Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En voisi asua ihmisen kanssa, jolle tulee joka vuosi joku oksennustauti. Mistä edes johtuu, että se tulee joillekin niin usein?

Vierailija
15.02.2022 |

Itse en ole ollut oksennustaudissa sitten lapsuuden, ja enpä tee oikeastaan muuta kuin pese kädet aina ennen kuin kosken niillä jotain syötävää.

Sitten jotkut tuntemani aikuiset ovat puolenkin vuoden välein taudissa. Johtuuko hygienian perusasioiden laiminlyönnistä, huonosta vastustuskyvystä vai geeneistä? Joka tapauksessa en voisi seurustella tai asua tuollaisen tikittävän aikapommin kanssa, hyi olkoon!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5

En myöskään tajua mistä ne vaajakit saavat niitä niin usein.

Vierailija
2/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geeneistä. Esim. mä työskentelin parikymmpisenä päiväkotisijaisena, mulla siis saattoi olla jopa kolme eri työpaikkaa viikossa. Arvaa montako kertaa sairastin niiden kahden vuoden aikana oksennustaudin? Kerran, ja senkin sain, kun olin käymässä vanhempieni luona. Enkä todellakaan ollut innokas käsienpesijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva aikuinen saa oksennustautia kovinkaan usein, jos ei ole lasten kanssa tekemisissä tai matkustele jossain kaukomailla. Mutta jos on pikkulapsia niin heiltähän se sitten tarttuu, ei sitä oikein voi välttää.

Vierailija
4/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olenkin miettinyt, että varmaan jotain geenijuttua on taustalla. Nämä usein sairastavat lienevät onneksi itse tottuneita tautiin. Itselleni se on taas niin harvinainen juttu, että kyllä ahdistaisi, jos joku laattailisi yhtenään saman katon alla!

Vierailija
5/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva aikuinen saa oksennustautia kovinkaan usein, jos ei ole lasten kanssa tekemisissä tai matkustele jossain kaukomailla. Mutta jos on pikkulapsia niin heiltähän se sitten tarttuu, ei sitä oikein voi välttää.

Mulla on ollut lapsia vuodesta 2011 ja sen aikana on ollut yksi oksennustauti. Ensimmäinen lapsi joutui noron takia sairaalaan, mutta kumpikaan meistä vanhemmista ei saanut sitä. Lapsista nuorempi (täyttää kohta 8) on sairastanut oksennustaudin elämänsä aikana kahdesti. Eli se, tarttuvatko taudit vai ei, on yksilöllinen ja geneettinen juttu. Mä oon kyllä sairastanut lapsena vaikka kuinka paljon oksutauteja.

Vierailija
6/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsien pesu tosiaan. Itsellä kans ei ikinä aikuisena ole ollut, eräällä kaverillani on usein, hän ei pese käsiään kun tulee kotiin eikä ennen ruoan laittoa. Vasta koronan myötä on alkanut pesemään käsiä kun tulee kotiin.

Vierailija
7/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsien pesu tosiaan. Itsellä kans ei ikinä aikuisena ole ollut, eräällä kaverillani on usein, hän ei pese käsiään kun tulee kotiin eikä ennen ruoan laittoa. Vasta koronan myötä on alkanut pesemään käsiä kun tulee kotiin.

Mä oon vasta viimeisen 5 vuoden aikana alkanut pestä käsiä kotiin tullessani, enkä oo silti sairastellut oksennustauteja aikuisen elämäni aikana kuin 3 kertaa.

Vierailija
8/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kaivavat persettä ja imeskelevät sormia. Jotain perustavanlaatuista vikaa hygienian hoidossa täytyy olla.

Vierailija
9/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. 

Mulla on puoliso opiskelemassa lähäriksi ja nyt olisi harjoittelupaikassa noroa tarjolla. Kun vähän patistin siihen, että pesethän pliiiiiiiiis kätesi, niin tämä sanoo, että siellä työpaikalla on semmoista käsidesiä joka toimii. 

Ei käsidesi noroon toimi. 

