Osakekurssit laskee, mutta minne rahat menee?
Ihan vain ihmettelyä, rahaa on pumpattu viime vuonna markkinoille vaikka kuinka paljon ja nyt kurssit laskee alle sen, mitä oli ennen rahan pumppausta, niin minne ne rahat katoaa?
Kommentit (21)
Eivät ole laskeneet lähellekään sille tasolle. Se raha häviää järjestelmästä korkotason nousun seurauksena, velan määrä siis vähenee jolloin raha tuhoutuu. Jos siis kysyit että minne raha poistuu yleensäkin, koska rahaa on yhtä paljon kuin velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole laskeneet lähellekään sille tasolle. Se raha häviää järjestelmästä korkotason nousun seurauksena, velan määrä siis vähenee jolloin raha tuhoutuu. Jos siis kysyit että minne raha poistuu yleensäkin, koska rahaa on yhtä paljon kuin velkaa.
Yksi viisaimmista vastauksista, joita olen lukenut tällä palstalla. Monet eivät todellakaan tunnu tietävän, että pankit luovat rahaa myöntämällä velkoja ja rahaa häviää kun velkoja maksetaan. Pankit eivät siis ”lainaa” muiden asiakkaiden rahaa.
Rahaa ei voisi olla ilman velkaa. Se, miksi talouspolitiikka on per seestä, on seurausta monesta asiasta ja ihmiset köyhtyvät, eikä se todellakaan ole ihmisten syy. Taloutta siis pönkitetään ottamalla velkaa, mutta tuota velkaa ei pysty koskaan maksamaan takaisin, vaikka joudumme elämään yhä niukemmin.
Etkö muka tiedä? Kokkareiden tilille veroparatiisisaarille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi viisaimmista vastauksista, joita olen lukenut tällä palstalla. Monet eivät todellakaan tunnu tietävän, että pankit luovat rahaa myöntämällä velkoja ja rahaa häviää kun velkoja maksetaan. Pankit eivät siis ”lainaa” muiden asiakkaiden rahaa.
Rahaa ei voisi olla ilman velkaa. Se, miksi talouspolitiikka on per seestä, on seurausta monesta asiasta ja ihmiset köyhtyvät, eikä se todellakaan ole ihmisten syy. Taloutta siis pönkitetään ottamalla velkaa, mutta tuota velkaa ei pysty koskaan maksamaan takaisin, vaikka joudumme elämään yhä niukemmin.
Kyllä ne pankit nimenomaan lainaavat muitten asiakkaiten rahoja ja niin se uusi raha syntyy. Jos minulla on euro ja talletan sen pankkiin niin pankki lainaa siitä ulos 90 senttiä toiselle asiakkalle. Nyt minulla on euro ja jollakin toisella on 90 senttiä joka on luotu tyhjästä.
Täydet sata senttiä pankki ei saa lainata ulos koska silloin pankit voisivat tehdä äärettömän määrän rahaa. Joten osa menee aina keskuspankille reserveihin.
Tuo ettei kaikkea velkaa pystytä maksamaan pois ei ole totta. Keskuspankki voi maksaa sen.
Putin möi markkinoita lyhyeksi ennenkun alkoi riehumaan. Eli hänelle rahat menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa ei voisi olla ilman velkaa. Se, miksi talouspolitiikka on per seestä, on seurausta monesta asiasta ja ihmiset köyhtyvät, eikä se todellakaan ole ihmisten syy. Taloutta siis pönkitetään ottamalla velkaa, mutta tuota velkaa ei pysty koskaan maksamaan takaisin, vaikka joudumme elämään yhä niukemmin.Kyllä ne pankit nimenomaan lainaavat muitten asiakkaiten rahoja ja niin se uusi raha syntyy. Jos minulla on euro ja talletan sen pankkiin niin pankki lainaa siitä ulos 90 senttiä toiselle asiakkalle. Nyt minulla on euro ja jollakin toisella on 90 senttiä joka on luotu tyhjästä.
Täydet sata senttiä pankki ei saa lainata ulos koska silloin pankit voisivat tehdä äärettömän määrän rahaa. Joten osa menee aina keskuspankille reserveihin.
Tuo ettei kaikkea velkaa pystytä maksamaan pois ei ole totta. Keskuspankki voi maksaa sen.
Ja sitten rahaa ei ole lainkaan jos velka maksetaan kokonaan pois. Ei toimi käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Tällöin nostelemalla velkakattoa, siis painamalla rahaa, säätelemällä korkoja voidaan pyörittää taloutta ikuisesti äärettömän kauan, koska Talous on ihmisen keksimä Poliittinen järjestelmä, ei luonnonlaki.
Eli taloutta voitaisiin pyörittää helposti kaikille reilusti, jos siihen olisi tahtoa.
Koska RoopeAnkka omistaa kaiken niin on sama onko säännöt reilut tai ei, koska raha valuu kaikissa systeemeissä Roopen holviin.
Siksi reilussa systeemissä on aina enemmän järkeä. Epäreilu systeemi johtaa vääjäämättä itse itsensä tuhoavaan systeemiin, esim. Monet Ismit...
Miten osakemarkkinoille on pumpattu rahaa? Yrityksille on annettu tukea, mikä saattanut nostaa välillisesti tukea saaneiden yritysten osakekurssia sijoittajien uskoessa yrityksen selviävän korona-ajasta paremmin. Mikäli yhtiön osakekurssi tippuu, niin yhtiöstä ei katoa rahaa minnekään. Osakkeita myyvien ja ostavien tahojen kesken rahat viahtavat omistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne pankit nimenomaan lainaavat muitten asiakkaiten rahoja ja niin se uusi raha syntyy. Jos minulla on euro ja talletan sen pankkiin niin pankki lainaa siitä ulos 90 senttiä toiselle asiakkalle. Nyt minulla on euro ja jollakin toisella on 90 senttiä joka on luotu tyhjästä.
Et tunne talousjärjestelmää ja esität vääriä tietoaja. EKP:n vähimmäisvarantojärjestelmän minimivarantovaatimuksen mukaisesti, kun talletat yhden euron pankkiin, pankki voi myöntää sadan euron lainan. Se 99 euroa syntyy rahajärjestelmään lainan myöntöhetkellä ja jää pankin vastuuksi, poistuen rahajärjestelmästä sitä mukaa kuin lainaa maksetaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Miten osakemarkkinoille on pumpattu rahaa? Yrityksille on annettu tukea, mikä saattanut nostaa välillisesti tukea saaneiden yritysten osakekurssia sijoittajien uskoessa yrityksen selviävän korona-ajasta paremmin. Mikäli yhtiön osakekurssi tippuu, niin yhtiöstä ei katoa rahaa minnekään. Osakkeita myyvien ja ostavien tahojen kesken rahat viahtavat omistajaa.
Suosittelen ihan ystävällisesti perehtymään asioihin ajan kanssa. Kyllä se siitä aukeaa kun käytät jonkun 100 tuntia asian parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tunne talousjärjestelmää ja esität vääriä tietoaja. EKP:n vähimmäisvarantojärjestelmän minimivarantovaatimuksen mukaisesti, kun talletat yhden euron pankkiin, pankki voi myöntää sadan euron lainan. Se 99 euroa syntyy rahajärjestelmään lainan myöntöhetkellä ja jää pankin vastuuksi, poistuen rahajärjestelmästä sitä mukaa kuin lainaa maksetaan takaisin.
Näin se menee. Sitten kun tuo 99 euroa on olemassa, niin raha voi taas kertautua myös sen kautta uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Etkö muka tiedä? Kokkareiden tilille veroparatiisisaarille!
ei kun ay-runkkujen verovapaisiin bisneksiin ja toverimiljonäärien taskuihin.
AP ei taida oikein ymmärtää että jos vaikka yhtiön osakkeen arvo putoaa puoleen ei se tarkoita sitä että että jonnekin siirtyy rahana puolet yhtiön aikaisemmasta arvosta.
Sinä voit hetkellisesti pudottaa vaikka koko Nokian arvon puoleen myymällä yhden Nokian osakkeen puoleen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Korkorahastot vetävät varoja.
Tuohan on nousevien korkojen alla kaikista huonoin mahdollinen sijoitus. Kun korot nousee, niin korkosijoitusten arvo tietenkin laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen käsitys, että raha häviäisi kun velka maksetaan takaisin.
Ennen vanhaan kun korot olivat isompia oli ihan tyypillistä, että sadan tonnin asuntolainan kustannus oli sataviisikymmentä tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on nousevien korkojen alla kaikista huonoin mahdollinen sijoitus. Kun korot nousee, niin korkosijoitusten arvo tietenkin laskee.
Kun korot nousevat korkosijoitusten tuotto nousee.
Vierailija kirjoitti:
Putin möi markkinoita lyhyeksi ennenkun alkoi riehumaan. Eli hänelle rahat menevät.
Tätä mäkin oon miettinyt. Lyön vaikka vetoa, että joku tekee vielä väikkärin, jossa asia selviää 10 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun korot nousevat korkosijoitusten tuotto nousee.
Niin, tuotto nousee ja velkakirjan arvo laskee.
Pörssiin listautumattomiin yrityksiin.