä alueelliset erot on suuret. esim. etelä-pohjanmaalla on enemmän läskejä kuin pk-seudulla. joku sanoi, että kun käy seinäjoen prismassa, niin siellä kyllä ylipainoisia ihmisiä riittää. keskisen kyläkauppa ja power park taitaa olla muita lihavien bongauspaikkoja. sitten taas esim. suviseuroissa varmaan 95 % oli hoikkia, loput sen ehkä viisi kiloa ylipainoisia.

mä luulen, että maaseudun 50+ ikäluokassa elää ehkä vieläkin sellainen käsitys, että ihmisen on joko tehtävä työtä tai levättävä, muu on epätuottavaa toimintaa ruoan hankinnan kannalta. tuota mieltähän oltiin yleisesti siihen aikaan kun kaikki teki ruumillisia töitä maanviljelyksen parissa. eli nuo ihmiset on saaneet sellaisen opetuksen vanhemmiltaan. ei olla yksinkertaisesti vielä opittu elämään sen kanssa, että nykyään suurimmalla osalla on ruokaa yli tarpeiden.

Vierailija
14/14 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeasti poistu koskaan kotoani.

t. läski

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme