Sinä, jolla on kaunis iho, mitä syöt?
Tiedän, että geenit ovat tässäkin pääosassa, mutta turhauttaa. Ikää 50+ ja naama kukkii koko ajan. En ole nyt kiinnostunut puhdistusaineista ja rasvoista, ne ovat oma aiheensa, mutta haluaisin kuulla mitä te kaunisihoiset syötte. Olen karsinut omasta ruokavaliostani maitotuotteet jo vuosia sitten, en syö nykyisin sokeria, sinkkitabletin otan päivittäin, hyviä rasvoja saan oliiviöljyn lisäksi camelina- ja pellavaöljystä, syön paljon kasviksia, juon paljon vettä, yritän syödä porkkanoita saadakseni A-vitamiinin esiastetta karoteenia... Mikään ei muutu.
Kerro "sisäinen" kauneusvinkkisi!
Kommentit (79)
hormoniehkäisy/korvaushoito nuo vaikuttaa ihoon
Olen maidoton ja gluteeniton. Pesen kasvot yleensä vain perussaippualla, meikkiä en juurikaan käytä ja naamarasvaa vain tarvittaessa. Olen huono juomaan vettä ja enimmäkseen juonkin kahvia. Juon viiniä silloin tällöin. Suosittelen gluteenittomuutta (mahdollisesti viljattomuutta) ja kosmetiikan vähentämistä.
Ihoni on ollut hyvä sen jälkeen, kun 20-vuotiaana söin akneen yhden Roaccutan-kuurin. Ilman tuota tilanne saattaisi olla eri, koska aikuisiän akne kulkee äidin puolelta niin vahvana meillä kaikilla siskoni mukaan lukien. Siskoni pääsi omasta aknestaan eroon vasta 3-kymppisenä tietääkseni kolmannen Roaccutan-kuurin jälkeen.
Mutta varsinaiseen kysymykseen: Pääosin olen syönyt kasvisruokaa, viimeisen vuoden ajan pari kertaa viikossa kanaa tai kalaa. Eläinkunnan tuotteet ennestään parantavat ihoa. Muuten koko tämän ajan olen syönyt monipuolista perusruokaa: kasviksia, palkokasveja, marjoja, viljoja, maitotuotteita, pähkinöitä, rasvoina voita ja oliiviöljyä... Karkkia tai muuta makeaa aika harvoin. Ravintolisinä e-epa ja/tai dha ja talvisin D-vitamiini. Välillä olen käyttänyt monivitamiineja, sinkkiä, q10-kapseleita, rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen geeniloton onnekkaita.
Olen koko ikäni (55+) syönyt mielelläni vihanneksia ja hedelmiä, mutta käytännön syistä joutunut viimeiset pari vuotta tyytymään säilykehedelmiin. Muu ruokavalio koostuu leivästä (siemennäkkäriä, varrasleipää, ruispaloja), juustosta ja jogurtista. Puolentoista viikon välein tilaan ruokalähetyksen ja mässäilen yhden päivän suklaakekseillä ja/tai jäätelöllä. Parina päivänä viikossa syön uunikanaa ja perunoita. Alkoholia ei kulu ollenkaan, mutta "entisessä elämässäni", jossa join reippaasti viiniä, ihoni oli ihan yhtä hyvä kuin nytkin. Ennen join vettä kuin sieni, mutta olosuhteiden pakosta olen joutunut lopettamaan senkin, ja vesi tulee vain kahvista ja ruoan mukana.
En saa koskaan aurinkoa, joten otan joka päivä D-vitamiinia. Taidan ottaa sitä vähän liikaakin, mutta ei se ihossa ole näkynyt.
Missä asut tai mikä on tilanteesi kun et esim syö kuin säilykehedelmiä, et saa koskaan aurinkoa etkä juo vettä? Vankilassa?
En juo maitoa. Kamppailin aknen kanssa ikävuodet 20-23.
Iho on varmaan ihmisen ainut elin, jonka kohdalla vastuu terveydestä laitetaan täysin ihmisen omille valinnoille. Kaiken muun kohdalla ymmäretään geenien, ympäristön, terveyshistorian ynnä muun vaikutus, mutta iho-ongelmiin tarjotaan vuodesta toiseen kaiken maailman maidotonta ruokavaliota ja syytetään tyyppiä liiasta karkin syönnistä.
t. hyvä iho, vaikka syön roskaa ihan säännöllisesti
Olen N50 ja erittäin hyvä iho. Satsaan siihen, ei ole nyt mitään salaista ruoka-asetta mainta.
Paitsi että olen täysin lopettanut alkoholin juomisen. Tupakkaa en oo koskaan polttanut.
