Palstan kommentit uusivat anoreksiani - tervehdys sairaalasta
Kysyin palstalla noin vuosi sitten käännösapua Instagram-blogiini saamaani englanninkieliseen viestiin. Joku ehkä muistaa, mutta ketjua ei (sen törkeyden vuoksi) ole enää olemassa.
Kirjoitin ja kuvasin tuolloin Instagramiin kuvia ruuasta, maisemista ja lemmikeistäni, jotka ovat sairastamiseni ajan olleet parhaat terapeuttini. Blogi oli toipumisblogi.
Kirjoitin blogia englanniksi, koska en halunnut varsinaisesti suomalaista yleisöä, kuten kerroin. Joku nälvi: ”etkö sinä tajua että suomalaisetkin voivat sitä lukea? 😂”
”Miksi kirjoitat englanniksi, kun et selvästikään osaa sitä!?”
”Friikki.”
Palstailu sekä blogi loppuivat sinä päivänä, ja sitähän kommentoijat halusivatkin.
Minulta on kysytty osastolla ystävälliseen sävyyn, että tunnistanko syitä, tilanteita tai tunnetiloja sairauden uusiutumisen takana, eikä minun tarvinnut varsinaisesti kaivella, kun ymmärsin että syyt tulevat ulkopuolelta.
Olen 167 senttimetriä pitkä ja tänä aamuna klo 4:00 painoin 35,1 kiloa. En ole tarpeeksi laiha sänkypotilaaksi, mutta syön osaston keittiössä valvotusti. Olen noussut painon mukana ennenkin, nousen siis nytkin.
Kommentit ja ilkeys eivät olleet tietenkään ja varmasti ainoa syy, niin itsekeskeinen en ole että syyttäisin ainoastaan muita, mutta kiusaaminen sai sairauden kytemään ensimmäisen kerran, mikä nyt olisi toisin?
Kummalle puolelle sinä tässä maailmassa asetut: mielensairaan ihmisen puolelle, vai sen, jonka avoin mielipide on, että tappavasta sairaudesta kaikin keinoin toipuva ja kaikkia työkaluja käyttävä ihminen on friikki?
(Kiitos, jos/kun jaksoit lukea. Tämä oli minun työkaluni ja terapeuttinen tuokioni.)
Kommentit (26)
Olen nähnyt tämän raadollisuuden mitä ihmiset syytävät toistensa niskaan.
Syynä ei välttämättä ole mikään muu kuin oman pahan olon purkaminen toisten niskaan ja tällä pa*kalla käytöksellä sen hetkeksi saattaa unohtaa - mutta missään nimessä nämä heikompiensa kimppuun silmittömästi hyökkäävät eivät olei tsekään käytökseltään kovin terveitä.
Jos voin lohdun sanan suoda, niin ihmiset jotka pysyvät ympärilläsi ja välittävät sinusta, tekevät sen aidosti sinusta välittäen. Olet muutakin kuin sairautesi, muista aina se.
Voimia ☀️
Vierailija kirjoitti:
Miten selittäisit anoreksian tietämättömälle ihmiselle?
Esim itsellä on todella suuri ruokahalu ja söisin pizzaa ja suklaata ja jäätelöä joka päivä jos se olisi mahdollista.
Sulla on varaa syödä pizzaa ja suklaata 20kg verran, mikä on syy siihen, että et tee sitä?
Anoreksia nervosa - on nimensäkin mukaisesti ihmiseen ja psyykkeeseen todella vahvasti vaikuttava sairaus. Hermostollisesti jopa.
Tuollainen miksi ja miksi et ei valitettavasti auta. Ensin toipumisessa pitäisi saada syömisestä tuleva pakokauhunomainen hätä hallintaan. Kaikki on ok, jos syöt. Ja toipumisen kannalta ruoka on ainoa kivulias asia mikä auttaa. Aikanaan.
Sulje palsta heti äläkä avaa sitä enää koskaan.
Hyvää jatkoa.
Täällä ei paljon empatiaa heru. Ihmiset täällä ovat erilaisia laidasta laitaa, äänekkäimmät heti kimppuun hyökkäämässä.
Ei edes terveen ihmisen kannata tänne itse mitään omia blogeja jakaa, vaan ihan korkeintaan se tekstinpätkä, johon apua tarvitsee.
Toivottavasti itsesuojeluvaistosi on parantunut myös.
Täällä nyt ei kannata mitään kysellä, ainakaan tosissaan. Kai se pitäisi tajuta?!
Jos on mieleltään hauras, niin missään somessa ei kannata heilua. Ensin kannattaa hoidattaa itsensä kuntoon. Normaalit ihmiset eivät sairastu vieraiden kirjoittamista kommenteista, koska terveen itsetunnon omaava ihminen tajuaa, että koskaan ei voi miellyttää kaikkia ja oma elämä ei voi olla muiden mielipiteiden armoilla. Jaksamista sulle.
Minulla on ajoittain jokin häiriö milloin en pysty syömään lainkaan vaikka en laihduta ja osaan hieman kuvitella miten hirveää on pakottaa itsensä syömään. Minä pystyn syömään vielä tahdon voimalla hieman näinä kausina, mutta että eläisin vuosia niin... Mutta hyvä ihminen, älä enää kosta muiden ihmisten ilkeyttä itsellesi. Laita heti takaisin. Minuakin on haukuttu netissä kun olen kirjoittanut englanniksi. Yhden aivotapahtuman jälkeen en ole osannut enää kirjoittaa kunnolla englantia ja suomikin on hieman niin ja näin. Mutta minä perkele kirjoitan silti ja jos joku vastaa vittuilen niin kommentoin takaisin suomeksi! Siinäpä on mokoma kielivammainen kun ei suomea osaa! Tsemppiä sinulle ja voimia syömiseen, olet taistelija! <3
Tietenkin on meidän vika, että anoreksiasi uusi, me aukaistiin selaimesi ja klikattiin se tänne auki.
Kiusaaminen on valitettavasti yhä hirveän yleistä Suomessa. Se tuntuu istuvan tiukassa suomalaisessa kulttuurissa, eikä siitä puhuta tarpeeksi usein eikä tarpeeksi vakavasti. Kiusaamisen vaikutukset ihmiseen kuitenkin tunnetaan hyvin, niin luulisi, että tätä kansantautia vastaan aloitettaisiin oma sokeripalaohjelmansa. Ongelmana lienee se ettei kiusaamista tosiaan pelkällä sokeripalalla poisteta.
Sinulla on taipumus anoreksiaan ja anoreksia ihan muista syistä. Anoreksiaa sairastavien aivoissa on rakenteellisia muutoksia alueissa jotka vaikuttavat kehonkuvaan, syy vielä epäselvä. Tietynlainen persoona altistaa myös.
Jospa ottaisit sairauden sairautena ja keskittyisit paranemiaeeb etkä syyttelisi muita. Netti on täynnä kiusaajia mutta eivät he ole syypäitä itse sairauteen. Ikävät tapahtumat ovat toki stressaavia mutta....
Hyvää uhriutumista. Aikuisella ihmisellä on vastuu omasta toiminnastaan. Sunlainen uhriutuja kyllä kehittää varmasti itselleen ongelmaa ongelman perästä, millä muulla sitä uhriutua ja kerjätä huomiota.
Ihan liian pitkä aloitusteksti. En jaksanut lukea...
Vierailija kirjoitti:
Hyvää uhriutumista. Aikuisella ihmisellä on vastuu omasta toiminnastaan. Sunlainen uhriutuja kyllä kehittää varmasti itselleen ongelmaa ongelman perästä, millä muulla sitä uhriutua ja kerjätä huomiota.
Ei muuta kuin hyvää parisuhdearkea ja empatiakykyharjoittelua sille suunnalle. Olisi tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on taipumus anoreksiaan ja anoreksia ihan muista syistä. Anoreksiaa sairastavien aivoissa on rakenteellisia muutoksia alueissa jotka vaikuttavat kehonkuvaan, syy vielä epäselvä. Tietynlainen persoona altistaa myös.
Jospa ottaisit sairauden sairautena ja keskittyisit paranemiaeeb etkä syyttelisi muita. Netti on täynnä kiusaajia mutta eivät he ole syypäitä itse sairauteen. Ikävät tapahtumat ovat toki stressaavia mutta....
P.S. lisään vielä että voithan pitää blogia ja estää kommentit, eikä keskustelupalstoille kannata tulla mainostamaan kauhean toiveikkaana mitään kun aina joku lyttää. Toivon kaikesta sydämestäni että tulet parempaan kuntoon enkä halunnut olla noin jyrkkäsanainen, mutta ei joidenkin ilkeilijöiden kannata antaa vallata ajatuksia.
Kommentit uusivat anoreksiasi? Siis anteeksi mitä?
Kommentit kuule korkeintaan vaikuttivat negatiivisesti itsetuntoosi ja kykyysi käsitellä vääristynyttä kehonkuvaasi ja suhdettasi ravintoon. Ikävät kmmentit eivät aiheuta sairauttasi.
Älä ulkoista vastuuta omasta hyvinvoinnistasi, jollekin kommentoijalle. Sen muurin takaa on aivan liian ihanaa ja helppoa oikeuttaa itsensä nälkiinnyttäminen, mikä on anorektikolle erittäin tyypillistä käytöstä.
T. entinen itsensä nälkiinnyttäjä
Kaikella hyvällä, tällaiset palsat eivät ole kovin kerkille tai huono-kuntoisille ihmisille niitä parhaimpia paikkoja olla ja oleilla.
Täällä on välillä aika kovaa (tunteetonta ja ilkeää) menoa, jos olet oikeasti apua vailla niin hae sitä mieluummin auttavista puhelimista tms. paikoista. Ei täältä, koska täältä et tule apua saamaan. Sinut vain revitään enemmän rikki. Tämä on ikään kuin hyeenalauma, joka raatelee sinut. Jos et ole valmis siihen, pysy poissa.
Välillä tuntuu tosi pahalta jonku puolesta miten täällä kommentoidaan aloittajalle/muille kirjoittajia. Se varmasti repii ja satuttaa, jos olet herkillä.
Vinkki kaikella hyvällä: hakeutukaa muualle apua samaan.
Täällä pitä olla aika kova ja sellainen, ettei jää miettimään. (Itsekin järkytyi alussa tätä menoa. Nykyään kaikki valuu kuin hanhen selästä vaikka olen itsekin touuuudella herkkä.)
Rikkinäisiä ihmisiä palsta rikkoo enenmmän ja kovilla tämä ei tunnu missään.
Tällä ei ole tarkoitus vähätellä teitä vaan VAROITTAA PALSTASTA. Tönnätte päänne sellaiseen paikkaan, ettette tiedä ja mikä ei ole teille hyväksi!
ohis
Miten selittäisit anoreksian tietämättömälle ihmiselle?
Esim itsellä on todella suuri ruokahalu ja söisin pizzaa ja suklaata ja jäätelöä joka päivä jos se olisi mahdollista.
Sulla on varaa syödä pizzaa ja suklaata 20kg verran, mikä on syy siihen, että et tee sitä?