Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kinuaa allekirjoitusta avoehtoon. Kuulostaako reilulta?

Vierailija
29.06.2015 |

Mies on yrittäjä, ja haluaa nimen paperiin, jossa sanotaan, että eron tullessa jakoon menee vain talo ja siihen liittyvä irtaimisto. Miehellä on vähän jotain omistusta + firma ja auto. Itsellä vähän osakkeita. Olin kotona lasten kanssa yhteensä 3 vuotta. Mies maksoi tuon ajan lainanlyhennykset meidän molempien puolesta. Paperiin tulisi merkintä myös siitä, että kotonaolovuoteni on kuitattu näillä lainanlyhennysten maksamisilla. Tuloiltamme ollaan about samaa luokkaa.

Tuntuu hurjalta vetää nimi paperiin ihan tuosta vaan, mut ei viitsis mitään lakimiehiäkään lähteä konsultoimaan. Kysynkin siis av:lta. Kuulostaako reilulta?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:50"]Mutta ap on varmaan joustamisillaan mahdollistanut yrittämisen.
Tämähän on vaan avoliitto. Eikö siinä kumpikin pidä omansa. Ehtoja ei tarvita?
[/quote]

Oletetaan, että oli kirjoitusvirhe ja avio. Olisihan mies käynyt joka tapauksessa töissä. Ei silloinkaan saada puolikasta miehen työpaikasta.
[/quote]
Kyllä minä ainakin joustamisellani mahdollistan mieheni yrittämisen nykyisessä mittakaavassa. Päivätöissä kävi 6-14 ja se oli siinä, minä hoitelin srn ajan lapsia ja kotia. Mies tuli sitten illaksi apuun ja osallistui, tehtiin kaikkea kivaa yhdessä ja erikseen molemmilla oli huomattavasti enemmän aikaa. Myös minä pääsin ilman lapsia käymään jossain ennen kun nukahdin pystyyn.

Nyt miehen työpäivä alkaa klo 7 ja loppuu 16-19 välillä jonka päälle tekee vielä laskutuksia yms paperitöitä töitä kotoa käsin. Joten teen aikalailla kaiken kotona itsekseni, hoidan kaikki lasten asiat.

Joten molemmat kokeneena väittäisin että on eri asia olla yrittäjän kuin työntekijän vaimo.

Vierailija
22/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole vieläkään tainnut vastata kysymykseen, onko nyt kyseessä AVOehto vai AVIOehto.. Näillä kun on erittäin merkittävä ero. Avoliiton purkautumista varten oleva suojajärjestelmä on ihan eri tyyppinen kuin avioliiton ja perustuu perusteettoman edun palautukseen, josta on melko vaikea sopia pätevästi, koska se voidaan aina riitauttaa kohtuuttomana tuomioistuimessa. Ainakin kyseinen paperi on käytännössä tehtävä juristin myötävaikutuksella, jos halutaan että sillä jotain päteviä oikeusvaikutuksia voi edes olla. Jos kyse on avioehdosta, ehdot ovat hieman kummalliset, koska näiden ehtojen mukaan mahdollisen avioliiton purkautumisen johdosta tuleva lopputulos ei ole sellainen, mihin olettaisin miehesi pyrkivän..

Vaikuttaa vähän siltä, ettei kumpikaan osapuoli ei nyt ole täysin selvillä mitä on tekemässä. On parempi kun asiat on sovittu pätevästi ja siten, että kumpikin osapuoli aidosti tietää mitä on sovittu, ja mikä tärkeintä, minkälaiseen lopputulokseen se aidosti johtaa parisuhteen päättyessä. Suosittelen kääntymään asianajajan tai asiantuntevan juristin puoleen, avioehdon saa nykyään melko edullisesti. Tiedän että olen oikeustieteen ylioppilaana hieman puolueellinen, mutta olen nähnyt tilanteita, jossa epämääräisesti ja halvalla itse laadittu avioehto on johtanut lopputulokseen, jota kumpikaan osapuoli ei ole toivonut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:50"]Mutta ap on varmaan joustamisillaan mahdollistanut yrittämisen.
[/quote]

Oletetaan, että oli kirjoitusvirhe ja avio. Olisihan mies käynyt joka tapauksessa töissä. Ei silloinkaan saada puolikasta miehen työpaikasta.
[/quote]
Kyllä minä ainakin joustamisellani mahdollistan mieheni yrittämisen nykyisessä mittakaavassa. Päivätöissä kävi 6-14 ja se oli siinä, minä hoitelin srn ajan lapsia ja kotia. Mies tuli sitten illaksi apuun ja osallistui, tehtiin kaikkea kivaa yhdessä ja erikseen molemmilla oli huomattavasti enemmän aikaa. Myös minä pääsin ilman lapsia käymään jossain ennen kun nukahdin pystyyn.

Nyt miehen työpäivä alkaa klo 7 ja loppuu 16-19 välillä jonka päälle tekee vielä laskutuksia yms paperitöitä töitä kotoa käsin. Joten teen aikalailla kaiken kotona itsekseni, hoidan kaikki lasten asiat.

Joten molemmat kokeneena väittäisin että on eri asia olla yrittäjän kuin työntekijän vaimo.
[/quote]

No mun kavereilla on miehiä hyvissä päällikkötason tai alemman johtotason tehtävissä. Matkustavat ja venyvät työnantajan vaatimusten mukaan.

Vierailija
24/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kuuntele näitä neuvoja. Nämä eivät edes tiedä AVOehdosta!! pyydä lakimiestä lukasemaan paperi läpi, sillähän se selviää.

Vierailija
25/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:50"]Mutta ap on varmaan joustamisillaan mahdollistanut yrittämisen.
[/quote]

[/quote]

[/quote]

No mun kavereilla on miehiä hyvissä päällikkötason tai alemman johtotason tehtävissä. Matkustavat ja venyvät työnantajan vaatimusten mukaan.
[/quote]
Niin ja saavat siitä venymisestä korvauksen joko ylimääräisenä vapaana tai ttuntuvana rahallisena korvauksena. Myös lomien pitäminen on huomattavasti yksinkertaisempaa, nekun kertyy ja voi pitää joka vuosi samalla tavalla, mitä nyt satulaan sopimaan. Yrittäjäkin voi toki pitää lomaa sen saman mutta ei siltä ajalta kukaan palkkaa maksa vaan pulju on joko kiinni tai siihen otetaan ylimääräinen työntekijä loma ajoiksi.

Vierailija
26/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakin puoliso on yrittäjä ja ollaan tehty suht tiukka avioehto, jossa mulla ei ole mitään oikeutta miehen ennen avioliittoa perintönä saamaan omaisuuteen tai hänen meidän avoliiton aikana perustamaan yritykseen. Mies on töitä sen eteen tehnyt ja tuntuisi täydeltä kusipäisyydeltä alkaa vaatimaan eron sattuessa osaa siitäkin. Ollaan tehty avioehtoon myös pykälä, että kuoleman sattuessa tämä ei päde, eli siinä tapauksessa miehen osuus yrityksestä siirtyy mulle (tai miten siinä nyt sitten toimitaankaan siinä vaiheessa). Vanhat perinnöt menee sitten tulevalle jälkikasvulle tai hän on testamentannut sisaruksilleen.

Olis outoa, että hänen mummonmökkinsä/osa siitä tahi yrityksensä osuudesta osa siirtyis erossa mulle vaan sen takia, että oon ollut aviopuoliso.

En ole enempää asiaan perehtynyt, mutta järjellä ajateltuna kaikkein selkeintä, että hänen omaisuutensa on hänen, minun on minun ja yhteinen esim asunto laitetaan sitten puoliksi.

Vierailija
27/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:50"]Mutta ap on varmaan joustamisillaan mahdollistanut yrittämisen. Tämähän on vaan avoliitto. Eikö siinä kumpikin pidä omansa. Ehtoja ei tarvita? [/quote] Oletetaan, että oli kirjoitusvirhe ja avio. Olisihan mies käynyt joka tapauksessa töissä. Ei silloinkaan saada puolikasta miehen työpaikasta. [/quote] Kyllä minä ainakin joustamisellani mahdollistan mieheni yrittämisen nykyisessä mittakaavassa. Päivätöissä kävi 6-14 ja se oli siinä, minä hoitelin srn ajan lapsia ja kotia. Mies tuli sitten illaksi apuun ja osallistui, tehtiin kaikkea kivaa yhdessä ja erikseen molemmilla oli huomattavasti enemmän aikaa. Myös minä pääsin ilman lapsia käymään jossain ennen kun nukahdin pystyyn. Nyt miehen työpäivä alkaa klo 7 ja loppuu 16-19 välillä jonka päälle tekee vielä laskutuksia yms paperitöitä töitä kotoa käsin. Joten teen aikalailla kaiken kotona itsekseni, hoidan kaikki lasten asiat. Joten molemmat kokeneena väittäisin että on eri asia olla yrittäjän kuin työntekijän vaimo. [/quote] No mun kavereilla on miehiä hyvissä päällikkötason tai alemman johtotason tehtävissä. Matkustavat ja venyvät työnantajan vaatimusten mukaan. [/quote] Niin ja saavat siitä venymisestä korvauksen joko ylimääräisenä vapaana tai ttuntuvana rahallisena korvauksena. Myös lomien pitäminen on huomattavasti yksinkertaisempaa, nekun kertyy ja voi pitää joka vuosi samalla tavalla, mitä nyt satulaan sopimaan. Yrittäjäkin voi toki pitää lomaa sen saman mutta ei siltä ajalta kukaan palkkaa maksa vaan pulju on joko kiinni tai siihen otetaan ylimääräinen työntekijä loma ajoiksi.

[/quote]

no sanoisin, että täytyy olla aika tyhmä yrittäjä jos painaa ympäripyöreitä päiviä ilman "tuntuvaa korvausta" eli voittoa. Että kyllä se yrittäjäkin saa siitä pitkästä päivästä korvauksen. Ja yrittäjillä tuo "lomapalkka" toimii vähän samalla tavalla kuin opettajilla, eli lomapalkan työ tehdään etukäteen.

Vierailija
28/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:50"]Mutta ap on varmaan joustamisillaan mahdollistanut yrittämisen. Tämähän on vaan avoliitto. Eikö siinä kumpikin pidä omansa. Ehtoja ei tarvita? [/quote] Oletetaan, että oli kirjoitusvirhe ja avio. Olisihan mies käynyt joka tapauksessa töissä. Ei silloinkaan saada puolikasta miehen työpaikasta. [/quote] Kyllä minä ainakin joustamisellani mahdollistan mieheni yrittämisen nykyisessä mittakaavassa. Päivätöissä kävi 6-14 ja se oli siinä, minä hoitelin srn ajan lapsia ja kotia. Mies tuli sitten illaksi apuun ja osallistui, tehtiin kaikkea kivaa yhdessä ja erikseen molemmilla oli huomattavasti enemmän aikaa. Myös minä pääsin ilman lapsia käymään jossain ennen kun nukahdin pystyyn. Nyt miehen työpäivä alkaa klo 7 ja loppuu 16-19 välillä jonka päälle tekee vielä laskutuksia yms paperitöitä töitä kotoa käsin. Joten teen aikalailla kaiken kotona itsekseni, hoidan kaikki lasten asiat. Joten molemmat kokeneena väittäisin että on eri asia olla yrittäjän kuin työntekijän vaimo. [/quote] No mun kavereilla on miehiä hyvissä päällikkötason tai alemman johtotason tehtävissä. Matkustavat ja venyvät työnantajan vaatimusten mukaan. [/quote] Niin ja saavat siitä venymisestä korvauksen joko ylimääräisenä vapaana tai ttuntuvana rahallisena korvauksena. Myös lomien pitäminen on huomattavasti yksinkertaisempaa, nekun kertyy ja voi pitää joka vuosi samalla tavalla, mitä nyt satulaan sopimaan. Yrittäjäkin voi toki pitää lomaa sen saman mutta ei siltä ajalta kukaan palkkaa maksa vaan pulju on joko kiinni tai siihen otetaan ylimääräinen työntekijä loma ajoiksi.

[/quote]

no sanoisin, että täytyy olla aika tyhmä yrittäjä jos painaa ympäripyöreitä päiviä ilman "tuntuvaa korvausta" eli voittoa. Että kyllä se yrittäjäkin saa siitä pitkästä päivästä korvauksen. Ja yrittäjillä tuo "lomapalkka" toimii vähän samalla tavalla kuin opettajilla, eli lomapalkan työ tehdään etukäteen.
[/quote]
Hohhoijaa.
En jaksa keksiä sun kanssa pyörää uudestaan joten jatketaan keskustelua vaikka sitten kun sinulla on aiheesta kokemusta muutenkin kun kaverin alemman johtotason miehen kertomana.

Vierailija
29/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi se lapsillekin on eron sattuessa, että isä ei joudu myymään työpaikkaansa. Lasten elatusmaksuthan näistä maksetaan :) Itse 

Vierailija
30/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:49"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:50"]Mutta ap on varmaan joustamisillaan mahdollistanut yrittämisen. Tämähän on vaan avoliitto. Eikö siinä kumpikin pidä omansa. Ehtoja ei tarvita? [/quote] Oletetaan, että oli kirjoitusvirhe ja avio. Olisihan mies käynyt joka tapauksessa töissä. Ei silloinkaan saada puolikasta miehen työpaikasta. [/quote] Kyllä minä ainakin joustamisellani mahdollistan mieheni yrittämisen nykyisessä mittakaavassa. Päivätöissä kävi 6-14 ja se oli siinä, minä hoitelin srn ajan lapsia ja kotia. Mies tuli sitten illaksi apuun ja osallistui, tehtiin kaikkea kivaa yhdessä ja erikseen molemmilla oli huomattavasti enemmän aikaa. Myös minä pääsin ilman lapsia käymään jossain ennen kun nukahdin pystyyn. Nyt miehen työpäivä alkaa klo 7 ja loppuu 16-19 välillä jonka päälle tekee vielä laskutuksia yms paperitöitä töitä kotoa käsin. Joten teen aikalailla kaiken kotona itsekseni, hoidan kaikki lasten asiat. Joten molemmat kokeneena väittäisin että on eri asia olla yrittäjän kuin työntekijän vaimo. [/quote] No mun kavereilla on miehiä hyvissä päällikkötason tai alemman johtotason tehtävissä. Matkustavat ja venyvät työnantajan vaatimusten mukaan. [/quote] Niin ja saavat siitä venymisestä korvauksen joko ylimääräisenä vapaana tai ttuntuvana rahallisena korvauksena. Myös lomien pitäminen on huomattavasti yksinkertaisempaa, nekun kertyy ja voi pitää joka vuosi samalla tavalla, mitä nyt satulaan sopimaan. Yrittäjäkin voi toki pitää lomaa sen saman mutta ei siltä ajalta kukaan palkkaa maksa vaan pulju on joko kiinni tai siihen otetaan ylimääräinen työntekijä loma ajoiksi. [/quote] no sanoisin, että täytyy olla aika tyhmä yrittäjä jos painaa ympäripyöreitä päiviä ilman "tuntuvaa korvausta" eli voittoa. Että kyllä se yrittäjäkin saa siitä pitkästä päivästä korvauksen. Ja yrittäjillä tuo "lomapalkka" toimii vähän samalla tavalla kuin opettajilla, eli lomapalkan työ tehdään etukäteen. [/quote] Hohhoijaa. En jaksa keksiä sun kanssa pyörää uudestaan joten jatketaan keskustelua vaikka sitten kun sinulla on aiheesta kokemusta muutenkin kun kaverin alemman johtotason miehen kertomana.

[/quote]

Ööö... tuo edellinen viestini oli siis ensimmäinen tähän keskusteluun (sorry, olisi kai pitänyt täsmentää etten ollut ylempi vastaaja). Mutta olen siis itse ollut "normaaleissa töissä" ja nyt olen itse yrittäjä. 

Joten tiedän kyllä paremmin kuin hyvin, että ihan yrityksen aloitusjaksoa lukuunottamatta kukaan fiksu yrittäjä ei tee töitä hyväntekeväisyytenä ja korvauksetta. Painan pitempää päivää, jotta rahaa tulee enemmän ja saan vaikka pidettyä ansaittua lomaa silloin tällöin. 

Vierailija
31/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap kirjoittanut selvällä suomem kielellä AVOehto. Joku taas käytti siellä tukan alla niitä olemattomia aivosoluja ja rupesi vänkäämään Avioehdosta.

Se firma kuuluu miehelle ja AVOliiton purkautuessa se kuuluu edelleen miehelle kokonaisuudessaan.

Yhteisestä omaisuudesta sitten on mahdollista syntyä se riita erotilanteessa. Allekirjoitetussa sopimuksessahan yhteinen omaisuus oli tarkoitus jakaa kahtia. AVOvaimon kolmen vuoden kotona olohan oli samanarvoista kun miehen maksama velan lyhennys, eli siinäkin suhteessa ollaan tasa-arvoisia. AVOehdollahan mies vaan turvaa oman omaisuutensa mahdollisessa erotilanteessa. Tämä sopimus rajaa yhteisen omaisuuden tasa-arvoisen jaon AVOero tilanteessa. Tällä sopimuksella ehkäistään mahdolliset riidat ahneuden iskiessä.

Mahdollisessa AVOero tilanteessa AP voi jäädä vieläkin vähemmälle omaisuuden jaossa

Päätös allekirjoituksesta on yksinomaa alkuperäisen kirjoittajan hallinnassa.

Vierailija
32/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun naisten vastaukset ovat kyllä täydellinen esimerkki siitä, miksi naimisiin ei ylipäätänsä kannata mennä. Ollaan heti miettimässä miten mies ei halua uhrata puolia yrityksestään, vaikka on valmis antamaan asunnon, auton yms. Vittu mitä sosiopaatteja.

Vierailija
33/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan täysin siitä oletteko olleet yhdessä sen ajan kun mies on suunnitellut ja kasvattanut yritystä. Jos kyseessä on jo joku selkeästi ennen suhdetta aloitettu yritys, niin on joka suhteessa oikeus ja kohtuus että kirjoitat sen paperin. 

Vierailija
34/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. 54 jatkaa, että oletan automaattisesti kyseessä olevan avioehto. Mitään avoehtoahan ei taida olla olemassakaan, tai vaikka olisikin niin sellaista on turha kirjoitella kun firma jäisi joka tapauksessa miehelle.

Vierailija
35/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi porukka olla pihalla. Suosittelen ottamaan yhteyttä lakimieheen. Pahimmillaan voi käydä niin, että jos sulla on omaisuutta, mies rajaa yrityksen pois jakovaroista niin sinä olet se rikkaampi. Mies todennäköisesti siirtää KAIKEN, siis ihan kaiken omaisuuden yritykseensä ja usein verotuksellisesti kannattaakin siirtää. Auto tulee autoetuna jne ja mies on käytännössä varaton. Jos ja kun avoliitto kestänyt yli 5v ja kun teillä vielä lapsia niin kannattaan näiden vouhkaajien tutustua uusimpiin säädöksiin.

Vierailija
36/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:49"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:50"]Mutta ap on varmaan joustamisillaan mahdollistanut yrittämisen. Tämähän on vaan avoliitto. Eikö siinä kumpikin pidä omansa. Ehtoja ei tarvita? [/quote] Oletetaan, että oli kirjoitusvirhe ja avio. Olisihan mies käynyt joka tapauksessa töissä. Ei silloinkaan saada puolikasta miehen työpaikasta. [/quote] Kyllä minä ainakin joustamisellani mahdollistan mieheni yrittämisen nykyisessä mittakaavassa. Päivätöissä kävi 6-14 ja se oli siinä, minä hoitelin srn ajan lapsia ja kotia. Mies tuli sitten illaksi apuun ja osallistui, tehtiin kaikkea kivaa yhdessä ja erikseen molemmilla oli huomattavasti enemmän aikaa. Myös minä pääsin ilman lapsia käymään jossain ennen kun nukahdin pystyyn. Nyt miehen työpäivä alkaa klo 7 ja loppuu 16-19 välillä jonka päälle tekee vielä laskutuksia yms paperitöitä töitä kotoa käsin. Joten teen aikalailla kaiken kotona itsekseni, hoidan kaikki lasten asiat. Joten molemmat kokeneena väittäisin että on eri asia olla yrittäjän kuin työntekijän vaimo. [/quote] No mun kavereilla on miehiä hyvissä päällikkötason tai alemman johtotason tehtävissä. Matkustavat ja venyvät työnantajan vaatimusten mukaan. [/quote] Niin ja saavat siitä venymisestä korvauksen joko ylimääräisenä vapaana tai ttuntuvana rahallisena korvauksena. Myös lomien pitäminen on huomattavasti yksinkertaisempaa, nekun kertyy ja voi pitää joka vuosi samalla tavalla, mitä nyt satulaan sopimaan. Yrittäjäkin voi toki pitää lomaa sen saman mutta ei siltä ajalta kukaan palkkaa maksa vaan pulju on joko kiinni tai siihen otetaan ylimääräinen työntekijä loma ajoiksi. [/quote] no sanoisin, että täytyy olla aika tyhmä yrittäjä jos painaa ympäripyöreitä päiviä ilman "tuntuvaa korvausta" eli voittoa. Että kyllä se yrittäjäkin saa siitä pitkästä päivästä korvauksen. Ja yrittäjillä tuo "lomapalkka" toimii vähän samalla tavalla kuin opettajilla, eli lomapalkan työ tehdään etukäteen. [/quote] Hohhoijaa. En jaksa keksiä sun kanssa pyörää uudestaan joten jatketaan keskustelua vaikka sitten kun sinulla on aiheesta kokemusta muutenkin kun kaverin alemman johtotason miehen kertomana.

[/quote]

Ööö... tuo edellinen viestini oli siis ensimmäinen tähän keskusteluun (sorry, olisi kai pitänyt täsmentää etten ollut ylempi vastaaja). Mutta olen siis itse ollut "normaaleissa töissä" ja nyt olen itse yrittäjä. 

Joten tiedän kyllä paremmin kuin hyvin, että ihan yrityksen aloitusjaksoa lukuunottamatta kukaan fiksu yrittäjä ei tee töitä hyväntekeväisyytenä ja korvauksetta. Painan pitempää päivää, jotta rahaa tulee enemmän ja saan vaikka pidettyä ansaittua lomaa silloin tällöin. 

[/quote]
Työntekijä saa siitä työmatkasta palkan mutta lisäksi vielä lisätyökorvauksia, matkakorvauksia, päivärahoja
.. Joillain jopa tarjotaan että ota ihmeessä vaimo mukaan samalla rahalla.
Yrittäjä saa siitä sen saman rahan minkä sais jos tekis työn sillä viikolla jonka aikoo pitää lomaa. tai varmaan ala kohtaiseisti joku voi pyytää siitä iltatyöstä paljonkin isomman korvauksen että voi hyvillä mielin lomailla mutta ainakin mieheni alalla hommat menee tarjousten mukaan(ja suhteilla). Ei niitä urakoita saa jos niistä aikoo pyytää paljon muita isomman summan ihan vaan siksi että aikoo tehdä homman illalla kun kilpailija tekisi sen päivällä. Eli toisin sanottuna yrittäjä saa siitä pitkästä päivästä koko ajan ihan sitä samaa palkkaa kun taas työntekijä saa siihen palkan päälle vielä sitä ekstraa. Ja lisäksi sen loman.

Vierailija
37/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöhän ihminen on, jos ei avioehtoa tee. Kaikkihan nykyisin tekee avioehdon.

Vierailija
38/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti sulla ei pitäisi olla mitään tekoa miehen firmaan. Älä pilaa molempien elämää jos ero tulee. Firman pakkomyynti ja siinä häviää molemmat sekä lapset.

Vierailija
39/63 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:50"]Mutta ap on varmaan joustamisillaan mahdollistanut yrittämisen. Tämähän on vaan avoliitto. Eikö siinä kumpikin pidä omansa. Ehtoja ei tarvita? [/quote] Oletetaan, että oli kirjoitusvirhe ja avio. Olisihan mies käynyt joka tapauksessa töissä. Ei silloinkaan saada puolikasta miehen työpaikasta. [/quote] Kyllä minä ainakin joustamisellani mahdollistan mieheni yrittämisen nykyisessä mittakaavassa. Päivätöissä kävi 6-14 ja se oli siinä, minä hoitelin srn ajan lapsia ja kotia. Mies tuli sitten illaksi apuun ja osallistui, tehtiin kaikkea kivaa yhdessä ja erikseen molemmilla oli huomattavasti enemmän aikaa. Myös minä pääsin ilman lapsia käymään jossain ennen kun nukahdin pystyyn. Nyt miehen työpäivä alkaa klo 7 ja loppuu 16-19 välillä jonka päälle tekee vielä laskutuksia yms paperitöitä töitä kotoa käsin. Joten teen aikalailla kaiken kotona itsekseni, hoidan kaikki lasten asiat. Joten molemmat kokeneena väittäisin että on eri asia olla yrittäjän kuin työntekijän vaimo.

[/quote]

Oletko koskaan kysynyt mieheltäsi miltä tuntuu olla yrittäjä?

Vierailija
40/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:07"]Kyllä voi porukka olla pihalla. Suosittelen ottamaan yhteyttä lakimieheen. Pahimmillaan voi käydä niin, että jos sulla on omaisuutta, mies rajaa yrityksen pois jakovaroista niin sinä olet se rikkaampi. Mies todennäköisesti siirtää KAIKEN, siis ihan kaiken omaisuuden yritykseensä ja usein verotuksellisesti kannattaakin siirtää. Auto tulee autoetuna jne ja mies on käytännössä varaton. Jos ja kun avoliitto kestänyt yli 5v ja kun teillä vielä lapsia niin kannattaan näiden vouhkaajien tutustua uusimpiin säädöksiin.
[/quote]
Ei niitä omaisuuksia tosta noin sirrellä yritykseen vaan kaikesta menee vero.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi