Keitätkö makaronin, kun teet makaronilaatikkoa?
Minä en. Aiemmin keitin, mutta sitten tajusin, että sehän on ihan turhaa. Kyllähän ne siellä nesteessä kypsyy uunissa ilman keittämistäkin.
Kommentit (37)
Sittenhän ne täytyy upottaa kokonaan nesteeseen, muuten niistä tulee kovia korppuja. Eli keitän ennen uunittamista.
Miten tämä asia muuttaa makaronilaatikon makua?
Minä keitän ja sekoitan paistetun jauhelihan ja sipulin siihen keitettyyn makaroniin ja laitan tämän sitten uuniin. Miksi tämä olisi 'väärin'?
Miksi se pitäisi keittää. Laitan reilusti nestettä eli lihalientä tai munamaitoa uunivuokaan. Siellä paistuu myös jauheliha kun on tunnin uunissa. Kaikki ainekset vaan uunivuokaan ja kevyt sekoitus ja se on siinä. Ei tule turhaa tiskiäkään. Nestettä pitää laittaa aika reilusti, koska makarooni sitä kypsyessään imee melkoisesti.
Joskus keitin puolet keittoajasta, jotta saisin makaroniin lihaliemikuutiota. Mutta en käytä enää lihaliemikuutioita (vaan enemmän lihaa), joten makaronin kyllästäminen vedellä tuntuu tosiaan turhalta. Se myls laimentaa ruuan makua.
Onkohan ohje peräisin siitä, että suuressa keittiössä jäänyt keitettyä makaronia, jota ei olekkaan heitetty pois?
Itse asiassa lisään nesteen määrää laatikossa, sillä lisään maitoon aina paljon kuohukermaa (pitäessäni kananmunan suhteellisen osuuden samana).
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa lisään nesteen määrää laatikossa, sillä lisään maitoon aina paljon kuohukermaa (pitäessäni kananmunan suhteellisen osuuden samana).
Ja makaronia en siis keitä.
En keitä enkä laita myöskään munamaitoa. Nesteenä kaurakermaa ja kaurajuomaa, lisäksi härkistä, kasviksia ja mausteita. Mutta nestettä pitää tosiaan olla reilusti.
Olen kokeillut molempia tapoja. Mielestäni keitetystä makaronista tehty makaronilaatikko maistuu paremmalta sekä koostumus on miellyttävämpi.
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän ne täytyy upottaa kokonaan nesteeseen, muuten niistä tulee kovia korppuja. Eli keitän ennen uunittamista.
Minä tykkään, että kiinteytyvää ainesta on paljon, joten saatan tehdä munamaitoa 1,5-kertaisen määrän; en nyt muista, kuinka paljon enemmän, mutta paljon enemmän kuin makaronipussin reseptissä. Tai sitten laitan vähemmän makaronia.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä asia muuttaa makaronilaatikon makua?
Minä keitän ja sekoitan paistetun jauhelihan ja sipulin siihen keitettyyn makaroniin ja laitan tämän sitten uuniin. Miksi tämä olisi 'väärin'?
Ei kukaan ole sanonut, että olisi väärin keittää. Minusta se on vaan turhaa. Kun ei keitä, niin säästyy aikaa eikä tule tiskiä. Ja mielestäni makukin parempi.
Olen kokeillut pari kertaa keittämättömiä makaroneja. Enemmän nestettä ja vähän pidempi paistoaika. Rakenne aavistuksen erilainen, ehkä tiiviimpi laatikko on joka kerta tullut. Mutta ruokailujat eivät ole kommentoineet, että olisi erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut molempia tapoja. Mielestäni keitetystä makaronista tehty makaronilaatikko maistuu paremmalta sekä koostumus on miellyttävämpi.
Ellei kypsän makaronin vaatimaa nestemäärää (= makaronin paino? Tuplaantuu?) huomioi, laatikosta tulee kuiva.
Vierailija kirjoitti:
Heh,olen aina inhonnut makaronilaatikkoa.
Nyt tein ilman että keitin makaronit,ja muu-jauhiksesta ja munamaidosta,sinne sekoitin ne keittämättömät makaronit.
Täytyy sanoa että oli paremman makuista,ei olleet sellaisia löllöjä ne makaronit. Joo ja enemmän laitoin nestdettä kuin ohjeessa oli.
Mutta. Makuasioista ei kannata kiistellä,eikös vaan.
Nestettä on riittävästi (keittämättön makaroni), kun se peittää makaronit laatikossa 1 cm. (Va vuuan korkeutta yhä jäljellä, ettei kuohu yli ja käryä!)
Keitän tietenkin minun liha-makaroonilaatikkoa oli ihan nuorison bravuuri. Maukas. pehmeä
herkullinen
Keitän makaronit laatikkoa varten , koska mielestäni näin tulee parempaa. Olen kokeillut myös tehdä laatikon tasoilla makaroneilla ja en pitänyt siitä. Keittäminen vie aikaa noin 5 minuuttia niin ajansäästö on olematon
Vierailija kirjoitti:
En keitä enkä laita myöskään munamaitoa. Nesteenä kaurakermaa ja kaurajuomaa, lisäksi härkistä, kasviksia ja mausteita. Mutta nestettä pitää tosiaan olla reilusti.
Tuo ei enää ole makaronilaatikko, tuo on pastakasvisvuoka. Ihana määrä rypsiöljyä eli epäterveellistä rasvaa, sitähän kaurakerma oikeastaan on.
Keitän, mutta vain noin 2/3-osaa normaalista keittoajasta.
En keitä. Litra nestettä ja jauheliha ja makaroni vain sekaisin. Ei tule turhaa tiskiäkään ja nopeutuu valmistus paljon
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta