Selvisi että minä ja lapsen isä ollaan kaukaisia sukulaisia!
3. - kaukainen serkku. Yhteiset geenit 0,3 %.
Onkohan tällä miten vaikutusta lapseemme?
Voiko noin kaukainen sukulaisuus lisätä sairauksien riskiä tms?
Kommentit (163)
Minäkin löysin itseltäni ja lapseni isältä yhteiset esivanhemmat kahdeksan sukupolven takaa. Tuli hassu olo kun mietin, että olen lapselleni sukua myös toista kautta. Toki tuo on jo niin kaukainen juttu, että on käytännössä merkityksetön.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti nää teidän tarinat että joku on hankkinut lapsia serkkunsa kanssa jne. Kyllä täytyy päässä viirata. Tuo on sukurutzausta. Tuli ihan fyysisesti huono olo kun luin nuo viestit!
Todella yleistä joissakin kultttuureissa.
Ihan varovasti tässä kysyn, että maisuuko banaani kovinkin hyvin...
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti nää teidän tarinat että joku on hankkinut lapsia serkkunsa kanssa jne. Kyllä täytyy päässä viirata. Tuo on sukurutzausta. Tuli ihan fyysisesti huono olo kun luin nuo viestit!
Ihan turhaan koitat junt eille tästä kertoa, eivät ole terävimmästä päästä!
Vielä enemmän saatat järkyttyä siitä jos mietit että kenen tahansa kanssa lapsen hankit niin on tämä toinen vanhempi sinulle sukua. Kaukaista ehkä, mutta jotain sukua kuitenkin.
Itsekin olen sukua kuninkaallisille. Minulla ja Elisabet II:lla on yhteisiä esivanhempia tuhannen vuoden takaa. Tosin hyvin todennäköisesti myös sinulla on! Mekin kaikki kirjoittajat täälläkin olemme sukua toisillemme. Luultavasti ei tarvitse mennä kuin joitain satoja vuosia taaemmas niin yhteinen isoisoisoisoisoisoisoisoisoisoisoisoisoäiti löytyy.
Oon kyllä yllättynyt tuosta että serkut saa mennä naimisiin ja hankkia lapsia. Tiedän vain yhdet serkukset, jotka hankki keskenään lapsia. Molemmat lapset oli pahasti vammaisia ja kuoli jo ennen kouluikää.
Itselle periytyi suomalaiseen tautiperintöön kuuluva sairaus vaikka vanhemmat ihan eri puolilta suomea (ja ei siis sukua). Näin voi käydä geenilotossa, täyssisar ei taas perinyt tätä. Noh, onneksi oireena ”vain” lapsettomuus ja sekin oli ohitettavissa kun on hoidot luovutetuilla soluilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuningatar Elisabet on kahta eri kautta prinssi Philipin serkku. He ovat kolmansia serkkuja kuningatar Victorian puolelta ja lisäksi Elisabet on Philipin pikkuserkun lapsi toista sukuhaaraa.
Victoria itse taas meni naimisiin serkkunsa kanssa, ja he tekivät muistaakseni kahdeksan lasta joilla miehittivät suurimman osan Euroopan kuningashuoneista.
Neurologiset ongelmat (mitkäs muut??) todennäköisempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuningatar Elisabet on kahta eri kautta prinssi Philipin serkku. He ovat kolmansia serkkuja kuningatar Victorian puolelta ja lisäksi Elisabet on Philipin pikkuserkun lapsi toista sukuhaaraa.
Victoria itse taas meni naimisiin serkkunsa kanssa, ja he tekivät muistaakseni kahdeksan lasta joilla miehittivät suurimman osan Euroopan kuningashuoneista.
Ihmeen kauan mennyt tajuta, mikä vitsaus sisäsiittoisuus voi olla. Luulisi, että eläimistä on jotain opittu: huonot karsitaan pois, kunnes saadaan sisäsiittoisuuden "pesunkestävä" tulos. Ihmisellä ei voi tehdä samaa, huonokin aines - jota on suhteellisesti enemmän, siitä nimenomaan haetaan niitä "helmiä" - saa jatkaa kummallisten periaatteiden, kuten syntymäjärjestyksen mukaan.
Jossainhan oli että kaikkein terveimpiä lapsia tulee jos vanhemmat on kolmansia tai neljänsiä serkkuja, terveempiä jopa kuin ihan toiselta puolelta maapalloa. En muista missä oli. Kai ne hyvätkin ominaisuudet voi kertautua, miettikää sitäkin!
Vierailija kirjoitti:
Itselle periytyi suomalaiseen tautiperintöön kuuluva sairaus vaikka vanhemmat ihan eri puolilta suomea (ja ei siis sukua). Näin voi käydä geenilotossa, täyssisar ei taas perinyt tätä. Noh, onneksi oireena ”vain” lapsettomuus ja sekin oli ohitettavissa kun on hoidot luovutetuilla soluilla.
Suomalaiset ovat lähtöisin pienestä porukasta. Esim. alttius kantaa jotain harvinaista sydäntautia tuhansilla suomalaisilla - kaikilla tiettävästi sama esivanhempi! Toisin sanoen, YKSI ihminen pikku hiljaa "levinnyt" niin, että nyt hän jossain määrin ilmenee jo tuhansissa samanaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jossainhan oli että kaikkein terveimpiä lapsia tulee jos vanhemmat on kolmansia tai neljänsiä serkkuja, terveempiä jopa kuin ihan toiselta puolelta maapalloa. En muista missä oli. Kai ne hyvätkin ominaisuudet voi kertautua, miettikää sitäkin!
Totta, että jotain systemaattisuutta tarvitaan ominaisuuksien jalostumiseen. Mutta ei sitä miten tahansa voi tehdä. Haluttu ominaisuus voi tulla paremmin esille, kun käytetään välillä jotain erilaista, kuitenkin neutraalia ainesta.
Neutraalilla aineksella tarkoitan, että ei saa olla liian vahvat piirteet, ellei nimenomaan niitä haluta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, että jotain systemaattisuutta tarvitaan ominaisuuksien jalostumiseen. Mutta ei sitä miten tahansa voi tehdä. Haluttu ominaisuus voi tulla paremmin esille, kun käytetään välillä jotain erilaista, kuitenkin neutraalia ainesta.
Harvapa vaan kumppaniaan jalostusmielessä valitsee. Mutta lohdutukseksi niille jotka kauhistelee dna-löytöjään, terveitä ja hyvillä ominaisuuksilla varustettuja lapsia tulee kolmansista serkuista!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suomalaiset on sukua keskenään. Mun mies selvitteli vähän isänsä suvun vaiheita ja aika äkkiä meille löytyi yhteinen esi-isä. Hän sanoi, että kun menee niitä polvia taaemmas ja taaemmas ja sieltä löytyy niitä samoja nimiä, tulee aika selväksi, että Suomen kokoisessa maassa kaikki ovat lopulta sukua.
Uusimpien tutkimusten mukaan ei todellakaan ole. Joitakin syrjäseutuja ja tiiviitä yhteisöjä lukuunottamatta. Asiaa on tutkittu paljon, ja suomalaisten geeniperimä on Euroopan tasolla yllättäväkin heterogeenistä.
Kestääkö ihminen sukurutsan huonommin, kuin eläin eläin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäsiittoisuus näkyy naamasta Britanniassa yleisesti muuallakin kuin kuningashuoneessa.
Vielä vuonna 2022 on ihmiset näin myötämielisiä sukurutsalla. Vaikea uskoa.