Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

saako toisen lasta komentaa?

Vierailija
25.09.2006 |

Meidän pihassa on viime päivinä ilmennyt seuraavaa: kaksi naapurin 3 1/2 vuotiasta pyytää 2 1/2 -vuotiasta poikaani leikkimään. Leikki muuttuu kuitenkin heti seuraavaksi: tönitään, nipistellään, " halataan" kaksin puolin niin lujaa kuin pystytään, heitetään pipoa maahan, annetaan mopolla kyytiä niin kauan että pienempi kaatuu ja viskellään tahallaan leluja ympäri pihaa. Tämä siis ihan silmieni alla. Nämä isommat lapset ovat pihalla ilman valvontaa.

Kuuluuko tämä ikään ja missä vaiheessa minun on syytä puuttua asiaan? Tämä leikki on siis niin rajua, että siinä halutaan tahallaan satuttaa. En halua olla ylisuojeleva, vain oman lapseni puolta pitävä, mutta en voi myöskään antaa toisten satuttaa omaa lastani, joka on luonteeltaa rauhallinen eikä osaa puolustautua. Lapseni on saanut olla kivassa perhepäivähoidossa, jossa ei ole ollut kiusaamista eikä hän näin ole tottunut moiseen menoon. Lapset on tietenkin lapsia ja leikkiessä sattuu ja tapahtuu, mutta en ymmärrä moista tahallisuutta?

Mitä teen seuraavan kerran tässä tilanteessa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertonut ja selittänyt ettei tuo ole kivaa, ja kääntänyt asian niin että " miltä sinusta tai teistä tuntuisi jos teille tehtäisi noin"

Vierailija
2/9 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole suorastaan aikuisen ihmisen velvollisuus? Tietysti menet siihen väliin ja sanot ystävällisesti mutta päättäväisesti että varokaa ettei toiseen satu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puutun HETI kun lastani isommat yrittää kurmottaa. En siis mitenkään hyökkää silmille, vaan esim. jos leikkivät liian rajusti, niin sanon ensin, että X ei vielä osaa leikkiä noin, leikkikää vähän rauhallisemmin, esim sitä ja tätä. JOs ei leikki muuttuisi, niin häätäisin isommat leikkimään omia leikkejään.

Ehkä mä sittne olen aika tiukan tädin maineessa, mutta eipä mun lapsille sitten viitsitäkään ryppyillä sen kummemmin.

Vierailija
4/9 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

syystä aikuisen pitää puuttua ja selittää, että tuo käytös ei ole oikein. Ja minä olen sitä mieltä, että toisten lapsia saa komentaa, mikäli lapsen omat vanhemmat ei puutu asiaan. Itse haluan ehdottomasti tietää, jos lapseni tekisi pahojaan kun omat silmäni välttää!

Vierailija
5/9 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon lapsesi reaktiosta. Jos lapsi on selvästi loukkaantuneen näköinen, pahoittaa mielensä tai häneen sattuu, menen kyllä neuvomaan miten leikitään yhdessä. 3-4 vuotiailla alkaa leikit olla niin raisuja, että pienemmät ja aremmat jäävät monesti jalkoihin. En alkaisi kovasti komentelemaan, vaan sanoisin nätisti että ei saa leikkiä niin, että toiseen sattuu, se ei ole hauskaa. Tai että on paljon mukavampaa leikkiä yhdessä, ja opastaisin miten voivat tehdä jotain mukavaa yhdessä. Joskus, ainakin meillä, kiusaaminen johtuu turhautumisesta, eli eivät keksi mitään mukavaa leikkiä, jolloin sitten on helppo alkaa kiusata toisia. Se unohtuu, kun ohjataan yhteiseen leikkiin, johonkin kilpailuun, hiekkalinnan rakentamiseen tms.

Vierailija
6/9 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä pelkästään silloin kun omaa lasta kohdellaan kovakouraisesti vaan aina silloin kun on tarve!

Vierailija
7/9 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karseeta, katsoa, jos puolustuskyvytöntä kiusataan

Vierailija
8/9 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siitäkin syystä, että olet ainoa aikuinen paikalla. Ja missä ihmeessä on näiden lasten omat vanhemmat!? Minkälaisessa talossa asutte?

Vierailija
9/9 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksista! Siis eilenkin sen pipoepisodin jälkeen kysyin toiselta, oliko nätisti tehty ja sain vastaukseksi vihaista jurotusta. Sen jälkeen alkoi mopoajelu ja sen mentyä liian rajuksi sanoin siitä isommille lapsille. Aikaisemmin kesällä leikit kyllä sujuivat, mutta nyt on kai joku vaihe menossa, että on kiva uhmata, varsinkaan kun omat vanhemmat eivät ole pihalla. Rivarissa asutaan ihan tavislähiössä.

Toivottavasti tämä vaihe menee pian ohi. Olen siis pyytänyt lapsia lopettamaan liian rajun leikin, mutta ei tunnu menevän perille. Halusin mielipiteitä siitä, voinko komentaa lapset muualla leikkimään, vai onko se jonkun mielestä loukkaavaa. Näinhän siinä täytyy käytännössä tehdä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän