Puhevikaiset aikuiset, miksi ette mene puheterapiaan?
Kyse ei yleensä kuitenkaan ole mistään sellaisesta asiasta, mitä ei saisi korjattua. Vaikka ei pitäisi tuomita, niin kyllä esim. aikuinen r/s-vikainen antaa aina aluksi vähän negatiivisen kuvan ihmisestä. Samoin änkyttävä tai sellainen, jonka puheesta ei saa mitään selvää jostain muusta syystä.
Onko kyse siitä, ette nolottaa liikaa hakea apua vai mistä kiikastaa?
Kommentit (69)
Kaikki ei edes tiedä että heillä on puhevika. Tapasin mieheni 30v ja olin kuulema ensimmäinen ihminen kuka kertoi hänelle että hänellä on s- ja r-vika. Ei meinannut ensin edes uskoa.
Ei aio mennä puheterapiaan vaikka olen pyytänyt. Häntä hävettää se.
Vika on onneksi niin pieni ettei sitä huomaa varmaan kukaan muu kuin minunlaiseni tarkkakorva.
Koska kaupungin terapiaan pääsee vain jos puhevika haittaa arkea, esim. etei ymmärrä puhetta tai osaa tuottaa ymmärrettävää puhetta. En ole niin hyvillä palkoilla, että voisin yksityiseen puheterapiaan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Änkytyksestä pitäisi mennä psykiatrille eikä puhetreaupeutille
Eikä välttämättä parane sittenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei edes tiedä että heillä on puhevika. Tapasin mieheni 30v ja olin kuulema ensimmäinen ihminen kuka kertoi hänelle että hänellä on s- ja r-vika. Ei meinannut ensin edes uskoa.
Ei aio mennä puheterapiaan vaikka olen pyytänyt. Häntä hävettää se.
Vika on onneksi niin pieni ettei sitä huomaa varmaan kukaan muu kuin minunlaiseni tarkkakorva.
Olet inhottava ihminen. Miksi menit sanomaan hänelle sen? Olisit pitänyt omana tietonasi, julmuri!
Juuri sinunlaisesi saavat muut voimaan pahoin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Änkytyksestä pitäisi mennä psykiatrille eikä puhetreaupeutille
Eikä välttämättä parane sittenkään.
Ei yliherkkyydestä ja ihmispelkoisuudesta johtuva änkytys ja solkkaus parane terapiassa.
Luulen ettei r-vikani ole korjattavissa. Asia ei kyllä edes voisi kiinnostaa vähääkään. Puolisosta se on suloinen piirre, valtaosa muista ihmisistä ei ole edes huomannut, paras kaverinikin huomasi vasta parin vuoden tuntemisen jälkeen kun kerroin asiasta.
Kylläpä on todella törkeä kommentti. Oletan että olet ollut koulussa se koulukiusaaja joka on kiusannut hieman erilaisia ihmisiä? Jos joku on vähänki poikennut massasta olet hyökännyt tätä ihmistä kohtaan, olenko oikeassa?
Itse olen änkyttänyt noin 10 vuotiaasta asti, välillä pahemmin välillä en lähes ollenkaan. Isäni änkytti lapsena pahasti eli änkytykseni on ilmeisesti myös perinnöllinen. Minua kiusattiin änkytyksestäni koko koulu ajan ja näiden kiusaajien takia edelleen häpeän syvästi puhevikaani jolle en oikeasti voi mitään. Sinunlaistesi ihmisten takia vältän puhumasta sosiaalisissa tilanteissa ja yleensäkin vältän sosiaalisia tilanteita mahdollisimman paljon. Puhevikani takia olen aika erakoitunut. On uskomatonta että aikuinen ihminen voi olla noin lapsellisen ymmärtämätön ja täysin empatiakyvytön. Toivon todella että sinulla ei ole lapsia, jos heille tulisi esim. Psyyken ongelmia olen 100 prosenttisen varma että kiusaisit heitä sen sijaan että hankkisit heille apua.
Täytyy olla erittäin pahasti vialla elämässäsi ja koko sielussasi jotain jos saat itkupotkuraivareita koska on olemassa ihmisiä joilla on puhevika. Normaali aikuinen ihminen ymmärtäisi että maailmassa on erilaisia ihmisiä erilaisine sairauksineen ym.
Kävin koko ala-asteen puheterapiassa mutta s ja r-vikani pysyivät. Vasta aikuisena tajusin että minulla on liian tiukat kielijänteet, siksi sössötän enkä saa kieltä työnnettyä ulos suusta niin paljon kuin pitäisi.
Olen nyt nelikymppinen ja hyväksynyt että puhun koko elämäni näin.
Ehdottomasti puheterapiaan hinnalla millä hyvänsä VAUVASTA VAARIIN! PUHEVIKA ON VAKAVA VAMMA. JA SE PILAA ELÄMÄN. EHDOTTOMASTI LAISKUUTTA JOS EI OLE VALMIS TEKEMÄÄN KAIKKEA PUHEVIKANSA KORJAAMISEKSI. VAIKKA 10 TUNTIA PÄIVÄSSÄ HARJOITTELUA . KAIKKI MUU ON SAIRAAN IHMISEN SELITTELYÄ. LOPETTAKAA VALITTAMINEN JA VAATIKAA AMMATTI ASIANTUNTIJOIDEN APUA!