Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö menee riparille...

Vierailija
29.06.2015 |

Emme kuulu mieheni kanssa kirkkoon, eikä tytärkään. Ei ole uskovainen. Kysyin, miksi hän haluaa sitten uskonnollisen leirin ja juhlan, ja että leirejä on kirkkoon kuulumattomillekin. Nokun saa sukulaisilta lahjoja ja uuden mekon.

Oikeasti, olen niin pettynyt tuohon vastaukseen. Jos hän olisi sanonut uskovansa, tai haluavansa kuulua kirkkoon perinteiden vuoksi tai että muuten kokee konfirmaation tärkeänä, niin olisin kannustanut. Nyt olen vaan totaalisen pettynyt, eikä todellakaan ole halua järjestää mitään juhlia, saati ostella mekkoa tai lahjoja.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja: Anna tyttösi mennä, huolehdi että mekko on oikeasti uskonnolliseen juhlaan sopiva ja osta lahjaksi risti. Järjestä maltilliset, mutta mukavat kahvittelut suvulle+parhaille kavereille, muutama täytekakku, jotain makeaa ja suolaista piirakkaa, pullaa ja keksejä. Eli ei mitään prameilua ja överiä, eikä ainakaan teiltä vanhemmilta mitään isoja rahoja lahjaksi. Jos tyttäresi arvostaa juhliaan, mekkoaan ja lahjaansa, niin eiköhän hänellä ihan riittävän okei motiivit ole sitten. Jos taas kiukuttelee, että tarvitsee avonaisen tyrkkymekon, risti ei ole kiva ja tarjolla pitäisi olla hirveät määrät kaikkea prameaa, niin toteat, että järjestä (ja maksa) itse.

Vierailija
42/50 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poikani meni mieluummin Protu-leirille, eikä halunnut juhliakaan. Juhlittiin sitten ihan omalla porukalla ja ostettiin lahjaksi kovasti toivomansa uusi puhelin. Tytöt varmaan enemmän hinkuvat sitä prinsessapäiväänsä.

Kyllä tänä päivänä, kun varmaan harvaa enää painostetaan vanhempien puolelta kuulumaan kirkkoon (toisin kuin sanotaan 15 vuotta sitten vielä), näen aika tekopyhänä kirkkoon liittymisen muun kuin uskonnon vuoksi. Juhlat, leirit ja lahjat voi hommata muutenkin. 

Komppaan 34:n neuvoja ja jos tästä kesästä kyse, niin myöhäistä enää peruakaan. Jos kyse vasta ensi vuodesta, yrittäisin vielä selittää tytölle tätä uskonnollista näkökulmaa ja jutella Protu-leiristä yhtenä vaihtoehtona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:13"]

Aloittaja: Anna tyttösi mennä, huolehdi että mekko on oikeasti uskonnolliseen juhlaan sopiva ja osta lahjaksi risti. Järjestä maltilliset, mutta mukavat kahvittelut suvulle+parhaille kavereille, muutama täytekakku, jotain makeaa ja suolaista piirakkaa, pullaa ja keksejä. Eli ei mitään prameilua ja överiä, eikä ainakaan teiltä vanhemmilta mitään isoja rahoja lahjaksi. Jos tyttäresi arvostaa juhliaan, mekkoaan ja lahjaansa, niin eiköhän hänellä ihan riittävän okei motiivit ole sitten. Jos taas kiukuttelee, että tarvitsee avonaisen tyrkkymekon, risti ei ole kiva ja tarjolla pitäisi olla hirveät määrät kaikkea prameaa, niin toteat, että järjestä (ja maksa) itse.

[/quote]

Yhdyn täysin tähän kommenttiin. Kyllä nuori juhlansa ansaitsee, mutta ei niistä mitään häiden veroista jenkkispektaakkelia tarvitse rakentaa. Uskonnollinen juhla on arvokas, lämminhenkinen ja hillitty.

Vierailija
44/50 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, tätä oli näköjään tänäänkin kommentoitu. Elokuussa tosiaan on leiri ja konfirmaatio tytöllä, ja kastekin tietysti sitten. Pienimuotoiset juhlat aionkin järjestää, en nyt sentään kokonaan jätä järjestämättä vaikka hölmöltä tuntuukin. Mekosta saattaa tulla vielä isokin vääntö, kuten joku totesikin, hyvin avonaisia ja lyhyitä "iltapukutyyppisiä" mekkoja tuo on netistä ihaillut. 

Prometheus-leiriä yritin tyttärelle keväällä ehdottaakin, mutta ei se kuulemma ole sama asia. No ei olekaan, sieltä puuttuisi se uskonto-osuus :D Muutama ihan hyvä kaveri menee juuri prometheus-leirille ja heilläkin on juhlat leirin jälkeen. Tiedä sitten pelkääkö tytär, että ne uskovaiset mummot eivät tulisi tällaisiin juhliin tai suhtautuisi niihin yhtä "anteliaasti".

No, katsotaan nyt kuinka käy ja millainen uskontospektaakkeli vielä aikaan saadaan.

Ap

Vierailija
45/50 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatulla päähän vaan ja 1000 Ave Mariaa!

Vierailija
46/50 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh joo, itse inhoan juhlien järjestämistä (pidän kyllä juhlista, niin omista kuin muidenkin), joten ymmärrän että aloittajasta tuntuu typerältä järjestää uskonnollinen juhla täysateistille. Yritä nähdä se niin, että tyttäresi varmasti arvostaa kuitenkin, että menit mukaan tähän juttuun, etkä lytännyt hänen toivettaan. Käsket tämän osallistumaan järjestelyihin leipomalla, siivoamalla jne. ja kuten sua onkin neuvottu, tee yksinkertaiset tarjoilut ja panosta vaan hyvään fiilikseen. Kyllä se siitä, ei se ole kuin muutama tunti ja tyttäresi saa ison ilon.

Vierailija
47/50 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tainnut ateistinen kasvatus kantaa hedelmää!

Vierailija
48/50 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin saa itse leipoa suurimman osan, leipomisesta onneksi pitää kovasti, joten siitä ei tarvitse varmastikaan tapella. Siivoamisessa auttamisesta voi tulla sanomista kyllä. Minä en varsinaisesti inhoa juhlien järjestämistä, mutta kyllä se aina vähän stressaavaa on miettiä tarjoiluiden määrät, astiat, kattaukset, siivoukset, kuka tarjoilee, missä kaikki istuvat jne. kun ei meilläkään mikään jättikoti ole (jos nyt ei ihan minikään). Pitopalvelu olisi ihana, mutta valitettavasti rahaa ei sellaiseen oikein liikene.

Ap

Vierailija
49/50 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 12:17"]

Ei ole tainnut ateistinen kasvatus kantaa hedelmää!

[/quote]

Heh, eipä tuota ole kasvatettu sen kummemmin uskoon kuin uskomattomuuteen. Koulussa on itse halunnut olla ET:ssä. Joskus on kysellyt jotain uskonnollisia juttuja esim. joulun yhteydessä ja neutraalisti olemme selittäneet, että uskoa saa, jos siltä tuntuu ja yhtä lailla on okei, että ei usko. Itse on tiukasti aina kuitannut kaiken uskonnollisen huuhaaksi.

Vierailija
50/50 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

42 siis Ap :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän