Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhevikaiset aikuiset, miksi ette mene puheterapiaan?

Vierailija
28.06.2015 |

Kyse ei yleensä kuitenkaan ole mistään sellaisesta asiasta, mitä ei saisi korjattua. Vaikka ei pitäisi tuomita, niin kyllä esim. aikuinen r/s-vikainen antaa aina aluksi vähän negatiivisen kuvan ihmisestä. Samoin änkyttävä tai sellainen, jonka puheesta ei saa mitään selvää jostain muusta syystä.

Onko kyse siitä, ette nolottaa liikaa hakea apua vai mistä kiikastaa?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:08"]

Ehkä meitä ei vaan kiinnosta paskanvertaa millaisen kuvan sinä meistä saat. Et ylipäänsä vaikuta sellaiselta henkilöltä, jonka kanssa kiinnostaisi olla tippaakaan tekemisissä.

[/quote]

Ööö.... kuka haluaa vaikuttaa vapaaehtoisesti pöntöltä?

Vierailija
22/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:09"]

Puheterapiaan ei pääse noin vain. Puheterapeutteja on liian vähän, ja pienet äännevirheet jää isompien ongelmien takia hoitamatta.

[/quote]

Luulisi internetistä löytyvän myös vaikka millä mitalla apua ja harjoituksia, joilla puheen saisi siedettävälle tasolle. En ymmärrä miksi niin harvat puhevikaiset eivät tee asialle mitään.

AP

[/quote]

Mistä Sinä tiedät, mitä puhevikainen on puhevikansa eteen tehnyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa ap änkytyksestä. Ei ole poistettavissa. Kuten ei kaikki äännevirheetkään.

Vierailija
24/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:09"]

Puheterapiaan ei pääse noin vain. Puheterapeutteja on liian vähän, ja pienet äännevirheet jää isompien ongelmien takia hoitamatta.

[/quote]

Luulisi internetistä löytyvän myös vaikka millä mitalla apua ja harjoituksia, joilla puheen saisi siedettävälle tasolle. En ymmärrä miksi niin harvat puhevikaiset eivät tee asialle mitään.

AP
[/quote]

Tiedätkö ap, sun pitäisi opiskella puhetetapeutiksi, kun pohjatiedot on noinkin mahtavat.

Vierailija
25/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Änkytys on lähes aina psykologinen ongelma, eikä mikään vika puhe-elimissä.

Vierailija
26/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:12"]

Kävin 15 vuotta puheterapiassa. En oppinut r-kirjainta. Sori.

[/quote]

Kyllä puhevikaisten pitää omistaa vaikka koko elämänsä puheterapialle, jotta ap:ta ei ärsyttäisi. Tai sitten toisena vaihtoehtona ap saa vain suksia vittuun.

Vierailija
27/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkän r-vian eikä änkytyksenkään tähden pilkata ketään.  Hienostunut, älykäs tällaisia tulkintoja. 

Vierailija
28/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:14"]

No minulla on liian tiukat kielijänteet, joita ei lapsuudessani tajuttu leikata! sain vain puheyerapiaa koko ala-asteen.. joten nyt minulla on r, s& l- viat minkä lisäksi sössötän. Inhoan ääntäni, tiedän kaikkien nauravan minulle mutta kun asialle ei enää voi mitään :-(

[/quote]

Eikö niitä jänteitä voi aikuisena leikkauttaa?

AP

Vierailija
29/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko näin puheterapeuttina kommentoida tähän. Ensinnäkin aika moni "puhevikainen" aikuinen on saanut lapsuudessaan puheterapiaa, mutta se ei ole auttanut. Se on siis täysin mahdollista, että puhevika ei ollut hoidettavissa. Toisekseen sinne puheterapiaan ei mennä noin vain, niin kuin moni jo sanoikin. Jonot ovat valtavat ja aika harva aikuinen edes saisi lähetettä lääkäriltä puheterapiaan tämän takia. Tietenkin yksityiseltä yritykseltä voi omakustanteisesti ostaa palvelua, mutta jos 45min hinta on keskimäärin 120e niin kovin moni ei tuohon lähde. Käyntejä kun tarvitaan useampi, artikulaatiovirheissä 5-30 ja änkytysterapiassa paljon enemmän. Lisäksi änkyttäjät saattavat tarvita psykiatrista hoitoa puheterapian lisänä.

Vierailija
30/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ite olen oikeasti änkyttävä parikymppinen nainen, ja olen sitä paitsi vielä sosiaalialalla ihmisten parissa töissä. Hyvin on väki puheesta selvää saanu eikä kukaan oo inissy. Jos joku tulee jtn kyselee nii sitten jutellaan vakavasti että olisiko hänen mielentilan parantamiseksi joku ihan muu keino kuin minun puheen selventäminen ja puheterapia, esimerkiksi seuran vaihto tai korvatulpat.

Vierailija
31/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:08"]

Ehkä meitä ei vaan kiinnosta paskanvertaa millaisen kuvan sinä meistä saat. Et ylipäänsä vaikuta sellaiselta henkilöltä, jonka kanssa kiinnostaisi olla tippaakaan tekemisissä.

[/quote]

Ööö.... kuka haluaa vaikuttaa vapaaehtoisesti pöntöltä?

[/quote]

Sinä ainakin. Etkä ainoastaan vaikuttaa.

Vierailija
32/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lapsuuden puheterapiassa mutta suvussa kulkeva r-vika pysyi silti. Olen sinut asian kanssa ja niin tuntuvat miehetkin olevan. Samanikäiset naiset siihen eniten tarttuvat. Luulevat kai että se on heikko kohta. SoRi, ei se ole. :) Eipä mua muutenkaan ole ikinä erilaisuus pelottanut, oma tai muiden.

Vierailija
33/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:14"]

No minulla on liian tiukat kielijänteet, joita ei lapsuudessani tajuttu leikata! sain vain puheyerapiaa koko ala-asteen.. joten nyt minulla on r, s& l- viat minkä lisäksi sössötän. Inhoan ääntäni, tiedän kaikkien nauravan minulle mutta kun asialle ei enää voi mitään :-(

[/quote]

Eikö niitä jänteitä voi aikuisena leikkauttaa?

AP
[/quote]

voi toki, mutta minulla olisi silti sen jälkeen r ym vika ! Pystyisin vain näyttämään kieltä ensimmäisen kerran elämässäni :-D

Vierailija
34/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 jatkaa, olen siis nainen ja 27v. Ongelmia oman ikäisillä naisilla oli mun ärrävian kanssa aikaisemmin enemmän, nyt ehkä aletaan olla jo vähän aikuisempia eikä onnettomia kettuilu yrityksiä ole vähään aikaan mistään kuulunut.

Vierailija
35/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:16"]Nyt on pakko näin puheterapeuttina kommentoida tähän. Ensinnäkin aika moni "puhevikainen" aikuinen on saanut lapsuudessaan puheterapiaa, mutta se ei ole auttanut. Se on siis täysin mahdollista, että puhevika ei ollut hoidettavissa. Toisekseen sinne puheterapiaan ei mennä noin vain, niin kuin moni jo sanoikin. Jonot ovat valtavat ja aika harva aikuinen edes saisi lähetettä lääkäriltä puheterapiaan tämän takia. Tietenkin yksityiseltä yritykseltä voi omakustanteisesti ostaa palvelua, mutta jos 45min hinta on keskimäärin 120e niin kovin moni ei tuohon lähde. Käyntejä kun tarvitaan useampi, artikulaatiovirheissä 5-30 ja änkytysterapiassa paljon enemmän. Lisäksi änkyttäjät saattavat tarvita psykiatrista hoitoa puheterapian lisänä.
[/quote]

Kyllä mä sen hinnan siitä maksaisin...

Vierailija
36/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapeutin olisi pitänyt ihan ensimmäisenä mainita, että kyseessä ei ole vika eikä virhe. Toisilla ihmisillä äänielimistö tai hermosto vaan muodostaa puhetta omalla tavallaan. Joten soosoo leegopeto!

Sitten asiaan liittyvä toinen korjaus. Pitäisi jo maallikollekin olla selvää, ettei mistään kirjaimista ole kysymys. Puhukaa äänestä, puheesta, artikulaatiosta, konsonanteista, vokaaleista, äänteistä. Kirjaimilla ei ole asian kanssa tekemistä.

t. foneetikko

PS! ap ja kaltaisensa ovat pönttöjä

Vierailija
37/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä on puheterapiassa käyty, mutta ei ole auttanut. Mutta ei mua kyllä enää pahemmin haittaa, etten nyt satu osaamaan sanoa jotain kirjainta ihan samalla tavalla kuin muut. Ainut missä se voisi vähän haitata olisi laulaessani isommalle yleisölle.

Vierailija
38/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lapsena vuosia, enää ei jaksa. Eikä tämä r-vika nyt kummemmin elämää rajoita.

Vierailija
39/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme AP:ta haittaa 'puhevikaisissa'? Jos niin hirveästi haittaa se, että joku ihminen ei jotain kirjainta osaa kunnolla sanoa, niin huhhuh.

Vierailija
40/69 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI OLE KYSYMYS KIRJAIMISTA. KOETTAKAA TAJUTA.