Ostaisitko useammin viiniä ruoan kanssa, jos sen saisi ruokakaupasta?
Ylen uutinen
"Päivittäistavarakauppa: Viinien tuonti kauppoihin ei lisäisi alkoholinkulutusta – STM ja THL varoittavat
Alkoholin kokonaiskulutus ei kasvaisi, vaikka mietojen viinien myynti ruokakaupassa sallittaisiin, arvioi Päivittäistavarakauppa. Järjestön Taloustutkimuksella teettämän selvityksen mukaan mietojen viinien myynnin salliminen ruokakaupassa vähentäisi alkoholin kokonaiskulutusta 0,6 prosenttia.
Selvityksen mukaan alkoholin kokonaiskulutus vähenisi, kun muiden juomien kulutus vähenisi ja matkustajatuonti sekä ulkomaiset verkkokauppaostokset vähenisivät."
Kommentit (24)
Viimeisen vuoden aikana olen ostanut 2 pulloa viiniä ja nolla pulloa kirkasta Alkosta. Ulkomailta myös nollasaldo.
Ja tuskin vaikuttaisi viini ruokakaupassa, sillä lähin Alko on ruokakaupan yhteydessä.
En muista, milloin olisin juonut viiniä kotona ruuan kanssa. Ravintolassa sen sijaan useinkin. Sitä paitsi haen viinini Tallinnasta puoleen hintaan, enkä Alkosta (tai mahdollisesti lähimarketista).
Kyllä varmaan, käytän alkoholia tosi harvoin enkä viitsi/jaksa mennä alkoon erikseen sen asian vuoksi, mutta marketista varmaan tarttuisi joskus pullo mukaan samalla kun tekee ruokaostokset.
Tämä on kyllä paha, käyn kerran viikossa hakemassa muutaman pullon viiniä ja ne juodaan sitten seuraavan viikon aikana ruokapöydässä, yleensä viikonloppuisin. Paha sanoa, hakisiko sitä useammin jos se olisi tuossa normikaupassa...
En osta viiniä Suomesta myytiin se viini kaupassa tai Alkossa. Liian kallista. Mutta minulle ok että viini tulisi ruokakauppaan.
Ilman se isompaa viiniharrastusta tai hifistelyä lähinnä ruokajuomiksi vaimo niitä ostelee ja lähialkoonkin välillä tilailee. 25-30 pulloa kotona parkissa koko ajan muutenkin. Jos saisi viereisestä ruokakaupasta niin olisi kätevää, mutta varmaan enempää ei silti kuluisi. Nyt menee 1/2-1 pulloa yhteensä kahdelle viikonlopun ruokailussa.
En juo viiniä. Muutama siideri tai lonkero vuodessa ja Baileys pullo joulukuussa. Että ihan sama minulle.
Äänestin ei, vaikka takuulla ostaisin viiniä useammin, mutta en minä sitä ruoan kanssa juo.
epäilen, että viinit ruokakaupassa heikentäisi Alkon valikoimaa eli en kannata. Tämän voi nopeasti todeta maissa, joissa viinit ovat tarjolla marketeissa; valikoima on yleisesti huono esim Espanja, Sveitsi, Saksa, puhumattakaan joku Turkki
Alkon ovi on 20 askeleen päässä s marketin sisäänkäynnistä eikä tule käytyä Alkossa kuin 2 kertaa vuodessa. Nykyään varmasti vielä harvemmin kun alkoholi ei minulle sovi.
En, koska en enää juuri käytä alkoholia. Nuorempana olisi taatusti lisännyt, koska Alko oli tuolloin kauempana, eikä sinne jaksanut aina lähteä.
Olen ihan varma etten joisi viiniä yhtään useammin tai enemmän vaikka sitä olisi ruokakaupoissa kassoilla tyrkyllä. Lähin Alko on vain muutaman askeleen päässä ruokakaupan sisäänkäynnistä, enkä silti käy kuin muutaman kerran vuodessa. Olisi se kuitenkin ihan kätevää jos saisi ruoanlaittoon viiniä samalla kun tekee muutkin ruokaostokset.
Mun alkoholin kulutus ehdottomasti lisääntyisi jos viinit olisi kaupassa. Lähimpään alkoon 2 km ja en osta koskaan "varastoon". Sidukka ja olut ei arkena kiinnosta kalorien ja hinnan takia. En jaksa poiketa reitiltä yhden valkkarin takia ja näin ollen juomingit jää yleensä aika pieniksi.
Vierailija kirjoitti:
Samasta aulasta mennään ruokakauppaan ja alkoon - ei mitään vaikutusta nytkään.
-
Itsellä nostaa kynnystä käydä viinilitkun takia varta vasten pitkäripaisessa. Jos punkku olisi lihatiskin jatkeena, pullo sujahtaisi ostoskärryyn tuon tuosta. Mutta että menisi sen takia vasiten ihan eri kauppaan.
-
t: Burgundinpata & Marinadi
Omalla kohdalla ei vaikuttaisi asiaan. Käymme pääosin kaupassa, jossa on alko samassa yhteydessä, joten viiniä saa kyllä halutessaan.
Samasta aulasta mennään ruokakauppaan ja alkoon - ei mitään vaikutusta nytkään.