Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen ihminen eroaa kirkosta kirkolliveron takia?

Vierailija
29.06.2015 |

Aika itsekäs ja ahne pitää olla. Kirkkovero menee kuitenkin kokonaan vähäosaisten ihmisten auttamiseen.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin haluan itse päättää, mitä kohdetta avustan. 

Enkä ole kyllä koskaan saanut vastineeksi mitään kirkolta.

Vierailija
22/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä erosin, kun veroilmoituksesta totesin, että 700 euroa meni käytännössä Kirkko & kaupunki -lehden kestotilaukseen. Kirkossa olin käynyt viimeeksi muutama vuosi sitten häissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä.

Vierailija
24/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkollisverosta voi hakea myös vapautusta. Jos tahtoisi kuulua kirkkoon, mutta taloudellinen tilanne ei sitä veroa kestä, kannattaa ottaa yhteyttä seurakuntaan.

Vapautuksen voi saada osittain tai kokonaan ja vapautuksen saavat automaattisesti ne joille on jo myönnetty vapautus kunnallisverosta.

Tarkemmin:

http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Maksuvaikeudet/Verosta_vapauttaminen_veronhuojennus(9148)

Vierailija
25/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! En suostu maksamaan sellaisesta huuhaasta, johon en todellisuudessa edes usko. Erosin jo 15v. sitten, enkä ole tähän päivään mennessä katunut.

Vierailija
26/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:27"]

Kirkollisverosta voi hakea myös vapautusta. Jos tahtoisi kuulua kirkkoon, mutta taloudellinen tilanne ei sitä veroa kestä, kannattaa ottaa yhteyttä seurakuntaan.

Vapautuksen voi saada osittain tai kokonaan ja vapautuksen saavat automaattisesti ne joille on jo myönnetty vapautus kunnallisverosta.

Tarkemmin:

http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Maksuvaikeudet/Verosta_vapauttaminen_veronhuojennus(9148)

[/quote]

"Vapautuksen voi saada vain erittäin poikkeuksellisissa tapauksissa".

Tuskin siirtää ihan väliaikainen maksukyvyttömyys vaan vaaditaan varmasti äärimmäistä velkakierrettä. Ei tuollaista normaalin töissäkäyvän pienituloisen väliaikaisesti tiukilla olevan kannata alkaa hakea, vaikka tietysti hyvä että kerroit tuollaisestakin vaihtoehdosta.

Vierailija
27/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:19"]"Menee vähäosaisten auttamiseen" - Kuinkakohan iso osuus veroista menee näiden vähäosaisten auttamiseen? Hallinnollisiin kuluihin, virkojen palkkoihin, rakennusten ylläpitoon jne. menee varmasti vielä suurempi osa.

Mielummin lahjoittaa senkin rahan suoraan jollekin järjestölle, jonka olemassaolo perustuu vähäosaisten auttamiseen. Ei siten, etteikö niilläkin menisi ylläpitoon rahaa, raha löytää kuitenkin varmemmin perille sitä tarvitsevan kuin kirkollisveron kautta. Vähäosaisten auttaminen ei ainakaan ole peruste maksaa kirkollisveroa.
[/quote]
Nuo järjestöt on usein yhtä pahoja rahan tuhlareita, kuin kirkko, omine organisaatioineeen ja "pyhine" miehineen, että todella pitää luottaa organisaatioon.
Olen ateisti en kuulu kirkkoon. Mutta mielelläni maksan rahaa kirkon ulkomaan apuun, palkan työntekijät saava kirkon veropotista ja tänä päivänä se on kai ainut rahankeräysluvilla varustettu organisaatio, joka pystyy toimittamaan Suomessa kohteeseen yli kymmenen prosenttia keräys varoista, itse asiassa lähes 15 prosenttia, kun mikään muu virallinen organisaatio ei taida päästä edes seitsemään prosenttiin.
Mutta ei kirkon ulkomaan apu sen tehokkaampi ole vaan työntekijöiden kaikkia palkkoja ei oteta keräys potista.

Vierailija
28/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:07"]Aika itsekäs ja ahne pitää olla. Kirkkovero menee kuitenkin kokonaan vähäosaisten ihmisten auttamiseen.
[/quote] Järkevä. En halua maksaa pappien ja jeesusteluammattilaisten palkkoja. Auttaminen sinänsä on ok, mutta haluan tehdä sen vapaaehtoisesti määrätyllä summalla ja kohteella.

Vierailija
29/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen joka ei muutenkaan usko Jumalaan? Tuskin kukaan kirkon sanomaan muuten uskova eroaisi kirkosta kirkollisveron takia.

Vierailija
30/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihi. Saa silläkin rahalla ostaa heeeerrrkkkuja itselleen mässättäväksi!

Vierailija
31/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aikoinaan kun lyhensin opintolainaa ja säästin ASPia ja siltikin aina ennen tilipäivää piti ennen kauppaan menoa tsekata, paljonko oli tilillä rahaa.

Eikä ole tullut syytä liittyä takaisin, yli 800 syytä olla liittymättä.

Vierailija
32/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Huomasin eräänä päivänä kuinka paljon suurempi mun kunnallisveroprosentti on ku miehelläni joka ei kuulunut kirkkoon. Ja köyhiä ollaan ilman mitään vastinetta kirkolta. Uskoo voi ilman kuulumista yhtään mihinkään.

Vierailija
33/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:19"]"Menee vähäosaisten auttamiseen" - Kuinkakohan iso osuus veroista menee näiden vähäosaisten auttamiseen? Hallinnollisiin kuluihin, virkojen palkkoihin, rakennusten ylläpitoon jne. menee varmasti vielä suurempi osa. Mielummin lahjoittaa senkin rahan suoraan jollekin järjestölle, jonka olemassaolo perustuu vähäosaisten auttamiseen. Ei siten, etteikö niilläkin menisi ylläpitoon rahaa, raha löytää kuitenkin varmemmin perille sitä tarvitsevan kuin kirkollisveron kautta. Vähäosaisten auttaminen ei ainakaan ole peruste maksaa kirkollisveroa. [/quote] Nuo järjestöt on usein yhtä pahoja rahan tuhlareita, kuin kirkko, omine organisaatioineeen ja "pyhine" miehineen, että todella pitää luottaa organisaatioon. Olen ateisti en kuulu kirkkoon. Mutta mielelläni maksan rahaa kirkon ulkomaan apuun, palkan työntekijät saava kirkon veropotista ja tänä päivänä se on kai ainut rahankeräysluvilla varustettu organisaatio, joka pystyy toimittamaan Suomessa kohteeseen yli kymmenen prosenttia keräys varoista, itse asiassa lähes 15 prosenttia, kun mikään muu virallinen organisaatio ei taida päästä edes seitsemään prosenttiin. Mutta ei kirkon ulkomaan apu sen tehokkaampi ole vaan työntekijöiden kaikkia palkkoja ei oteta keräys potista.

[/quote]

Meinasitko tosiaan että avustusjärjestöt ei ole merkittävästi tehokkaampi kuin itse kirkko/seurakunta? Mietipä kuinka paljon kirkolla on erilaisia ylläpidettäviä rakennuksia: kaikki kirkot Suomessa, kaikki seurakunnan rakennukset ympäri Suomea joka pitäjässä, niiden työntekijät talonmiehineen, sihteereineen ja esim. papit jotka tekevät muutakin työtä kuin vähäosaisten avustamista, kuten kirkollisia vihkimisiä, urkujen ja kirkkorakennusten muut kunnostustyöt, tuskin vanhoja kirkkoja pienellä rahalla remontoidaan kun ovat arvokkaita kohteita jne. Avustusjärjestöilläkin on varmasti toimistorakennuksia yms. mutta ei läheskään samalla mittakaavalla kuin kirkolla.

Kyllä avustusjärjestöt pääsevät aivan erilaisiin lukemiin vähäosaisten auttamisessa kuin itse kirkko, vaikka avustusjärjestöjen työntekijöiden palkkoihin menisikin rahaa.

Vierailija
34/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on provo. Kaava on tuttu ja väite ehdoton sekä helposti vääräksi osoitettavissa mutta tunteita herättävä.

Vierailija
35/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkot ja kirkon työläiset, juhlatilat kalliine urkuineen on turhia, kunnes minäminäminä haluan kirkkohäät, perhejuhlat, hautajaiset... Montako samanlaista minäminää on... Ja kaikkein itsekkäimmät minäminätkin saavat kaiken saman kuin muutkin mutta ilmaiseksi... 

Vierailija
36/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:19"]"Menee vähäosaisten auttamiseen" - Kuinkakohan iso osuus veroista menee näiden vähäosaisten auttamiseen? Hallinnollisiin kuluihin, virkojen palkkoihin, rakennusten ylläpitoon jne. menee varmasti vielä suurempi osa. Mielummin lahjoittaa senkin rahan suoraan jollekin järjestölle, jonka olemassaolo perustuu vähäosaisten auttamiseen. Ei siten, etteikö niilläkin menisi ylläpitoon rahaa, raha löytää kuitenkin varmemmin perille sitä tarvitsevan kuin kirkollisveron kautta. Vähäosaisten auttaminen ei ainakaan ole peruste maksaa kirkollisveroa. [/quote] Nuo järjestöt on usein yhtä pahoja rahan tuhlareita, kuin kirkko, omine organisaatioineeen ja "pyhine" miehineen, että todella pitää luottaa organisaatioon. Olen ateisti en kuulu kirkkoon. Mutta mielelläni maksan rahaa kirkon ulkomaan apuun, palkan työntekijät saava kirkon veropotista ja tänä päivänä se on kai ainut rahankeräysluvilla varustettu organisaatio, joka pystyy toimittamaan Suomessa kohteeseen yli kymmenen prosenttia keräys varoista, itse asiassa lähes 15 prosenttia, kun mikään muu virallinen organisaatio ei taida päästä edes seitsemään prosenttiin. Mutta ei kirkon ulkomaan apu sen tehokkaampi ole vaan työntekijöiden kaikkia palkkoja ei oteta keräys potista.

[/quote]

Meinasitko tosiaan että avustusjärjestöt ei ole merkittävästi tehokkaampi kuin itse kirkko/seurakunta? Mietipä kuinka paljon kirkolla on erilaisia ylläpidettäviä rakennuksia: kaikki kirkot Suomessa, kaikki seurakunnan rakennukset ympäri Suomea joka pitäjässä, niiden työntekijät talonmiehineen, sihteereineen ja esim. papit jotka tekevät muutakin työtä kuin vähäosaisten avustamista, kuten kirkollisia vihkimisiä, urkujen ja kirkkorakennusten muut kunnostustyöt, tuskin vanhoja kirkkoja pienellä rahalla remontoidaan kun ovat arvokkaita kohteita jne. Avustusjärjestöilläkin on varmasti toimistorakennuksia yms. mutta ei läheskään samalla mittakaavalla kuin kirkolla.

Kyllä avustusjärjestöt pääsevät aivan erilaisiin lukemiin vähäosaisten auttamisessa kuin itse kirkko, vaikka avustusjärjestöjen työntekijöiden palkkoihin menisikin rahaa.

[/quote]

Höpöhöpö :D Voiko joku olla vielä netin aikakaudella noin naiivi? Hyväntekeväisyysjärjestöjen pyörittäjät ovat miljonäärejä (rikastuneet nimenomaan tällä busineksellaan) alempienkin johtajien palkkiot ovat hirmuisia. 

Vierailija
37/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:33"]

[/quote]

[/quote]

Käsitit väärin kirkon ulkomaanavulla on keräyslupa ja kun uskovaiset maksavat koneiston henkilökulut ja kiinteistöjen vuokran, niin kirkon ulkoomaan avun keräykseen laitetusta kympistä kohteeseen asti menee yli euro, muut rahankeräystä harjoittavat organisaatiot saa parhaassa tapauksessa perille sen 70 senttiä.

Vierailija
38/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:41"]

[/quote]

[/quote]

Höpöhöpö :D Voiko joku olla vielä netin aikakaudella noin naiivi? Hyväntekeväisyysjärjestöjen pyörittäjät ovat miljonäärejä (rikastuneet nimenomaan tällä busineksellaan) alempienkin johtajien palkkiot ovat hirmuisia. 

[/quote]

Höpö höpö itsellesi, taidat itse olla naiivi tai sitten sinulla on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä, kun puhe ei ollut johtajien palkoista. Keskustelu oli nimenomaan meneekö kirkollisvero vai lahjoitettu raha suuremmalla todennäköisyydellä avun tarvitsijalle. Esimerkiksi monilla avustusjärjestöillä 80 % lahjoitetusta rahasta (esim. Unicef) menee avustuskohteeseen.

Mitäpä veikkaat että paljonko kirkollisveropotista menee vähäosaisten auttamiseen? Faktaahan tästä ei ole tarjota, mutta oma veikkaukseni on että vähäosaisten konkreettiseen (ei siis hengelliseen) avustamiseen jää suorien palkka- ja rakennusylläpitokulujen jälkeen alle 20 %. Mutta että kirkko yltäisi 80 % jakamaan kirkollisveron vähäosaisille ei ole yksinkertaisesti mahdollista.

Vierailija
39/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! En siedä sitä että minun rahoillani ylläpidetään naispappeusvihaa ja sitä että jotku saavat valita kenen kanssa työskentelevät sen perusteella mitä sukupuolta henkilö on.En myöskään siedä pedofiliaa,jota noissa piireissä salaillaan ja peitellään.

Vierailija
40/42 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäosaisten ihmisten auttamiseen?

Piispojen palkat (ei siis virka-asunnot, työsuhde-edut ynnä muut herkut) vuoden 2007 verotulojen mukaan:

Björkstrand Gustav, Porvoon piispa, 151 310, eli 12 609 euroa/kk
(vuoden 2009 tulojen mukaan 170 930,)          eli 14 244 euroa/kk

Heíkka Mikko, Espoon piispa, 111 183,          eli 9 265 euroa/kk

Huotari Voitto, Mikkelin piispa, 95 811,           eli 7 984 euroa/kk

Huovinen Eero, Helsingin piispa, 113 360,        eli 9 446 euroa/kk

Mäkinen Kari, Turun piispa, 101 492,              eli 8 458 euroa/kk
(vuoden 2009 tulojen mukaan 111 677,)          eli 9 306 euroa/kk

Paarma Jukka, arkkipiispa, 137 880,               eli 11 490 euroa/kk

Peura Simo, Lapuan piispa, 99 978,                eli 8 331 euroa/kk

Pihkala Juha, Tampereen piispa, 104 252,       eli 8 687 euroa/kk

Riekkinen Wille, Kuopion piispa, 102 258,      eli 8 521 euroa/kk

Salmi Samuel, Oulun piispa, 100 221,             eli 8 351 euroa/kk

10 piispan palkka yhteensä 1 117 745 euroa,

Pelkästään 10 piispan palkkoihin tarvitaan noin 7900 kirkon jäsentä
maksamaan kirkollisveroa vuoden ajan maksettavan kirkollisveron ollessa n. 180 euroa vuodessa.

http://koti.mbnet.fi/kyti/Valtiokirkkomme_piispat_ja_kirkollisvero_2.htm