Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilkeilykulttuuri

Vierailija
17.02.2022 |

Viimeiset kymmenen vuotta tämä ilkeilykulttuuri on Suomessa ottanut vallan, kiitos somen. Aikuiset nauttii toisten mollaamisesta, erityisesti kasvottomana netissä ja selän takana, mutta myös ihan suoraan. Käytöstavoista ja empatiasta ei ole tietoakaan ja tämän mallin uusi sukupolvi on jo imenyt tehokkaasti (päiväkoti- ja kouluarkea ei uskoisi todeksi ennen kuin itse näkee). Työpaikkakiusaamisen vuoksi moni tippuu työelämästä tai menettää mielenterveytensä. Media osallistuu tähän ihmisten mollaamiseen, josta on tullut uusi normaali, hyväksyttävä asia. Ja ei, tällä ei ole mitään tekemistä sananvapauden kanssa, mihin usein viitataan. Maailmasta on tullut kylmä paikka, ihmiset nokittelee toisiaan vastaan. Ikävä aikoja, jolloin vilpittömästi välitettiin, autettiin, kannustettiin ja iloitiin toisten puolesta!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhriutumisenkulttuuri. Erilainen mielipide on uhka ja se otetaan henkilökohtaisena loukkauksena. Ja ns vähemmistöksi itseään luulevat korottavat itseään ja ajaa mielipide rajotteita.

Mielipide on eri asia kuin toisten lyttäävä arvostelu. Mielipiteen varjolla ei voi/ kannata sanoa ihan mitä sylki suuhun tuo. Pahimmat mölyt voi pitää omana tietonaan tai suodattaa ne hyviä käytöstapoja kunnioittaen!

Vierailija
22/34 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteläpohjalainen huumori on päästetty leviämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian asiallinen aloitus, ei kiinnosta ketään näköjään. Tai sitten osu ja uppos.

Vierailija
24/34 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nykypäivän ilkeily liittyy hyvin vahvasti tällä hetkellä vallalla olevaan individualistiseen kulttuuriin. Hyvä Ylen artikkeli asiasta https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/05/30/kylla-olemme-itsekeskeisia-mut…

"Miksi vapaus ja lukemattomat mahdollisuudet toivat mukanaan itsekeskeisyyden?

Sosiaalietiikan professori Jaana Hallamaan mukaan siksi, että ihmisen ajatellaan nykyään olevan itse vastuussa kaikesta. Se, kuinka meidän käy ja kuinka elämämme sujuu, on itsestä kiinni. Ei ole ihme, että ajatukset pyörivät oman navan ympärillä. Kun kaikki aika menee itsestä ja omasta jaksamisesta huolehtimiseen, ei ole resursseja miettiä muita.

Ajateltavaa riittää: töitä ei ole, työpaikka on epävarma tai vaativa, taloudellinen epävarmuus painaa. Jopa parisuhde ja perheen perustaminen ovat yksilön valintaan liittyviä projekteja.

Jos olet onneton, se on oma syysi. Jos olet onnellinen, olet sen ansainnut."

Yksilökeskeisyys on oikeistopolitiikan ja propagandan kivijalka. Vasemmisto ei katso aivan kaiken olevan yksilön vallassa tai vastuulla.

Vierailija
25/34 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempien keskuudessa ilmenee myös  semmonen loukkaantumiskulttuuri, että oikein kaivetaan kaikesta mahdollisesta loukkaantumisen aihetta ja sitten aletaan siltä perustein haukkua toista idiootiksi ja v* ttumaiseksi tms.  Ei tarvi kuin kirjoittaa "Olipa kiva nähdä tänään 🙂 " niin saa raivot päällensä.

Vierailija
26/34 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ystävällisen kommentinkin kun kirjoittaa, niin sieltä keskustelusta joku hyökkää päälle. Vastikää joku kysyi Jodleissa neuvoa että miten elää parilla kympillä loppukuu ja kun neuvoin ystävällisesti että kannattaa kokata itse niin saa vähällä rahalla paljon ruokaa. Eikös sieltä sitten joku sivullinen mikroruokia ehdottanut hyökännyt mun kimppuun ja alkanut raivoamaan, että kyse ei ollut nyt siitä että miten selvitä mahdollisimman pienellä summalla ja alkanut haukkumaan idiootiksi. 

Vierailija
27/34 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 33 ja en ole tainnut koskaan nähdä sellaista aikaa, että oltaisiin vilpittömästi autettu, kannustettu ja iloittu toisten puolesta.

Juuri näin. Some, lehtien kommenttiosiot ja palstat ovat vain tehneet näkyväksi sen, mikä on ollut aina olemassa.

Vierailija
28/34 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 33 ja en ole tainnut koskaan nähdä sellaista aikaa, että oltaisiin vilpittömästi autettu, kannustettu ja iloittu toisten puolesta.

Juuri näin. Some, lehtien kommenttiosiot ja palstat ovat vain tehneet näkyväksi sen, mikä on ollut aina olemassa.

Niin ja itse olen siis jo lähes viisikymppinen ja asunut monessa paikkaa, kuulunut eri yhteiskuntaluokkiin, on eriasteisia opintoja ja työpaikkoja, olen käyttänyt eri alustoja jo pari vuosikymmentä jne. eli paljon ns. elämää ja ihmisiä nähnyt eli perspektiiviä tähän todella on.

Vierailija
29/34 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne ulkomailla sitten mukavia, kannustavia, auttavaisia yms.? Siis ihan aidosti ja pohjimmiltaan? Minä en tiedä, joten kysyn tosissani.

Vierailija
30/34 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisistä ole tullut yhtään sen ilkeämpiä. Somen "ansiosta" sille on vain löytynyt purkautumiskanava. Jos kuvittelee empatian olleen suurempaa ennen vanhaan, voi palauttaa mieliinsä miten vaikkapa homoja ja vammaisia on kohdeltu.

Vierailija
31/34 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin Suomessa? Meemithän ovat vittuilukulttuurin yksi ilmentymä ja nauttii suuren suurta suosiota yleismaailmallisesti.

Vierailija
32/34 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta joka sana. Minullakin on ikävä aikaa ennen somea ja ajattelen siitä ajasta juuri samoin tavoin

Vierailija
33/34 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisistä ole tullut yhtään sen ilkeämpiä. Somen "ansiosta" sille on vain löytynyt purkautumiskanava. Jos kuvittelee empatian olleen suurempaa ennen vanhaan, voi palauttaa mieliinsä miten vaikkapa homoja ja vammaisia on kohdeltu.

Tästä olen eri mieltä. Kuvainnollisesti ollaan nyrkit pystyssä, ei pelkästään tiettyjä ryhmiä, vaan ihan yksittäisiä ihmisiä vastaan.

Vierailija
34/34 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki ärsyttää. Aikuiset ihmiset kiukuttelee, solvaa ja kiusaa. "MINÄ olen oikeassa! MINÄ olen katkera siitä, miten MINUA tai muita kohdellaan! MINULLA on oikeus oksentaa paha oloni muiden päälle!"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän