Onko tämä skitsofreniaa?
Minulla on ollut jonkun aikaa aistiharhoja ja epäilen itsessäni skitsofreniaa. Toisaalta tuntuu että kyseessä ei voi olla se, koska kuitenkin tiedän harhat harhoiksi, tietääkseni skitsofreniaan kuuluisi sairaudentunnottomuus (?). Haistan hajuja (esim. äsken kissani muka tuoksui vahvasti mansikalle liki puolen tunnin ajan, vaikka mansikoita ei ole lähelläkään eikä mitään mistä tuoksu voisi olla peräisin) ja kuulen harhoja (en selkeää puhetta, mutta epämääräistä piippausta ja jonkinlaisia vaimeita älähdyksiä) jotka eivät kuitenkaan kuulu mistään seinien läpi tms selitettävissä olevasta lähteestä. Lisäksi minulle tulee vahvoja tunteita että minua "tarkkaillaan", mutta järki toteaa tämän tunteen perään heti että no trolololo kukaan tarkkaile. Eli en siis tunteesta huolimatta usko tai luule että kukaan minua vakoilisi, tunnistan tunteen järjettömyyden.
Skitsofreniaa vai jotain muuta? Sukurasite on, eli sairautta esiintyy lähipiirissä. Missä vaiheessa pitäisi hakeutua hoitoon? Rehellisesti, en haluaisi joutua hakemaan apua, olen saanut todella tympeää kohtelua aiemmin ns. "auttavilta tahoilta". Enkä toisaalta tiedä, onko tässä edes avuntarvetta mutta toisaalta taas, niinhän ne skitsofreenikot aina sanovat etteivät tarvitse/halua apua...
:D Help me out, AV-mamat!
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:00"]
http://www.skitsofreniainfo.fi löytyy hyvää ja asiallista tietoa aiheesta.
[/quote]
http://www.skitsofreniainfo.fi/skitsofrenia/Sairauden_puhkeaminen_on_useiden_tekijoiden_summa
Etsipä joku oleellisempi linkki, mistä skitsofrenia johtuu / syyt.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:02"]
http://www.skitsofreniainfo.fi löytyy hyvää ja asiallista tietoa aiheesta.
Opettele tuntemaan itseäsi, miten kohtelet muita, mitä olet. Skitsofrenian syyt, ajattele omilla aivoillasi.
[/quote]
http://www.skitsofreniainfo.fi/skitsofrenia/Sairauden_puhkeaminen_on_useiden_tekijoiden_summa
Etsipä joku oleellisempi linkki, mistä skitsofrenia johtuu / syyt.
[/quote]
[/quote]
Inhoan ja vältän niitä ihmisä, jotka diagnisoivat muita tunneperustein. Pitäisi erottaa, koska voisi olla kyse rajummasta tunnekyvttömyydestä.
Harhoja ja psykoottosia oireita voi tulla myös muissa mielisairuksissa. Minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Ja sen kanssa psykoottista oireilua, ja olen kyllä käsittänyt ne yleensä harhaksi. Kuulin mm. musiikkia jota muut eivät kuulleet ja jos olin yksin kotona, en aina tiennyt kuuluvatko äänet naapurista tai päästäni.
Kaikki jumalan puheet ja henkiolentojen tapaamisen käsitin toki harhaksi. Erosin muuten kirkosta vasta kun olin tavannut jumalan ihan itse, ja sairaalassa niitä oli paljon muitakin ja tajusin että uskonto on massapsykoosin oire.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 18:47"]
Mahdoton sanoa tällä palstalla mistä on kyse mutta en sulkisi pois skitsofrenian mahdollisuutta. Kannattaisi kuitenkin huonoista kokemuksistasi huolimatta tutkituttaa tai ainakin mennä alan lääkärille juttelemaan. On kyse mistä tahansa on parempi ajoissa alkaa tutkimus ja hoito, noissa kun oireet ja sairaus tuppaavat pahenemaan.
[/quote]
Skitsofrenian alku lähtee tunnnesuhteista, eikä niihin tarvita lääkäriä tai hoitoa, kun ymmärtää itse, mitä on tapahtunut ja miten itse reagoi ja miltä tuntuu. Kun ulkopuolelta tulee vain kylmyyttä ja ymmärtämömyytta, läheisiltä jota sadistista suhtautumista tunteisiin ja yhtä syrjitään jatkuvasti tällä alalla, on mukamas hyvä ratkaisu siitää / siirtyä ainoan rahalla ostettavan tahon puolelle, pillerikirjoittajan. Ja näin ihmistän hyödynnetään lääketeollisuudelle sekä terapiapuolelle. Ongelma on alunperin ympäristössä, läheisissä, varsinkin alunperin vanhemmissa. Jos löytää luotettavat ja rehelliset ihmiset, kenen kanssa käydä tapahtumia läpi, kun niitä tapahtuu, ei tule tarvetta ajautua epäilemään itseään ties miksi. Jos myöhemmin ymmärtää ympäristön vaikutuksen omiin tuntemuksiin, sekin on pelastus.
[/quote]Kannattaisikohan sitten hakea apua että saa otteen nistä omista ajatuksistaan ja tunteistaan? Läheinen ei välttämättä ole paras tai oikea ihminen tukihenkilöksi. Pillereitä ei ole pakko pyöritellä ja popsia, on olemassa psykiatreja ja terapeutteja jne joilla lienee kokemusta ja näkemystä aiheesta.
Ystävien tehtävä ei ole toimia terapeuttina, "hyvässä" lykyssä voi pahentaa tai saada jotain muuta tuhoa aikaan. Lämpimät ja vastavuoroiset ihmissuhteet eivät ole hoitosuhteita.
[/quote]
Just sun tapaiset ihmiset tekee pahaa, välttelee ja siirtää muille, että sekin piti tulla ilmaisemaan.
[/quote]
AP:lla ei ole skitsofreniaa, mutta tällä kommentoijalla on.
Aistihäiriöt ilman mt-ongelmia ovat myös yleisiä. Tutkimusten mukaan skitsofreenikoiden omaisilla oli enemmän kuuloaivokuoren häiriöitä kuin vertailuryhmällä. Ihan terveitä ihmisiä silti.
No huhhuh että on pitkiä vastauksia
Tiivistämiset hukassa :D
nuo ei ole lähelläkään skitsofrenian tai psykoosin oireita mitä ap kuvasi. Aistiharhat oikeasti jatkuvaa puhetta ja toruvaa tai käskevää ääntä pään sisällä, eli ne äänet puhuu kokoajan siitä henkilöstä negatiivista tms. Samoin näköharhat voi olla ihan oikeita hahmoja ja luuloharhat esim. että lampusta tulee joku säde päähän. Samoin itsepintaisia uskomuksia että valtio tarkailee hampaaseen asennetun salakuuntelulaiteen kautta. Ap on ihan terve kuin pukki.
ja usein sairas ei saa muodostettua selkeää puhetta tai lauseita, eli lauseen kesken ajatus kateaa eikä siitä puheessa ole sitten mitään tolkkua.
Ei ne aistiharhat (ainakaan kaikilla) mitään jatkuvaa puhetta yms ole. Harhoja voi esiintyä ajoittain ja puhekin voi välillä olla aivan normaalia.
Ja kuten todettu, ei skitsofrenia ole vain ja ainut mahdollinen sairaus jossa kuvatunkaltaisia oireita esiintyy.
Nimim skitsofreenikon sisko
En sano ap:sta juuta enkä jaata muuta kuin että jos toistuu moiset kokemukset niin hänenä menisin lääkäriin.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 18:47"]
Mahdoton sanoa tällä palstalla mistä on kyse mutta en sulkisi pois skitsofrenian mahdollisuutta. Kannattaisi kuitenkin huonoista kokemuksistasi huolimatta tutkituttaa tai ainakin mennä alan lääkärille juttelemaan. On kyse mistä tahansa on parempi ajoissa alkaa tutkimus ja hoito, noissa kun oireet ja sairaus tuppaavat pahenemaan.
[/quote]
Skitsofrenian alku lähtee tunnnesuhteista, eikä niihin tarvita lääkäriä tai hoitoa, kun ymmärtää itse, mitä on tapahtunut ja miten itse reagoi ja miltä tuntuu. Kun ulkopuolelta tulee vain kylmyyttä ja ymmärtämömyytta, läheisiltä jota sadistista suhtautumista tunteisiin ja yhtä syrjitään jatkuvasti tällä alalla, on mukamas hyvä ratkaisu siitää / siirtyä ainoan rahalla ostettavan tahon puolelle, pillerikirjoittajan. Ja näin ihmistän hyödynnetään lääketeollisuudelle sekä terapiapuolelle. Ongelma on alunperin ympäristössä, läheisissä, varsinkin alunperin vanhemmissa. Jos löytää luotettavat ja rehelliset ihmiset, kenen kanssa käydä tapahtumia läpi, kun niitä tapahtuu, ei tule tarvetta ajautua epäilemään itseään ties miksi. Jos myöhemmin ymmärtää ympäristön vaikutuksen omiin tuntemuksiin, sekin on pelastus.
[/quote]
Tämä se vasta onkin sanahelinää.
[/quote]
Jos olet älykäs ihminen, ja näet mitä läheisesi kokee, sitä ymmärrät ja tuet hyvällä, et tule näkemään skitsforeniaa. Ihmiset, jotka syöksevätä masentunutta kohti skitsofreniaa diagnoosia kohden, ovat yleenä oman hyvän tavoittelijoita. Näin yleensä perheiden sisällä.
Onko sulla huono omatunto, että et ole ollut jonkun tukena, vaan olet mennyt syrijöiden juttujen mukaan? Olen katsellut kolmen skitsofreenikon elämää, kaikkia noita yhdistää vallanhimoinen ja/tai päsmäröivä kaikein tietävä äiti, joka ei anna lapselle sijaa siinä vaiheessa, kun lapsi aikuisena nuorena ajattelee ja haluaa omaa elämäänsä itse. Eka tappoi itsensä, juuri tuon äitisuhteen takia, toka elää edelleen äitinsä luona ja täysin vailla omaa persoonaansa, koska äiti ei anna sijaa. Kolmannen äti on levittänyt koko suvulle (lähinnä miehen puolelle), että aikuinen lapsi on skitso, koska ädin lääkärisuvussa ollut samaa, tosin ei ole koskaan kerrottu, että kellä oli. Tämä kolmas on ymmärtänyt mistä ollut kysymys, eikä hän ollut skitso, johtui vain että äiti perheen sisällä oli kateellinen.