Tyttö menee riparille...
Emme kuulu mieheni kanssa kirkkoon, eikä tytärkään. Ei ole uskovainen. Kysyin, miksi hän haluaa sitten uskonnollisen leirin ja juhlan, ja että leirejä on kirkkoon kuulumattomillekin. Nokun saa sukulaisilta lahjoja ja uuden mekon.
Oikeasti, olen niin pettynyt tuohon vastaukseen. Jos hän olisi sanonut uskovansa, tai haluavansa kuulua kirkkoon perinteiden vuoksi tai että muuten kokee konfirmaation tärkeänä, niin olisin kannustanut. Nyt olen vaan totaalisen pettynyt, eikä todellakaan ole halua järjestää mitään juhlia, saati ostella mekkoa tai lahjoja.
Kommentit (50)
Tekosyy. Se vaan haluaa pojan peittonsa alle. Ei vain kehtaa sitä tunnustaa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:08"]Ite aijon mennä rahan ja kavereitten takia, ihan suoraan sanottuna.
- Ateisti 13v. Tyttö
[/quote]
niin muuten mentiin mekin silloin vuosia sitten... ei tuohon paskaan enää normaali nykynuori usko
T. 18v ateisti joka juuri erosi kirkosta
[/quote] Ketkä "me"? Tule joskus käymään meidän seurakunnan tapahtumissa, siellä näkyy niitä tavallisia, uskovaisia nuoria melkoinen joukko.
Onhan se yleissivistävää. Kristinusko on kuitenkin meillä päin maailmaa valtauskonto ja ripari kuuluu olennaisesti 15-kesäisten elämään.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:47"]Tuleepi muutaman vuoden kuluessa tiukka vääntö rouvan ja tyttären kanssa tuosta riparista. Muut saa uskoa miten haluaa, mutta en todellakaan aio omassa kodissani katsella minkäänlaista kirkkokeekoilua jota nyt on odotettavissa ainakin jossain määrin riparikuvioiden myötä.Tyttö kuitenkin sortuu lauman painostukseen vaikka onkin muuten hyvin itsellinen nyt jo 11-vuotiaana. Rouva taas (ja anoppi) tulee olemaan riparin puolesta, joten ns vääntöä on tiedossa.
[/quote] Kirkkokeekoilua? Siis millä tapaa? Tyttö järjestää rukouspiirin olohuoneessanne? Perustaa kristillisen lahkon kylppäriisi?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:08"]Ite aijon mennä rahan ja kavereitten takia, ihan suoraan sanottuna.
- Ateisti 13v. Tyttö
[/quote]
niin muuten mentiin mekin silloin vuosia sitten... ei tuohon paskaan enää normaali nykynuori usko
T. 18v ateisti joka juuri erosi kirkosta
[/quote]
"Vuosia sitten" :DDD
Minä kävin rippileirin ihan omasta tahdostani mennä sinne. Olin vaellusleirillä lapissa. En ajatelut asiaa niin uskonnollisesti. Kunnon käännytysleirihän se oli, mutta ei ketään pakotettu uskomaan. Elämäni parhaita kokemuksia ja paljon uusia ystäviä. Nyt 3vuotta riparin jälkeen en edelleenkän ole uskovainen, mutta tyytyväinen siihen, että voin saada kirkkohäät, kastaa lapseni, olla kummina ja paljon muita ihania asioita. Tykkään mm. käydä kihlattuni kanssa joulukirkossa. Anna lapsellesi juhla. Haluaa varmasti sen myös siksi, kun kaikilla muillakin on. Ei tuossa iässä osata vielä ajatella, että mikä se idea siinä rippileirissä on. Itse olin leirin uskonto-osiosta sitä mieltä, että huuhaata on. En silti ole eronnut kirkosta. Vaikket itse usko anna lapsellesi mahdollisuus. Leirillä käydään paljon erilaisia asioita läpi elämästä parisuhteeseen ja muiden tunteisiiin yms. Kasvatuksellisesti opettavaista!
Itse kyllä kävin rippikoulun siksi, että olin kiinnostunut kristinuskosta. En silloin vielä tiennyt mihin uskon, nykyään olen aika aktiivinen kirkossa kävijä ja seurakunnan toimintaan osallistuva. Sain kuitenkin leiriltä paljon enemmän irti kuin uskoinkaan. Muiden kunnioittaminen, auttaminen, kohteleminen tasa-arvoisina jne. olivat enemmän esillä kuin Jumalaan ja Jeesuksen oppeihin uskomisen tuputtaminen. Vaikka rippileiri on uskon vahvistamista varten, minusta on hyvä muistuttaa nuoria oikeasti tärkeistä asioista. Toivon että tyttäresi oppii näitä asioita leirillä vaikkei muuten olisi uskovainen. Itse olen nyt 18v. ja olen miettinyt usein pitäisikö nuorille järjestää ns. käyttäytymis-leirejä, hävettää ikäisteni ja nuorempien/vanhempien käyttäytyminen..
No oikeesti, jos on hyvä motiivi mennä riparille ja konfirmoitua, niin siitä vaan. Aloittajan tyttärellä nyt ei ole. Tai ainakaan ei ole sellaista esittänyt. Elämänkatsomusta ja etiikkaa ja muita pohdintoja varten on protut.
Olen kai auttamattoman vanhanaikainen, mutta mielestäni konfirmaatio kuuluisi niille, jotka oikeasti uskovat jumalaan. Eli tässä kohtaa kuuluisi valita, haluaako kuulua kirkkoon vai erota, ja tietysti kirkkoon kuulumattoman kohdalla liittyä vain, jos oikeasti on uskovainen. Kaste, konfirmaatio, kirkkohäät, kummius jne. ovat kyllä myös kauniita perinteitä ja ymmärrän senkin, että tapauskovaiset haluavat ne, vaikkeivät välttämättä uskokaan mutta silti koen, että näillekin on ihan hyviä ei-uskovaisten vaihtoehtoja. Omat lapseni ovat kaikki eronneet kirkosta 15-vuotiaina juuri siitä syystä, että eivät ole konfirmaatiota kokeneet omaksi jutukseen. Ja arvostan kovasti tuollaista suoraselkäisyyttä.
Jos nyt joku perinteen vuoksi konfirmaation käy läpi, niin menkööt, mutta tuollaisia aloittajan tyttären motiiveja en kyllä hyväksy ollenkaan.
Saako 15-vuotias jo päättää itse ottaako kasteen ja konfirmaation?
Aloittajana en suostuisi, jos vanhemman lupa tarvitaan.
Höh, paljon parempi paikka hänelle olisi varmasti Prometheus-leiri. Sinne voi mennä, uskoipa mihin hyvänsä tai olipa uskomatta. Ja kyllä, saa korun, voi järjestää juhlat joissa saa myös rahaa sukulaisilta. Ei eroa rippijuhlista. Oma tyttö kävi viime kesänä, nyt lähtee vetämään samanmoista, on antanut hänen elämäänsä todella paljon tuo harrastus.
Älä järjestä sille noobille mitää juhlia
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 08:45"]
Höh, paljon parempi paikka hänelle olisi varmasti Prometheus-leiri. Sinne voi mennä, uskoipa mihin hyvänsä tai olipa uskomatta. Ja kyllä, saa korun, voi järjestää juhlat joissa saa myös rahaa sukulaisilta. Ei eroa rippijuhlista. Oma tyttö kävi viime kesänä, nyt lähtee vetämään samanmoista, on antanut hänen elämäänsä todella paljon tuo harrastus.
[/quote]
Tätä minäkin olin tulossa ehdottamaan, mutta eiköhän ap sen tiedäkin. Juhlat voi järjestää myös tällaisen kunniaksi. Ja voihan riparillekin mennä, jos kavereiden takia välttämättä haluaa, muttei silti tarvitse kastaa/konfirmoida.
Ei ne teinit ajattele näitä asioita muuten kuin oman napansa kautta. Tai harva ajattelee. Näkevät tilaisuuden saada suvun mummoilta ja papoilta rahaa ja viipottaa viikon leirillä kavereiden kanssa.
Eihän se oikein ole. Yritän oikein kuumeisesti muistella mitkä omat motiivit aikoinaan olivat, mutta taisi olla niin, että melko uskovaisesta perheestä kun tulen, niin eipä 15-vuotiaalta hirveästi kyselty menetkö riparille ja näin poispäin. Olen kyllä sittemmin eronnut kirkosta.
Mä menisin ripille ensi vuonna, mutten halua juuri siitä syystä etten usko. Äitini yritti suostutella lahjoilla, mekolla, juhlilla ja vaikka millä. En vain koe sitä tarpeelliseksi.
5 vuotta sitten riparin käyneenä tuntui kyllä hölmöltä, kun osa pisti ne oppitunnit, joissa käsiteltiin Raamatun asioita, ihan ranttaliksi. Itsestä tuntui pahalta, sillä vaikken mitenkään fanaattisesti uskokaan, olen kyllä kiinnostunut uskonnoista ja niiden opeista. Onhan siellä riparilla paljon muutakin, elämänkatsomusta, etiikkaa, nuoruuteen liittyviä pohdintoja jne. mutta siltikin jos uskonto ei kiinnosta pätkääkään, oikea paikka olisi kuiten protu-leiri tai vastaava.
Veikkaisin että ainakin 95 prosenttia käy rippileirin vain rahan ja lahjojen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 08:58"]Mä menisin ripille ensi vuonna, mutten halua juuri siitä syystä etten usko. Äitini yritti suostutella lahjoilla, mekolla, juhlilla ja vaikka millä. En vain koe sitä tarpeelliseksi.
[/quote]
Ja tähän vielä että muut sisarukset ovat saaneet 500-700 euroa lahjaksi+koruja yms. Äiti vain ei ymmärrä miksi en halua niitä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:00"]
Veikkaisin että ainakin 95 prosenttia käy rippileirin vain rahan ja lahjojen vuoksi.
[/quote]
No onko se oikein? Jos kerran 95% käy riparin vääristä syistä, pitäisikö koko instituutio lakkauttaa? Nuorille tarjolle uskonnottomia leirejä ja konfirmaatio ei liittyisi mitenkään näihin?
Tuleepi muutaman vuoden kuluessa tiukka vääntö rouvan ja tyttären kanssa tuosta riparista. Muut saa uskoa miten haluaa, mutta en todellakaan aio omassa kodissani katsella minkäänlaista kirkkokeekoilua jota nyt on odotettavissa ainakin jossain määrin riparikuvioiden myötä.Tyttö kuitenkin sortuu lauman painostukseen vaikka onkin muuten hyvin itsellinen nyt jo 11-vuotiaana. Rouva taas (ja anoppi) tulee olemaan riparin puolesta, joten ns vääntöä on tiedossa.