Puhevikaiset aikuiset, miksi ette mene puheterapiaan?
Kyse ei yleensä kuitenkaan ole mistään sellaisesta asiasta, mitä ei saisi korjattua. Vaikka ei pitäisi tuomita, niin kyllä esim. aikuinen r/s-vikainen antaa aina aluksi vähän negatiivisen kuvan ihmisestä. Samoin änkyttävä tai sellainen, jonka puheesta ei saa mitään selvää jostain muusta syystä.
Onko kyse siitä, ette nolottaa liikaa hakea apua vai mistä kiikastaa?
Kommentit (69)
Minä sanon ärrän hyvin pehmeästi. Lapsuuden kolmen vuoden terapia ei auttanut. Juteltiin jokin aika ystävän kanssa lempikirosanoista ja mainitsin, etten ainakaan perkelettä koskaan huudahda (kuulostaa tuhmältä ärrävikaisella). Kaverilla kesti vähän tajuta. Nähdään monta kertaa viikossa ja hän on niin tottunut ääneeni, ettei enää "kuule" vikaa. Samoin minä tajuan vain harvoin eräästä änkyttävästä ystävästä, että hänellä olisi jokin ongelma. Aivot ovat melko hyviä suodattamaan. Ehkä ap voisi viettää enemmän aikaansa puhevikaisten kanssa, niin vitutus voisi vähentyä tottumuksen kautta.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:16"]Minä ite olen oikeasti änkyttävä parikymppinen nainen, ja olen sitä paitsi vielä sosiaalialalla ihmisten parissa töissä. Hyvin on väki puheesta selvää saanu eikä kukaan oo inissy. Jos joku tulee jtn kyselee nii sitten jutellaan vakavasti että olisiko hänen mielentilan parantamiseksi joku ihan muu keino kuin minun puheen selventäminen ja puheterapia, esimerkiksi seuran vaihto tai korvatulpat.
[/quote]
Kuinka helposti änkyttäjät saavat sitten töitä? Entä lasten hankkiminen ja lapsen asioiden hoitaminen suullisesti ainakin sen 15 vuoden ajan? Miten voi estää sen että lapseen ei tarttuisi se änkytys myös? Haluaako mies että änkyttäjä kasvattaa hänen lastaan ja hoitaa hänen asioitaan? Googlettamalla ei löydy juuri tietoa aikuisten änkytyksestä. Olen siis itsekin 20-vuotias änkyttävä nuori nainen enkä ole juuri koskaan puhunut änkytyksestäni muiden kanssa, ainakaan oma-aloitteisesti.
Harva änkyttäjä änkyttää perheensä kesken, tutussa porukassa tai ollessaan varma siitä mitä tekee. Joten änkytys ei ole perinnöllistä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:53"]Harva änkyttäjä änkyttää perheensä kesken, tutussa porukassa tai ollessaan varma siitä mitä tekee. Joten änkytys ei ole perinnöllistä.
[/quote]
Älä vaan sano kun et tiedä... :/
Lapseni kanssa treenataan ärrää. L saatiin tulemaan, puheterapiassa siihen meni vuosi. Kun lapsi tuli kouluikään, enää ei saanut sairaanhoitopiirin palveluja ja maksusitoumusta yksityiselle ei saatu, kun puuttui vain yksi kirjain. Koulussa treenaavat vartin viikossa ja kotona tehdään harjoituksia. Mutta yli vuoden harjoittelun jälkeen se ei vieläkään tule. Kävimme myös puheterapiassa omakustanteisesti, olimme siellä ainoa itse maksava asiakas.
Aina se puhevika ei parane vaikka mikä olisi. Lisäksi olen käsittänyt, että puheen oppimiselle on "herkkyysikiä" . Ketään ei pitäisi tuomita puhetapansa takia.
Miksi ap:n kaltaiset typerykset eivät mene hoitoon? Paljon enemmän tuollaisista on haittaa kuin jostain puheviasta, voisivat hävitä maapallolta kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:09"]
Puheterapiaan ei pääse noin vain. Puheterapeutteja on liian vähän, ja pienet äännevirheet jää isompien ongelmien takia hoitamatta.
[/quote]
Luulisi internetistä löytyvän myös vaikka millä mitalla apua ja harjoituksia, joilla puheen saisi siedettävälle tasolle. En ymmärrä miksi niin harvat puhevikaiset eivät tee asialle mitään.
AP
[/quote] Kenen "siedettävälle" tasolle? Jos se ei häiritse puhujaa ja jos henkilö on sinut asian kanssa, ei siihen ulkopuolisen pitäisi puuttua. Tarja Halonen sai asiansa aivan uskottavasti perille, vaikka pieni "puhevika" onkin.
Ihminen nyt vain ei ole täydellinen, antaa kaikkien kukkien kukkia :)
Koska musta on mukava hämmentää sua. Onko sulla itsellä ollut koskaan puhevikaa?
Mun mielestä r-vika on söpö. Luulenpa että aikuiset joilla vika on, ovat ihan sinut jo asian kanssa ja siitä on tullut osa persoonaa. Änkyttämisestä en tiedä mutta epäilen mahtaako sille voida edes mitään, ainakaan kaikilla. Eipä ole koskaan tullut niin kaugean monia vastaan edes kirjain-vikaisista mutta nekin jotka ovat, ovat erittäin hurmaavia persoonia muuten ja persoonallisuus on minusta hyve, ei pahe. Sorry vaan.
Ehkä meitä ei vaan kiinnosta paskanvertaa millaisen kuvan sinä meistä saat. Et ylipäänsä vaikuta sellaiselta henkilöltä, jonka kanssa kiinnostaisi olla tippaakaan tekemisissä.
Puheterapiaan ei pääse noin vain. Puheterapeutteja on liian vähän, ja pienet äännevirheet jää isompien ongelmien takia hoitamatta.
Änkytyksestä pitäisi mennä psykiatrille eikä puhetreaupeutille
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:02"]
Koska musta on mukava hämmentää sua. Onko sulla itsellä ollut koskaan puhevikaa?
[/quote]
Ei ole. Mutta jos olisi, olisin varmasti käynyt puheterapiassa fiksaamassa sen.
AP
[/quote]
Mitäs sitten teet, jos joku ei olekaan fiksattavissa?
Just oli ylelläkin uutisissa että puheterapeutteja on niin vähän että lähes koko Suomessa joudutaan jo jättämään kokonaan pois tai viivästyy pienten lasten puheterapiay.Ei vaan ole niitä terapeutteja,koulutusmäärät liian alhaiset.Pieniä puhevikoja ei enää korjata lapsillakaan,saati sitten aikuisilla.Uskon että puheviat tulee lisääntymään aikuisväestössä runsaasti ellei tätä nykytilannetta saada jotenkin korjattua.
Kävin 15 vuotta puheterapiassa. En oppinut r-kirjainta. Sori.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:09"]
[/quote]
Luulisi internetistä löytyvän myös vaikka millä mitalla apua ja harjoituksia, joilla puheen saisi siedettävälle tasolle. En ymmärrä miksi niin harvat puhevikaiset eivät tee asialle mitään.
AP
Kerro ap, miten sinne puheterapiaan "mennään"?
Ei mulla ole aikaa eikä rahaa, toisaalta ei kyllä kiinnostustakaan.
Kaikilla ei vuosienkaan puheterapeutti auta esimerkiksi rakenteellisten syiden takia.
No minulla on liian tiukat kielijänteet, joita ei lapsuudessani tajuttu leikata! sain vain puheyerapiaa koko ala-asteen..
joten nyt minulla on r, s& l- viat minkä lisäksi sössötän. Inhoan ääntäni, tiedän kaikkien nauravan minulle mutta kun asialle ei enää voi mitään :-(
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 09:27"]
Kunpa edes puhevikaiset radio- ja tv-toimittajat menisivät puheterapiaan. Osa kuulostaa pahimmillaan hoitamattomalta kitalakihalkiopotilaalta. S-kirjaimesta nyt en viitsi edes avautua.
[/quote]
Ainakin kaupallisissa radioissa näitä honottajia piisaa ja onpa jokunen jo pesiytynyt MTV:nkin puolelle.