Ei häntä näytä haittaavan, jos itse sairastuu. Oma napa, paras napa. Eikä edes tiennyt mikä on norovirus, pienen keskustelutuokion jälkeen kyllä tiesi, mutta saa nähdä kuinka kauan menee että sairastutaan. Molemmat. Tosiaan kun sama tyyppi silmät kirkkaina väittää, että kaupassa hän ei koskenut mihinkään (jep, kannoit koria ja teit ostokset normaalisti) niin eihän mitään voi tarttua, jos vähän kaivelin nenää. Ja no kun nenää kutitti! Kyllä mä pesen käteni kun kotiin tulen, ei tässä ajaessa nenän kaivelu VOI haitata.

Voi peevelin kävelevä tautipommi. 

Vierailija
10/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kertaa olen aikuisena sairastanut. Yhden sain työkaverilta, joka tuli puolikuntoisena töihin hoidettuaan vatsatautisata lastaan. Toinen perhekerhosta, jossa äiti ilmoitti lopuksi, että vähän oltiin vatsataudissa ja kantoi sen toipilaan taaperon ihmisten ilmoille. Kolmas oman lapsen päiväkodista, kun asiasta infottiin vasta kun tauti oli kiertänyt lähes joka perheen vähintään kerran. Itse saatiin sitten se viimeisenä. Eli sanoisin, että lapsilta saa ja erittäin välinpitämättömiltä aikuisilta. Tämän takia en kuitenkaan jättäisi asumatta omien lapsieni kanssa, vaikka he näille valitettavasti altistuvat

Vierailija
11/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. 

Mulla on puoliso opiskelemassa lähäriksi ja nyt olisi harjoittelupaikassa noroa tarjolla. Kun vähän patistin siihen, että pesethän pliiiiiiiiis kätesi, niin tämä sanoo, että siellä työpaikalla on semmoista käsidesiä joka toimii. 

Ei häntä näytä haittaavan, jos itse sairastuu. Oma napa, paras napa. Eikä edes tiennyt mikä on norovirus, pienen keskustelutuokion jälkeen kyllä tiesi, mutta saa nähdä kuinka kauan menee että sairastutaan. Molemmat. Tosiaan kun sama tyyppi silmät kirkkaina väittää, että kaupassa hän ei koskenut mihinkään (jep, kannoit koria ja teit ostokset normaalisti) niin eihän mitään voi tarttua, jos vähän kaivelin nenää. Ja no kun nenää kutitti! Kyllä mä pesen käteni kun kotiin tulen, ei tässä ajaessa nenän kaivelu VOI haitata.

Miksi olet parisuhteessa heikkolahjaisen kanssa? Mitä sinä saat tuosta kuviosta? Nautitko vallantunteesta, äidin leikkimisestä tms.?

Vierailija
12/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut vuodeosastolla työskennellessäni noron, osastolla oli silloin pienimuotoinen noroepidemia enkä ole ainoa hlökunnasta joka sairastui. Itse en muista sairastaneeni koko elämäni aikana kovin montaa oksennustautia. Ehkä 4.

Vierailija
13/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. 

Kyllä mulle sanottiin sairaalassa, jossa lapseni oli noroviruksen takia, että käsidesi tappaa myös noroviruksen. (Ainakin se, jota siellä sairaalassa oli.) Lapseni oli eristyksessä, kun huoneesta lähti, piti pestä ja desinfioida kädet.

Vierailija
14/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. 

Kyllä mulle sanottiin sairaalassa, jossa lapseni oli noroviruksen takia, että käsidesi tappaa myös noroviruksen. (Ainakin se, jota siellä sairaalassa oli.) Lapseni oli eristyksessä, kun huoneesta lähti, piti pestä ja desinfioida kädet.

Pelkkä käsidesi EI TOIMI

Vierailija
15/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut oksennustaudissa viimeksi v. 1992. Yksi ruokamyrkytyskin meni läpi vain pas*ntamalla neljä päivää. Ja olen ollut saman katon alla ihan normaalisti, kun mies on ollut x kertaa norotaudissa. Lapsi on oksentanut 7 vuoden aikana kaksi kertaa, näiden kahden oksennuskerran välissä oli 5 minuuttia.

Vierailija
16/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. 

Pelkkä käsidesi EI TOIMI

Tuossa viestissä, jota lainasin, sanottiin "Ei käsidesi noroon toimi." Mulle taas sanottiin sairaalassa, että sairaalan käsidesi tappaa myös noron. Siihen kommentoin.

Vierailija
17/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kaivavat persettä ja imeskelevät sormia. Jotain perustavanlaatuista vikaa hygienian hoidossa täytyy olla.

Hyi olkoot, en harrasta kumpaakaan, pesen kädet aina, kun tulen kotiin ja muutenkin ole tarkka puhtaudesta, etenkin keittiössä.

Ja silti sairastan oksennus/ripulitaudin muutaman kerran vuodessa.

Samassa huushollissa asuu puoliso, jolla on tainnut olla yksi oksennustauti 27 vuoden aikana.

Voin taata, että kotimme on puhdas!

Ps. Ja kukaan meillä ei kaiva persettä!

Vierailija
18/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on migreeni joka aiheuttaa oksentelua. Oksennustaudissa olen ollut viimeksi lapsena mutta pahan migreenikohtauksen sattuessa oksentelen. Näitä sattuu pari kertaa vuodessa.

Vierailija
19/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulemma lapsena olin tosi usein vatsataudissa. Omien lasten kanssa on tässä 15 vuoden aikana tainnut olla kolme vatsatautia, kaikki noin parin vuoden sisään joskus 8-9 vuotta sitten, kun lapset oli vielä päiväkodissa. 

Ollaan koko perhe ihan surkeita käsienpesijöitä, ei muisteta kotiin tullessa pestä käsiä, eikä ennen syömistä jne. Ollaan muutenkin todella vähän kipeinä, esim. esikoinen oli jo liki 3-vee kun eka kerran oli sellaisessa flunssassa että kuume nousi. Antibioottikuureja noi on ehkä syöneet kaksi kpl/lapsi ja minä luulen että vähäinen ab-kuurien määrä voi auttaa siinä, että vatsatauteja ei niin tule. 

Vierailija
20/30 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. 

Pelkkä käsidesi EI TOIMI

- - -

Näyttäisi sille, että ainakin perusteellista käsienpesua suositellaan ensisijaisena noroviruksen ehkäisykeiona.

-

Mutta...

Mistä elintarvikkeista norovirus voi tarttua?

Useat noroviruksen aiheuttamat ruokamyrkytykset ovat olleet peräisin saastuneista vadelmista, nuorista vihreistä sipuleista ja lehtivihanneksista (esimerkiksi salaatit, yrtit ja idut) muita tuoretuotteita unohtamatta. Lisäksi simpukoiden, kuten kampa- ja sinisimpukoiden ja ostereiden, on todettu usein aiheuttaneen norovirustartuntoja. Jätevedellä saastunut kastelu-, pesu- tai esimerkiksi simpukoiden kasvatusvesi voi saastuttaa elintarvikkeita.

Toisaalta mikä tahansa elintarvike, jota ei käsittelyn jälkeen kuumenneta ennen syöntiä, voi sisältää ruoan käsittelijästä peräisin olevia viruksia. Sen vuoksi noroviruksella helposti saastuviin valmisteisiin kuuluvat myös voileivät ja sellaiset konditoriatuotteet, joiden valmistus vaatii runsasta käsittelyä ilman valmisteen kuumentamista.

Miten noroviruksen leviämistä voi estää?

Noroviruksen leviämistä ihmisestä toiseen ja ihmisestä elintarvikkeisiin voidaan ehkäistä hyvällä tuotantohygienialla, asianmukaisella suojavaatetuksella sekä vatsaoireita sairastavien henkilöiden pidättäytymisellä elintarvikkeiden käsittelemisestä ja riittävän pitkillä sairauslomilla.

Käsien huolellinen peseminen saippualla ja vedellä on ensisijainen keino torjua viruksen leviämistä tartuntaa kantavasta henkilöstä. Käsien desinfioiminen pesun jälkeen voi olla hyödyllistä.

-

AP:n avaus asettuu varsin outoon valoon tuota elintarvike-tartuntakanavaa vasten tarkasteltuna.