Miksi tupakoitsijat ovat niin aggressiivisia?
Miksi tupakoitsijat suuttuvat niin hirveästi kuullessaan, että muut eivät halua heidän tupakanhajuaan kotiinsa? Tupakointia vähänkään sivuavissa ketjuissa on tuota pikaa paikalla poikkeuksellisen törkeää kieltä käyttäviä kirjoittajia jopa uhkailemassa väkivallalla, anonyymeinä tietysti. Miksi tuo sekunnissa leimahtava raivo, arvon tupakoitsijat?
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:35"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:21"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:03"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 18:38"] Tässä kohtaa kannattaa sunkin vilkasta sinne peiliis ja miettiä omaa käytöstäs. Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Jos olet mulkku mua kohtaan, turha odottaa multa mitenkään ystävällistä käytöstä sua kohtaan. Jos taas olet ystävällinen mua kohtaan, niin enpä minäkään ole sua kohtaan silloin äkänen. - tupakoitsija jolle riittää teidän tupakkakukkisten idioottimainen käytös ;) [/quote] Juuri tätä minä tarkoitin! Ap [/quote] Luepa myös tuo muu teksti, äläkä valikoi niitä osia jotka sopivat omiin tarkoituksiisi. Mäkin poltin ennen, ja jos joku olis naama punasena rääkyny että se on väärin niin arvaa olisko kiinnostanu? Noup. Naapuri joskus pyysi asiallisesti että polttaisin etupihalla kun vauva on takapihalla päiväunilla. Arvaa teinkö niin? Kyllä. [/quote] Ja juuri tätä! Ap [/quote] Etkö sä parempaan argumentointiin kykene? [/quote] Ei minun tarvitse. Tupakoitsijat näkyvät kantavan tänne esimerkkejä ihan oma-aloitteisesti. Hyvä numero 16, olen tehnyt vain tämän yhden aloituksen, mutta aiheen siihen sain niistä monista ketjuista, joissa tupakoitsijat käyttäytyvät huomattavan aggressiivisella tavalla. [/quote] Eli et kykene. [/quote] Lue aloitukseni kysymys ja kerro minulle sitten, mitä argumentointia olet vailla. Ja voit argumentoida itsekin ihan esimerkin antaaksesi. (Tirsk...) Ap [/quote] Tuolla esimerkiksi kysyttiin miksi sinä kiinnität huomiosi vain niihin kohtiin jotka palvelevat sinun tarkoitusperiäsi? Ymmärsitkö loppuosaa lukemastasi? Onko sinulle ylitsepääsemättömän vaikeaa keskustella asiallisesti, haukkumatta toisia aggressivisiksi kun selkeästi itselläsi on ongelma asian kanssa (tirsk). Oletko muuten sattunut lukemaan tätä keskustelua? Oletko kiinnittänyt huomiota siihen että täällä ihan muut ovat aggressiivisia kuin ne tupakoitsijat? T.tupakoimaton ja ohis
[/quote]
Korostetut kohdat korostavat nimenomaan tupakoitsijoiden aggressiivisuutta ja ala-arvoista kielenkäyttöä, joista aloituksessani oli kysymys. Se, mitä niissä muutamassa muussa rivissä lukee, on tässä kontekstissa täysin samantekevää.
Näissä naapuria häiritsevää tupakointia koskevissa keskusteluissa muuten on enemmän kuin tavallista se, että tupakoija hyökkää vastaan täysin keksityillä väitteillä, esimerkiksi "tulet pää punaisena rääkymään" ja (monessa muussa ketjussa) "sinä olet lihava ja ruma ja syöt huonoa ruokaa ja sinun lapsesi hakkaavat yöllä pattereita". Sinä et onnistu ohjaamaan huomiota sivuraiteille yhtään sen paremmin, vaikka kovasti yritätkin. Vastaa siis kiltisti siihen alkuperäiseen kysymykseen "miksi tupakoitsijat ovat niin aggressiivisia", jos osaat.
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:08"]Aika moni tupakoija on sanonut, että tupakoinnista pitää tulla keskustelemaan ystävälliseen sävyyn. Onko teillä ehdotuksia siihen, kun ystävällinen keskustelunaloitus johtaakin siihen, että tupakoija ei suostu mihinkään kompromissiin ja pahimmillaan suuttuu ja alkaa häiriköidä vielä pahemmin? Ap [/quote] Sun kannattaa ensinnäkin harjoitella asiallista käytöstä ihan vaikkapa peilin edessä. Harjoittele niin kauan, että se tulee ihan luonnostaan. Sen jälkeen voit mennä keskustelemaan tämän tupakoivan kanssa ja siinä sivussa voisit yrittää pitää myös ennakkoasenteesikin piilossa.
[/quote]
No niin, olkiukot tuotiin esiin ja kysymys väistettiin mukanokkeluudella ja piilovihamielisyydellä. Mikäpä sopisikaan paremmin aloitukseni kysymykseen.
Ap
Kukaan ei voi tietää kuka täällä tupakoi tai on tupakoinut. Minä tupakoin, ja olen erittäin avoin uusille ihmisille, olen ystävällinen, mutta jos minulle aletaan moralisoimaan tupakoinnin vaaroista samalla kun itse vedetään vaikkapa mäkkärin lihaa, niin saatan ärsyyntyä. Olen tavannut myös ilkeitä tupakoitsijoita, mutta yleisesti tupakoitsijat ryhmänä on aivan liian suuri, jotta voi edes yleistää.
Tupakoitsijalle voi aivan hyvin huomauttaa, jos se puhaltelee savut suoraan naamaan ja pyytää vaikka siirtymään, siitä ei kuulu suuttua, ellei se henkilä joka huomauttaa ole jo itse ärhäkkä. Monesti olen esimerkiksi juuri bussipysäkeillä havainnut ihmisiä jotka kiukkuisesti sanoo "voitko siirtyä pois siitä mun edestä kun en haluu hengittää sun röökiäs" vaikka olen ollut siinä jo ennen heitä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:08"]Aika moni tupakoija on sanonut, että tupakoinnista pitää tulla keskustelemaan ystävälliseen sävyyn. Onko teillä ehdotuksia siihen, kun ystävällinen keskustelunaloitus johtaakin siihen, että tupakoija ei suostu mihinkään kompromissiin ja pahimmillaan suuttuu ja alkaa häiriköidä vielä pahemmin? Ap [/quote] Sun kannattaa ensinnäkin harjoitella asiallista käytöstä ihan vaikkapa peilin edessä. Harjoittele niin kauan, että se tulee ihan luonnostaan. Sen jälkeen voit mennä keskustelemaan tämän tupakoivan kanssa ja siinä sivussa voisit yrittää pitää myös ennakkoasenteesikin piilossa.
[/quote]
No niin, olkiukot tuotiin esiin ja kysymys väistettiin mukanokkeluudella ja piilovihamielisyydellä. Mikäpä sopisikaan paremmin aloitukseni kysymykseen.
Ap
[/quote]
Se mikä asennoituminen ja keskustelun aloitus tyyli soveltuu minuun tuskin soveltuu kaikkiin.
Jos mä tuun sulle huutamaan ja meuhkaamaan jostain tekemisestäs mistä mä en tykkää niin miten suhtautuisit? Tai jos tulisin samasta asiasta sanomaan nätisti.
Miksi kenenkään tupakoivan tulisi sulle alkaa neuvomaan miten saat kontaktia johonkin ihmiseen, joka ilmeisesti terrorisoi ja häirköi sua tupakoinnillaan.
Joko menet asiallisesti juttelemaan tai valitat täällä. Noh, tiedämmehän jo kumman toimintavan valitsitkaan.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:02"]
Tuolla esimerkiksi kysyttiin miksi sinä kiinnität huomiosi vain niihin kohtiin jotka palvelevat sinun tarkoitusperiäsi? Ymmärsitkö loppuosaa lukemastasi? Onko sinulle ylitsepääsemättömän vaikeaa keskustella asiallisesti, haukkumatta toisia aggressivisiksi kun selkeästi itselläsi on ongelma asian kanssa (tirsk). Oletko muuten sattunut lukemaan tätä keskustelua? Oletko kiinnittänyt huomiota siihen että täällä ihan muut ovat aggressiivisia kuin ne tupakoitsijat? T.tupakoimaton ja ohis
[/quote]
Nyt olet tainnut lukea jotain ihan toista ketjua tai sitten olet aika puusilmä? En usko että oikeasti ole tupakoimaton ;)
terv. oikeasti tupakoimaton sivullinen
[/quote]
Kyllä ihan samaa ketjua luen. Tai siis tätä ketjua, en tiedä mitä sinä olet lukenut. Täällä ne tupakoimattomat isoon ääneen nimittelee tupakoivia, en ala luettelemaan millä kaikilla nimityksillä, osaat varmaan ne itsekin lukea. Ja uskon asiahan tämä ei millään muotoa ole, mutta elämäni aikana olen yhdet savut tupakasta ottanut, teini-iässä. Eli olen kyllä tupakoimaton.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:08"]Aika moni tupakoija on sanonut, että tupakoinnista pitää tulla keskustelemaan ystävälliseen sävyyn. Onko teillä ehdotuksia siihen, kun ystävällinen keskustelunaloitus johtaakin siihen, että tupakoija ei suostu mihinkään kompromissiin ja pahimmillaan suuttuu ja alkaa häiriköidä vielä pahemmin?
Ap
[/quote]
Sitten se asia viedään eteenpäin jos tahallisesti alkaa häiriköimään tai sitten voi yrittää sitä vähemmän ystävällistä tapaa (minä tosin uskon että siitä se häiriköinti pahenee ainakin). Minä olin yksi niistä jotka tuota ystävällistä tapaa ehdotti ja itselläni se keskustelu auttoi. Älkää ainakaan kokeilematta tuomitko turhaksi!
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:35"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:21"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:03"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 18:38"] Tässä kohtaa kannattaa sunkin vilkasta sinne peiliis ja miettiä omaa käytöstäs. Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Jos olet mulkku mua kohtaan, turha odottaa multa mitenkään ystävällistä käytöstä sua kohtaan. Jos taas olet ystävällinen mua kohtaan, niin enpä minäkään ole sua kohtaan silloin äkänen. - tupakoitsija jolle riittää teidän tupakkakukkisten idioottimainen käytös ;) [/quote] Juuri tätä minä tarkoitin! Ap [/quote] Luepa myös tuo muu teksti, äläkä valikoi niitä osia jotka sopivat omiin tarkoituksiisi. Mäkin poltin ennen, ja jos joku olis naama punasena rääkyny että se on väärin niin arvaa olisko kiinnostanu? Noup. Naapuri joskus pyysi asiallisesti että polttaisin etupihalla kun vauva on takapihalla päiväunilla. Arvaa teinkö niin? Kyllä. [/quote] Ja juuri tätä! Ap [/quote] Etkö sä parempaan argumentointiin kykene? [/quote] Ei minun tarvitse. Tupakoitsijat näkyvät kantavan tänne esimerkkejä ihan oma-aloitteisesti. Hyvä numero 16, olen tehnyt vain tämän yhden aloituksen, mutta aiheen siihen sain niistä monista ketjuista, joissa tupakoitsijat käyttäytyvät huomattavan aggressiivisella tavalla. [/quote] Eli et kykene. [/quote] Lue aloitukseni kysymys ja kerro minulle sitten, mitä argumentointia olet vailla. Ja voit argumentoida itsekin ihan esimerkin antaaksesi. (Tirsk...) Ap [/quote] Tuolla esimerkiksi kysyttiin miksi sinä kiinnität huomiosi vain niihin kohtiin jotka palvelevat sinun tarkoitusperiäsi? Ymmärsitkö loppuosaa lukemastasi? Onko sinulle ylitsepääsemättömän vaikeaa keskustella asiallisesti, haukkumatta toisia aggressivisiksi kun selkeästi itselläsi on ongelma asian kanssa (tirsk). Oletko muuten sattunut lukemaan tätä keskustelua? Oletko kiinnittänyt huomiota siihen että täällä ihan muut ovat aggressiivisia kuin ne tupakoitsijat? T.tupakoimaton ja ohis
[/quote]
Korostetut kohdat korostavat nimenomaan tupakoitsijoiden aggressiivisuutta ja ala-arvoista kielenkäyttöä, joista aloituksessani oli kysymys. Se, mitä niissä muutamassa muussa rivissä lukee, on tässä kontekstissa täysin samantekevää.
Näissä naapuria häiritsevää tupakointia koskevissa keskusteluissa muuten on enemmän kuin tavallista se, että tupakoija hyökkää vastaan täysin keksityillä väitteillä, esimerkiksi "tulet pää punaisena rääkymään" ja (monessa muussa ketjussa) "sinä olet lihava ja ruma ja syöt huonoa ruokaa ja sinun lapsesi hakkaavat yöllä pattereita". Sinä et onnistu ohjaamaan huomiota sivuraiteille yhtään sen paremmin, vaikka kovasti yritätkin. Vastaa siis kiltisti siihen alkuperäiseen kysymykseen "miksi tupakoitsijat ovat niin aggressiivisia", jos osaat.
Ap
[/quote]
Miten vastaisin kun en mä ole kohdannut tuollaisia aggressiivisia tupakoitsijoita? Mä olen pyytänyt naapuriani tupakoimaan hieman kauempana kuin terassinsa meidän puoleisessa reunassa kun olen lasten kanssa ulkona, ja hän siirtyi. Missä tuollaisiin ihmisiin törmää, siis tosielämässä?
Olen myös todistanut tilannetta kun tupakoimaton menee tälle samaiselle naapurille rääkymään asiasta naama punaisena, kirjaimellisesti. Se ei siis ole mikään tupakoivan suusta tullut keksitty väite.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:30"]
Miksi tupakoimattomat luulee omistavansa maan. Ja mä maksan mun vuokrani niin kyllä mulla on oikeus polttaa parvekkeella sit.
[/quote]
Eivät savuttomat luule mitään, eivät ole luulotautisia. Sinä taas luulet, että omistat oikeuden saastuttaa hengitysilman ?!? Yrität omia (maa)ilman saastutusluvan ?
Miksi savuttomien vuokransa maksavien pitäisi kärsiä päästöistäsi mm. hedelmällisyytensä alenemisesta jne syöpäriskin kohoamisesta ?
Koska sinä olet heikko ja typerä, ei muidenkaan terveys, hyvinvointi ja yleinen viihtyvyys sinua röyhkeätä ja itsekästä kiinnosta..
HYI HÄVETKÄÄ !
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:21"]
Minä tupakoin, ja olen erittäin avoin uusille ihmisille, olen ystävällinen, mutta jos minulle aletaan moralisoimaan tupakoinnin vaaroista samalla kun itse vedetään vaikkapa mäkkärin lihaa, niin saatan ärsyyntyä.
[/quote]
Eihän tässä mistään moralisoinnista ole kyse, siis siitä kuinka paljon hallaa tupakoitsija itselleen tekee, vaan siitä kuinka paljon se ympäröiviä ihmisiä häiritsee. Se mäkkärin hampurilainen ei aiheuta sivullisille terveysongelmia joten tuo vertaus on todella outo.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:08"]Aika moni tupakoija on sanonut, että tupakoinnista pitää tulla keskustelemaan ystävälliseen sävyyn. Onko teillä ehdotuksia siihen, kun ystävällinen keskustelunaloitus johtaakin siihen, että tupakoija ei suostu mihinkään kompromissiin ja pahimmillaan suuttuu ja alkaa häiriköidä vielä pahemmin?
Ap
[/quote]
Sitten se asia viedään eteenpäin jos tahallisesti alkaa häiriköimään tai sitten voi yrittää sitä vähemmän ystävällistä tapaa (minä tosin uskon että siitä se häiriköinti pahenee ainakin). Minä olin yksi niistä jotka tuota ystävällistä tapaa ehdotti ja itselläni se keskustelu auttoi. Älkää ainakaan kokeilematta tuomitko turhaksi!
[/quote]
Eiku av:lla meuhkaamalla ne asiat parannetaan! :D
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 18:31"]
Miksi tupakoitsijat suuttuvat niin hirveästi kuullessaan, että muut eivät halua heidän tupakanhajuaan kotiinsa? Tupakointia vähänkään sivuavissa ketjuissa on tuota pikaa paikalla poikkeuksellisen törkeää kieltä käyttäviä kirjoittajia jopa uhkailemassa väkivallalla, anonyymeinä tietysti. Miksi tuo sekunnissa leimahtava raivo, arvon tupakoitsijat?
[/quote]
En tiedä että millaisia tupakoitsijoita olet oikein kohdannut, mutta minä en ole kertaakaan tavannut sellaista tyyppiä joka tulisi tupakka suussa ovesta sisään tullessaan käymään? Nykyään ei kovin monesti muutenkaan polteta sisällä, saati että pistettäisiin tupakaksi jonkun toisen asunnossa kysymättä. Minä itse tupakoin ja niin tekee moni kaverinikin, mutta ei ole kenellekään tullut yllätyksenä kun olen sanonut, että meillä poltetaan ulkona.
Käynpä vetämässä röökin pari, surusta kun luin tätä ketjua. Oma todellinen suru on muuta, miksi poltan. ihan hissukkana menen vetämään, en ole ilkeä kenellekään, aggressiivinen tai muuta muille pahaatekevää. Minulle on tehty pahaa ja se stressaa, siks vedän ja välillä ihan korsteenina. Renkaat kanssasisarille. Ja naapurille moi edellenkin, myös avunannot tulee näillä näkymin, mitä joskus tarvitsee.
Tupakka vaikuttaa aivoihin monin tavoin. Se muuntaa ihmisen persoonallisuutta. Tupakoitsijat itse eivät tiedosta tätä asiaa, ei myöskään heidän ympäristönsä, koska olettavat tupakoitsijan olevan luonnostaan äkkipikainen tai juuri sillä hetkellä kireä tupakan tarpeen takia, vaikka todellisuudessa tyyppi olisi viisi minuuttia sitten vetänyt kolme tupakkaa ketjussa. Minä lopetin tupakoinnin, ja nyt muutaman vuoden jälkeen minulla on lehmän hermot. Aiemmin olisin pimahtanut vaikka mistä asiasta ihan hetkessä, nyt vain leppostelen ja ajattelen, että semmoista se on.
Outoa että ap lyttää kiltisti asiasta huomauttamis idean samantien, kokeilematta edes. Vain koska pelkää vastapuolen reaktiota. Oletko sinä ap se sama ihminen joka alkaa kaupassa räyhäämään kassalle koska tarjoustuote on loppunut, tai vaihtoehtoisesti ravintolassa tarjoilijalle koska pihvisi ei ollutkaan medium vaan medium+? Pelkäätkö heidänkin reaktiotaan, luuletko saavasi enemmän ja paremmin huutaessasi? Miten autoilu, harmittaako sinua autojen päästöt? Yritätkö mahdollisimman paljon käyttää julkistaliikennettä/liikuntaa että päästöt olisivat pienempiä ja meidän puhdas ilmamme ei saastu? Ostatko kaupasta tavaroita sen mukaan miten ne ovat pakattuja ym. Lähiruokaa, ettei tehtaidenpäästöt ainakaan sinun kulutuksesi takia saastuta ilmaa?
Miten ajattelit asian hoitaa kehitysmaissa jossa ei edes mietitä niin pitkälle kuin suomessa? Huudatko heillekin pääpunaisena?
Tupakoivien määrä laskee kokoajan. Olisit edes siitä iloinen.
Ja sille joka valitti työpaikalla tupakoivista. Ymmärrän kyllä yskän, mutta esim. Meidän taukojemme pituus on 5min per työpäivä. Lue, ei safkista. Mun tauollani mä käyn tupakalla. Kusellakaan en kertaakaan käy työajalla koska olen valinnut röökin sen edelle. Eipä pääse kukaan mutisemaan. Mutta sitten löytyy näitä jotka ei polta mutta lorvii vessassa puoltuntia. Useasti päivässä. Chattaavat siellä messengerissä.
Minä väistyn aina. Vaikka huutaisitkin. Mutta sun huutosi ei saa mua lopettamaan tupakointia.
Puhut meidän ilmastamme, mutta silti näen kun ihmiset eivät kierrätä roskiaan. Tai muutakaan tavaraa. Matkusteletko paljon? Oletko miettinyt lentokoneiden päästöä?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 18:31"]
[/quote]
En tiedä että millaisia tupakoitsijoita olet oikein kohdannut, mutta minä en ole kertaakaan tavannut sellaista tyyppiä joka tulisi tupakka suussa ovesta sisään tullessaan käymään? Nykyään ei kovin monesti muutenkaan polteta sisällä, saati että pistettäisiin tupakaksi jonkun toisen asunnossa kysymättä. Minä itse tupakoin ja niin tekee moni kaverinikin, mutta ei ole kenellekään tullut yllätyksenä kun olen sanonut, että meillä poltetaan ulkona.
[/quote]
No eivät ne seinänaapuritkaan meillä ole ikinä käyneet sisällä mutta joka päivä monta kertaa heidän tupakkansa haisee voimakkaasti makuuhuoneessamme kun polttavat sen seinän takana olevalla parvekkeellaan. En nyt oikein tajua viestisi tarkoitusta?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:37"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 18:38"] Tässä kohtaa kannattaa sunkin vilkasta sinne peiliis ja miettiä omaa käytöstäs. Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Jos olet mulkku mua kohtaan, turha odottaa multa mitenkään ystävällistä käytöstä sua kohtaan. Jos taas olet ystävällinen mua kohtaan, niin enpä minäkään ole sua kohtaan silloin äkänen. - tupakoitsija jolle riittää teidän tupakkakukkisten idioottimainen käytös ;) [/quote] Ei hitto mikä tapaus. Aiheutat ensin muille häiriötä röökillä ja sitten alat paasata kuinka muiden pitäisi vielä kohdella sinua oikein ystävällisesti :D [/quote] Missä tahansa asiassa kannattaa ehkä ensin kokeilla sitä ystävällistä lähestymistapaa. Jos menee päätään aukoen asoista narisemaan niin tuskin ketään kiinnostaa muuttaa asioita. Koskee esim tuota tupakointia ja muuta naapureiden häirintää. [/quote] Huomaat sä ton ristiriidan? Kenenkään ei tarttis edes huomauttaa kun sä kohtelisit muita ystävällisesti etkä tunge sen tupakan kanssa viereen. Ei pitäs olla vaikkeeta kun kerran noin ystävllisellisesti haluat itseäs kohdeltavan. [/quote] Aloitetaas nyt vaikka siitä että mä en ole polttanut vuosiin enää. Kerran on yksi naapuri mulle calittanut tupakoinnista. Ihan valittamalla valitti, haukkui huoraksikin kaupan päälle. Kiinnosti muuten vitusti. Samainen naapuri kuitenkin katsoi oikeudekseen antaa lastensa hyppiä narulla yläkerrassa kello kuusi aamulla jos siihen aikaan sattuivat heräämään. Ei häntä kiinnostanut muiden mielipiteet. Sitten on joskus ihan ystävällisesti astmaatikko kysynyt voisinko polttaa toisella puolella taloa kun hän tuulettaa olohuoneen puolelta. Mielelläni siirryin toiselle puolelle. Ja taisi tässä ketjussa jo toinenkin vastaavanlainen esimerkki olla. Ai niin, eihän tupakoimattomilla tarvitse käytöstapoja olla kun hehän ovat täydellisiä :)
[/quote]
Mä olen kysynyt juuri noin "anteeksi, olen astamaatikko voitko polttaa kauempana, koska en voi itse lähteä tästä tilanteesta pois" Olin saada turpaani ja samanamoiset haukut kun sinäkin. Olen niin monta kertaa nyt todistanut kuinka se kauniisti pyytäminen ei autta, etten usko tupakoitsijoiden välittävän paskaakaan muista.
[/quote]
Sama juttu...
Isoveli -ohjelmassakin niitä aggressivisimpia, itsekkäimpiä ja eniten valittavia, rutisevia ja ruinaavia, olivat...
Tupakoimattomat (Ymmärrettävistä syistä vähemmistö ko. tyrkkyohjelmassa)...
EIKUSIIS
TUPAKOITSIJAT (Heikoista heikoin aines)
Miksi lähteä kilpailemaan kun on kerran niin heikko nynny ettei edes mahdollista ja todennäköistä nikotiinin puutetta kestä..
Miksi tupakoitsijoita avoimesti hyysättiin tuossa formaatissa (muuten ei kai kukaan olisi suostunut osallistumaan?) ja miksi tupakkatuotteita sai niin näkyvästi mainostaa ja hypettää ???
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:02"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:35"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:21"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:03"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 18:38"] Tässä kohtaa kannattaa sunkin vilkasta sinne peiliis ja miettiä omaa käytöstäs. Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Jos olet mulkku mua kohtaan, turha odottaa multa mitenkään ystävällistä käytöstä sua kohtaan. Jos taas olet ystävällinen mua kohtaan, niin enpä minäkään ole sua kohtaan silloin äkänen. - tupakoitsija jolle riittää teidän tupakkakukkisten idioottimainen käytös ;) [/quote] Juuri tätä minä tarkoitin! Ap [/quote] Luepa myös tuo muu teksti, äläkä valikoi niitä osia jotka sopivat omiin tarkoituksiisi. Mäkin poltin ennen, ja jos joku olis naama punasena rääkyny että se on väärin niin arvaa olisko kiinnostanu? Noup. Naapuri joskus pyysi asiallisesti että polttaisin etupihalla kun vauva on takapihalla päiväunilla. Arvaa teinkö niin? Kyllä. [/quote] Ja juuri tätä! Ap [/quote] Etkö sä parempaan argumentointiin kykene? [/quote] Ei minun tarvitse. Tupakoitsijat näkyvät kantavan tänne esimerkkejä ihan oma-aloitteisesti. Hyvä numero 16, olen tehnyt vain tämän yhden aloituksen, mutta aiheen siihen sain niistä monista ketjuista, joissa tupakoitsijat käyttäytyvät huomattavan aggressiivisella tavalla. [/quote] Eli et kykene. [/quote] Lue aloitukseni kysymys ja kerro minulle sitten, mitä argumentointia olet vailla. Ja voit argumentoida itsekin ihan esimerkin antaaksesi. (Tirsk...) Ap [/quote] Tuolla esimerkiksi kysyttiin miksi sinä kiinnität huomiosi vain niihin kohtiin jotka palvelevat sinun tarkoitusperiäsi? Ymmärsitkö loppuosaa lukemastasi? Onko sinulle ylitsepääsemättömän vaikeaa keskustella asiallisesti, haukkumatta toisia aggressivisiksi kun selkeästi itselläsi on ongelma asian kanssa (tirsk). Oletko muuten sattunut lukemaan tätä keskustelua? Oletko kiinnittänyt huomiota siihen että täällä ihan muut ovat aggressiivisia kuin ne tupakoitsijat? T.tupakoimaton ja ohis [/quote] Korostetut kohdat korostavat nimenomaan tupakoitsijoiden aggressiivisuutta ja ala-arvoista kielenkäyttöä, joista aloituksessani oli kysymys. Se, mitä niissä muutamassa muussa rivissä lukee, on tässä kontekstissa täysin samantekevää. Näissä naapuria häiritsevää tupakointia koskevissa keskusteluissa muuten on enemmän kuin tavallista se, että tupakoija hyökkää vastaan täysin keksityillä väitteillä, esimerkiksi "tulet pää punaisena rääkymään" ja (monessa muussa ketjussa) "sinä olet lihava ja ruma ja syöt huonoa ruokaa ja sinun lapsesi hakkaavat yöllä pattereita". Sinä et onnistu ohjaamaan huomiota sivuraiteille yhtään sen paremmin, vaikka kovasti yritätkin. Vastaa siis kiltisti siihen alkuperäiseen kysymykseen "miksi tupakoitsijat ovat niin aggressiivisia", jos osaat. Ap [/quote] Miten vastaisin kun en mä ole kohdannut tuollaisia aggressiivisia tupakoitsijoita? Mä olen pyytänyt naapuriani tupakoimaan hieman kauempana kuin terassinsa meidän puoleisessa reunassa kun olen lasten kanssa ulkona, ja hän siirtyi. Missä tuollaisiin ihmisiin törmää, siis tosielämässä? Olen myös todistanut tilannetta kun tupakoimaton menee tälle samaiselle naapurille rääkymään asiasta naama punaisena, kirjaimellisesti. Se ei siis ole mikään tupakoivan suusta tullut keksitty väite.
[/quote]
Minulla on kahdella naapuriparvekkeella yhteensä kolme ketjupolttajaa, joiden kanssa olen pyrkinyt juttusille. Yksi heistä on kuin kuurosokea, ei huomaa edes parin metrin päästä tervehtivää naapuria. Jos hänet näkee kymmenen metrin päästä, hän pistää juoksuksi ja katoaa joko rappukäytävään tai naapuritalon taakse jalkakäytävää pitkin. Lähtee säännöllisesti joka aamu jonnekin eli kohtalaisen normaali on, taitaa vain asua miesystävänsä luona hieman salaa jonkin ns. erityisjärjestelyn kautta.
Toisen naapurin tapasin, kun hän alkoi kirjoitella vihaisia lappuja autoni lasinpyyhkimien väliin; autoni kuulemma oli liian lähellä hänen autoaan (niiden välissä on puolitoista metriä matkaa ja kummallakin puolella vielä lisää). Alkoholi tuntui olevan ongelman ytimessä. Tupakoinnista puhuminen loppui siihen, että mies painui sisälle ja paiskasi ovensa kiinni. Hänen naisystävänsä polttaa myös ja yhtä usein.
Näihin ihmisiin törmää tosielämässä. Tätä asuntoa ostaessani en tiennyt, että muutaman vuoden kuluttua saisin naapureikseni nämä kolme tupakoitsijaa.
Olen kuullut monelta tupakoitsijalta muissa tilanteissa sen, että "minä poltan missä haluan, muut saavat panna ikkunansa ja ovensa kiinni" aivan yhtä usein kuin senkin, että tupakoitsija siirtyy muualle tai keksii jonkin muun ratkaisun.
Ja niitä aggressiivisia tupakoitsijoita on tämäkin palsta täynnään, tosielämässä he taitavat luikkia karkuun ennemmin kuin jäävät keskustelemaan, mutta anonyyminähän on helppo metelöidä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:17"]
Outoa että ap lyttää kiltisti asiasta huomauttamis idean samantien, kokeilematta edes. Vain koska pelkää vastapuolen reaktiota. Oletko sinä ap se sama ihminen joka alkaa kaupassa räyhäämään kassalle koska tarjoustuote on loppunut, tai vaihtoehtoisesti ravintolassa tarjoilijalle koska pihvisi ei ollutkaan medium vaan medium+? Pelkäätkö heidänkin reaktiotaan, luuletko saavasi enemmän ja paremmin huutaessasi? Miten autoilu, harmittaako sinua autojen päästöt? Yritätkö mahdollisimman paljon käyttää julkistaliikennettä/liikuntaa että päästöt olisivat pienempiä ja meidän puhdas ilmamme ei saastu? Ostatko kaupasta tavaroita sen mukaan miten ne ovat pakattuja ym. Lähiruokaa, ettei tehtaidenpäästöt ainakaan sinun kulutuksesi takia saastuta ilmaa? Miten ajattelit asian hoitaa kehitysmaissa jossa ei edes mietitä niin pitkälle kuin suomessa? Huudatko heillekin pääpunaisena? Tupakoivien määrä laskee kokoajan. Olisit edes siitä iloinen. Ja sille joka valitti työpaikalla tupakoivista. Ymmärrän kyllä yskän, mutta esim. Meidän taukojemme pituus on 5min per työpäivä. Lue, ei safkista. Mun tauollani mä käyn tupakalla. Kusellakaan en kertaakaan käy työajalla koska olen valinnut röökin sen edelle. Eipä pääse kukaan mutisemaan. Mutta sitten löytyy näitä jotka ei polta mutta lorvii vessassa puoltuntia. Useasti päivässä. Chattaavat siellä messengerissä. Minä väistyn aina. Vaikka huutaisitkin. Mutta sun huutosi ei saa mua lopettamaan tupakointia. Puhut meidän ilmastamme, mutta silti näen kun ihmiset eivät kierrätä roskiaan. Tai muutakaan tavaraa. Matkusteletko paljon? Oletko miettinyt lentokoneiden päästöä?
[/quote]
Voi hyvä tavaton, kuinka ihminen voikaan livetä asiasta, kun ei halua vastata mutta jotakin pitää päästä sanomaan. Kysymys kuuluu näin: Miksi tupakoitsijat suuttuvat niin hirveästi kuullessaan, että muut eivät halua heidän tupakanhajuaan kotiinsa?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:08"]Aika moni tupakoija on sanonut, että tupakoinnista pitää tulla keskustelemaan ystävälliseen sävyyn. Onko teillä ehdotuksia siihen, kun ystävällinen keskustelunaloitus johtaakin siihen, että tupakoija ei suostu mihinkään kompromissiin ja pahimmillaan suuttuu ja alkaa häiriköidä vielä pahemmin?
Ap
[/quote]
Sun kannattaa ensinnäkin harjoitella asiallista käytöstä ihan vaikkapa peilin edessä. Harjoittele niin kauan, että se tulee ihan luonnostaan. Sen jälkeen voit mennä keskustelemaan tämän tupakoivan kanssa ja siinä sivussa voisit yrittää pitää myös ennakkoasenteesikin piilossa.