Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väkisin pintaan puskeva huoli 1-vuotiaan painonkehityksestä

Vierailija
29.06.2015 |

Neuvolasta ei ole huomautettu mitään, lapsi on kasvanut tasaisesti omalla käyrällään. Viimeksi olin kuulevinani, että th sanoi lapsen kasvavan käyrällä -8 - voiko olla? Yritin vähän katsella tietoa noista käyristä, josko voisin näpyttää neuvolakortin tiedot netissä johonkin käyrään, mutta ei ainakaan äkkiseltään tullut vastaan. 

Lapsi on ihan terve eikä mitenkään "laihan" näköinen, mutta pelottaa, että tulee joku tauti ja lapsi menee ihan huonoon kuntoon. Mutta ei kai sitä voi oikein lapsen kasvuun kauheasti vaikuttaakaan?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei suoraan sanottu mitään niin älä huoli.

Vierailija
2/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on se sivusto mihin voit syöttää lapsen tiedot. Jos nyt haluat stressata. Käsittääkseni on tärkeää että kasvaa ns omalla käyrällään tasaisesti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ammattilainen, mutta -8 käyrä kuulostaisi siltä että kyllä siitä olisi sanottu. Omani on melkein -2 käyrällä ja kuvataan aina "hoikahko", mutta koskaan ei ole pidetty liian laihana - aktiivinen ja touhukas tyttö kyseessä, syö kuin pieni hevonen.

Vierailija
4/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:08"]

Jos ei suoraan sanottu mitään niin älä huoli.

[/quote]

Niinhän se on. VÄkisin vain tulee mieleen se, kun esikoinen sairasti 10 kk iässä noron, ja esikoinen oli todella isokokoinen ja potra lapsi, mutta aikamoinen notkahdus tuli taudista painokäyrään. Tahtoo sanoa siis sitä, että kun tällä nuoremmalla ei ole juuri vararavintoa, voi mennä jostain vaistaavasta sairaudesta tosi huonoon kuntoon.

Ap

Vierailija
5/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:10"]

Netissä on se sivusto mihin voit syöttää lapsen tiedot. Jos nyt haluat stressata. Käsittääkseni on tärkeää että kasvaa ns omalla käyrällään tasaisesti

[/quote]

Muistatko nimeä?

Ap

Vierailija
6/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:10"]

En ole ammattilainen, mutta -8 käyrä kuulostaisi siltä että kyllä siitä olisi sanottu. Omani on melkein -2 käyrällä ja kuvataan aina "hoikahko", mutta koskaan ei ole pidetty liian laihana - aktiivinen ja touhukas tyttö kyseessä, syö kuin pieni hevonen.

[/quote]

Mä mietin, että voiko tää iso luku johtua siitä uudesta kasvukäyrästä, vai kuulinko vain väärin. Oli niin hässäkkää just siinä kohtaa, että en ehtinyt kysyä, mikä se luku oli.

Ap

Vierailija
7/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:10"]

[/quote]

Mä mietin, että voiko tää iso luku johtua siitä uudesta kasvukäyrästä, vai kuulinko vain väärin. Oli niin hässäkkää just siinä kohtaa, että en ehtinyt kysyä, mikä se luku oli.

Ap
[/quote]
No muistatko mitat muuten, pituus ja paino?

Mun tyttö oli 1v neuvolassa muistaakseni noin 75 senttiä ja 8,5 kiloa.
T. Nro 4

Vierailija
8/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:10"] En ole ammattilainen, mutta -8 käyrä kuulostaisi siltä että kyllä siitä olisi sanottu. Omani on melkein -2 käyrällä ja kuvataan aina "hoikahko", mutta koskaan ei ole pidetty liian laihana - aktiivinen ja touhukas tyttö kyseessä, syö kuin pieni hevonen. [/quote] Mä mietin, että voiko tää iso luku johtua siitä uudesta kasvukäyrästä, vai kuulinko vain väärin. Oli niin hässäkkää just siinä kohtaa, että en ehtinyt kysyä, mikä se luku oli.   Ap [/quote] No muistatko mitat muuten, pituus ja paino? Mun tyttö oli 1v neuvolassa muistaakseni noin 75 senttiä ja 8,5 kiloa. T. Nro 4

[/quote]

Mulla on neuvolakortti tässä, 8855 g ja 74,5 cm. 

Ap

Vierailija
9/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuullut väärin. Ei kukaan kasva -8 käyrällä. -4 käyrällä kasvavan olen joskus tavannut, ja hänelläkin oli eräs syndrooma. Ja kuten sanoit, lapsi on terveen näköinen. Soita sinne neuvolaan ja varmista asia, niin ei tarvi pyöritellä mielessä.

neuvolalääkäri

Vierailija
10/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi lainata ettei tule megapitkää, mutta itse suht samankokoisen tytön äitinä en ole ikinä huolehtinut. Tyttö oppi liikkumaan viisikuisena ja seitsenkuisena jo porhalsi kahdella jalalla taaperokärryllä eli on aina ollut aktiivinen ja kova liikkumaan. Hän syö monipuolisesti ja ihan mielestäni hyviä annoksia (vetää esimerkiksi helposti kerralla viiden munan munakkaan). Hän vaan on hoikka (kuten isänsä ja äitinsä...), tärkeämpänä pidän vireystasoa (onko apaattinen, nuokkuva), iloisuutta ja kuitenkin kasvavia mittoja, niillä omilla käyrillään.

T. Se nro 4

Vierailija
11/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:16"]

Olet kuullut väärin. Ei kukaan kasva -8 käyrällä. -4 käyrällä kasvavan olen joskus tavannut, ja hänelläkin oli eräs syndrooma. Ja kuten sanoit, lapsi on terveen näköinen. Soita sinne neuvolaan ja varmista asia, niin ei tarvi pyöritellä mielessä.

neuvolalääkäri

[/quote]

Ei mua tuo numero niin huoleta, ajattelin, että ehkä se on nyt se uusi käyrä sitten, enemmän se, että lapsi sairastuu ja riutuu. Varsinkin, kun hänellä on ollut niin huono ruokahalu tässä viime aikoina.

Ap

Vierailija
12/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä -16 käyräläinen. -15 on alipainon raja ja kaikki ennen sitä on ihan ok. Meilläkin on vaan ylimääräinen painokontrolli ettei vaan enää käyrällä tipu. Ei juuri kukaan kasva 0-käyrällä, vaan suurin osa jossain muualla.

Vatsataudista voi mennä heikoksi helpommin ja toipuminen kestää ehkä pidempään meidän laiheliinilla. Mutta teillä on ihan normaali lapsi, älä huoli!

Vierailija
13/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvuseula.fi. Tsekkaa sieltä.

Vierailija
14/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:18"]

En viitsi lainata ettei tule megapitkää, mutta itse suht samankokoisen tytön äitinä en ole ikinä huolehtinut. Tyttö oppi liikkumaan viisikuisena ja seitsenkuisena jo porhalsi kahdella jalalla taaperokärryllä eli on aina ollut aktiivinen ja kova liikkumaan. Hän syö monipuolisesti ja ihan mielestäni hyviä annoksia (vetää esimerkiksi helposti kerralla viiden munan munakkaan). Hän vaan on hoikka (kuten isänsä ja äitinsä...), tärkeämpänä pidän vireystasoa (onko apaattinen, nuokkuva), iloisuutta ja kuitenkin kasvavia mittoja, niillä omilla käyrillään. T. Se nro 4

[/quote]

Ehkä huolta lisää se, kun lapsi on vielä syönytkin niin huonosti viimeaikoina. Heittää usein suurimman osan ruuasta lattialle. Hampaita tulossa, ja sitä ennen oli nuhassa, sitä ennen taas oli vesirokko.

Ap

Vierailija
15/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:19"]No, meillä -16 käyräläinen. -15 on alipainon raja ja kaikki ennen sitä on ihan ok. Meilläkin on vaan ylimääräinen painokontrolli ettei vaan enää käyrällä tipu. Ei juuri kukaan kasva 0-käyrällä, vaan suurin osa jossain muualla.

Vatsataudista voi mennä heikoksi helpommin ja toipuminen kestää ehkä pidempään meidän laiheliinilla. Mutta teillä on ihan normaali lapsi, älä huoli!
[/quote]

Edit. En tiedä mistä käyristä ketjun neuvolalääkäri puhuu. Mutta luulen että ap ja minä puhutaan samasta käyrästä. -8 ei ole kovin paha siinä.

Vierailija
16/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:19"]

No, meillä -16 käyräläinen. -15 on alipainon raja ja kaikki ennen sitä on ihan ok. Meilläkin on vaan ylimääräinen painokontrolli ettei vaan enää käyrällä tipu. Ei juuri kukaan kasva 0-käyrällä, vaan suurin osa jossain muualla. Vatsataudista voi mennä heikoksi helpommin ja toipuminen kestää ehkä pidempään meidän laiheliinilla. Mutta teillä on ihan normaali lapsi, älä huoli!

[/quote]

Eli nää isommat numerot taitaa nyt olla siis siltä uudelta kasvukäyrältä?

Joo, mulla on ehkä traumat tuosta vatsataudista, kun esikoinen joutui noron takia vauvana neljäksi päiväksi sairaalaan nenämahaletkuun.

Ap

Vierailija
17/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:21"]

Kasvuseula.fi. Tsekkaa sieltä.

[/quote]

Kiitos!

Ap

Vierailija
18/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:19"]

No, meillä -16 käyräläinen. -15 on alipainon raja ja kaikki ennen sitä on ihan ok. Meilläkin on vaan ylimääräinen painokontrolli ettei vaan enää käyrällä tipu. Ei juuri kukaan kasva 0-käyrällä, vaan suurin osa jossain muualla. Vatsataudista voi mennä heikoksi helpommin ja toipuminen kestää ehkä pidempään meidän laiheliinilla. Mutta teillä on ihan normaali lapsi, älä huoli!

[/quote]

Eli nää isommat numerot taitaa nyt olla siis siltä uudelta kasvukäyrältä?

Joo, mulla on ehkä traumat tuosta vatsataudista, kun esikoinen joutui noron takia vauvana neljäksi päiväksi sairaalaan nenämahaletkuun.

Ap
[/quote]

Noro voi viedä pullean lapsenkin nenämahaletkuun. Ole huoleti.

Vierailija
19/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyrät voi piirtää osoitteessa: http://kasvukayrat.fi/

Noin nopeasti katsottuna lapsesi kasvaa n. -1 käyrällä (olisiko terveydenhoitaja voinut sanoa käyrällä -0,8?). Normaaliksi katsotaan +2 ja -2 välillä olevat lukemat. Sitä suurempaakin heittoa saa olla, jos on joku syy. Tai on poissuljettu tietyt syyt (eli on vain kertakaikkiaan keskimääräisträ suurempi tai pienempi).

Eli tämän lapsesi on hiukan keskimääräistä lyhyempi ja hoikempi, mutta täysin normaali.

Vierailija
20/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:26"]

Käyrät voi piirtää osoitteessa: http://kasvukayrat.fi/

Noin nopeasti katsottuna lapsesi kasvaa n. -1 käyrällä (olisiko terveydenhoitaja voinut sanoa käyrällä -0,8?). Normaaliksi katsotaan +2 ja -2 välillä olevat lukemat. Sitä suurempaakin heittoa saa olla, jos on joku syy. Tai on poissuljettu tietyt syyt (eli on vain kertakaikkiaan keskimääräisträ suurempi tai pienempi).

Eli tämän lapsesi on hiukan keskimääräistä lyhyempi ja hoikempi, mutta täysin normaali.

[/quote]

Nämä isommat luvut taitavat olla sen uuden kasvukäyrän lukuja!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan