Konetekniikan insinööri, onko töitä?
Eli kysymys otsikossa. Onko järkeä lähteä opiskelemaan konetekniikkaa amk:hon? Onko töitä vai valmistunko työttömäksi? Onko vieläkin vaikempaa saada tuon alan töitä naisena?
Kommentit (23)
Mun mies on on just tuo kone ja tekniikka insinööri ja töitä on ollut aina :) jopa välillä teki kahtq työtä mutta oli pakko lopettaa toinen ku oli liikaa hommaa..
Mistä sitten puhe, että insinöörejä on liikaa ja työttömänä paljon? Jonkun muun alan insinöörejä? Tietysti hyville tekijöille, joilla vankka työkokemus, on töitä, mutta entäpä vastavalmistuneelle nuorehkolle naiselle?
Töitä on kyllä! Olen konetekniikan DI, ei päivääkään työttömänä. Nainen minäkin.
Millaisia töitä teette sitten, jos työtä tulee ovista ja ikkunoista?
Ainahan töitä on niille joilla on aina ollut töitä. Mutta valmistuppa nyt koneinsinöörinä niin voi hiljaista pidellä, ellei ole suhteet ja tuuri matkassa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:33"]Ainahan töitä on niille joilla on aina ollut töitä. Mutta valmistuppa nyt koneinsinöörinä niin voi hiljaista pidellä, ellei ole suhteet ja tuuri matkassa.
[/quote]
Tätä minä tässä hain! Onko oikeasti näin?
On, tarkastele insinööriliiton sivuilta tilastoja. Viime vuonna valmistui noin 30, joista pari saanut insinöörin töitä...
Tietenkin riippuu henkilöstä.
Mulla on, vaikka olenkin vähän tomppeli. Ihan hyvä todistus mulla on, mutta pienestä amk:sta saa helposti. Pienessä firmassa suunnitteluhommissa olen. Suunnittelupuolella juuri pk-yrityksissä on töitä jonkin verran, mutta palkat pienet verrattuna yleensä inssien palkkoihin.
Jonkin verran seurannut insinöörien tilannetta, ja mun käsittääkseni koneinsinöörien työllistyminen on sieltä heikoimmasta päästä, koska teollisuus on vähentynyt niin paljon... Parhaiten menee varmaan jollain IT- ja raksainsinööreillä.
Mutta voisit sä varmasti huonomminkin valita. Jos sä oikeasti haluat sitä ja oot valmis kehittämään itseäsi muuallakin kuin luokkahuoneessa, niin siitä vain.
Jos olet valmis panostamaan, niin löytynee töitä, mutta mikään ei ole varmaa. Muistelisin lukeneeni, että konetekniikka on yksi työllistävimpiä linjoja? Jos otat tavoitteeksi lukea vielä maisteriksi (DI) insinöörin jälkeen, niin mahdollisuudet lienevät ihan hyvät. Varsinkin siinä tapauksessa, jos tavoitteet työn suhteen eivät ole korkealla vaan sinulle kelpaa vähemmän vaativat alan tai alaa sivuavat työt.
Vierailija kirjoitti:
Jonkin verran seurannut insinöörien tilannetta, ja mun käsittääkseni koneinsinöörien työllistyminen on sieltä heikoimmasta päästä, koska teollisuus on vähentynyt niin paljon... Parhaiten menee varmaan jollain IT- ja raksainsinööreillä.
Mutta voisit sä varmasti huonomminkin valita. Jos sä oikeasti haluat sitä ja oot valmis kehittämään itseäsi muuallakin kuin luokkahuoneessa, niin siitä vain.
En menis IT-insinööreistä sanomaan...
Tilanne on varmasti hankalampi vastavalmistuneille ja vanhemmille työttömäksi joutuneille (tyyliin lähempänä 60 v.), kun vuosia töissä olleelle. Siksi vertailu jonkun kolme-nelikymppisen insinöörin kanssa ei todellakaan kerro totuutta nyt opiskelevaan lähtevän työllisyysmahdollisuuksista.
Itse 23 vuotias. Taustana lukio, siitä suoraan AMK insinööriksi opiskelemaan, kohta valmistun. Teen tällä hetkellä mekaniikkasuunnittelijan hommia. Omasta aktiivisuudesta ja asenteesta ne työt on lähinnä kiinni.
Suomessa on todella paljon konetekniikan alan firmoja! Ne vaan eivät näy tavallisille ihmisille, kun suurin osa firmoista on enemmän business-to-business, eli ei tee kuluttajatuotteita. Töitä kuitenkin löytyy.
Viime vuosina (2008-2017) on kieltämättä ollut huonommin töitä kun vienti ei ole vetänyt, mutta nyt sekin on muuttunut . Sitähän on vaikea ennustaa, millainen tilanne on kun valmistut.
Konetekniikan alan naisena sanoisin, että naisena on vähintään yhtä hyvä työtilanne kuin miehillä. Ehkä jopa jää paremmin mieleen kun on aina se ainoa nainen.
Keskity jo opiskeluaikana hankkimaan sopivia harjoittelupaikkoja, eli älä jumita kesätöihin esim . kaupan kassalle, vaikka alussa joutuisit tekemään muitakin kuin konetekniikan alan töitä. Harjoittelupaikoilla on suuri merkitys työllistymisen kannalta!
Tervetuloa alalle!
Työttömille konetekniikan ja/tai tuotantotalouden insinööreille suosittelen nyt katsomaan Kokkolan suuntaan TE-toimiston nettisivujen avoimissa työpaikoissa.
No ainakaan ne etelänmaista tulleet eivät ole kovin hyvin työllistyneet.
Vierailija kirjoitti:
Eli kysymys otsikossa. Onko järkeä lähteä opiskelemaan konetekniikkaa amk:hon? Onko töitä vai valmistunko työttömäksi? Onko vieläkin vaikempaa saada tuon alan töitä naisena?
Kysy s.o.m.a.l.e.i.l.t.a. Hehän ovat kaikki koneinsinöörejä, heidän todistuksensa vain ovat jääneet kotimaahan.
Vierailija kirjoitti:
Insinöörit on kyllä iso vitsi.
Saat kiittää kännykästäsi ja muusta sellaisesta vitsikkyydestä juuri insinöörejä ja muita tekniikan osaajia.
15v alalla, 3 työpaikkaa, ei päivääkään työttömänä/lomautettuna ja tähän viimeisimpään työpaikkaan soittivat kotiin ja kysyivät millä ehdoilla tulisin. Menneisyys ei kuitenkaan ole tae tulevasta :)
Tosin meille juuri palkattiin uusi suunnittelija.