Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoimmuunisairaudet

Vierailija
15.02.2022 |

Onko sulla jokin tuohon kategoriaan menevä sairaus? Jos on niin mikä ja miten oireillut ja mitä hoitoja/lääkkeitä käyttänyt? Mulla diagnosoitiin hiljalleen SLE..

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nivelreuma ja vitiligo. Vitiligo on sukuvika ja puhkesi jo lapsena. Sen eteneminen pysähtyi teini-iässä käymässäni valohoidossa ja sen jälkeen ei ole vaivannut. Nykyisin läikkiä ei ole juuri lainkaan.

Nivelreumadiagnoosin sain kolme vuotta sitten. Oireili ennen lääkitystä etenkin jalkapohjissa, käveleminen oli tuskaa. Myös polvet kipuilivat, samoin sormien nivelet. Lääkityksen aloittamisen jälkeen kaikki oireet katosivat eli olen nyt täysin oireeton. Lääkityksenä salazopyrin + oxiklorin + trexan (aluksi myös prednison).

Olen ottanut kolme koronarokotusta. Muutama viikko toisen rokotuksen jälkeen reumani aktivoitui, jolloin jouduin ottamaan käyttöön kortisonin, joka auttoi nopeasti. Ensimmäisestä ja kolmannesta rokotuksesta ei tullut mitään. Vähän kyllä jänskätti ottaa kolmas rokotus, mutta on jänskättänyt myös tämä sytostaattilääkityksen johdosta riskiryhmäläisenä elo kahden kouluikäisen äitinä.

Vierailija
42/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena teininä kaikenmaailman allergiat, jotka ovat jatkuneet puoli vuosisataa, astma sekä yksitoistavuotiaana puhkesi atooppinen ekseema.

Nämä nyt mainitsen vain siksi, vaikka eivät taida ihan ai-tautilistalla olla, mutta joidenkin tutkimuksien mukaan saattavat vaikuttaa mm ykköstyypin diabeteksen puhkeamiseen.

Ekseema tosiaan minulla oli kymmenen vuotta. Kävin allegiasairaalassa, yms ja olin niin epätoivoinen että kokeilin jopa homeopatiaa.

Syötyäni kaksi viikkoa sinkkitabletteja (15mg) ihottuma oli tiessään, ei arpia, ei mitään. Ensimmäisen raskauden aikana, muutama vuosi parantumisen jälkeen, ihottuma palasi hetkeksi. Mutta sen jälkeen ei ole tullut takaisin.

Sairastuin ykköstyypin diabetekseen 37-vuotiaana. Menin puolitoista vuotta ilman insuliinia koska olin väärin diagnosoitu kakkostyypiksi.

Eli insuliini hoito.

IBS, tarkka ruokavalio ja kilpirauhasen vajaatoiminta ihan varmasti. Pitäisi päästä yksityiselle saamaan kunnon diagnosi.

Kaksi rokotetta olen ottanut, kolmatta en aio.

Ekasta rokotteesta sain hirveän allergisen reaktion ja sitten käsivarsi oli kipeenä lähes kolme kuukautta. Vihlova kipu herätti öisin kun vahingossa unissani kömmähdin väärälle kyljelle.

Toistakin rokotetta epäilin ottaa, mutta alkoivat käyttäyä uhkailevasti, enkä halunnut menettää julkisen puolen palveluja. Otin sitten, eikä sen kanssa tullut ongelmia muuta kuin kammiovärinää kummasti alkanut sen jälkeen.

Sairaana olen jatkuvasti, kuumetta tosin on ollut viimeiset kymmenen vuotta sitten. Pitäisi selvittää sekin mistä jatkuva kuumeinen, mutta alilämpöä, olo johtuu... tätä on jatkunut lähes kymmenen vuotta.

(En asu Suomessa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin, että voisin lisätä tähän ketjuun kysymyksiä autoimmuunisairauksia sairastaville.

Otitko koronarokotteet ja tuliko niistä oireita? Entä vaikuttiko rokottaminen sairautesi oireisiin? Jos olet sairastanut koronan, niin vaikuttiko se sairautesi oireisiin?

Uuden autoimmuunisairauden oireet alkoivat rajuina viikko rokotuksen jälkeen.

Kauanko kesti oireiden alusta, että sait diagnoosin uudelle autoimmuunitaudille?

Kolme viikkoa ensimmäiseen diagnoosiin. Myöhemmin (3kk) tutkimuksella varmistettu.

Vierailija
44/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoimmuunihepatiitti. Sairaus on tällä hetkellä stabiili. Lääkitys Imurel. Koronapiikkejä en ole ottanut, sillä pelkään, että tauti aktivoituu tai tulee lisää sairauksia.

Vierailija
45/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla diagnoisoitiin vähän yli 10 v. sitten SLE (tai lääkäri kutsui sitä sairaskertomuksessa nimellä LED) lievänä ja nivelmuotoisena, mutta kontrollikokeiden perusteella poistettiin viime keväänä diagnooseistani. En tiedä oliko diagnoosi muinoin virheellinen vai onko tauti sammunut. AP, millaisia oireita sinulla on jos saan kysyä?

Vierailija
46/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nivelpsoriasis. Oirehtii milloin missäkin nivelessä varpaista leukaluuhun. Stressi voimistaa oireita sekä nivelissä että ihossa. Lääkkeenä salazopyrin 3+3 ja kortisonia saanut paikallisesti tarvittaessa. Koronapiikkejä en ole ottanut. Sairaus ihan kohtalaisessa vaiheessa. Kesää ja aurinkoa odotellessa.

Mulla on myös nivelpsoriasis ja olen ihmetellyt outoja hammaskipuja, joihin hammaslääkäri ei löydä syytä. Olisiko tuo nivelpsori syyllinen? Minulla on kaksi hammasimplanttia ja sillä puolella on kipuja päivittäin. Miten ja missä sinulla leukaluukivut ilmenevät? Minulla on myös kahdeksan sormen kynnet puoliksi irti ja röpelöiset, niissä psori riehuu.

Olen ottanut kaikki kolme rokotetta, kun minulla on astma ja kilpirauhasen vajaatoimintakin. Ei mitään oireita rokotuksesta.

Vierailija
47/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nivelpsoriasis. Oirehtii milloin missäkin nivelessä varpaista leukaluuhun. Stressi voimistaa oireita sekä nivelissä että ihossa. Lääkkeenä salazopyrin 3+3 ja kortisonia saanut paikallisesti tarvittaessa. Koronapiikkejä en ole ottanut. Sairaus ihan kohtalaisessa vaiheessa. Kesää ja aurinkoa odotellessa.

Mulla on myös nivelpsoriasis ja olen ihmetellyt outoja hammaskipuja, joihin hammaslääkäri ei löydä syytä. Olisiko tuo nivelpsori syyllinen? Minulla on kaksi hammasimplanttia ja sillä puolella on kipuja päivittäin. Miten ja missä sinulla leukaluukivut ilmenevät? Minulla on myös kahdeksan sormen kynnet puoliksi irti ja röpelöiset, niissä psori riehuu.

Olen ottanut kaikki kolme rokotetta, kun minulla on astma ja kilpirauhasen vajaatoimintakin. Ei mitään oireita rokotuksesta.

Minulla oireili ihan siinä korvan vieressä missä leukanivel on ja siitä säteili sitten leukaan päin. Mitään kovaa en syönyt moneen vuoteen ja erityisesti tahmaiset karkit tuotti suurta tuskaa. Tilanne helpotti kun sain kortisonipistoksen sinne leukaniveleen. Vuosien kipu ja huono suun käyttö teki jännityksen sitten suun lihaksiin ja siitä sitten sain päänsärkyä, näin ainakin hammaslääkäri selitti tilannetta. Kun kipu oli suurin niin hampaiden väliin jäi noin 3cm tai vähemmän.

Vierailija
48/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypotyreos

Psoriasis

Vierailija
49/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://reunapaikka.fi/kysy-laakarilta/onko-ibd-sairaus-autoimmuunisair…

Yleisimmin tunnettuja autoimmuunisairauksia ovat esimerkiksi nuoruustyypin diabetes, keliakia, nivelreuma, psoriasis, ja MS-tauti. 

Vierailija
50/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://reunapaikka.fi/kysy-laakarilta/onko-ibd-sairaus-autoimmuunisair…

Yleisimmin tunnettuja autoimmuunisairauksia ovat esimerkiksi nuoruustyypin diabetes, keliakia, nivelreuma, psoriasis, ja MS-tauti. 

Crohnin tauti

Narkolepsia

Vierailija
51/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crohn ja nivelreuma ja nyt ilmeisesti biologisten lääkkeiden laukaisemaan psori. Psorin diagnoosi ei vielä varma, mutta iho-ongelmien lisäksi nyt kynnet ropelöityy, paksuuntuu ja irtoaa alustastaan.

Lääkkeinä jatkuva kortisoni, annos viahtellee 10 mg ylöspäin, imurel, salazopyri,, oxiclorin, ja biologinen lääke, jota on vaihdeltu pariin kertaa.

Otin koronarokotteet, huomenna hakemaan 4.

Ei mainittavia oireita rokotteista.

Voimia kaikille autoimmuunisairauksia poteville.

Vierailija
52/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Crohn ja nivelreuma ja nyt ilmeisesti biologisten lääkkeiden laukaisemaan psori. Psorin diagnoosi ei vielä varma, mutta iho-ongelmien lisäksi nyt kynnet ropelöityy, paksuuntuu ja irtoaa alustastaan.

Lääkkeinä jatkuva kortisoni, annos viahtellee 10 mg ylöspäin, imurel, salazopyri,, oxiclorin, ja biologinen lääke, jota on vaihdeltu pariin kertaa.

Psorikynsi ei juuri koskaan paksuunnu vaan käyttäytyy kuten ihokin eli hilsehtii, liuskottuu ja irtoaa paloina. Psorikynnet on yleensä ohuet ja heikosti kasvavat. Lääkärit laittaa usein (lähes aina) kynsimuutosten syyksi psorin jos sellainen diagnoosi on käytettävissä. Todennäköisemmin kynnen paksuntaa sieni eikä negatiivinen sieniviljely poista sen mahdollisuutta koska näyte on vaikeasti otettava ja se on usein heikkolaatuinen.

Vierailija
53/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

CU ja pyoderma gangrenosum eli liitännäinen ihosairaus. Molemmat nyt hyvässä tilassa. Lääkityksenä Pentasa x 4. Rokotteet olen ottanut kaikki 3. Ei mainittavia oireita eikä luojan kiitos uusia autoimmuunisairauksia. Epäilen psoriasisiksen olevan puhkeamassa lähivuosina, kynnet ovat oireilleet jo muutaman vuoden...

Vierailija
54/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sjögrenin syndrooma, autoimmuunihepatiitti ja kilpirauhasen liikatoiminta, joka hoidon jälkeen kääntyi vajaatoiminnaksi.

En pidä itseäni sairaana, nämä ovat vain ominaisuuksia, jotka mulla on

Nappi huuleen aamulla ja menoksi

Advagraf ja Tyroksiini menee loppuiän

Kolme piikkiä on haettu eikä mitään muita kuin tavanomaisia oireita, en kyllä odottanutkaan

Vierailija
55/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvat tulehdukset ihmisillä laukaisevat autoimmuunisairauksia. Jos tulehdukset saataisiin pois, niin monia autoimmunisairauksia pystyttäisiin ehkäisemään. Minulla gluteeni yllä piti tulehduksia nivelissä ja minulla oli jatkuva nuha. Gluteenista luopuminen lopetti nuhan ja niveletkään eivät ole enää kipeitä. Muutamia muita terveydellisiä ongelmia oli ehtinyt syntyä, mutta eivät ole menneet pahempaan suuntaan sen jälkeen kun lopetin gluteenin noin 7 vuotta sitten.

Vierailija
56/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelreuma, joka aika ajoin ärhäköityy. Allergiat ja astma. Kilpirauhasen vajaatoiminta.

Biologisia lääkkeitä olen saanut reuman oireisiin, astmaan viisi eri valmistetta ja kortisonitabletit sitten aika ajoin pahenemisvaiheessa ynnä perinteinen Thyroxin kilppariin.

Mulla on ollut vähän huonoa tuuria. Angiinaa hoidettiin aikanaan liian lyhyillä penisilliinikuureilla ja vuoden sisällä alkoivat nivelreuman oireet. Astma tuli työpaikan altisteisen myötä ja sen jälkeen allergisia oireita on tullut aika yllättävistä asioista. Vajis on äidin puolen suvun naisten ongelma ollut iät ja ajat.

Koronarokotteet olen ottanut. Astma on sen verran hankala, että mielummin ei mitään keuhkoihin kenties iskevää enää riesaksi. Pistoskohta aristi ja vähän oli kuumetta.

Vierailija
57/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psorikynsi ei juuri koskaan paksuunnu vaan käyttäytyy kuten ihokin eli hilsehtii, liuskottuu ja irtoaa paloina. Psorikynnet on yleensä ohuet ja heikosti kasvavat. Lääkärit laittaa usein (lähes aina) kynsimuutosten syyksi psorin jos sellainen diagnoosi on käytettävissä. Todennäköisemmin kynnen paksuntaa sieni eikä negatiivinen sieniviljely poista sen mahdollisuutta koska näyte on vaikeasti otettava ja se on usein heikkolaatuinen.

Kiitos. Mitä olet mieltä, vaikuttaako sinusta psorilta vai ei sellainen kynsi, jossa kynsivallin viereen sinne ihon puolelle tulee kipeää punaista turvotusta? Ja se sama kynsi alkaa vaurioitua sielta tyvestä päin. Minulla on siis 1 liuskaisesti paksuuntunut kynsi. 2 kynttä, jotka irtoaa alustastaan. Ja 2 tuollaista, joissa punainen punottava kipeä muhkura + pistemäistä ja valkoista vauriota kynnessä.

Sientäkin on epäilty, mutta lääkärin mukaan se olisi myös ihossa ja mulla ei ole.

Vierailija
58/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja vitiligo. Tuo vitiligo oli kova paikka, mutta nyt siihen on tottunut. Ei sitä huomaa edes kesäisin, kun suojaan auringolta. Kerran siis huomasin, että luomen alta oli iho ihan valkoista ja sormet olivat laikukkaat ja sitten tuli laikkuja myös muualle kehoon. Onneksi on vaalea iho luonnostaan eikä enää rusketa itseä, niin ei tuo haittaa. 

Vierailija
59/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla systeeminen sidekudossairaus ja autoimmuunihepatiitti. Eka laukaisi tokan, kulkevat herkästi käsikädessä.

Lääkitys on solunsalpaaja Imurel joka onneksi tepsii molempiin tauteihin.

Olen ottanut 3 koronapiikkiä, ei mitään oireita niistä, maksasairaus on balanssissa ja reumapuolella pieniä nivelvaivoja siellä täällä niinkuin yleensäkin...diagnooseista on 6vuotta aikaa.

Kaikki tarjolla olevat rokotukset olen nykyisin ottanut, ennen sairastumista en koskaan ottanut esim.influenssarokotetta.

Vierailija
60/64 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Mitä olet mieltä, vaikuttaako sinusta psorilta vai ei sellainen kynsi, jossa kynsivallin viereen sinne ihon puolelle tulee kipeää punaista turvotusta? Ja se sama kynsi alkaa vaurioitua sielta tyvestä päin. Minulla on siis 1 liuskaisesti paksuuntunut kynsi. 2 kynttä, jotka irtoaa alustastaan. Ja 2 tuollaista, joissa punainen punottava kipeä muhkura + pistemäistä ja valkoista vauriota kynnessä.

Sientäkin on epäilty, mutta lääkärin mukaan se olisi myös ihossa ja mulla ei ole.

En ole jolta kysyit, olen ketjun 20 viestin kirjoittaja. Minulla on ollut näitä kynsihaasteita. Reumalääkäri diagnosoi ne psoriin liittyviksi. Tuota punoittavaa ja kivuliasta kynsivallintulehdustakin. Kynnet irtoavat osittain alustasta. Kynsiin tulee ryppyjä. Reumatologi puhui öljyläikkäkynsistä.

Tulehdus on ollut selvästi rauhallisempi poistettuani gluteenin ruokavaliosta. Saan gluteenista myös aftoja suuhun. Syön joskus gluteenitonta leipää ja reilummin syötynä myös se voimistaa kynsivallien tulehdusta ja kipua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi