Millainen ihminen antaa 16-vuotiaalle moottorisahan?
Poikani on vieraana tyttöystävänsä perheen mökillä. Katsoin juuri että poika oli jakanut facebookissa tyttöystävän isän kuvan, jossa poika sahasi moottorisahalla. Kuvateksti oli jotenkin "vävykokelas opettelee miesten töitä", sitten oli vielä hehkutusta kuinka paljon polttopuita päivän aikana oli tehty. Onko ihan asiallista? Ensinnäkin että laitetaan alaikäinen poika käyttämään vaarallista työkalua, ja että ylipäätään aletaan tehdä vieraiden aikana tuollaisia oman perheen töitä. :/
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 00:19"]
Oi joi miten hieno lahja! Voin vain kuvitella, mitkä fiilikset pojalla on. Ensinnäkin, häntä tituleerataan jo vävykandidaatiksi ja annetaan vielä noin hieno, miesten lahja! Jo pelkän otsikon luettuani tuli mieleen, että metsänomistaja antaa tuollaisen lahjan tulevalle perilliselle. Onko tytön isällä paljonkin perämetsiä? Hyvältähän tuo kuulostaa, vävykandidaatille ollaan jo opettamassa metsänhoitoa, hänet on selvästi jo hyväksytty perheeseen. Naimakaupat on kosintaa vailla solmittuna! Onnea pojalle!
[/quote]
Tuskin poika sentään sai sahaa itselleen. Hyvä silti että pääsi kokeilemaan.
Meilläkin poika on saanut isältään oppia mm. moottorisahan käyttöön. Tosin moottorisahaa käytettäessä vaatimuksena on oikeaoppiset turvavarusteet. Kypärä, turvahousut ja -kengät.
Puhut nyt hei Suomen laista.
Sädetikut: K-18.
Ase- ja metsästyslupa: K-15.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 01:28"]Puhut nyt hei Suomen laista.
[/quote]
Metsästyskorttiin ei ole ikärajaa, ja aseeseenkin saa vain rinnakkaisluvan 15-vuotiaana
itse kaasin metsässä (isoisän metsässä) puita jo 11-12 (eli se kesä kun täytin 12) vuotiaana moottorisahalla, kirvestä olen jo n 8 vuotiaasta saanut käyttää valvomatta (mm partiossa ja mummolassa) ja ihan nomaali musta on tullut.
ja nainen siis olen.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:37"]
Poikani on vieraana tyttöystävänsä perheen mökillä. Katsoin juuri että poika oli jakanut facebookissa tyttöystävän isän kuvan, jossa poika sahasi moottorisahalla. Kuvateksti oli jotenkin "vävykokelas opettelee miesten töitä", sitten oli vielä hehkutusta kuinka paljon polttopuita päivän aikana oli tehty. Onko ihan asiallista? Ensinnäkin että laitetaan alaikäinen poika käyttämään vaarallista työkalua, ja että ylipäätään aletaan tehdä vieraiden aikana tuollaisia oman perheen töitä. :/
[/quote] Mm. sellainen, jonka lapsi opiskelee ammattikoulussa metsuriksi. :D
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 01:28"]Puhut nyt hei Suomen laista.
[/quote]
:D
Veikkaan että kuorit vielä perunat pojalles? Mitä kotitöitä olet opettanut hänelle ?
Eikö oikeasti nykyään opeteta lapsille perustaitoja?
Meillä ovat opetelleet veistämään ja tulet tekemään n. 4-5 v ->, pikkukirveen saa käteen 7-vuotiaana ja siitä sitten taitojen ja voimien karttuessa suurempaan. Meillä on sellainen hyvin kevyt "moottorisaha" (sähkökäyttöinen), jolla on saanut n. 10-vuotiaasta harjoitella. Kun voimat riittää kannattelemaan isompaa turvallisesti niin heti kyllä sen saa käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 01:41"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 01:28"]Puhut nyt hei Suomen laista. Sädetikut: K-18. Ase- ja metsästyslupa: K-15. [/quote] Metsästyskorttiin ei ole ikärajaa, ja aseeseenkin saa vain rinnakkaisluvan 15-vuotiaana
[/quote]
Eikö tuo ole joku vanha laki? Siihenhän tuli jokin muutos.
Meidän piltti roikkui moottorisahassa jo kaksivuotiaana. Sinänsä ihmettelen kyllä, miten ap on mukulansa kasvattanut. Mutta semmoista se varmaan sitten on, kun asutaan jossain kaupunkilaatikossa eikä nähdä metsää edes puistossa.
16v saa ajaa kevytmoottoripyörääkin. Ennen jo 17v pääsi myös armeijaan (en ole varma nostettiinko ikä hiljan 18v).
Kyllä 16-vuotiaan pitäisi jo pystyä käytännössä samaan kuin aikuisen. Vastuunkanto ja pitkäjänteinen ajattelu voi olla tietysti vähän niin ja näin.
Minulla oli ensimmäinen pistoolinikin jo 16-vuotiaana...
Mikä siimä moottorisahassa niin kamalaa on verrattuna sirkkeliin tai muohin leikkaustyökaluihin?
Joku omituinen mielikuva moottorisahamurhaaja-splatteristäkö kummittelee taustalla?
no herranjumala,missä pumpuilissa sun poikas kasvaa,eikö ole hienoa,että pääsee valvotusti kokeilemaan ihan kunnon töitä?
Me asutaan kaupungissa,mutta mökillä meidän muksut on jo ihan nassikoista lähtien käyttäneet työkoneita/kaluja valvotusti ja turvavarusteet päällä tietysti.No nyt aikuisena osaavat kaikenlaista hyödyllistä,ei mene heti sormi suuhun
Voi sisso. Jos sun poikas on ainut vieras niin pitäskö siellä istua kuin kirkonpenkillä kahvikupposet edessä. Älä viitti. Normaalia arkeahan sitä silloin eletään kun kävijä ei ole tuon kummosempi vieras. Ja hyvä se on alkaa tottua siihen että osallistuu perheen töihin jos kerran meinaa perheeseen tullakkin. Ja jos nuorimies on valmis jo tytön sänkyyn niin on valmis myös miestentöihin. Taidat olla ylisuojeleva äiti.
Minä olen opetellut moottorisahan käyttöä 15-vuotiaana. Näkisin kuitenkin järkevänä, että sekä ensikertalaiset että konkarit käyttäisivät sahatessaan turvakenkiä ja -housuja. Sahaajan ikä on yhdentekevä.
Nyt nolaat itsesi ja poikasi, tuttavasi tunnistaa. Hieno homma jos oppii elämässä tarvittavia taitoja, muitakin mitä kotona on opetettu.
Toivottavasti poikasi ei saa tästä langasta tietoa. Tän vois joku jonne jakaa ylilaudalla osiossa ylisuojelevat äidit.
Kysyit millainen ihminen antaa moottorisahan.....
Erittäin fiksusti ajatteleva aikuinen mies joka haluaa opettaa vävykokelaalle elämässä tarvittavia taitoja. Nuoret pitää opettaa työntekoon.
Harmikseni kaupunkiasujana omat lapset eivät ole oppineet niitä taitoja joita itse osaan. Kymmenvuotiaana pilkoin kotona puita, työvälineenä luonnollisesti kirves.
nainen
Itse olen aloittanut metsähommat moottorisahalla jo 12-vuotiaana. tosin valvonnassa. nyt olen jo 18v ja olen koulutukseltani metsuri. sahan antaminen rauhalliselle on ok, kunhan on malttia ja valvonnan alaisena.
muistakaa myös että lasta ei voi lähettää metsään ilman mitään perusopetuksia!
Vierailija kirjoitti:
Puhut nyt hei Suomen laista.
Ei metsästyslupaan ole ikärajaa, itse hankin sen 12 vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:38"]
Mun pojalle sen moottorisahan antoi metsäoppilaitoksen opettaja. Tosin poika oli silloin vasta 15v.
[/quote]
Teitkö LS-ilmon? ;)