Miten hoidan ravintolakäynnin?
Minut on siis kutsuttu mieheni perheen toimesta ravintolaan. Minua kuitenkin epäilyttää, että he haluavat tarjota minulle vaikka he eivät sitä suoraan olekaan sanoneet. Teenkö vain niin, että kun tarjoilija tulee kysymään tuleeko lasku samasta, sanon, että minulle erikseen? Onko se epäkohteliasta?
Missä vaiheessa voisin sanoa maksavani itse? Tietenkään en alkaisi tivata haluavani maksaa, mutta haluan heidän tietävän, että en myöskään oleta heidän maksavan. En käy usein ravintolassa varsinkaan muiden kuin oman perheeni kanssa joten tämä on minulle hankalaa :(
Kommentit (31)
Kysy mieheltäsi miten ovat yleensä toimineet. Minun mielestä kutsuja maksaa, jos on tapatietoinen.
Se menee niin, että vanhemmat kyllä kertovat, että maksavat, jos ovat maksaakseen. Ei sinun sitä tarte huolehtia. Illalliselle kutsuja tilaa laksun, se et kuitenkaan ole sinä, joka sen tilaa. Se joka tilaa vastaa myös kysymykseen, "yhdessä vai erikseen",johon on todennäköistä, että vastataan, että yhdessä. Jos tahdot, voit ehdottaa, että maksat osuutesi, mutta älä missään nimessä jää vänkäämään vastaan vaan kiittele kovasti, jos he haluavat tarjota. Ei tarvitse stressata!
Kun pyydätte laskun, niin tarjoilija kysyy varmaan että yhdessä vai erikseen. Voit siinä vaiheessa sanoa, että sinä voit maksaa omasi. Luultavasti sitten vanhemmat sanoavat että kaikki samasta, mutta olet ainakin siis ehdottanut oman osuutesi maksamista niin kuin toivoit.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 12:47"]
Kun pyydätte laskun, niin tarjoilija kysyy varmaan että yhdessä vai erikseen. Voit siinä vaiheessa sanoa, että sinä voit maksaa omasi. Luultavasti sitten vanhemmat sanoavat että kaikki samasta, mutta olet ainakin siis ehdottanut oman osuutesi maksamista niin kuin toivoit.
[/quote]
Ei. Jos tarjoilijalla on etiketti hallussa hän kysyy pöydän isännältä eli appiukolta että yhdessä vai erikseen ja ukko vastaa että yhteen. Sinä et ala sanomaan että voit maksaa omasi. Sanot kohteliaasti ja painokkaasti kiitos hyvästä illallisesta tms. ruuan jälkeen etkä tee siitä mitään numeroa! En tiedä mitä luokkaa edustatte mutta itse olen tottunut siihen mikä on mielestäni etikettikin, että kutsuja, etenkin perheen kesken maksaa ellei muusta ole sovittu. Meillä isä maksoi toki aina kaiken kun olimme syömässä minun perheeni + poikaystäväni/mieheni kanssa. Joskus kun olimme jo naimisissa mieheni otti pöydän isännän roolin heti ravintolaan tultaessa, eli hoiti myös viinintilauksen jne. ja samalla tulee sanaton sopimus siitä että hän kuittaa laskun.
Ole rennosti AP, nauti ravintolakäynnistä älökä stressaa, ÄLÄ sano tarjoilijalle että maksat erikseen omasi. Siitä se vasta kiusallinen tilanne tulee.
Tietysti jossain rossossa syötäessä wt-appivanhempien kanssa tämä ei päde mutta ymmärsin että siitä ei ole nyt kyse.
Ette taida olla kovin vanhoja? Opiskelijoita jos poikakin maksaa itse?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 12:55"]
[/quote]
Ap sanoo yllä että miehensä ei maksa itse.
AP kirjoitti että mies ei maksa omaa ruokaansa. Jos miehen vanhemmat eivät siis maksa miehen ruokaa niin eivät varmaankaan maksa ap:nkään ruokaa, voisin kuvitella. No joka tapauksessa odotat mitä vastaavat tarjoilijalle ja jos vastaavat että yhdellä laskulla niin tarjoudut maksamaan oman ruokasi (ota käteistä mukaan)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 12:55"]
[/quote]
Ap sanoo yllä että miehensä ei maksa itse.
[/quote]
Niin siis kun poikakaan ei maksa itse.
Kutsuja maksaa ellei kutsussa toisin ilmoita.
Ei taida olla kyse "miehestä" vaan melko tuoreesta poikaystävästä? Ja olette molemmat 18?
Tiedän, että ei pitäisi ottaa paineita, mutta en tunne heitä vielä kovin hyvin.. Tällainen ei ole minulle ollenkaan tuttua. :(