BBC: Polyamoristen parisuhdeonni muita suurempaa
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mulle, kunhan säännöt on sovittu yhdessä ja kuvio sopii jokaiselle. Eikä kuviossa mielellään ole lapsia.
Iltiksessä oli joku aika sitten juttu joka oli otsikoitu jotenkin niin, että lapset tietävät kun Minna menee tapaamaan poikaystävää. Minnan asuinkumppani ja muistaakseni lasten isä oli lasten kanssa sillä aikaa. Mun mielestäni ei ole lasten asia tietää että äiti menee n-simaan toista miestä, jota lapset eivät tunne.
Mielestäni kaikki saavat panna toisiaan niin paljon kuin sielu sietää, mutta pettää ei saa eikä kenenkään tunteilla saa leikkiä. Sen verran konservatiivinen kuitenkin olen että mielestäni lasten kohdalla pitää pyrkiä ydinperhekuvioon ja siihen että lasten olot olisivat mahdollisimman vakaat.
Millä tavalla polyamoria luo lapselle epävakaan kasvuympäristön? Kuten itsekin myönsit, kyse on vain konservatiivisista käsityksistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen paneskelee muita miehiä, niin sellaiseen naiseen ei tule koskea edes pitkällä tikulla.
Hear, hear! Jos nainen ei kykene olemaan yhden miehen kanssa, niin sellaiset naiset tulee ajaa ulos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polyamoria on vain yksi hetkellinen välivaihe yhteiskunnan rappeutumisprosessissa. Vastaavia on nähty kautta aikojen ja ne päättyvät aina yhteisön tai yteiskunnan romahtamiseen.
Sillkkaa uusmoralistista hölynpölyä. Historia ei tunne vielä yhtään ikuista yhteiskuntaa, polyamorialla tai ilman. Jokainen yhteiskunta romahtaa joskus. Yleensä se tapahtuu joko talouden romahduksen, heikon johtamisen tai ulkoisen vihollisen kautta. Minkään moraalin kanssa romahduksilla ei yleensä ole mitään tekemistä.
Se että ilmiölle annetaan uusi nimi ja se ottaa hieman eri muodon erilaisessa yhteiskunnassa, ei muuta sitä että saman prosessi on toteutunut eri tyyppisenä rooman valtakunnan rietostelus modenien kansallisvaltioden raameissa aika ajoin kupliviin anarkistisiin kommuuneihin.
Totta kai ihminen on aina ollut omistushaluinen ja halunnut kontrolloida muita, ja juuri siihen yksiavioisuuden voittokulkukin perustuu. Ei polyamoria jotenkin maagisesti tuota tosiasiaa ihmiskunnasta poista. Mutta kyllähän minä yritän elää epäitsekkäästi ja ottaa muut huomioon siltikin, vaikka sitä ei ole "ihmisluontoon kirjoitettu". Ihmisyksilöillä on kyky tehdä arvovalintoja.
Mää en tiedä enkä oo koskaan nähnyt, että naisella ois useampi mies näissä polykuvioissa. Sen sijaan oon nähny yksi mies monta naista kuvioita ja kuullut että suhde loppui siihen kun nainen ottaa itselleen toisen miehen koska se mies ei kestä .
Onko näissä ollenkaan hyvännäköisiä ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ne kaikki naiset ovat jostain syystä läskejä.
Noh... suurin osa naisista nyt on läskejä
Vierailija kirjoitti:
Polyamoria ja parisuhde samassa lauseessa on paradoksi. Onni siellä vielä jossain seassa, vot. Miten on parisuhteessa olevien polyamoriaonnen laita?
Suomen kielen sana parisuhde ei tietenkään sananmukaisesti kuvaa kuin ihmissuhdetta, jonka muodostaa pari. Monessa muussa kielessä, esim. englannissa, vastaavassa yhteydessä käyettävä termi viittaa ihmisten väliseen suhteeseen, lukumäärästä riippumatta. Oleko vajaa vai heittäydytkö tahallaan tyhmäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mulle, kunhan säännöt on sovittu yhdessä ja kuvio sopii jokaiselle. Eikä kuviossa mielellään ole lapsia.
Iltiksessä oli joku aika sitten juttu joka oli otsikoitu jotenkin niin, että lapset tietävät kun Minna menee tapaamaan poikaystävää. Minnan asuinkumppani ja muistaakseni lasten isä oli lasten kanssa sillä aikaa. Mun mielestäni ei ole lasten asia tietää että äiti menee n-simaan toista miestä, jota lapset eivät tunne.
Mielestäni kaikki saavat panna toisiaan niin paljon kuin sielu sietää, mutta pettää ei saa eikä kenenkään tunteilla saa leikkiä. Sen verran konservatiivinen kuitenkin olen että mielestäni lasten kohdalla pitää pyrkiä ydinperhekuvioon ja siihen että lasten olot olisivat mahdollisimman vakaat.
Millä tavalla polyamoria luo lapselle epävakaan kasvuympäristön? Kuten itsekin myönsit, kyse on vain konservatiivisista käsityksistäsi.
On ihan tutkittu juttu, että ydinperhe on lapselle se paras vaihtoehto. Googletteleppa aiheesta vaikka lisää infoa.
Pölyimurisissa suhteissa aina jollain tuppaa jäämään aina se pölyimuri käteen kun kotitöitä sovitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Mää en tiedä enkä oo koskaan nähnyt, että naisella ois useampi mies näissä polykuvioissa. Sen sijaan oon nähny yksi mies monta naista kuvioita ja kuullut että suhde loppui siihen kun nainen ottaa itselleen toisen miehen koska se mies ei kestä .
Polyamoria ei sovi itsetunto-ongelmaisille, mustasukkaisille tai seksikumppaneidensa määrää neuroottisesti laskeskelevalle. Kilpailu seksikumppaneiden määrällä kuulostaa jo lähtökohtaisesti aika lapselliselta. Eihän määrä kerro mistään, laatu on ainakin minulle paljon tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan tutkittu juttu, että ydinperhe on lapselle se paras vaihtoehto. Googletteleppa aiheesta vaikka lisää infoa.
Tieteellisiin tutkimuksiin johdattavia linkkejäsi odotellessa! T. Sosiologi
Vierailija kirjoitti:
Pölyimurisissa suhteissa aina jollain tuppaa jäämään aina se pölyimuri käteen kun kotitöitä sovitellaan.
Imurointi menee kovin monimutkaiseksi jos samaa imuria pitelee kaksi imuroijaa yhtäaikaa. :) Samoin yksi imuroija ei voi käyttää montaa imuria yhtä aikaa, yksi on aina nurkassa tai pahimmillaan kaapissa. Imuroijan pitää löytää itselleen sopiva imuri ja lakata haalimasta ylimääräisiä imureita. Vain käytettävissä olevasta imurista saa parhaiten iloa. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurointi menee kovin monimutkaiseksi jos samaa imuria pitelee kaksi imuroijaa yhtäaikaa. :) Samoin yksi imuroija ei voi käyttää montaa imuria yhtä aikaa, yksi on aina nurkassa tai pahimmillaan kaapissa. Imuroijan pitää löytää itselleen sopiva imuri ja lakata haalimasta ylimääräisiä imureita. Vain käytettävissä olevasta imurista saa parhaiten iloa. ;)
Kirjoittajan älykkyysosamäärä lienee n. 100. Mikä ei toki ole huono tulos vaan keskimääräinen. Aivan kuten ihminen keskimääräisesti päätyy tekemään valmiiksi pureskeltuja valintoja elämässään, oli kyse sitten vaikkapa parisuhteesta tai työurasta. Se, että osa pyrkii irtautumaan valmiista kaavoista, on elämän rikkaus. Läheskään kaikista ei sellaiseen ole, ja sekin on osa ihmiselämän rikkautta.
Minua kiinnostaa, ovatko keskimääräistä rumempia.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa, ovatko keskimääräistä rumempia.
Kiihoittelee?
Tällaisessa on voittajia ja häviäjiä.
Jos häviäjät katkeroituu liikaa kaikki häviää
Nykyisellä ostovoimalla tarvitaan monta miestä tai vaimoa että saa maksettua vuokrat.
Niin helvetin kallista on ja ostovoima laahaa.
Miten konservatiivit voi ja kehtaa moralisoida, kun talous ajaa moniavioisuuteen ja perinteistä pitää väkisin luopua, kun ei ole varaa edes viettää jouluakaan nykyisellä ostovoimalla.
Tätä olisi pitänyt miettiä aikoinaan kun ajettiin työntekijöiden palkkoja alas ja alas aina vain.
Jos halutaan konservatiiviyttä ylläpitää, niin siihen pitää olla kansalla varaa. Perinteet tarvitsevat tietyn määrän pääomaa.
Turha valittaa jos opiskelijat solukämpissä makaa toinen toisensa kuten Frendit sarjassa tekivät.
Kaikki panee kaikkia aina vaan.
Sellaista se on. Siveys ja tietynlainen elämä vaatii varallisuutta.
Turha valittaa jos ei olla valmiita maksamaan kansalle perinteiden ylläpidosta.
Jos nainen paneskelee muita miehiä, niin sellaiseen naiseen ei tule koskea edes pitkällä tikulla.