Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väkisin pintaan puskeva huoli 1-vuotiaan painonkehityksestä

Vierailija
29.06.2015 |

Neuvolasta ei ole huomautettu mitään, lapsi on kasvanut tasaisesti omalla käyrällään. Viimeksi olin kuulevinani, että th sanoi lapsen kasvavan käyrällä -8 - voiko olla? Yritin vähän katsella tietoa noista käyristä, josko voisin näpyttää neuvolakortin tiedot netissä johonkin käyrään, mutta ei ainakaan äkkiseltään tullut vastaan. 

Lapsi on ihan terve eikä mitenkään "laihan" näköinen, mutta pelottaa, että tulee joku tauti ja lapsi menee ihan huonoon kuntoon. Mutta ei kai sitä voi oikein lapsen kasvuun kauheasti vaikuttaakaan?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:26"]

Käyrät voi piirtää osoitteessa: http://kasvukayrat.fi/

Noin nopeasti katsottuna lapsesi kasvaa n. -1 käyrällä (olisiko terveydenhoitaja voinut sanoa käyrällä -0,8?). Normaaliksi katsotaan +2 ja -2 välillä olevat lukemat. Sitä suurempaakin heittoa saa olla, jos on joku syy. Tai on poissuljettu tietyt syyt (eli on vain kertakaikkiaan keskimääräisträ suurempi tai pienempi).

Eli tämän lapsesi on hiukan keskimääräistä lyhyempi ja hoikempi, mutta täysin normaali.

[/quote]

Nämä isommat luvut taitavat olla sen uuden kasvukäyrän lukuja!

Ap
[/quote]

Ei sellaisia ole

Vierailija
22/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkana tulee mieleen, että olisiko maininnut painokäyrän erikseen, silloin voidaan puhua prosenteista ja -8% on hoikka, mutta ihan normaali vielä.

Pituuskäyriä katsotaan ...1, 2, 0, -1, -2...käyrillä. Antamillasi mitoilla lapsi ei todellakaan ole -8 käyrällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäkin juuri neuvolassa kuulin että meidän pienen 3-vuotiaan paino menee -10 käyrällä, mutta sellaista ei siis ole? Ja siis nimenomaan painosta kyse.

Vierailija
24/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:26"]

Käyrät voi piirtää osoitteessa: http://kasvukayrat.fi/

Noin nopeasti katsottuna lapsesi kasvaa n. -1 käyrällä (olisiko terveydenhoitaja voinut sanoa käyrällä -0,8?). Normaaliksi katsotaan +2 ja -2 välillä olevat lukemat. Sitä suurempaakin heittoa saa olla, jos on joku syy. Tai on poissuljettu tietyt syyt (eli on vain kertakaikkiaan keskimääräisträ suurempi tai pienempi).

Eli tämän lapsesi on hiukan keskimääräistä lyhyempi ja hoikempi, mutta täysin normaali.

[/quote]

Nämä isommat luvut taitavat olla sen uuden kasvukäyrän lukuja!

Ap

[/quote]

nuo -2, -1, 0, 1 ja 2 ovat keskihajontoja, ei mitään "vanhoja käyriä"

Vierailija
25/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:37"]

Terkkana tulee mieleen, että olisiko maininnut painokäyrän erikseen, silloin voidaan puhua prosenteista ja -8% on hoikka, mutta ihan normaali vielä. Pituuskäyriä katsotaan ...1, 2, 0, -1, -2...käyrillä. Antamillasi mitoilla lapsi ei todellakaan ole -8 käyrällä.

[/quote]

No näinhän se varmaan on. Ap varmaan tarkoittanut pelkkää painokäyrää.

Vierailija
26/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kuulevinani neuvolassa, että paino menee -12 käyrällä. Tyttö hoikka, 76 cm ja 8,8 kg, ikä 1v. Kertaakaan eivät ole painosta olleet huolissaan. Viimeksi sanoivat että tyttö kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Hyvä ruokahalu hänellä on, on virkeä oma itsensä, jaksaa touhuta.

Vierailija
27/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 23:27"]

Minä olin kuulevinani neuvolassa, että paino menee -12 käyrällä. Tyttö hoikka, 76 cm ja 8,8 kg, ikä 1v. Kertaakaan eivät ole painosta olleet huolissaan. Viimeksi sanoivat että tyttö kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Hyvä ruokahalu hänellä on, on virkeä oma itsensä, jaksaa touhuta.

[/quote]

Lastenneuvolakäsikirja: Tämä ohjeistus perustuu vuonna 2011 uusittuihin kasvukäyrästöihin ja -seulasääntöihin. Vanhoja kasvukäyrästöjä ja -seulasääntöjä käytetään niin kauan, kunnes uudet kasvukäyrästöt ja -seulasäännöt ovat käytössä sähköisissä potilastietojärjestelmissä.

normaalipainon rajat 
50-120 cm: -15% - +20%
130-150 cm: - 20% - +25%
Yli 160 cm: -25% - +30%

Vierailija
28/28 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puhutaan varmaankin painokäyristä, jolloin -8 tarkoittaa -8% keskiarvoon verrattuna.

Itse olen mennyt lapsena painossa -15 ja pituudessa kaikkien käyrien yläpuolella, pitkä ja laiha olen edelleen. Omat lapset ovat samaa sorttia, eikä neuvolasta ole mitään sen kummempaa sanottu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme