Olen yllättynyt miten hyvät tulot yksinhuoltajana
Lapset mulla vaan joka toinen viikko. Vuokra on kallis, mutta en ota edes mieheltä elareita ja tulot on yli 2000 euroa! :D Mulla ei ole ikinä ollut näin hyvät tulot. Liiton raha + loput pelkkiä tukia.
Kommentit (185)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:49"]
Ei, mutta ei vaikuta tuloihin. Teen sitten osa-aikatöitä, tienaan 300 euroa bruttona niin ettei vaikuta päivärahaan ja kerrytän liiton päiviä. Kyllä, minulla on työpaikka.
Ja mikä tässä on provoa? Vuokra on melkein 800 euroa. Muksut mulla kirjoilla joten asumistukea tulee 550 euroa. Plus muut yksinhuoltajan tuet. Pointtina se, että mulla ei ole ikinä ollut tällaiset tulot avioliitossa. Olen yllättynyt miten hyvin tuilla pärjää.
[/quote]
Ja täsmennätkös vähän mitä nämä muut tuet ovat? Oman käsitykseni mukaan "plus muut yksinhuoltajan tuet" ovat 50 €:n korotus/lapsi lapsilisään.
..ja sossupummina. On meitäkin yh-äitejä, jotka käymme töissä ja maksamme kaikki menot itse, lukuunottamatta elatusmaksuja isältä ja 50:n korotusta lapsilisään. Veroillamme maksetaan sitten kaikki simpanssit ja sompanssit. Tosi kiva että kaikki yh-äidit niputetaan yhteen, kun meissä on kunnollisiakin, jotka elättävät itse lapsensa ja maksavat veroja. Myöskään idioottisossut eivät tajua ettei meitä voi kiristää kuten vakiasiakkaita. Me emme ole sossusta millään tavalla riippuvaisia, ja että meillä hoidetaan lapset monesti paremmin kuin ydinperheessä, kun yh:llä on paljon aikaa lapsille, kun miestä ei ole. Nyky-yhteiskunnassa perheet voitaisiin ennemminkin jaotella itsenään toimeentuleviksi ja pummeiksi, ei aikuisten lukumäärän tai sukupuolen mukaan.
No ei niitä sun "muita yksinhuoltajan tuloja" kyllä paljon voi olla:
jos sun tulot on jonkun verran yli 2000 ja se koostuu:
ansiotuloista 300
asumislisästä 550 (sis. korotukset)
lapsilisistä + korotuksesta n. 300
tähän liiton raha, ehkä hieman reilu 1000
Ja näistäkin tulee jo 2150/kk.
Tulojen vähyyteen/ paljouteen ei tosiaan vaikuta se oletko naimisissa vai et vaan se käytkö esim. töissä ja miten paljon vai et?
Toiset kykenevät loisimaan, itse häpeäisin silmät päästäni tilassasi. Ihmeellinen järjestely teillä, mies luopui huoltajuudesta, mutta pitää lapsia joka toinen viikko? Yleensä kun päädytään yhteishuoltajuuteen, vaikka lapset ovat isällään vain joka toinen viikko. Kävi kyllä mielessä, ettet reppana edes ymmärrä, mitä kirjoitat, eiköhän teillä kuitenkin ole yhteishuoltajuus. En minä ainakaan noin vajaan emännän antaisi yksin päättää lasteni asioista.
Olen työssäkäyvä yh...ainoa tuki lapsilisäkorotus 50 € kk...veroprosentti lähes 30
Ap:llä on todellakin yhteishuoltajuus
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:40"] Mikäs liitto maksaa siitä, että olet yksinhuoltaja? Maksaisko se kuitenkin työttömyydestä? Yksinhuoltajan tulojahan ei ole periaatteessa muut kuin elarit ja se joku lisä lapsilisiin. Palkka on työllisen tuloja, työttömyystuki työttämän, lapsilisä lapsiperheen jne. [/quote] Toki olet oikeassa, mutta jos en saisi tukia, en takuulla asuisi näin kalliissa asunnossa. Tämä nyt vaan on fakta, että avioliitossa tulot ei olleet koskaan näin isot. [/quote] Köyhä mies sulla.
[/quote]
Juu, ei ole isotuloinen mutta tarkoitin ihan omia tulojani :)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:11"]..ja sossupummina. On meitäkin yh-äitejä, jotka käymme töissä ja maksamme kaikki menot itse, lukuunottamatta elatusmaksuja isältä ja 50:n korotusta lapsilisään. Veroillamme maksetaan sitten kaikki simpanssit ja sompanssit. Tosi kiva että kaikki yh-äidit niputetaan yhteen, kun meissä on kunnollisiakin, jotka elättävät itse lapsensa ja maksavat veroja. Myöskään idioottisossut eivät tajua ettei meitä voi kiristää kuten vakiasiakkaita. Me emme ole sossusta millään tavalla riippuvaisia, ja että meillä hoidetaan lapset monesti paremmin kuin ydinperheessä, kun yh:llä on paljon aikaa lapsille, kun miestä ei ole. Nyky-yhteiskunnassa perheet voitaisiin ennemminkin jaotella itsenään toimeentuleviksi ja pummeiksi, ei aikuisten lukumäärän tai sukupuolen mukaan.
[/quote]
Ethän sinä itse elätä, jos kinuat isältä elareita. Ihan suotta korotat itsesi jalustalle, ihan samaa paskasakkia olet kuin muutkin yhärit. En ymmärrä miksi exän pitää maksaa yhärin omaan käyttöön jääneistä penikoista. Enemmän olisi sinulla aihetta maksaa siemenen luovutuksesta.
Oon mäkin yllättynyt miten hyvin pärjään yhden lapsen yh-äitinä vaikka olen pienipalkkainen. En ymmärrä miksi puhutaan että yksinhuoltajilla on vaikeaa, kyllä me pärjätään.
Mun palkka on 1850 (1400 käteen), elatusmaksu 200, asumistuki n. 140, lapsilisä yh-korotuksella 144. Kaksion vuokraan ja laskuihin (puhelin, sähkö, netti) menee yht. n. 750€/kk. Eli rahaa ruokaan, vaatteisiin ja kaikkeen muuhun jää melkein 1150 €. Säästämäänkin pystyy satasen tai pari joka kuukausi. Onneksi ei tarvita autoa/bussikorttia kun asun työpaikan vieressä.
[/quote]
Hienoa! :) Mutta tätä mä oikeasti hain takaa. Mulla jää asumisen jälkeen sama kuin sinulla enkä tee tällä hetkellä edes töitä. Tuilla elää HYVIN versus pieni palkka. Tai vaikka keskituloinenkin.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:34"]
Ei ne liiton rahatkaan kauaa kestä
[/quote]
Ei, mutta ei vaikuta tuloihin. Teen sitten osa-aikatöitä, tienaan 300 euroa bruttona niin ettei vaikuta päivärahaan ja kerrytän liiton päiviä. Kyllä, minulla on työpaikka.
Ja mikä tässä on provoa? Vuokra on melkein 800 euroa. Muksut mulla kirjoilla joten asumistukea tulee 550 euroa. Plus muut yksinhuoltajan tuet. Pointtina se, että mulla ei ole ikinä ollut tällaiset tulot avioliitossa. Olen yllättynyt miten hyvin tuilla pärjää.
[/quote]Mitkä ihmeen "plus muut yksinhuoltaja tuet" ??
[/quote]
Anteeksi huono artikulointini. En siis ole aiemmin saanut mitään tukia. Nyt elän pelkillä tuilla (tai no ansiosidonnainen) niin käytin virheellisesti tuota yksinhuoltajien tuki nimitystä :)
-ap-
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:11"]
..ja sossupummina. On meitäkin yh-äitejä, jotka käymme töissä ja maksamme kaikki menot itse, lukuunottamatta elatusmaksuja isältä ja 50:n korotusta lapsilisään. Veroillamme maksetaan sitten kaikki simpanssit ja sompanssit. Tosi kiva että kaikki yh-äidit niputetaan yhteen, kun meissä on kunnollisiakin, jotka elättävät itse lapsensa ja maksavat veroja. Myöskään idioottisossut eivät tajua ettei meitä voi kiristää kuten vakiasiakkaita. Me emme ole sossusta millään tavalla riippuvaisia, ja että meillä hoidetaan lapset monesti paremmin kuin ydinperheessä, kun yh:llä on paljon aikaa lapsille, kun miestä ei ole. Nyky-yhteiskunnassa perheet voitaisiin ennemminkin jaotella itsenään toimeentuleviksi ja pummeiksi, ei aikuisten lukumäärän tai sukupuolen mukaan.
[/quote]
Ensinnäkin, mä en sossusta saa penniäkään. Näillä tuloilla :) Toisekseen, mä en ole saanut tukia aiemmin vaan ihan ite maksellut kiltisti asuntolainaa ja elättänyt perheeni joten siksi nämä tukien määrät tulikin yllätyksenä.
Kelalta saan elareita, mieheltä "paperilla" :)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:23"]
Oon mäkin yllättynyt miten hyvin pärjään yhden lapsen yh-äitinä vaikka olen pienipalkkainen. En ymmärrä miksi puhutaan että yksinhuoltajilla on vaikeaa, kyllä me pärjätään.
Mun palkka on 1850 (1400 käteen), elatusmaksu 200, asumistuki n. 140, lapsilisä yh-korotuksella 144. Kaksion vuokraan ja laskuihin (puhelin, sähkö, netti) menee yht. n. 750€/kk. Eli rahaa ruokaan, vaatteisiin ja kaikkeen muuhun jää melkein 1150 €. Säästämäänkin pystyy satasen tai pari joka kuukausi. Onneksi ei tarvita autoa/bussikorttia kun asun työpaikan vieressä.
[/quote]
Hienoa! :) Mutta tätä mä oikeasti hain takaa. Mulla jää asumisen jälkeen sama kuin sinulla enkä tee tällä hetkellä edes töitä. Tuilla elää HYVIN versus pieni palkka. Tai vaikka keskituloinenkin.
-ap-
[/quote]
Mutta edelleenkää tuo sun "hyvätuloisuus" ei riipu siitä oletko yh vai et, vaan siitä miten paljon teet töitä / saat työttömyystukea.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:11"]
[/quote]
Lisään vielä, että luojan kiitos mulla on lapsilla aivan mahtava isä, joka ottaa lapsensa joka toinen viikko ja tämä oli meille itsestäänselvyys :)
-ap-
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:53"]
Mitähän tukia yksinhuoltaja saa? Itse olen yksinhuoltaja ja noita tukia ei ole näkynyt kuin se 48 euron korotus lapsilisään. Sekin on kompensaatio eikä mikään lisätulo.
[/quote]Yksinhuoltaja saa korotettua työttömyyspäivärahaa ja lisäksi monia harkinnanvaraisia tukia sossusta. Esimerkiksi monien jalkapalloilevien ja jääkiekkoilevien lasten, joiden äiti on yksinhuoltaja, kausimaksut tulevat suoraan sosiaalitoimistosta ja ne voi olla suuriakin summia. Joskus jotain 3000 €/lapsi vuodessa. Tiedän kun olen kahdessa lasten joukkueessa rahastohoitajana ja lähes poikkeuksetta maahanmuuttajien lasten ja suomalaisten yksinhuoltajien lasten maksut tulevat suoraan sossusta pilkulleen silloin kun pitää. Yksinhuoltajilta ei kulu rahaa juuri lainkaan lasten harrastuksiin kun taas ydinperheet maksavat itsensä kipeäksi.
Tulot- sanaa ei pitäisi oikeasti sotkea TULONSIIRTOIHIN eli köyhänapuihin. Piste.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:51"]
[/quote]
[/quote]Mitkä ihmeen "plus muut yksinhuoltaja tuet" ??
[/quote]
Anteeksi huono artikulointini. En siis ole aiemmin saanut mitään tukia. Nyt elän pelkillä tuilla (tai no ansiosidonnainen) niin käytin virheellisesti tuota yksinhuoltajien tuki nimitystä :)
-ap-
[/quote]
Vittu mikä vajakki. Googlaapa sana artikulaatio ja sen jälkeen sano netti irti, aivotonta söperrystäsi ei vaan jaksa lukea.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:39"]
Ettekö te nyt v..u tajua,et tää sama akka tekee näitä "tienaan näin paljon pelkkiä tukia". Sama porvariakka kirjottelee näitä alotuksia ja porukka vastaa jokaseen.
[/quote]
Heh, olin ilman nettiä monta kuukautta että ei nyt oikein osunut. :)
-ap-
No ainahan sä täällä pyörit.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:17"]
Toiset kykenevät loisimaan, itse häpeäisin silmät päästäni tilassasi. Ihmeellinen järjestely teillä, mies luopui huoltajuudesta, mutta pitää lapsia joka toinen viikko? Yleensä kun päädytään yhteishuoltajuuteen, vaikka lapset ovat isällään vain joka toinen viikko. Kävi kyllä mielessä, ettet reppana edes ymmärrä, mitä kirjoitat, eiköhän teillä kuitenkin ole yhteishuoltajuus. En minä ainakaan noin vajaan emännän antaisi yksin päättää lasteni asioista.
[/quote]
Anteeksi tosiaan. Olen elänyt ydinperheessä, joten nämä yksinhuoltaja-asiat ovat tosiaan vielä vieraita minulle :) Paperilla olen yksinhuoltaja ja saan tuet, mutta käytännössä meillä on yhteishuoltajuus. Kun nyt satuin lisääntymään hyvän miehen kanssa joka haluaa olla lastensa kanssa :) Ja aivan vapaasti saat hävetä :) Olen elättänyt aina itseni ja maksanut tunnollisesti asuntolainaa. En tässäkään tilanteessa koe sen huonompi olevan kuin ennenkään :) Ja vaikka olisin kokopäivätyössä, saisin asumistukea :)
-ap-
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:17"]
Olen työssäkäyvä yh...ainoa tuki lapsilisäkorotus 50 € kk...veroprosentti lähes 30
[/quote]
Samoin. Ja kotitöitä teen tuplasti, kun mitä naapurit kaksine vanhempineen. Silti minä olen se joka joudan kuljettamaan lapsia, omia ja muiden, harrastuksiin.
[/quote]
[/quote]
"plus muut yksinhuoltajan tuet"?? Eli mitkä?