Minua ahdistaa, kun mies niin "rento" lasten suhteen...
Ollut suoraan sanottuna aikalailla avuton lastenhoidon ja kasvatuksen suhteen, ainut lapsi itse eikä enenn meidän lapsia mitään kokemusta lastenhoidosta. Enemmän onkin leikittäjä kuin hoivaaja. Tietenkin alusta lähtien kuitenkin ollut itsestäänselvyys (minulle ainakin..) että mies vaihtaa vaippoja ja hoivaa lapsia. Mutta paljon oli haastavia tilanteita kun lapset oli vauvoja- ja taaperoita, tippuivat tuolilta kun isi ei huomannut/hoksannut varoja jne..
Nyt lapset ovat 6 ja 3.5v ja minulla jatkuu tietynlainen ahdistus miehen suhteen -minusta hän on ehdottomasti liian löperö lasten suhteen, ja liian turvaton. Mies sanoo, ettei lapsista mitään rassukoita kasvateta ja saavat täysillä kokeilla rajoja, pienempikin saa miehen puolesta juosta isomman kanssa etukäteen puistoon (ei autotien ylitystä) kun isä tulee sitten perässä, saavat siellä keikkua trapetsitaiteilijoina mkten isossa laktteessa/korkealla tahansa, saavat mennä ja temmeltää kovin huolettomasti.. Minä pelkään, sttä lapsille sattuu jotain isän kanssa.
Ja onhan haavereita tullut, riehuneet hippaa kiipeilytelineeltä ja pienempi tullut päälleen alas jne. mutta hengissä toistaiseksi...
Lisäksi mies jättää vastuuta väärällä tavalla lapsille, esim. isompi saaarjata omat hampaansa, pienempikin kuns anoo että riittää niin mies lopettaa..aurinkorasvat saa laittaa itse, suihkussa peseytyä itse ilman että isä pahemmin muistuttelee tukan pesua tms. Puhalle saavat pukeutua melkolailla omavastuullisesti, isä aika ulkona siitä mitä lapset tarvitsevat ylleen.
Kun näkstä asioista miehelle puhun ja etenki turvallisuudesta, mies sanoo "joo joo.. Älä viitti, tommk en tiukkapipo/hysteerikko olet" eikä siis ota kuuleviin korviinsa. Mulla sitten jatkuva epäluottamus miestä kohtaan. enkä tiedä, missä ne turvalliset rajat enää menevät, olenko hysteerikko..
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:58"]No ei ole miehesi ok, jos kerta puhuukin lapsille miten sattuu. Lasten kanssa pitäisi pyrkiä olemaan mahdollisimman johdonmukainen, nyt mennään sinne, laitetaan nämä vaatteet päälle, nyt syödään tätä jne. Lapsi voi toki päättää kahdesta piposta kumman laittaa päähänsä, tai syökö hän banaanin vai omenan, muttei muuta, aikuinen on lapsen kasvattaja ja turva, eikä toisin päin. Ja tuo puistoon menemiset ja muut, lasten pitäisi olla kokoajan aikuisen valvottavissa. Isosisarelta ei voi vaatia pienemmän sisaruksen vahtimista, se on vanhemman tehtävä. Terv. Lastenohjaaja
[/quote]
Eiköhän tuo "liika vastuun antaminen" lapselle ala olla pahaksi jos se on jatkuvaa ja sitä tapahtuu koko ajan. Siis se että kysyy lapselta mitä haluat välipalaksi sen sijaan et kysyy otatko omenan vai banaanin. Ymmärrän että tuo turvaa pienelle kun aikuinen päättää ja asettaa raamit ja rajat mutta oikeesti! Kyllä mäkin kysyn lapsilta että Mitä haluaisitte tehdä tänään tai Mitä haluatte syödä huomenna. Hoh-hoijakkaa.
[/quote]
En ole kyllä ikinä tullut ajatelleeksi että annan liikaa vastuuta lapsille, kun yleensä iltapalalla kysyn otatko leipää, jogurttia vaiko hedelmää tai useampaa näitä.
[/quote]
No sähän toimitkin oikein! Sen sijaan jos kysyisit että MITÄ haluat iltapalaksi niin lapsesi perusturvallisuus järkkyy ja kohta on lasu ovella ;)
Ymmärrän täysin huolesi ap. Kaikki miehet eivät vaan osaa huolehtia lapsista. Ja jos 80-luvulla on voinut 6- vuotias liikkua itsenäisesti niin se ei tarkoita että nykyään on samanlaista
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:54"]
Ymmärrän täysin huolesi ap. Kaikki miehet eivät vaan osaa huolehtia lapsista. Ja jos 80-luvulla on voinut 6- vuotias liikkua itsenäisesti niin se ei tarkoita että nykyään on samanlaista
[/quote]
Niin, olen melko varma, että 80-luvulla lapsi on ollut suuremmassa vaarassa ottaen huomioon kyseisen aikakauden synkemmät väkivalta- ja liikennetapaturmatilastot.
Minäkin kysyn lqpsilta, mitä haluaisitte tänään tehdä tai että mitä toivoisitte ruuaksi jne. Mutta mies jättää joka vastuun kannettavaksi lapsille itselleen, puhuu epäloogisesti heille, ei vahdi ja esim aurinkorasvat yms ihan turhia miehen mielestä... Ap
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 12:05"]
Olen ehkä ketjun ainut jonka mielestä miehesi toiminta ei ole ok. Pääsee helpommalla kun ei tarvitse lapsiaopettaa ja ohjata
[/quote]
meillä päin vastoin. vaimo ei välitä mistään pukeutumisista tai turvallisuuksista.
milloin puukko kädessä, milloin räkä poskella sisävaatteilla ulkona nollakelissä.
mies hoitaa tämän asian (pukeutumiset ja turvallisuus) meillä, jos
vain sattuu olemaan paikalla. vaimo osaa muita asioita kyllä, mutta ei näitä meillä.
Ja toinen juttu, ettei mies osaa aamuisin keskustella lasten kanssa tekemisistä. Möllöttää vaan vaikka 6v ehdottelee vapaapäivinä että mentäiskö isi uimaan tai pyistoob..mies murahtelee vielä puoli kymmeneltä en tiiä tai ei vastaa mitään. Kun lapsi jankkaa vastausta, mies älähtää "et pääse mihinkään kun jankkaat". On epälooginen puheissaan, tältä aamulta esimerkki (miehellä lomapäivä, minä töissä ja mietin mitähän siellä kotona säätävät..): lapsi pyysi uimarannalle ja aamupalan jälkeen jo innolla täytti reppuun uimakamppeita. Mies ei reagoinut pakkaamiseen. Sitten lapsi pyysi lähdetään isi rannalle, mies sanoi että ei mennä on liian kylmä. Lapsi kinusi. Mies sanoi että mennään johonki puistoon vaan. Lapsi kiukkusi että haluaa rannalle leikkimään eikä puistoon. Mies sanoi edelleen että ei me mennä kun on näin kylmä ja pistäkääs päälle. Lapsi otti pakkaamansa kassin mukaan. Mies atsahti että hei sun uimalasit on pöydällä, otti ne ja laittoi lapsen kassiin, lapsi katsoi isiä etyä "niin mut sähä sanoit ettei me mennä uimaan?" Mies tokaisi että ei mennäkään! Tällä pakkasella kukaan mene rannalle.
Huuoooh, jonnekin ne lähti tiedä rannalle vai puistoon ja mitkä riitelyt... Miten epäloogisesti puhuva isä, tekee lapsesta tosi hermostuneen noin!! Ap
Se on ihan luonnostaan niin, että miehet ovat keskimäärin selvästi vähemmän varovaisia kuin naiset. Pätee useimpiin miehiin ja naisiin. Mitä 6-vuotiaisiin tulee, niin on normaalia, että kouluun mennessään pyöräilevät/kävelevät yksinään useamman kilometrin matkan myös autoteiden yli.
Eli mieheni ihan ok? Entä tuo epäloogisuus/velttous puhetyylissä? Ap
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:37"]Eli mieheni ihan ok? Entä tuo epäloogisuus/velttous puhetyylissä? Ap
[/quote]
Kyllä hän on ok. Relaa sinä vähän. Mies kyllästy, kun sinä haluat kontrolloida kaiken
Olen ehkä ketjun ainut jonka mielestä miehesi toiminta ei ole ok.
Pääsee helpommalla kun ei tarvitse lapsiaopettaa ja ohjata
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:37"]
[/quote]
Voi jeesus ap. Annat itsestäsi kyllä aikamoisen kyttääjän ja kyylän ja tiukkapipoisen kuvan. Oletko kontrollifriikki? Miehesi on sinusta erillinen persoona ja toimii omalla tavallaan, myös lastensa kanssa. Olisit tyytyväinen siitä, että hän sentään toimii lasten kanssa.
Et voi olettaa että hän olisi joku itsesi kopio ja automaattisesti tekisi kaiken kuten sinä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:37"]
[/quote]
No mä en oikein käsitä miksi valitat?
Kyllähän 6 v kokeilee rajojaan, pakkaa saamatta lupaa, ottaa kassia mukaan jne. Ei sellaiseen ole edes tarvis kiinnittää huomiota. Lapselle on myös hyvä opettaa ettei jankuttaa saa.
Mieshän tosin sanoi etteivät mene rannalle, ehkä mielessä onkin mennä vaikka uimahalliin?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:21"]
Ja toinen juttu, ettei mies osaa aamuisin keskustella lasten kanssa tekemisistä. Möllöttää vaan vaikka 6v ehdottelee vapaapäivinä että mentäiskö isi uimaan tai pyistoob..mies murahtelee vielä puoli kymmeneltä en tiiä tai ei vastaa mitään. Kun lapsi jankkaa vastausta, mies älähtää "et pääse mihinkään kun jankkaat". On epälooginen puheissaan, tältä aamulta esimerkki (miehellä lomapäivä, minä töissä ja mietin mitähän siellä kotona säätävät..): lapsi pyysi uimarannalle ja aamupalan jälkeen jo innolla täytti reppuun uimakamppeita. Mies ei reagoinut pakkaamiseen. Sitten lapsi pyysi lähdetään isi rannalle, mies sanoi että ei mennä on liian kylmä. Lapsi kinusi. Mies sanoi että mennään johonki puistoon vaan. Lapsi kiukkusi että haluaa rannalle leikkimään eikä puistoon. Mies sanoi edelleen että ei me mennä kun on näin kylmä ja pistäkääs päälle. Lapsi otti pakkaamansa kassin mukaan. Mies atsahti että hei sun uimalasit on pöydällä, otti ne ja laittoi lapsen kassiin, lapsi katsoi isiä etyä "niin mut sähä sanoit ettei me mennä uimaan?" Mies tokaisi että ei mennäkään! Tällä pakkasella kukaan mene rannalle.
Huuoooh, jonnekin ne lähti tiedä rannalle vai puistoon ja mitkä riitelyt... Miten epäloogisesti puhuva isä, tekee lapsesta tosi hermostuneen noin!! Ap
[/quote]
Ensinnäkin, murahtelee VIELÄ PUOLI KYMMENELTÄ ettei tiedä. Vapaa päivä, hyvänen aika mikä kiire on kymmeneltä olla menossa? Kaikille päiville ei tarvitse olla selkeää ohjelmaa, lapsellekin on ihan ok että joskus voi olla vähän tylsääkin ja ettei aikuisetkaan heti tiedä mitä tehtäisiin tänään. Ei loma ole suorittamista.
Kyllä mä näen ihan loogisena tuon uimakassi-asian. Lapsi tiesi hyvin ettei rannalle pääse, silti yritti kiikuttaa kassia mukanaan. Mies laittoi sitten puuttuvat pöydältä kassiin ja antoi ottaa kassin mukaan, silti pysyen kannassaan että eivät mene rannalle vaikka kuinka tavarat luvatta mukaan ottaakin. Ei tuossa nyt periksikään pitäisi antaa!
Ei ole mielessä mennä uimahalliin, sitä ei vaan kiinnosta jutella ja miettiä asioita. Puhuu siksi mitä sattujaan ja saa lapsen tosi epävarmaksi ja hermostuneeksi. Saattaa puistossa sanoa, että mennäänkö nyt sinne uimaan tai sitten lapsi pyytelee ja mies vaan ärisee että mähän sanoin ettei minnekään uimaan mennä. Kun lapsi surkeana kysyy misei kun mehän laitettiin ne tavaratkin niin mis saattaa sellaiseenkin että " joo no en tiiä miks laitettiin, mihkää mennä kuitenkaan ". Siis puhuu noin välinpitämättömästi, tuo nyt esimerkki, tietenkään en ole kuulemassa miten nyt menee. Ap
Oikeesti..peseekö jotkut 6-vuotiaiden hampaat vielä...? Ja 5v....... Kyllä mä jo 4v laitan jo peseen ite!
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 12:33"]
Minulle tulee joskus mieleen, onko miehellä joku ADD tmskoska minunkin kanssa puhuu niin epäloogisesti ja on myös sellainen jumittuja.. Ap
[/quote]
Ei vaan jaksa keskittyä kun jankutat ja kyselet... ja jotkut ihmiset haluavat tehdä asioita spontaanisti, mitä sinä et näköjään ymmärrä, kun JO puoli kymmeneltä pitää tietää, mitä tänään tehdään? Eikö se ole tylsää sellainen,... "elämä"?