Mitä ruokaa kolmeksi päiväksi 5 eurolla?
Rahat on melkein loppu ja vielä pitäisi pärjätä kolme päivää. kaapista löytyy vähän maitoa, tomaattisosetta, soijarouhetta, kaurahiutaleita, pari munaa.
mitä ruokaa tekisit tällaisessa tilanteessa? mitä aamupalaksi, lounaaksi jne?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 23:55"]
ai jauhelihatonta makaroonilaatikkoa?
[/quote]
No se korvataan tietenkin soijarouheella. Itse olen myös soijarouheen puutteessa laittanut runsaasti sipulia makaronien joukkoon, mausteita ja munamaidon. Silläkin sinnittelee pari päivää jos on ihan pakko. Ei se terveysruokaa ole mutta ei ole vatsa tyhjänä hyvä olla myöskään.
Se on makaroni, ei mikään "makarooni". Yksi o.
Pinaattikeitto maidosta, pakastepinaatti maksaa 0,5 euroa pussi, siihen keitetty muna. Makaronia ja soijarouhetomaattikastike. Makaroni ja uunilenkkiä, loppu uunilenkistä munakas. Maksaa euron paketti. Kanankoipia 3 kpl maksaa n. 2 euroa.
Ja kasvissosekeittoa tekee ison kattilallisen parilla eurolla. Kilo juureksia, vettä ja mausteita, syöt siitäkin monta ateriaa.
Itsekin ehdottaisin makaronilaatikkoa. Prismassa halvin jauheliha taitaa olla joku 1.90 tms. Ja maitotölkki ja siitä saat kolmen päivän ruoat. Jos vaan maistuu ja jaksat vetää niin saat hyvin joka päivä syötyä kaksikin annosta ja riittää silti kolmeksi päiväksi. Vähennä tarvittaessa maidon juontia ja juo maitoa esim kerran tai kaksi päivässä ja älä täytä koko lasia ja sit vettä muina kertoina. Tuota tomaattisosetta voi käyttää vaikka ketsupin sijasta jos ei sekoita tekovaiheessa laatikkoon. Varmasti tulet toimeen kun vaan mietit tarkkaan. :)
Hernekeittoa ja makkarakeittoa halvimmasta makkarasta?
Hakisin kyllä apua sosiaalitoimistosta ja diakonilta!
Yksi? Hamppari-ateria ja paastoa tai makaronimössöä ja puuroa.
Joo, hernekeitto itse tehtynä ei kustanna juuri mitään. Senkin voi tehdä lihattomana, 5eur budjetilla ei sianpotkaa tai jauhelihaa oikein ostele. 500g hernepussin saa alle eurolla, siihen pari porkkanaa ja sipulia. Parilla eurolla saat ison kattilallisen ruokaa, itseasiassa parempi kuin aiemmin ehdottamani kasvissosekeitto koska herne on proteiinipitoisempi.
Vitosella hakee kaupasta ainakin paketin jauhelihaa, pussin reissumiestä ja pari hedelmää. Tai X-tra lenkkiä, perunoita ja keittojuuressuikaleita plus niitä makaroneja hieman = makkarakeitto, josta syö useamman päivän.
Mitään rasvaako sinulta ei löydy leivän päälle tai kastikkeeseen? Keitetyt munat viipaloituna reissarin päällä toimivat silti.
Makaronien kanssa tekisin itse mielummin kastikkeen, tomaattisose ja soijarouhe vielä jatkamaan soossia. Mutta jos ei rasvaa löydy niin, tulee aika laiha kastike vesi-jauhosuurustuksella.
Hedelmät välipaloiksi.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 00:03"]
Hernekeittoa ja makkarakeittoa halvimmasta makkarasta?
Hakisin kyllä apua sosiaalitoimistosta ja diakonilta!
[/quote]
Ei nyt parin päivän takia tarvi juosta tukiluukulle kitisemään. Hänellä kuitenkin on vielä rahaa jäljellä ja kyse kolmesta päivästä. Ja ruokaakin löytyy kaapeista valmiina melko hyvin kolmen päivän tarpeiksi. Pulassa oltaisiin jos jokainen lähtisi tuossa tilanteessa hakemaan tukilappua kauppaan.
Pullojen keräämisellä tuon budjetin kaksinkertaistaa nopeasti.
Makaroni/pastavuoka. On hyvää, vaikka ei ole lihaa. Aamulla puuro voisilmällä (jos on) ja sokerilla. Muut sen mukaan mitä jää. Ravintoarvoja miettiä myöhemmin, kun on varaa
Olen itse säästänyt sievoisen summan
kuussa rahaa löydettyäni erittäin hyvän leipäreseptin! Aineina vain kaurahiutaleet, venhäjauhot, leivinjauhe, öljy, maito/vesi. Erittäin edullista ja hyvää!
Itse olen korvannut vehnäjauhot spelttijauhoilla. Suht kallista tavallisiin jauhoihin verrattuna mutta on terveellisempää ja hyvin kuitupitoista.
Jollei kaapista löydy leivinjauhetta en usko sen haittaavan. Saman kokoisina ovat minulla tulleet uunista kun olen ne kulhosta pellille kaatanut.
Kokeilin tehdä ilman maitoa, eli siis pelkästään vedellä enkä huomannut eroa. Säästää vielä lisää kun tekee veteen!
2 dl kaurahiutaleita
2 dl vehnäjauhoja (tai speltti)
2 tl leivinjauhetta
2dl maitoa/vettä
2rkl öljyä
(suola 1/2 tl)
Lisää kuivat aineet + nesteet. Sekoita vähäisesti. Jaa takina pellille kahdeksi läjäksi (:D) ja tasoita pyöreäksi niin että ei ole aivan ohut, jotta ei vain pala.
Töki haarukalla pari reikää ympäri leivän ja laita 225 asteiseen uuniin n.15 minuutiksi
Yksi sivustaseuraaja otti tuon leipäreseptin talteen, se kuulostaa hyvältä. :)
En tajua miksi tekstiä kirjoittaessani laitan rivivälejä tekstien väliin mutta julkaisun jälkeen kaikki kiinni toisissaan. Niin sekasen näköstä..
Siis makaronilaatikkoa ei liha-makaronilaatikkoa, ne on eri ruokalajit. Soijarouhetta voi toki laittaa sekaan.