En käytä paksuja meikkivoiteita enkä meikkaa päivittäin. Se on ollut etätyöaikana varsin helppoa. En ole syöny irto/pussikarkkeja vuosiin. Suklaata kyllä syön, sipsejä en juuri ollenkaan. Nämä ovat uhraukseni ja muuten syön kaikkea paitsi naudanlihaa.
Olen N36, aina ollut hyvä, kuulas iho.
Olen syönyt 20-vuotiaasta saakka pääosin kasvis-ja kalapainotteista ruokaa, mutta makeita herkkuja kuluu myös päivittäin (esim. vaalea paahtis hillolla, tuoremehua, maustettua jogurttia). Karkkeja syön väh. kerran viikossa, suolaisia herkkuja kuten sipsejä vain n. parin viikon välein, kun en niin paljon niistä tykkää kuin makeasta. Juon paljon vettä, mustaa kahvia ja teetä joka ilta. Syön säännöllisesti maitohappobakteeria.
Kokkaan paljon itse, joten tiedän mitä ruokaan tulee. Tykkään paljon esim. aasialaisista ruoista.
Hoidan ihoa aamuin ja illoin, en ole paljoa auringossa.
Rasvaista lihaa hänen tapaansa. Söi kuutisen vuotta rehuja, kunnes tuli järkiinsä ja kaikki korjautui.
Itse olen 24-vuotias, eikä minulla koskaan ole ollut ns. Huonoa ihoa, paitsi teininä finnejä. Olen nyt aikuisiällä syönyt yhden aterian vain päivässä ja paastonnut 24h ja syönyt sitten uudelleen. Paasto puhdistaa ihoa, kannattaa katsoa dokumentteja youtubesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitäkin huolimatta että et kysynyt; jos et ole piipahtanut vielä lääkärissä asian vuoksi (ei ehkä ihan vain yleislääkärillä, ne vaan kysyy että oletko ikinä juonut vettä tai pessyt kasvosi), niin kannattaa, mikäli ruokavaliokokeilut ei oo auttanu. Perheenjäseneni oli samassa tilanteessa ku sinä, ja hänellä päädyttii toteamaa autoimmuunisairaus joka ei ees suoranaisesti ihoon liity, mutta jonka kuriin saaminen myös lopulta puhdisti ihon. Hänelläkään ei siis ruokavalion fiksailu ennen ollu tehny mitään.
En ole vielä käynyt ihotautilääkärillä, pelkään että sieltä tarjotaan vain jotain kovia troppeja sisäisesti (tyyliin pitkä antibioottikuuri). Gynelle pitää mennä lähiaikoina ja voi olla, että hormonikierukan poisto muuttaa tilannetta. Mutta yhtä huono ihoni oli jo ennen sen asentamista.
En kyllä usko, että tuo olisi ainakaan ainut vaihtoehto, jota lääkäri tarjoaisi, varsinkaan jos sanot, ettet halua sisäistä antibioottikuuria. Voit saada reseptin vaikka A-vitamiinijohdannaisiin ja/tai antibioottiin voiteena.
Lääkkeitä usein vierastetaan, mikä on tavallaan ihan ymmärrettävääkin, mutta niissä on se hyvä puoli, ettei niitä päästetä markkinoille, jos niitä ei ole todistettu tehokkaiksi.
Ruokavaliomuutokset, lisäravinteet, kosmetiikka ym. saattavat nekin joskus joillain tehota, mutta niiden kokeilu on hakuammuntaa, kestää kauan ja vaikka joku viljattomuus rajoittaa elämää paljonkin. Ja varsinkin kosmetiikka on usein puhdasta rahastusta, kun epätoivoiset ihmiset kokeilevat kymmentä eri "luonnon ihmeainetta", josko joku niistä auttaisi.
Itsellä nyt kolmen kuukauden differinkuuri puolessavälissä ja ihmettelen, miksen aloittanut lääkettä jo aiemmin (iho jo selkeästi paremmassa kunnossa vaikka ei mikään täydellinen nytkään). Ehkä siksi, että mediassa pidetään niin paljon enemmän ääntä kaiken maailman sitruunaruohovoiteista ja yksittäisten ihmisten ruokavaliovalaistuksista, onhan niissä enemmän uutta kuin vuosikymmeniä käytetyissä lääkkeissä.
Minulla on aina ollut hyvä iho kuten äidillänikin ja sisarillani.
Todennäköisesti perinnöllistä.
Pesen kasvot aamuin illoin vedellä, käytän kosteusvoidetta jossa auringonsuoja mukana ja kesällä sitten myös apteekista ostamaani aurinkovoidetta suojakerroin 50.
Uskon että se että syön paljon hedelmiä ja marjoja auttaa pitämään myös ihon kunnossa. En myöskään tupakoi enkä käytä alkoa. Olen vegetariaani. Ikää 60. Ryppyjä ei ole eikä yli kahdeksankymppisellä äidillänikään.
Todennäköisesti minulla on myös hyvä kollageenituotanto ihossa koska haavat paranevat erittäin hyvin jättämättä arpia. Tästä mainitsi lääkäri kun olin isossa leikkauksessa jossa vatsaani tehtiin lähes 20 cm viilto. Nyt siitä ei näy juuri mitään.
Paljon rasvaa ja kasviksia ja vähemmän hiilareita sekä tietenkin tarpeeksi vettä.
Syön kaikkea muuta paitsi lihoista vain kalaa. En juuri meikkaa. Kosteutan ihoa öljyillä, kuten kookos- ja jojobaöljyllä tarpeen mukaan.
T. N44
Vierailija kirjoitti:
Minä olen geeniloton onnekkaita.
Olen koko ikäni (55+) syönyt mielelläni vihanneksia ja hedelmiä, mutta käytännön syistä joutunut viimeiset pari vuotta tyytymään säilykehedelmiin. Muu ruokavalio koostuu leivästä (siemennäkkäriä, varrasleipää, ruispaloja), juustosta ja jogurtista. Puolentoista viikon välein tilaan ruokalähetyksen ja mässäilen yhden päivän suklaakekseillä ja/tai jäätelöllä. Parina päivänä viikossa syön uunikanaa ja perunoita. Alkoholia ei kulu ollenkaan, mutta "entisessä elämässäni", jossa join reippaasti viiniä, ihoni oli ihan yhtä hyvä kuin nytkin. Ennen join vettä kuin sieni, mutta olosuhteiden pakosta olen joutunut lopettamaan senkin, ja vesi tulee vain kahvista ja ruoan mukana.
En saa koskaan aurinkoa, joten otan joka päivä D-vitamiinia. Taidan ottaa sitä vähän liikaakin, mutta ei se ihossa ole näkynyt.
Missä vankilassa elät, jos et saa "koskaan" aurinkoa, etkä tuoreita hedelmiä tai vihanneksia? Vai asutko Antarktiksella?
nyt joku taasen vetää vihreän johonkin kun kerron. mutta kerron kuitenkin.
minulla on täysin vauvan iho koko kehossani.
en koskaan ole käynyt missään kasvohoidoissa enkä hoida ihoani muuten kuin pesemällä. vesi paras hoitokeino.
en koskaan ole käyttänyt mitään voiteita tms kasvoillani tai muualla ihollani.
koskaan ei ole ollut mitään näppylöitä eikä finnejä.
syön sekalaisesti. makeaa. suolaista ja mitä vaan.
ne hyvät geenit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö tai ole syömättä mitään erityistä juuri ihoa ajatellen. Paitsi suklaata vältän, koska se tuntuu tulevan naamasta läpi
Suklaata tai edes raakakaakaota en voi ajatellakaan tai kukkii naama oikein kunnolla.
Lisään vielä, että ei minullakaan ole käytössä muita kuin D + B12 ja sinkki lisäravinteina. Öljyt ja porkkanat kuuluvat ihan perusruokavalioon.
ap
Joillain b12 saa naaman kukkimaan.
Mä syön sokeria, joskus myös jotain sulasta kuten ranui, ja ihoni on täydellinen.
Minulle puhkesi hormonaalinen akne sekä melasma ye-pillereiden lopettamisen jälkeen ja voi luoja sitä rumbaa. Kävin heti aluksi ihotautilääkärillä mutta koska akneni ei ole kuitenkaan pahimmasta päästä, en halunnut aloittaa mitään sisäistä kuuria joista joskus on apua vain joksikin aikaa. Menen takaisin uudestaan jos tämä ei vuoden sisällä rauhoitu. Ihotautilääkärin ohjeita noudattaen käytän päivisin vain c-vitamiini seerumia ja korkeaa aurinkosuojaa ja iltaisin retinolia (huom ei reseptillinen tretinoin) ja kevyttä iholleni sopivaa emulsiota. Puhdistusaineena hellävarainen mutta hieman salisyylihappoa sisältävä tuote. Tilanne on parantunut, mutta täytyy jatkaa vielä jonkun aikaa sillä stressitasot ovat muista syistä paukkuneet ja itselläni stressi vaikuttaa ihoon todella paljon.
Ilman tätä ihoni on muuten hyvässä kunnossa ja juonteita sekä ryppyjä ei ole juuri lainkaan. Olen käyttänyt 14-vuotiaasta saakka aurinkosuojaa ympäri vuoden. (nyt 42v)