Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsella kesäloma, vanhemmilla ei?

Vierailija
30.06.2015 |

Minulla ei ole vielä lapsia, ei miestäkään, mutta nyt kesälomakautena minua on mietityttänyt tämä: lapsilla on kesälomaa 2,5 kuukautta, vanhemmilla yleensä yksi. Missä lapset ovat sen ajan, kun vanhemmat ovat töissä? Mummolassa? Yksin kotona? Leirillä? Kertoisitteko ystävällisesti, missä teidän lapset ovat kesän ja minkä ikäisiä ovat, jotta tämä mieltä askarruttava kysymys saisi ratkaisun.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona keskenään, mummolassa, leirillä. Mulla lapset on 8-17-vuotiaita. Pieniä ei voi jättää mihinkään vaan niillä on oltava hoitopaikka kesälläkin. Usein päiväkoti on heinäkuun kiinni, jolloin on saatava lapset hoitoon muualle. 

Vierailija
2/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän muksut on mummolla, ihana mummo kun auttaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuotias ekaluokan käynyt on muutaman viikon leirillä ja monta viikkoa yksin kotona.

Vierailija
4/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leirillä, kotona yksin, sekä vanhemmat osan lomasta eriaikaa lomalla.

Vierailija
5/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin loman 2 ekaa viikkoa päiväleirillä, sen jälkeen me vanhemmat pidämme omat lomamme limittäin niin että toinen on ensin lomalla, ja toinen myöhemmin siten että toisen loma päättyy kun koulu alkaa. Koko perheen yhteistä lomaa on yksi viikko.

Vierailija
6/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä pienet lapset kotona pärjäävät? Soitteletteko pitkin päivää ja varmistatte, että kaikki on kunnossa? Onko ruuat valmiiksi lautasilla tyyliin "aamupala", "lounas", "välipala". En tosiaan tiedä paljon lapsista, mutta sukulaistyttö 7v ollut paljon tekemisissä ja hän on vielä niin lapsi, ettei mm. osaa kaataa maitoa purkista tai valita oikeanlaisia vaatteita.

Vierailija
7/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:41"]Miten nämä pienet lapset kotona pärjäävät? Soitteletteko pitkin päivää ja varmistatte, että kaikki on kunnossa? Onko ruuat valmiiksi lautasilla tyyliin "aamupala", "lounas", "välipala". En tosiaan tiedä paljon lapsista, mutta sukulaistyttö 7v ollut paljon tekemisissä ja hän on vielä niin lapsi, ettei mm. osaa kaataa maitoa purkista tai valita oikeanlaisia vaatteita.
[/quote]

Ap siis.

Vierailija
8/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:40"]Ensin loman 2 ekaa viikkoa päiväleirillä, sen jälkeen me vanhemmat pidämme omat lomamme limittäin niin että toinen on ensin lomalla, ja toinen myöhemmin siten että toisen loma päättyy kun koulu alkaa. Koko perheen yhteistä lomaa on yksi viikko.
[/quote]Ai niin, lapset 8 ja 11. 5 kesää on jo mennyt näin, ja ainakin pari vielä tulee menemään. Sitten ehkä helpottaa kun lapset voivat olla jonkun viikon keskenään.

Vierailija
9/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotiaasta alkaen on ollut yksin kotona sen 6 viikkoa. Hyvin on pärjännyt, ruuat on tehty valmiiksi etukäteen, ei ole tarvinut kuin lämmittää, välillä on soiteltu ja kyselty kuulumisia. Nyt on jo teini-iässä. Meillä ovat kaikki sukulaiset (eläkeläisiä) niin kiireisiä etteivät ole ehtineet hoitaa.

Vierailija
10/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni osaavat ottaa itse kaapista ruokaa ja vaatteet päälleen (outoa olisi jos eivät osaisi). Opeteltu hiljakseen myös olemaan yksin jo ennen koulun alkua. Pienet lapset oli joko päiväkodissa tai mummolla. Isompana ovat olleet kerhoissa ja harrastuksissa, sekä mummolla. Yksin ei ole pitkiä aikoja tarvinnut olla.

Vierailija
11/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:41"]

Miten nämä pienet lapset kotona pärjäävät? Soitteletteko pitkin päivää ja varmistatte, että kaikki on kunnossa? Onko ruuat valmiiksi lautasilla tyyliin "aamupala", "lounas", "välipala". En tosiaan tiedä paljon lapsista, mutta sukulaistyttö 7v ollut paljon tekemisissä ja hän on vielä niin lapsi, ettei mm. osaa kaataa maitoa purkista tai valita oikeanlaisia vaatteita.

[/quote]

No, eivät soittele, osaavat kyllä ihan itse toimia. Mutta 7v voi hyvinkin olla vielä tuollainen, ei outoa ollenkaan.

Vierailija
12/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:27"]Minulla ei ole vielä lapsia, ei miestäkään, mutta nyt kesälomakautena minua on mietityttänyt tämä: lapsilla on kesälomaa 2,5 kuukautta, vanhemmilla yleensä yksi. Missä lapset ovat sen ajan, kun vanhemmat ovat töissä? Mummolassa? Yksin kotona? Leirillä? Kertoisitteko ystävällisesti, missä teidän lapset ovat kesän ja minkä ikäisiä ovat, jotta tämä mieltä askarruttava kysymys saisi ratkaisun.
[/quote]Vanhemmat ovat eri aikaan lomalla

Vierailija
13/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opettaja. Lomalla samaan aikaan kuin lapset. Kun isällään on neljän viikon loma lähetän lapset hänelle. Menevät ex-anoppilaan maalle ja minä saan 4 viikkoa aikaa matkustella, ryypiskellä ja milloin mitäkin. Silti yhteistä lomaa lasten kanssa jää vielä 7 viikkoa.
Ammatinvalintakysymys

Vierailija
14/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:32"]

Minä olen opettaja. Lomalla samaan aikaan kuin lapset. Kun isällään on neljän viikon loma lähetän lapset hänelle. Menevät ex-anoppilaan maalle ja minä saan 4 viikkoa aikaa matkustella, ryypiskellä ja milloin mitäkin. Silti yhteistä lomaa lasten kanssa jää vielä 7 viikkoa. Ammatinvalintakysymys

[/quote]

Hmm.. pitäisiköhän erota, jotta saisin myös puoli vuotta vuodessa omaa aikaa? Tulisi tarpeeseen. T. Ydinperheen äiti

Vierailija
15/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:27"]Minulla ei ole vielä lapsia, ei miestäkään, mutta nyt kesälomakautena minua on mietityttänyt tämä: lapsilla on kesälomaa 2,5 kuukautta, vanhemmilla yleensä yksi. Missä lapset ovat sen ajan, kun vanhemmat ovat töissä? Mummolassa? Yksin kotona? Leirillä? Kertoisitteko ystävällisesti, missä teidän lapset ovat kesän ja minkä ikäisiä ovat, jotta tämä mieltä askarruttava kysymys saisi ratkaisun.
[/quote]Vanhemmat ovat eri aikaan lomalla
[/quote]no tähän en ainakaan minä suostuisi

Vierailija
16/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:41"]Miten nämä pienet lapset kotona pärjäävät? Soitteletteko pitkin päivää ja varmistatte, että kaikki on kunnossa? Onko ruuat valmiiksi lautasilla tyyliin "aamupala", "lounas", "välipala". En tosiaan tiedä paljon lapsista, mutta sukulaistyttö 7v ollut paljon tekemisissä ja hän on vielä niin lapsi, ettei mm. osaa kaataa maitoa purkista tai valita oikeanlaisia vaatteita.
[/quote]

Ap siis.
[/quote]

Meillä kyllä kolmivuotiaskin osaa kaataa maitoa mukiin, nelivuotias valkkaa vaatteensa, kumpikin tietysti pukee itse.

Vierailija
17/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 6 ja 10, kummatkin ensin kaksi viikkoa harrastamansa urheilulajin päiväleireillä. Sitten kolme viikkoa isovanhempien hoivissa mökillä niin että äiti ajaa töiden jälkeen mökille ja isä on kaupungissa. Tämä järjestely voidaan tehdä koska äidin työnantajalla on toimipaikka myös kesäpaikan lähellä sijaitsevassa kaupungissa. Näistä kolmesta viikosta 5 päivää vanhempi on toisen urheilulajin leirillä. Tämän jälkeen neljä viikkoa äidin kesälomaa ja elokuun eka viikko toisen isovanhemman kanssa viikon lomamatkalla ulkomailla ja toinen viikon mökillä isovanhempien kanssa. Isä on yrittäjä ja pitää välillä vapaapäiviä töiden lomassa. Jos ei tukiverkkoa olisi niin palkkaisimme lastenhoitajan, mielestäni 6 v. ei voi jättää isoveljen hoiviin.

Vierailija
18/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me juuri muutimme lähemmäs sukulaisia, koska ton kesäloman lisäksi on muutenkin paljon tilanteita, että tarvitsimme hoitoapua (esimerkiksi lasten sairastelut, kun emme voi aina jäädä hoitamaan heitä).

Tämä oli erittäin hyvä päätös. Lapset nauttivat sukulaisten seurasta ja päinvastoin. Meillä ei ole huolta lastenhoidosta, lapset saa aina mummolaan tai sukulaisten luo hoitoon. 7-vuotias on minun mielestäni vielä liian pieni ollakseen yksin kotona, varsinkin jos kavereita tulee kerralla kylään paljon ja homma ns. lähtee lapasesta. Tuon ikäiset tarvii vielä vähän sitä että aikuinen pitää ohimennen silmällä ja puuttuu jos esimerkiksi trampalla hyppii kymmenen mukeloa yhtä aikaa.

Vierailija
19/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:32"]Minä olen opettaja. Lomalla samaan aikaan kuin lapset. Kun isällään on neljän viikon loma lähetän lapset hänelle. Menevät ex-anoppilaan maalle ja minä saan 4 viikkoa aikaa matkustella, ryypiskellä ja milloin mitäkin. Silti yhteistä lomaa lasten kanssa jää vielä 7 viikkoa.
Ammatinvalintakysymys
[/quote]
Joku kateellinen lähihoitsu se jo kävi tätäkin sormettamassa.

Vierailija
20/21 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asiassa ei ole mitään ongelmaa, järjestelykysymys ja aikaa on järjestellä ja suunnitella vaikkapa jo ennen lapsen syntymää.

Meillä minulla on periaatteessa kiertävät lomat ja miehellä taas vakiona heinäkuu. Lasten päiväkotiaikaan lapset olivat lomalla heinäkuun miehen kanssa ja minä sitten pidin lomat kiertävän systeemin mukaan. Ei se päivähoito kokonaan kiinni mene, vaan koko kunnan lapset kerätään muutamaan auki olevaan päiväkotiin. On meillä lapset kerran joutuneet viikon verran tähän varahoitoonkin ja ihan ovat hengissä edelleen.

Koululaiset ovat olleet päiväleireillä eli tänä kesänäkin kaksi viikkoa päiväleireillä, kolmannella viikolla mies teki yhden päivän etänä, kaksi päivää olivat toisessa mummolassa ja päivän toisessa. Nyt olen minä lomalla kolme viikkoa, miehen loma alkaa kahden viikon päästä eli olemme yhtäaikaa lomalla viikon. Mies pitää lomansa putkeen ja kun mieheltä päättyy loma, olen minä vielä lomalla viikon.

Ensi vuonna on minun vuoroni saada kolme viikkoa heinäkuussa, joten lomajärjestelyt tulevat haasteellisiksi. Lapset ovat kuitenkin jo aika isoja (10 ja 8), joten kokeillaan varmaan myös yksinoloa niin, että tehdään etäpäiviä ja lyhyitä päiviä töissä. Mummotkin saattavat auttaa mutta siitä ei voi olla koskaan varma.

Olemme aiempina vuosina ottaneet myös lomarahat lomana ja kerran otin viikon verran palkatonta. Meillä ei ole tuttuja eikä sukulaisia, jotka suostuisivat hoitokeikkaan, mutta hyvin on noita leirejä tarjolla kesäkuussa.

Lapsilla on muuten lomaa myös talvella eli silloinkin tarvitaan järjestleyjä. Pidän kyllä 7-vuotiasta, joka ei osaa syödä eikä pukea oma-aloitteisesti hyvin epätavallisena. Minulla on ns. hitaasti oppivat lapset mutta molemmat ovat osanneet viimeistään eskari-iässä ottaa ruokaa jääkaapista, tehdä voileipiä ja kaataa maitoa tai ottaa hanasta vettä. Nuo taidot sitäpaitsi opetetaan viimesitään eskarissakin joten lapsi, joka ei osaa sitä tehdä, ei ole käynyt eskaria tai vanhemmat eivät tajua, että häneltä voitaisiin sitä vaatia. Toisaalta olen tehnyt lapsille yleensä aamupalat valmiiksi ja jääkaapissa on ollut jotain helposti lämmitettävää, josta lapset ovat osanneet ottaa ihan itse jo vuosia. Meillä ei ongelmana ole se, etteivätkö lapset pärjäisi keskenään vaan lähinnä se, että vanhempia vain jotenkin ajatus hirvittää. Mieluummin siis olemme tähän asti järjestäneet jotain ohjelmaa.