Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit kun lapsi ei syö lämmintä ruokaa

Vierailija
30.06.2015 |

Antaisitko hedelmän/leivän/jugurtin? Mä oon nyt 3kk taistellut ton 3vn kanssa. Lämmintä ruokaa ei syö ellei ole jotain mieluista (kerran kuussa itsetehtyä pitsaa). Nyt ei ole kolmeen päivään syönyt lämmintä ruokaa kun on ollut lihakeittoa ja kanakastiketta. Antaisitko sitten syödä niitä välipaloja, eli antaisitko periksi?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:36"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:21"] [quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:19"]Mikä on se juttu, mikä tekee lämpöisestä ruuasta ravinteikkaampaa kuin kylmästä? [/quote]No yleensä lämpimään ruokaan saa helpommin proteiinia ja kasviksia kuin esim leipään. Eli saa enemmän ravintoaineita. Jos lapsi ei kelpuuta kuin jogurttia tai leipää niin onhan se melko yksipuolista. [/quote] Miten se lämpötila siihen vaikuttaa? [/quote]Ei mitenkään, mutta miten saat voileipään yhtä paljon proteiinia ja kasviksia kuin vaikkapa bolognesekastikkeeseen? Se tässä pointtina oli.

[/quote]

Miksi sen kylmän ruuan pitää olla voileipää?
[/quote]Ei tarvitsekaan, mutta EDELLEEN ap mainitsi että lapsi söisi vain jogurttia tai leipää.

Vierailija
42/51 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas nyt miten lämpötila vaikuttaa ruuan ravintopitoisuuteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:43"]Unohda kaikku edelliset ruokataistelut. Kun on ruoka-aika, käyttäydyt normaalisti ja tarjoat ruoan. Jos ei syö, niin ei välipaloja, mutta asiasta ei aleta taistelemaan. Jos alkaa huutaa pöydässä, niin vie pois pöydästä. Tuo on nyt jotain valtataistelua vain.
[/quote]

No kauanko tätä kannattaa jatkaa? Ei tämän ikäinen kauaa pärjää aamupalalla. Entä ennen nukkumaan menoa? Ei siltikään mitään? Kuulostaa rajulta.

Vierailija
44/51 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:23"]Ja nyt lapsi huutaa nälkää mutta ei syönyt lihakeittoa lounaalla eikö nyt päivälliseksi. Huutaa vaan banaania. Olen monta kertaa koittanut saada syömään.
[/quote]
Meillä oli kans sellainen kausi, että huusi kokoajan banaania ja leipää, sekä maitoa. Mikään muu ruoka ei kelvannut. Tein sitten niin, että en hetkeen ostanut leipää enkä banaania ollenkaan kotiin. Eli niitä houkuttelevimpia ruokia ei enää ollut missään tyrkyllä, eikä niillä päässyt hetkuttelemaan missään välissä päivää. Tokan päivän iltana alkoi ruoka kelvata paria lusikkaa enemmän, viikossa söi normaalisti ja jatkettiin vielä toinen viikko. Sitten palasi banskut ja leivät, mutta kohtuudella syötynä.
Muistathan muuten, että lapsen makuaisti on erilainen kuin aikuisilla ja esim. just lihakeitto on monelle kauhistus. Ei siis ehkä helpoin harjoitteluruoka. Itse olen pienestä asti ollut sellainen että ilmojen lämmetessä häviää täysin ruokahalu lämmintä ruokaa kohtaan. Ei vaan pysty syömään edes keittoja. Sitten mennään salaateilla, kylmällä lihalla, leivällä, kanamunilla ja maitotuotteilla.

Vierailija
45/51 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koittanut soseuttaa ruuan, jollei tykkää pureskella?

Vierailija
46/51 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:48"]

[/quote]

Vierailija
47/51 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:48"]

[/quote]

Kukaan ei ole väittänyt tuollaista, joten voitko nyt mennä muualle jankkaamasta. Tässä on verrattu varsinaista ruokaa leipään ja jugurttiin, ei kylmään mutta monipuoliseen ravintoon. 

https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/rautalanka-kuumasinkitty-2-mm-1-kg

Vierailija
48/51 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:49"]Oletko koittanut soseuttaa ruuan, jollei tykkää pureskella?
[/quote]
kyllä pureskelee mielellään. Syö ihan jälkiuunileipääkin.

Vierailija
49/51 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:23"]Ja nyt lapsi huutaa nälkää mutta ei syönyt lihakeittoa lounaalla eikö nyt päivälliseksi. Huutaa vaan banaania. Olen monta kertaa koittanut saada syömään.
[/quote]
Meillä oli kans sellainen kausi, että huusi kokoajan banaania ja leipää, sekä maitoa. Mikään muu ruoka ei kelvannut. Tein sitten niin, että en hetkeen ostanut leipää enkä banaania ollenkaan kotiin. Eli niitä houkuttelevimpia ruokia ei enää ollut missään tyrkyllä, eikä niillä päässyt hetkuttelemaan missään välissä päivää. Tokan päivän iltana alkoi ruoka kelvata paria lusikkaa enemmän, viikossa söi normaalisti ja jatkettiin vielä toinen viikko. Sitten palasi banskut ja leivät, mutta kohtuudella syötynä.
Muistathan muuten, että lapsen makuaisti on erilainen kuin aikuisilla ja esim. just lihakeitto on monelle kauhistus. Ei siis ehkä helpoin harjoitteluruoka. Itse olen pienestä asti ollut sellainen että ilmojen lämmetessä häviää täysin ruokahalu lämmintä ruokaa kohtaan. Ei vaan pysty syömään edes keittoja. Sitten mennään salaateilla, kylmällä lihalla, leivällä, kanamunilla ja maitotuotteilla.
[/quote]

Okei otan tän käyttöön jos ei kohta jo helpota. Ennen oli hyvä syömään, toivon että tämä on "vaihe".

Vierailija
50/51 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut molemmilla lapsilla synnynnäisenä ominaisuutena vähäruokaisuus ja "nirsous". En pidä sitä isona asiana, aikuisissakin on paljon ihmisiä joita syöminen ei kiinnosta. Lasten mennessä hoitoon on tehty lastne kanssa sopimus, että päiväkodissa kaikkea täytyy maistaa. Jos ruoka on jotenkin vastenmielistä (ja lapsellakin on täysi oikeus pitää ruokaa vastenmielisenä, kunhan ei sano sitä ääneen) sen pienen annoksen voi huuhtoa alas isoilla kulauksilla maitoa. Homma hoidettu, voi jatkaa elämää. Tämä on toiminut hyvin.

Mun tekemä ruoka ei ole kovin ihmeellistä, siinä ei ole mitään sellaista ravintoainetta mitä nirsokin lapsi ei saisi muualtakin kuin lämpimästä ruuasta. Yleensä ruokana on jauhelihaa ja pastaa/pottua/riisiä eri muodoissa ja siinä lisänä kasviksia. Joskus kalaa. Lapsi saa ihan tismalleen samat ravintoaineet leivästä mitä pastasta ja riisistä, ja kun leivän kanssa juo maitoa, niin proteiini on siinä. Kun syövät lisäksi omenaa ja porkkanaa joka päivä, saavat c-vitamiinia. Talvisin ovat saaneet möllerin pikkukaloja ja niistä kalaöljyt ja d-vitamiinit.

Olen itsekin nirso ja ymmärrän hyvin miltä lapsesta tuntuu kun eteen lätkäistään ruokaa, jota ei missään nimessä halua syödä. Ja kun vierssä töröttää kiukkuinen aikuinen, niin vielä pahemmalta se ruoka näyttää sen jälkeen kun itsellä on siitä painostamisesta ja jäkättämisestä paha mieli. Tuollaisen ruuan syöminen tuntuu tosi pahalta, vähän kuin rangaistukselta. Ja koska ihmisen on syötävä kuitenkin se kolme kertaa päivässä, vähintään, niin kiva että päivässä on kolme kurjaa hetkeä, jossa joko muistutetaan että no mä nyt annan sulle tätä jugurttia, perkele, vaikka et syönyt sitä "oikeaa ruokaa", tai sitten sitä että tapellaan siitä että syö nyt kun sulle on suurella vaivalla tehty tätä ruokaa. Ei syöminen ole kuitenkaan niin iso asia, pääasia että elimistö saa rakennusaineet joita se tarvitsee.

Vierailija
51/51 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ruokaa pitää maistaa ja syödä lautaselle laitetut kasvikset (esim. kurkkua ja tomaattia), sitten voi saada leivän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän