Millainen ihminen antaa 16-vuotiaalle moottorisahan?
Poikani on vieraana tyttöystävänsä perheen mökillä. Katsoin juuri että poika oli jakanut facebookissa tyttöystävän isän kuvan, jossa poika sahasi moottorisahalla. Kuvateksti oli jotenkin "vävykokelas opettelee miesten töitä", sitten oli vielä hehkutusta kuinka paljon polttopuita päivän aikana oli tehty. Onko ihan asiallista? Ensinnäkin että laitetaan alaikäinen poika käyttämään vaarallista työkalua, ja että ylipäätään aletaan tehdä vieraiden aikana tuollaisia oman perheen töitä. :/
Kommentit (62)
Kyllä ton ikäselle voi moottorisahan antaa, voi äly ja väläys.
Ja jos nyt itse vähän mietit, niin ei kyse välttämättä ole omien töiden teettämisestä, vaan jonkin sortin miesten välisestä bondauksesta, jossa appiukko tekee vävykokelaan kanssa ukkojen juttuja ja vähän tutustuu samalla. Meillä on tuo aivan sama juttu, että kun mennään käymään minun vanhempieni luona, niin ukko häipyy touhuilemaan isäni kanssa jotain miestenjuttuja tonne pihan perällä olevaan vajaan. Ja se on heistä hauskaa. Jostain syystä se salaa halkopinoon piilotettu kossupullo on myös olevinaan niin hauska, mut nää on näitä ukkojen juttuja. (älä säikähdä, mies on jo yli 30v)
Katko nyt se napanuora jo pikku hiljaa.
Lyön myös satasen vetoa että poikas harrastaa jo seksiäkin tyttöystävän kanssa... Mitäs sinä siihen... IIIIIKS!!!
Moottorisahoista en tiedä, mutta maalla kasvaneet isovanhempani ovat kertoneet, että kyllä heidän piti aikoinaan opetella sahan käyttö jo muutaman vuoden ikäisenä. Miksi 16-vuotias ei siis voisi käyttää moottorisahaa? Oikeesti, kysytkö tätä edes vakavissaan? :D
Mä oon saanu käyttää puukkoa, vasaraa, talttaa ja ruuvimeisseleitä ennen kouluikää ja samoihin aikoihin aloitin traktorilla ajon. Vesuria, kirvestä, pokasahaa ja pistosahaa aloittelin käyttämään suurinpiirtein ekaluokalta. Jossain ala-asteen aikoina mukaan tuli myös viikate ja sirkkeli, en muista tarkkaa ikää milloin. Moottorisahalla taisin sahata eka kerran joskus 12-vuotiaana.
Olen nainen ja ylpeä siitä että minun annettiin pienenä opetella myös "miesten töitä". Viime kesänä alkoi yksi puu pihalla ottaa aivoon, hain moottorisahan ja vesurin ja pistin nurin ja palasiksi sillä aikaa kun mies oli töissä.
En ymmärrä miksi nykyään yritetään tahallaan kasvattaa uusavuttomia ihmisiä. Meillä ainakin muksut saa kokeilla melkein mitä vain työkaluja mihin voimat riittää. (Tosiasiahan on että normaalia moottorisahaa ei jaksa alle 10 v nostella ja hallita.) Esim puukon olen antanut jo alle kouluikäiselle.
En jaksa lukea ketjua, mutta totean, että turvajalkineet kyllä toivoisin ensimmäistä kertaa harjoittelevalle. Näinhän se tehdään oppilaitoksissakin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen valitettavasti partiossa huomannut, että ap:n kaltaisia ihmisiä on paljon. Ollaan kauhuissaan kun ekaluokkalaiset pääsevät käyttämään puukkoa, auttamaan nuotion sytyttämisessä ja joskus auttavat keittiötöissä. Olipa meillä nuori johtajanalku joka nolona retkellä totesi ettei osaa juustohöylää käyttää kun ei kukaan ole opettanut. Äiti teki edelleen tytön voikkarit. No tyttö onnessaan sitten retkillä opetteli kokkailua.
Ps mieheni on myös joutunut 16-v ostamaan ekan oman moottorisahan kerran metsuriksi opiskeli
Partiossa ongelma on siinä, että partioilaisten valvojat eivät useinkaan ole täysi-ikäisiä. Ei riitä, että lapselle antaa puukon, vaan pitää osata OPETTAA, miten sitä käytetään. Kyllä minuakin kauhistuttaa, kun alakouluikäisillä on partiossa kilpailu, jossa kirveellä hakataan jäähän avanto. Voiko järjettömämpää tapaa kirveen harjoitteluun enää keksiäkään kuin liukkaalla jäällä hakataan kirveellä porukalla. Yläkouluikäisiä laitetaan valvomaan ja opettamaan asioita, joiden opettamiseen heillä ei ole riittäviä valmiuksia eikä kykyä ymmärtää riskejä. ps. Miehesi varmaankin metsurina käyttää turvajalkineita ym. turvavarusteita. Näin ei ole useinkaan kun lapsia tai nuoria opetetaan ei-ammattilaisten toimesta kotona tai muualla.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:44"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:38"]
Ootko oikeasti noin pöllö?
Kai sitten. Poika ei ole eläessään käyttänyt edes kirvestä, ei ole tarvinnut.
ap
meidän 12v tyttökin on ajanut moottorisahalla, sahannut sahalla, käyttänyt kirvestä yms. Jos lapsi ei ole ihan päästään vialla niin osaa käyttää tuollaisia :D
siis ettei ala riehumaan niinkuin mikäkin hullu
Niin, tietenkin, kaikkihan tietävät että jokaisesta tulee moottorisahamurhaaja, jos saa moottorisahan.
Meidän 8 v. tyttö sahaa vannesahalla ja käyttää oikohöylää (suojaimilla ja ”tarttumakäpälillä” toki” ja sorvaa. 🤷🏼♂️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen valitettavasti partiossa huomannut, että ap:n kaltaisia ihmisiä on paljon. Ollaan kauhuissaan kun ekaluokkalaiset pääsevät käyttämään puukkoa, auttamaan nuotion sytyttämisessä ja joskus auttavat keittiötöissä. Olipa meillä nuori johtajanalku joka nolona retkellä totesi ettei osaa juustohöylää käyttää kun ei kukaan ole opettanut. Äiti teki edelleen tytön voikkarit. No tyttö onnessaan sitten retkillä opetteli kokkailua.
Ps mieheni on myös joutunut 16-v ostamaan ekan oman moottorisahan kerran metsuriksi opiskeli
Partiossa ongelma on siinä, että partioilaisten valvojat eivät useinkaan ole täysi-ikäisiä. Ei riitä, että lapselle antaa puukon, vaan pitää osata OPETTAA, miten sitä käytetään. Kyllä minuakin kauhistuttaa, kun alakouluikäisillä on partiossa kilpailu, jossa kirveellä hakataan jäähän avanto. Voiko järjettömämpää tapaa kirveen harjoitteluun enää keksiäkään kuin liukkaalla jäällä hakataan kirveellä porukalla. Yläkouluikäisiä laitetaan valvomaan ja opettamaan asioita, joiden opettamiseen heillä ei ole riittäviä valmiuksia eikä kykyä ymmärtää riskejä. ps. Miehesi varmaankin metsurina käyttää turvajalkineita ym. turvavarusteita. Näin ei ole useinkaan kun lapsia tai nuoria opetetaan ei-ammattilaisten toimesta kotona tai muualla.
Ainakin omassa lippukunnassani on jo ollut 90-luvulla kun itse olin pieni partiolainen, sudenpentujen retkillä aina täysi-ikäisiä mukana. Eli 1-3 luokkalaiset eivät ikinä olleet retkillä vain alaikäisten kanssa. Ja nykyään partiossa on entistä enemmän korostettu aikuisen roolia. Eli aikuinen on mukana niiden nuorten toiminnassa ja auttamassa nuoria johtajia opastamaan ryhmäänsä.
Itse sain käyttää ekaa kertaa 12-vuotiaana. Omistamme paljon metsää ja pienestä asti opetettu myös puutöitä tekemään. :D
T15, viimeksi tänään metsässä moottorisahaa käytellyt täysin turvallisesti
Ja kirvestä olen käyttänyt alle 10-vuotiaana ja sahaa myös. Eskarista lähtien koulussa oli puutöitä pienessä kyläkoulussa maaseudulla. Eikö muka enää opeteta? Ei ole näin paljon voinut muuttua lyhyessä ajassa.
Edelleen se T15
Otsikko kirjoitti:
Millainen ihminen antaa 16-vuotiaalle moottorisahan?
Samanlainen kuin joka antaa ajaa moottoripyörällä tai moottorikelkalla!
Kevytmoottorisahaa saa käyttää, mutta vain suljetulla alueella. Mikään kesämökin piha ei ole suljettu alue.
mikä on kevytmoottorisaha ja miksi sitä ei saa käyttää kuin "suljetulla alueella"? ei se mikään auto kuitenkaan ole.
Oikeampi kysymys "Millaiselle ihmiselle annetaan 16-vuotiaana moottorisaha?".
Joillekin voi, joillekin ei voi.
Ite sain ensimmäisen oman puukon 6 vuotiaana Lapin reisulla. Kirvestä, vesuria, sahaa sun muita työkaluja olen käytellyt ala-asteikäisestä lähtien. Moottorisahaan taisin tutustua 14v ekan kerran.
Pieniä haavereita on tapahtunut, mutta se nyt on oletettavaa.
t. -93 syntynyt.
Moottorisahassa pitäisi olla suoja toisella puolella tai niin monessa kulmassa kuin mahdollista, ilman että se vaikeuttaa sahaamista. Saha kimpoaa helposti kohti tai jalkaan, eikä sitä kannata kosketella kädellä. Vain lihakset & aivot omaava, hereillä oleva, tarkka ja hyvän käsimotoriikan omaava käyttäkööt sitä. Leikkimiset voi tehdä muualla vaikka leikkikaluilla. Myös riittävän terävän aikuisen pitäisi olla läsnä ja ohjeistus. Oppiminen jo ennen käyttöä toimintatavoista ja harjoitteet?
Tyttöystäväkin on mutta oikeita töitä ei saisi tehdä. Mihin tämä maailma on menossa...