Miksi jauhettua maksaa on niin vaikea saada? Olisi ihanaa laittaa vanhanajan maksalaatikkoa!
Luin jostain, että kaupan maksalaatikossa huonot ravintoarvot, mutta paljon kaloreita.
Kaipaan lapsuuteni makaronilaatikkoa jonka päälle laitettiin sitten vielä voisulaa.
Kommentit (22)
Jauhettu maksa pilaantuu tosi herkästi, josta syntyy vähittäiskaupalle hävikkiä. Lisäksi valmistuksessa ja pakkaus vaiheessa syntyy hävikkiä. TV-shop -tyyliin: Eikä siinä vielä kaikki! Lihamylly pitää erikseen pestä, ja taas tulee hävikkiä. Siksi.
Menet lihatiskille ja pyydät jauhamaan. Problem solved.
1. Mene kauppaan
2. Pyydä lihatiskiltä jauhettua maksaa
Oliko vaikeaa?
Muistan aikoinaan kun mummo kysyi pidänkö maksalaatikosta ja vastasin kyllä. NO itsetehdyllä maksalaatikolla ja kaupan maksalaatikolla on aikalainen ero.
Ei kaikissa kaupoissa edes myydä maksaa. Varmaan jostain kauppahallista saa.
Toisinaan sitä löytyy. Monta kertaa olen tehnyt maksapihvejä viime vuosien aikana. Asun tosin maalla, ehkä kaupungissa ei sen päälle ymmärretä.
Höh, ainakin Ruotsissa saa sellaista maksamakkaratyylisessä 500g patukassa olevaa hienonnettua maksaa, miksei täällä?
Anoppi tekee aina jouluksi maksalaatikkoa, että kyllä sitä jostain saa. Ei hänkään sitä muulloin tee, joten kysyntää ei vaan kauheasti enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä myydään.
Jos et omista lihamyllyä niin maksapalan saa jauhettua tehosekoittimella tai sauvasekoittimella, varmaan yrttisilppurillakin, tavallaan siis soseutat maksapalat. Maksapalasta kun leikkaa kalvot ja suonet pois, itse maksa on aika höttöistä lihaan verrattuna. Valmiiksi kuutioiksi leikeltynä saa helposti jauhettua. En tiedä missä kaupoissa käyt, mutta naudan maksa kyllä kuuluu ruokakauppojen lihavalikoimaan. Kannattaa ostaa todella tuoretta maksaa ja käyttää heti, se menee nopeasti pahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä myydään.
Ei ainakaan ole missään mun kolmesta lähikaupasta. (S, K ja Lidl) olen ässästä ja koosta kysynyt ja jopa toivonut, mutta ei ole näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Muistan aikoinaan kun mummo kysyi pidänkö maksalaatikosta ja vastasin kyllä. NO itsetehdyllä maksalaatikolla ja kaupan maksalaatikolla on aikalainen ero.
Niin...? Pitikö tästä jotenkin päätellä kummasta pidät?
Ainakin nettisivujen perusteella näkyy löytyvän iahn vaan Prismasta ja Citymarketista.
Lihatiskillä saa, sinne voi myös pyytää tilaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä myydään.
Ei ainakaan ole missään mun kolmesta lähikaupasta. (S, K ja Lidl) olen ässästä ja koosta kysynyt ja jopa toivonut, mutta ei ole näkynyt.
Luulisi, että tilauksesta toimittaisivat.
Asun erittäin pienessä kaupungissa, kyllä meidän ääsmarketista saa sekä jauhetta, että palamaksaa. Pienessä k-kaupassa en ole huomannut, enkä halpa-hallista koskaan katsonut onko. Ostan vakituisesti ääsmarketista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin...? Pitikö tästä jotenkin päätellä kummasta pidät?
Piti.
Maksaa ei nykyään (onneksi) pidetä ruoka-aineena tai ruokien ainesosana, siksi sitä ei juurikaan enää saa.
Lihatiskeiltä nykyään harvemmin saa munuaisia, mahalaukkua, suolia, kieliä tai rakkojakaan, ainakaan Suomessa.
Ja maksapihvejä!